România are 400 de stații de încărcare pentru mașini electrice: doar 25% permit încărcarea rapidă a bateriei

Publicat luni, 27.04.2020 10:59 de Daniel Popescu

România avea aproximativ 400 de stații de încărcare pentru mașini electrice la sfârșitul anului 2019, dintre care doar 25% permit încărcare rapidă, potrivit unui studiu realizat de compania Roland Berger.

Infrastructura de stații de încărcare pentru mașini electrice este încă slab dezvoltată în România, însă aceasta se dezvoltă într-un ritm destul de alert.

La sfârșitul anului 2019, pe teritoriul țării noastre existau aproximativ 400 de stații de încărcare publice pentru mașini electrice, în creștere cu circa 30% comparativ cu situația de la sfârșitul lunii iunie a anului trecut. 

Dintre cele 400 de stații, doar aproximativ 100 de stații permit încărcarea rapidă a bateriei cu peste 22 kW, echivalentul a numai 25% din numărul total.

În plus, doar 33% dintre stații, adică aproximativ 133 de stații de încărcare din România, au cel puțin două puncte de încărcare pentru a permite încărcarea simultană a mai multor mașini.

Acest aspect este unul important în contextul în care o sesiune de încărcare completă are o durată destul de mare, în special în cazul stațiile cu încărcare de până la 22 kW.

Datele despre piața stațiilor de încărcare rapidă din România apar într-un amplu studiu realizat de compania germană de consultanță Roland Berger.

Pe baza datelor cu privire la înmatriculările de mașini electrice din România, sursa citată menționează că o stație de încărcare este disponibilă la fiecare 15 mașini electrice, în condițiile în care referința optimă este de o stație de încărcare la fiecare 10 mașini electrice.

Via Economica, Bursa

  • Tatraurs, luni, 27.04.2020 13:46

    Si 2400 de benzinarii sau pentru pmc,motorinarii:)!

  • ACE - Craiova, luni, 27.04.2020 13:57

    Extrem de putine statii electrice de incarcare, in conditiile in care U.E. recomanda - DEOCAMDATA - o medie de 10 masini plug-in (PHEV si BEV) la o statie de incarcare rapida..... Sa luam exemplul concret al Municipiului Craiova: - exista circa 6-7 statii electrice de incarcare rapida in Craiova (KAUFLAND 1 Mai; CEZ Craiova Calea Severinului, Hotel LA ROCCA Calea Severinului, Benzinaria SOCAR Calea Bucurestii alte cateva statii la sedii de firme private si restaurante, in functiune sau in lucru); - sunt circa 227 prize electrice cu puterea de 2,2 kW (sic!!!) in Parcarea Subterana din centrul orasului, de la Teatrul National "Marin Sorescu". Cred ca ar trebui ca, in Romania: - fiecare benzinarie, - hypermarket sau - mall, - reprezentanta/service auto, - aeroport international, - sediu de banca sau reprezentanta bancara, sa aiba cel putin o statie electrica rapida cu puterea de minimul 50 kW cu una sau doua prize de incarcare, in curent alternativ (monofazate sau trifazate sub 50 kW) sau chiar in curent continuu (peste 50 kW)... Sa nu mai vorbim de producatorii auto - care ar trebui sa aiba minimum 25-50-75 de statii electrice de incarcare rapida, pentru angajati...... TESLA de exemplu a montat in tari periferice noua (Ungaria, Serbia si Bulgaria) statii electrice de incarcare cu puteri de 125 si 150 kW.....In Romania, TESLA se (tot) lasa asteptata... In Germania, s-au montat deja cateva zeci de statii electrice de incarcare, cu puteri de 300 kW. Spre deosebire de cateva sute de mii de Euro care ar trebui investiti pentru fiecare statie de alimentare cu hidrogen (preferabil a fi montate in afara oraselor, in apropierea autostrazilor), in cazul celor electrice vorbim de doar cateva mii de Euro sau zeci de mii de Euro / unitate, evident in functie de puterea acesteia.... 2-3 Euro o priza monofazata de 2,2 kW .....3.000-5.000 Euro o statie de incarcare trifazata de 44 kW s.a.m.d..... Pretul statiilor de incarcare pentru masinile electrice, de uz casnic, variaza intre 800 pana la 1.400 de Euro, in functie de putere si dotari. Vezi: https://www.green-report.ro/reteaua-de-statii-de-incarcare-a-masinilor-electrice-din-romania-se-extinde/ In ceea ce NE priveste, pe noi romanii, mai este mult pana departe....

  • fan skoda, luni, 27.04.2020 14:10

    Putine statii... Daca erau 500 era bine... O idee buna ar fi sa fie statii de incarcare masini electrice la 1-2 blocuri.

  • dan_grc, luni, 27.04.2020 14:30

    Da, este foarte grav ca sunt atat de putine statii, in rest am rezolvat cu infrastructura generala, spitale, sisteme de irigatii... De exemplu, la un spital trebuie sa fie cel putin 10 statii de incarcare, cand te duci sa mori cu zile, macar sa nu ramai cu bateria goala.

  • + dric electric, luni, 27.04.2020 18:36

    cu statie de incarcare la cimitir ca sa nu mai fie bocitoarele mereu afumate ca de-aia au hainele negre. Desi ar putea folosi si biogaz. Dricul zic. +++ Doamne ajuta.

