România a avut cele mai multe accidente mortale din Uniunea Europeană în 2024

Publicat miercuri, 19.03.2025 10:32 de Tiberiu Safta

Conform noilor date apărute la nivelul Uniunii Europene, România a fost țara cu cele mai multe decese rezultate din accidente rutiere în 2024. Țara noastră a înregistrat, în schimb, o scădere a numărului de accidente fatale față de anii precedenți.

Anul trecut și-au pierdut viața circa 19.800 de persoane în accidente rutiere la nivelul întregii Uniuni Europene. Asta reprezintă o scădere de 3% a numărului total de accidente fatale prin comparație cu nivelul înregistrat în 2023.

Conform noilor date oficiale, cea mai sigură țară din acest punct de vedere este Suedia. În 2024, țara scandinavă a avut o rată de mortalitate de 20 de decese la un milion de locuitori. Pe locul 2 este Malta, cu o rată de 21 de decese la 1 milion de locuitori, în timp ce a treia cea mai sigură țară la acest capitol este Danemarca (24 decese la un milion de locuitori).

De cealaltă parte, România a fost, din păcate, țara cu cea mai mare rată de mortalitate în accidente rutiere și în 2024. Anul trecut, țara noastră a avut o rată de mortalitate de 77 de decese la un milion de locuitori, aproape dublu față de media Uniunii Europene, care este de 44 decese la un milion de locuitori. În urma noastră este Bulgaria, care a avut o rată de mortalitate de 74 decese la un milion de locuitori.

Cu toate acestea, numărul accidentelor fatale a scăzut semnificativ în România față de anii precedenți. În țara noastră, numărul deceselor în accidente rutiere a fost mai mic cu 4% în 2024 față de nivelul din 2023. Totodată, numărul accidentelor fatale din România a scăzut cu 21% față de nivelul din 2019.

Evident, se putea și mai bine, lucru demonstrat de alte țări din Uniunea Europeană. Cele mai mari scăderi ale numărului de accidente rutiere mortale au fost înregistrate în Lituania și Polonia, acolo unde numărul de accidente fatale a scăzut cu 35% față de 2019. Alte țări care au avut scăderi mai mari decât România au fost: Estonia și Slovenia (33%), Belgia (32%), Danemarca (27%), Malta (25%), Bulgaria (24%) și Irlanda (23%).

Datele oficiale publicate de Comisia Europeană arată că drumurile rurale sunt cele mai periculoase. Asta pentru că 52% dintre decese s-au petrecut pe aceste drumuri. Cele mai multe decese rutiere, mai exact 77% dintre acestea, implică bărbați. Cei mai vulnerabili șoferi sunt cei cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani, precum și cei trecuți de 65 de ani.

via Economica

  • Matei_cel_nou, miercuri, 19.03.2025 11:04

    Surpriza?

  • oricine, miercuri, 19.03.2025 11:47

    Propun un an de zile să se suspende regulile de circulație pentru a fi un fel de selecție naturală.

  • eu, miercuri, 19.03.2025 11:57

    ma uit pe strada si vad la volan foarte multi giboni agitati, care nu-si pot stapani pornirile, exact ca niste animale. ei nu pot intelege ca in circulatia rutiera, ca sa ajungem toti in siguranta si mai repede la destinatie trebuie sa fim la fel de manierati si constienti de imprejurimi ca atunci cand mergem pe jos ca pietoni. unii la costum, altii la "treling", dar invariabil pe toti ii caracterizeaza lipsa de rabdare, anticipare si oportunismul ala nesimtit de taran prost cu care au impresia falsa ca au castigat ceva, nimic in fond. de nepretuit sunt spumele pe care le fac cand ma observa ca eu, mergand fluent si anticipativ, ajung mereu in fata lor si ceva le da cu virgula, nu inteleg ce se intampla. ei au impresia ca facand zeci de manevre din scurt, nelasand spatiu si taind traficul din toate partile ajung cumva mai in fata sau mai devreme la destinatie. complet fals, pentru ca miscarile lor browniene de fapt perturba si franeaza traficul si exact ei sunt cei care ajung sa fie prinsi intre alte masini sau la accident. castig zero, doar isi produc singuri stres si frustrari, care ii indeamna apoi la exact acelasi stil de condus care le-a generat frustrarile. e un cerc vicios si urmarile sunt evidente. exemplu clar, pe autostrazi aglomerate, pe dn1 sau dn2, daca ai cativa giboni din astia in trafic s-a terminat cu mersul cursiv si riscurile cresc exponential. am avut (si folosesc timpul trecut) o cunostinta care a decedat din cauza unui astfel de cretin care "se grabea" spre nicaieri acolo pe aglomeratul dn2, iar tragedia a fost cu atat mai mare cu cat fata era insarcinata, iar colega ei, pasagera in masina, a ramas mutilata pe viata. a murit inclusiv cretinul ala dar asta nici ca mai conteaza, nevinovatii nu mai pot fi adusi inapoi. in conditiile astea nu e de mirare ca suntem pe primul loc in UE in aceasta statistica neagra. deja cand te comporti la volan ca un descreierat, accidentul nu mai e accidental, e un eveniment cautat cu lumanarea. si ce e mai grav e ca politia e total absenta din zonele cu risc, iar de supraveghere, dirijare sau preventie nici nu poate fi vorba.

  • ds, miercuri, 19.03.2025 12:33

    Dovada clară că numărul accidentelor este invers proporțional cu iq-ul, nivelul și calitatea școlarizării. Vedem asta și în locul nostru în clasamentul european cât și la nivel urban/rural în țară. Cu o medie a iq de 91nu putem ridica mari pretenții, în schimb la "jmekerie" suntem top!

