REPORTAJ: În vizită la fabrica Pirelli de la Slatina
Automarket a vizitat fabrica Pirelli de la Slatina, unitatea de rezervă pentru producţia pneurilor de Formula 1 şi locul unde se construiesc cauciucurile pentru competiţii precum GP2 şi GT.
Când pronunţi numele localităţii Slatina, primul gând îţi zboară spre ALRO Slatina, singurul producător de aluminiu din România. Cândva prosperă, compania a ajuns însă parţial în stare de degradare, aşa cum poţi vedea când ajungi în localitate venind dinspre Bucureşti.
De altfel, întregul peisaj din această zonă a oraşului este dezolant: numeroase fabrici şi clădiri au fost dezafectate, iar cei câţiva locuitori pe care îi vezi ieşind din blocurile la fel de neîngrijite te asigură că nu eşti într-un oraş părăsit.
Lucrurile încep însă să se schimbe după ce faci stânga pe DN 546 şi intri într-un fel de parc industrial în care au sediul mai multe companii din industrie. Aici se află şi fabrica Pirelli, al cincilea cel mai mare producător de pneuri din lume. De la bun început suntem plăcut surprinşi de aspectul modern al clădirilor care alcătuiesc fabrica. Întinsă pe o suprafaţă de 180.000 de metri pătraţi, care va fi extinsă ulterior la 200.000 de metri pătraţi, fabrica oferă 3.000 de locuri de muncă pentru localnici.
Nu avem însă timp să admirăm prea mult peisajul, întrucât suntem întâmpinaţi de Paul Hembery, directorul departamentului de motorsport al Pirelli. Sosit în România în aceeaşi dimineaţă cu unicul scop de a efectua o vizită de lucru, Hembery a acceptat să fie ghidul nostru şi să ne familiarizeze cu fabrica.
PRIMUL CONTACT
Echipaţi cu obligatoriile veste reflectorizante, dar fără aparatele foto din dotare, am pătruns cu nerăbdare în fabrică. Prima unitate văzută este cea de producţie a cauciucurilor de stradă, locul unde cei mai mulţi muncitori îşi văd de treabă neperturbaţi de sosirea noastră. Doar câţiva ridică timid privirea spre noi timp de câteva secunde înainte de a continua să analizeze datele importante despre pneuri pe ecranele din zona facilităţilor de producţie sau să mute pneurile dintr-un loc în altul pentru următoarea fază de producţie.
Trecem rapid prin această unitate de producţie şi ajungem într-o zonă în care nările noastre fac cunoştinţă cu puternicul miros specific cauciucului ars. Aici, temperatura ambientală este suficient de mare pentru ca unul dintre angajaţii care transportă cauciucurile spre o altă unitate de producţie să fie îmbrăcat doar cu o salopetă albastră şi un tricou roşu, dar am o vagă senzaţie că nu aş putea suporta acest miros timp de 8 ore pe zi.
CUM SE PRODUCE UN PNEU DE GP2?
Ajungem în sfârşit la destinaţie: secţia unde se construiesc cauciucurile pentru sporturile cu motor, acolo unde, ni se şopteşte în ureche, accesul este puternic restricţionat chiar şi pentru angajaţi.
Înainte să ne povestească câteva lucruri inedite despre pneurile de competiţie, Hembery îi salută pe toţi muncitorii prezenţi la faţa locului şi schimbă câteva vorbe cu aceştia.
Începând de anul trecut, pneurile pentru GP2, competiţia care furnizează cel mai multe talente pentru Formula 1, sunt produse la Slatina, iar Hembery este încântat de munca depusă de români. “Începând din 2012, pneurile de GP2 sunt produse la Slatina. Aşa cum probabil ştiţi, GP2 este competiţia secundară Formulei 1, iar în acest an există cinci piloţi care au ajuns în Formula 1 şi care anul trecut au concurat în GP2 cu pneuri produse la Slatina. Suntem încântaţi că anul trecut am avut zero defecte la pneurile produse pentru GP2”, ne spune Hembery.
Sub indrumuarea unui român care lucrează în departamentul de producţie, avem oportunitatea de a vedea cum se realizează prima fază a construcţiei unui pneu de GP2: fâşiile de cauciuc se aplică simetric pe ceea ce va deveni structura de bază a cauciucului, apoi acestea se taie la un anumit unghi.
Aceasta muncă este efectuată manual, însă lucrătorul ştie exact cum trebuie să aplice faşiile de cauciuc prin intermediul unor indicaţii laser. Inevitabil, este posibil să existe unele zone care prind aer, iar acestea sunt acoperite cu o bandă adezivă şi apoi încălzite pentru uniformizare. Toată această operaţiune durează aproximativ 10 minute, după care urmează plasarea unui cod de bare pe pneu şi trimiterea acestuia la următoarea fază de producţie.
Din motive de confidenţialitate nu am putut urmări şi celelalte faze de producţie, însă la final urmează etapa de verificare amănunţită a caracteristicilor pneurilor. Mai întâi este realizată o verificare vizuală, urmată apoi de numeroase teste specifice, cel mai interesant dintre ele fiind rotirea automată a pneului pentru evidenţierea oricăror defecte prin intermediul unui software.