  • Ion, luni, 27.04.2020 18:37

    To'arăși, țara arde, babele se piaptănă ....electric... Mașinile electrice sunt o modă sponsorizată de bani guvernamentali. Nu-și au rostul, atâta timp cât benzina e ca apa...Este 1 leu litrul în țările avansate....Cum să investești în prize și mașini care merg ca melcul? Când este benzină la îndemână pentru 300 de cai putere sau 500 CP dacă vrei?

  • DLP, luni, 27.04.2020 19:23

    @ACE-Craiova Cu destul de multe radacini oltenesti imi permit sa-ti transmit ca reteaua de distributie electrica din Romania este "sufocata", adica nu mai permite nici o alimentare (electrica) mai de "Doamne ajuta". Investitiile mari, ce au nevoie de Pi (putere electrica instalata) mare isi cauta teren in functie de aceasta disponibilitate; cei de la Cefin si-au facut statia lor de transformare pe A1 (km 23). Pe cale de consectinta nici statiile de carburanti de pe autostrazi nu prea au de unde sa fie alimentate (suplimentar) cu prize de 100/150kW. Hai Stiinta!

  • @DLP, marţi, 28.04.2020 07:10

    Cu tot respectul pentru tine, iti ofer urmatoarele informatii: 1) Doar in Oltenia, se poate produce energie electrica,din diverse surse (hidro Portile de Fier I si II, hidro Valea Oltului, termo, fotovoltaice) la ora actuala, cu o capacitate peste 5.000 MW....tot atata cat se consuma in toata Romania, la aceasta ora, pe timpul pandemiei..... 2) Nu exista cerinta de energie electrica pe piata noastra pe cat se poate produce in Oltenia si in tara la modul general, pentru ca, marii consumatori inca n-au pornit motoarele... 3) In ceea ce priveste conectarea consumatorilor de energie electrica, asta nu este o problema, orice consum se poate acoperi atunci cand este solicitat, exista interconectari atat in tara cat si cu exteriorul - absolut toate tarile care ne inconjoara (Bulgaria, Serbia, Ungaria, Ucraina, Moldova de peste Prut)...import/export permanent... 4) Compania CEZ (din Cehia) - are doua zone principale de activitate: - distributie si - productie de energie electrica, din surse hidro, eolian, fotovoltaic si termo, in Oltenia si Dobrogea, Acesta firma detine in Dobrogea, unul dintre cele mai mari parcuri eoliene din Europa iar in judetul Caras-Severin are cateva hidrocentrale... Vezi: https://www.cez.ro/ro/despre-noi.html https://www.cez.ro/ro/despre-noi/productia-energiei-electrice/productie-energie-eoliana/despre-activitate.html 5) Pentru informare corecta puteti vizualiza informatiile, oficiale, de mai jos: http://transelectrica.ro/widget/web/tel/sen-harta/-/harta_WAR_SENOperareHartaportlet

  • sandu, marţi, 28.04.2020 09:08

    de ce sa iti iei electrica cand abia duce 400 km? si mai dai si pe ea vreo 30mii euro...te mai opresti in drum spre mare sa te uiti la ea de afara in 40 grade cum se incarca ea la priza vreo 1 ora....placere totala.

  • Flavius, marţi, 28.04.2020 10:36

    @Sandu Tare mi-e teama ca pana sa putem merge din nou la mare se va produce mult asteptatul salt in tehnologia bateriilor.

  • fan skoda, marţi, 28.04.2020 10:44

    Noi nu avem infrastructura, nu avem autostrazi, nici drumuri bune, dar avem statii de incarcare. Altii le au pe toate (infrastructura, autostrazi, statii de incarcare) Noi de ce nu ? Ar fi trebuit sa avem infrastructura si autostrazi, si apoi statii de incarcare. Deh, electrizatii...

  • Marele Salt, marţi, 28.04.2020 11:57

    De ce sa-ti iei acum o masina electrica uzata moral? Zic uzata moral fiindca in curand se vor lansa bateriile solid state care vor elimina deficientele majore ale bateriilor care echipeaza astazi masinile electrice. De ce sa-ti iei acum un BEV deja uzat moral care peste cativa ani va avea valoare de revanzare zero datorita bateriei obsolete si ea uzata moral deja? In plus cine va trebui sa caseze masina electrica va trebui sa plateasca si o taxa eco foarte mare pentru neutralizarea substantelor chimice foarte nocive din bateria de multe sute de kile. Asa ca mai bine asteptam pana se lanseaza noile baterii solid state ca sa nu ne facem acum o mare gaura in buget pe o masina cu utilizare limitata.

  • DLP, marţi, 28.04.2020 12:04

    To: @DLP Problema nu o reprezinta productia energiei electrice, ci transportul acesteia. Tot spre informarea ta: turbinele eoliene introduc in retea energie doar cand vrea/poate Transelectrica; mai mult de 1/2 din timp se invart degeaba. celebrul megaparc de la Cogealac are o problema chiar din acest motiv, este prea mare si poate produce perturbari in retea..... Transportul se face pe inalta tensiune pana in statiile de coborare pe medie tensiune, apoi pana la postul de transformare (de regula aport financiar al proprietarului) si de aici in celebra priza de incarcare.

  • DLP, marţi, 28.04.2020 13:04

    Ca sa inchide subiectul: nu este important cat poate produce (producatorul) ci cat/cum/cand ajunge la consumator, evident si cat costa. Regula este valabila pentru orice domeniu de activitate ce presupune productie. Degeaba face cineva zaibar la Bailesti, daca la consumator (la mine) nu ajunge - n.b. asta daca face cineva.