REPORTAJ: Dacia Duster a fermecat Franta in Trofeul Andros
Automarket a participat la ultima etapa a Trofeului Andros, competitia franceza in care a debutat Dacia Duster sub forma unei masini de competitie pilotate de Alain Prost.
Totul a inceput in vara anului trecut, cand o stire anuntata de o publicatie din Franta anunta ca Alain Prost ar putea sa concureze in editia 2010 a Trofeului Andros la volanul unui model Dacia. Am luat la cunostinta, parea oarecum de domeniul stiintifico-fantasticului, insa asteptam si o confirmare oficiala. Aceasta a venit in toamna, atunci cand Dacia a pregatit o conferinta-surpriza in Franta la care au fost invitati jurnalistii romani.
Sub pretextul ca vom asista la o serie de comunicari comerciale si anunturi legate de viitorul gamei, Dacia a dezvaluit o mare surpriza: un model de competitie al carui design si al carui nume dezvaluiau identitatea viitorului SUV al marcii. Modelul Dacia Duster destinat Trofeului Andros urma sa fie, intr-adevar, pilotat in competitia franceza de Alain Prost, cvadruplu campion mondial de Formula 1, una dintre cele mai cunoscute si marcante figure ale motorsportului din Franta.
CE ESTE TROFEUL ANDROS?
Trofeul Andros este, asa cum le place francezilor sa spuna, un soi de Formula 1 a ghetii. O competitie anuala care are loc pe circuite acoperite pe gheata si care este sponsorizata inca de la debutul sau, din 1990, de Andros, o companie care produce iaurt. Un fel de Napolact, daca-mi permiteti paralela Franta-Romania. In competitie participa mai ales piloti francezi, publicul din Hexagon fiind foarte atras de Trofeul Andros datorita caracterului sau interesant: etapele au loc in statiuni de munte foarte cunoscute si care aduna turisti, cursele avand loc, strategic, in weekendurile aglomerate, atunci cand statiunile respective sunt pline. Cele mai cunoscute nume care si-au facut mana in Trofeul Andros sunt Yvan Muller, care a castigat de 10 ori competitia si apoi s-a mutat in WTCC pentru a castiga si aici in 2008, dar si veteranii Olivier Panis si Alain Prost, ultimul campion absolut in Andros in 2007 si 2008, cand concura pentru Toyota.
In momentul in care am aflat ca voi participa la ultima etapa a Trofeului Andros din sezonul 2010, zarurile erau deja aruncate. Alain Prost nu mai avea nicio sansa in lupta cu Jean-Phillipe Dayraut, care a reusit sa scoata maximum din Skoda Fabia de competitie in anterioarele sase etape. Scopul meu nu era insa sa urmaresc parcursul unui pilot sau al altuia, ci sa vad motivele pentru care Dacia a decis sa intre in aceasta competitie, necunoscuta la noi. Ce avea Dacia de castigat?
PROFESIONALISM 100%
Primul contact cu etapa de final a sezonului 2010 care a avut loc in superb statiune franceza Super Besse, aflata in Masivul Central Francez, a fost una naucitoare. Stiam ca aceasta competitie este una foarte urmarita in Franta si chiar in Europa, fiind transmisa live de cateva canale TV cu nume, insa experientele repetate romanesti imi spuneau ca ar trebui sa ma astept la un soi de competitie de karturi ceva mai organizata. Nimic mai fals. Trofeul Andros este un WRC sau o Formula 1 in miniatura. Formulare de acreditare, badge-uri peste badge-uri care iti asigura accesul in motorhome-uri si in centrul de presa, un circuit fascinant prin natura sa si public mai numerous decat la un meci de fotbal din Romania. Iar in mijlocul actiunii, Dacia.
TEAM DACIA
O Dacia departe de cliseul imaginii de marca a poporului pe care o avem cu totii in Romania. Dacia din Trofeul Andros aliniaza cel mai respectat si titrat pilot din competitie, are motorhome-ul sau si o echipa speciala care se ocupa de oaspeti, de presa straina si de invitatii speciali. Da, marca low-cost care acum cativa ani incepea sa scoata capul incet dintr-o mare de modele prezentand Logan a ajuns astazi la nivelul in care isi permite sa se prezinte ca un brand puternic, cu o imagine puternica si cu o identitate clara. Stiu, vazuta din Romania, alaturarea Dacia-motorsport pare cel putin ciudata. In Franta, insa, totul parea natural si normal.