După finalizarea verificărilor, pneurile sunt urcate în camione şi transportate la un depozit din Anglia, de unde pleacă mai departe spre circuitele unde vor fi folosite de piloţii din GP2.
SLATINA POATE PRELUA PRODUCEREA PNEURILOR DE FORMULA 1
Procesul de fabricare a pneurilor de GP2 se aseamănă destul de mult cu cel al cauciucurilor utilizate în Formula 1, principalele diferenţe fiind la nivel de compoziţie. Acesta este unul dintre motivele pentru care fabrica de la Slatina poate prelua producerea pneurilor de Formula 1 în cel mult trei luni de la apariţia unei defecţiuni neprevăzute la unitatea de producţie din Izmit, Turcia, cea mai importantă fabrică Pirelli în segmentul sporturilor cu motor.
“Producem pneurile de Formula 1 în avans cu aproximativ trei luni. De exemplu, pentru Marele Premiu al Australiei (n.r - din 17 martie 2013) am trimis pneurile pe mare în noiembrie sau decembrie. Prin urmare, producţia de pneuri de Formula 1 la Slatina poate începe în circa trei luni după apariţia unei probleme la fabrica de la Izmit”, explica Hembery.
TRANSFER DE TEHNOLOGIE DIN FORMULA 1 PENTRU PNEURILE DE STRADĂ
Chiar dacă pneurile de competiţie sunt fundamental diferite de pneurile pentru maşini de stradă din punct de vedere vizual, există numeroase tehnologii care pot fi transferate pe acestea din urmă. În cele mai multe situaţii vorbim despre tehnologiile de dezvoltare cu ajutorul simulatoarelor, cunoscut fiind faptul că Formula 1 s-a dezvoltat foarte mult în această direcţie după interzicerea testelor pe circuit în timpul sezonului.
“Uneori nu sunt lucruri evidente sau vizibile, cum ar fi munca în simulator sau dezvoltarea virtuală, care va deveni din ce în ce mai importantă pentru dezvoltarea pneurilor de stradă. Multe pneuri sunt încercate fără să mergem pe circuite precum Nurburgring, ci doar în departamentul de cercetare şi dezvoltare, iar Formula 1 împinge foarte mult lucrurile de la spate, pentru că este liderul tehnologiei pentru simulatoare”, mai spune Hembery.
LOEB VA CONCURA ÎN GT SPRINT SERIES CU PNEURI PRODUSE LA SLATINA
Pirelli produce la fabrica de la Slatina nu numai pneuri pentru GP2, ci şi cauciucuri pentru numeroase competiţii de turisme. Una dintre cele mai importante competiţii de acest gen în care producătorul italian este furnizor de pneuri este GT Sprint Series, în care va concura inclusiv Sebastien Loeb, nonuplul campion mondial de raliuri. În plus, aceasta competiţie reuneşte la start maşini de performanţă produse de Ferrari, McLaren, Porsche sau Lamborghini, iar toate acestea vor fi echipate cu pneuri produse în România.
IMPORTANTA FORMULEI 1 PENTRU PIRELLI
Formula 1 este cea mai proeminentă competiţie în care activează Pirelli, însă este doar unul dintre cele 250 de campionate din întreaga lume în care italienii furnizează pneuri. Pe lângă Marele Circ, Pirelli este prezentă în competiţii precum Superbike, Lamborghini Supertrofeo, Campionatul Brazilian de Turisme sau Superstock.
Motivaţia Pirelli pentru o prezenţă atât de puternică în motorsport? Hembery nu se ascunde şi admite că principalul motiv este brandingul.
“Evident, suntem în Formula 1 şi pentru a creşte vânzările, dar este foarte greu să aflăm impactul direct. Totuşi, monitorizăm gradul de recunoaştere a brandului în pieţele foarte importante pentru noi. Sunt încă pieţe unde suntem noi, cum ar fi ţările din Asia, unde trebuie să ne îmbunătăţim imaginea şi recunoaşterea. Anul viitor ajungem în Rusia, o piaţă unde investim foarte mult”, explică el.
Cu acestea, vizită la fabrica Pirelli s-a încheiat. Ieşim din unitate cu imaginea muncitorilor care serveau o cafea în pauză de masă şi cu o impresie plăcută după vederea, cel puţin parţială, a uneia dintre cele trei fabrici de motorsport deţinute de Pirelli în lume. Cea mai importantă este cea de la Izmit (Turcia), unde se produc exclusiv pneuri de competiţie, a doua este Slatina, iar a treia, dar nu cea din urmă, este localizată în îndepărtata Brazilie.
Pentru Paul Hembery urmează o şedinţă cu cei responsabili de producerea pneurilor pentru cursele de GT. Pentru noi, urmează o călătorie de întoarcere spre Bucureşti, nu înainte de a trece din nou pe lângă clădirile parţial dezafectate de la ALRO Slatina.
Privesc cu tristeţe construcţiile gri prin geamul microbuzului, dar în acelaşi timp în mine nutreşte speranţa: slătinenii au în localitate o oază de normalitate: fabrica de pneuri Pirelli.
"O oaza de normalitate : fabrica de pneuri Pirelli" Ia puneti mana si cautati pe youtube, "fabrica de sclavi", sa vedeti ce rezultate vin. Oare cat i-a costat articolul pe baietii de la Pirelli?