  • Matei_cel_nou, miercuri, 19.03.2025 12:39

    @eu Adaug la cele spuse de tine o întâmplare de acum multi ani, din Marea Britanie. M-a invitat un roman tip ghiolban la o onomastica. Acolo discuția a mers înspre cum conduc britanicii față de romani. Evident, parerea generală a fost ca sunt șoferi slabi, nu au abilități. Sigur, ca părere personală, tind sa cred ca e parțial adevărat. Însă unde excelează britanicii, e condusul preventiv, atent. La școală de șoferi, la ei, accentul se pune pe siguranță, nu pe abilități. Cum sa nu ajungi în situații nasoale. Și cum sa ajuți la fluidizarea traficului. De altfel codul rutier britanic e mult mai simplu decât cel romanesc. Nu au nevoie de sute de reguli ci doar de câteva plus mai multe recomandări (regulile obligatorii sunt marcate cu must/must not, recomandările cu should/should not). Ei nici nu regula priorității de dreapta, intenționat. Dacă nu e semafor sau marcaj de prioritate, ideea e sa te înțelegi cu ceilalți șoferi, din priviri, decât să te bazezi pe interpretarea unei reguli. Bomboana de pe tort a fost când ghiolbanul s-a arătat revoltat ca britanicii încetinesc/opresc și cedează trecerea unei mașini care așteaptă sa intre pe drumul cu prioritate. "Cum sa îl lași tu pe altul când ai prioritate?!". Ghiolbanul nu doar că nu pricepe că e mai simplu de prevenit un accident, dar nu se gândește nici că și el e, uneori, în situația de a aștepta să intre pe un drum cu prioritate, aglomerat. Nu înțelege ideea de fluifizare a traficului.

  • Matei_cel_nou, miercuri, 19.03.2025 12:52

    Încă ceva: in zonele cu multi imigranți, estul Londrei, Birmingham, Luton etc, se simte imediat diferența in trafic. Sare în ochi numărul de șoferi care "se bagă", sunt agresivi, nu te lasă să faci dreapta (peste axul drumului).

  • inexorabil, miercuri, 19.03.2025 14:49

    1) Gibonii sunteţi taman…voi (oculţii: castele plutocratice, adică masonii, plus nelipsitele, chiar indispensabilele slugi…serviciile secrete), recte eternele accidente…accidentale ale Laboratorului Creaţiei, aruncate, în silă, pe un mult prea tolerant pământ… Şi, măi dobi, dacă tot vrei să te dai cult la ţeasta devlei capului, recte să foloseşti o figură de stil (precum comparaţia), asigură-te în prealabil că este corespunzătoare – în speţă, a ta…nu este: în niciun caz gibonii nu sunt agitaţi, ci se mişcă lent mai tot timpul. Pe de altă parte, decât să vă “lamentaţi” ((asupra unei gravităţi…oculto-perverso-scornite, recte raportarea numărului de morţi la milionul de suflete (apropo, ofiţer “TS”, să te nut în fas!) – în locul realistului, deci relevantului şi cuvenitului criteriu al raportării PER NAŢIUNE)) – mereu şi mereu cu aceleaşi şabloane…germanofobe, automat scitogetofobe (sanchi, “cocalarofobe”, “mârlanofobe” – oricum, se remarcă tupeu cu carul: împotriva cocalarilor se ridică…interlopii; pe bune???), de-am ajuns să le ştim pe de rost (şi noaptea în vis) – şi să vă auto-votaţi (aşa cum veţi proceda şi la “alegerile” prezidenţiale – când veţi întrona literalmente cârpa voastră şi a “preaînalţilor” voştri tributari “democraţiei liberale” ; păi da: Stângii/globalismului!!!), mai bine v-aţi urni să deprindeţi odată limba de baştină (de pildă, te-am mai avertizat: schimbarea valorii gramaticale nu admite transformarea substantivului în adjectiv – păi ia încearcă să pricepi ce este în neregulă cu acest nărav al tău!). 2) Puteam să jur…Că veţi confirma (başca a N-a X-a oară) cât sunteţi de PREVIZIBILI ((tocmai fiindcă – dixit Morpheus din “The Matrix” – aparţineţi, iremediabil, de neclintit, “dumnezeieşte”, unei lumi construite/bazate pe reguli…şi de aici se naşte, contrar aparenţelor/iluziilor straşnic întreţinute (de ea), toată vulnerabilitatea (ei!) posibilă…în privinţa căreia să rateze sublima ocazie (plus incomparabila întru deliciu satisfacţie…deci da, tati, mă şip pe ele de comandamente morale!!! – dar, pssst, asta să rămână strict între noi, da?) de a profita “şerpi veninoşi” precum “inoperabil” ???)). 3) “Mă uit pe stradă (n.m. : da’ altă treabă n-ai?!?) şi văd”…concetăţeni nativ liniştiţi, “absorbiţi” (fiecare în parte) de ale lor. Acum apleacă-te cât poţi de mult/tare, ia-ţi-o singur în gâtlej şi prestează “jurnalistică” sau “rechizitorii” pe alte meleaguri (eventual asigură-te că acolo n-ar fi nici ţipenie de Alb, adică de scito-get – trădătorii nu se pun la socoteală). 4) Fireşte că, de la începutul până la sfârşitul Universului, vor (tot) muri persoane nevinovate (unii ucigaşi sunt vinovaţi din culpă, alţii…calificaţi – aşa, ca voi; cu “v” de la “vaxx”). 4) Nimic mai elocvent…Decât titlul ((afirmativ (sau mai degrabă retoric), nu interogativ)) şi imaginea ataşată: https://www.youtube.com/watch?v=ANFBC4lErAQ

  • Ambulanța, miercuri, 19.03.2025 15:43

    Ni-no-ni-no!