In Motorhome-ul marcii tronau afise mari cu Duster-ul de competitie, pe spatiul adiacent statea intreaga gama a constructorului de la Mioveni, in frunte cu un exemplar Sandero Stepway personalizat special pentru Andros, iar numele Dacia devenea brusc asociat unei companii cu adevarat importante, care le oferea celor interesati toate elementele de imagine ale unei echipe adevarate. Oaspetii care intrau in motorhome nu se sfiau sa ceara si erau fericiti primeasca produse promotionale pe care trona deja cunoscutul J'aime ma Dacia, motto-ul lansat de francezii adunati acum cateva luni la cel mai mare picnic al pasionatilor Dacia din Europa. Magnetii de frigider si stickerele cu Dacia Duster de competitive se aflau de asemenea la mare cautare, la concurenta cu seriile de carti postale semnate de Alain Prost. Toate acestea erau puse la punct de Team Dacia, o echipa de profesionisti intr-ale organizarii de evenimente care coordonau totul: de la bauturile oferite invitatilor, pana la mecanicii care il sprijineau pe Alain Prost. Recunoasteti in aceste randuri marca low-cost pe care tindem sa o vedem cu totii de aici?
CADOUL PENTRU UN COPIL REUSIT
Din tot acest peisaj lipsea insa ceva. Renault. Cu toate acestea, francezii au parut prezenti tocmai prin Dacia, in conditiile in care majoritatea celor din public care erau atrasi de zona de service preferau Duster in detrimentul Skodei Fabia care se cocotase pe prima pozitie a clasamentului. Senzatia mea a fost ca Renault le-a daruit celor de la Dacia prim-planul. A fost un fel de cadou pe care francezii l-au facut celui mai reusit copil al lor. Copilul a fost rasfatat pentru doua luni, in iarna dintre doi ani dificili pentru industria auto si dupa un sezon in care acesta a reusit sa se impuna ca unul dintre putinii constructori care au muncit zi lumina la uzina proprie pentru a face fata cererilor din afara tarii. Dacia a primit atentia care i se cuvenea dupa turul de forta din anul precedent. Fara a face abuz de nationalism, toti jurnalistii romani prezenti la eveniment au simtit acelasi lucru.
Evident, probabil ca miscarea de marketing prin care Duster a fost prezentat in premiera in Trofeul Andros, chiar daca exclusiv ca nume, este programata de ceva vreme. Dar probabil ca reusita de imagine nu era completa fara un dublaj din partea vanzarilor in crestere in Franta.
COMPETITIA
Alain Prost castigase etapa anterioara, a sasea, astfel ca regulamentul l-a obligat sa isi incarce masina cu 60 de kilograme de metal in plus. Acestea au insemnat sanse reduse la minimum pentru o figura frumoasa la Super Besse. Prost a terminat calificarile pe locul al zecelea, fiind batut in finala de masinile mult mai usoare si mai usor de manevrat ale concurentei. Atmosfera pe circuit a fost de senzatie, desi competitia a inceput la ora 14 si s-a terminat in toiul noptii, undeva in jurul orei 2, iar cele 15 grade cu minus de afara nu i-au alungat pe pasionatii care au umplut pana la refuz colina transformata ad-hoc intr-o tribuna improvizata. Este adevarat, in sprijinul acestora au venit si serviciile impecabile pe care le-au sigurat organizatorii si partenerii acestora, dar si spiritul relaxant al intrecerii. Iar intrecerile in sine, pline de drifturi pe gheata si de adrenalina, au venit ca o completare a unui eveniment fantastic.
Pana la urma, locul al doilea la general intr-o competitie foarte importanta in Franta cu o masina care poarta sigla unui producator nebagat in seama pana acum cativa ani este o performanta imensa. Si, pentru ca noblesse oblige, Prost ne-a anuntat intr-un interviu ca nu este exclus ca Dacia sa ramana in Andros si in 2011. Un motiv numai bun pentru a ne programa si la anul o excursie intr-una dintre statiunile franceze de iarna care au ocazia de a se afla in calendarul competitiei.
BRAVO! au facut o masina care sa se bata cu altele mult mai bine cotate si sa stea in frunte.