REPORTAJ: Crash-test cu Dacia Sandero la Mioveni

Publicat marţi, 14.07.2009 19:26 de Bogdan Mirică

Automarket a avut astazi ocazia de a asista live la un crash-test in interiorul Uzinei Dacia de la Mioveni. Testul a avut ca actor principal un model Dacia Sandero.

Povestea de azi incepe in locul unde acum 41 de ani lua nastere primul automobil romanesc. Atunci, ca si acum, modelul autohton a fost gandit sub obladuirea francezilor de la Renault, tocmai pentru a putea oferi un produs performant, la standardele acelor ani.

Astazi, la patru decenii dupa acel moment istoric, Uzina Dacia de la Mioveni trece printr-un amplu proces de modernizare, de maturizare. Practic, cea mai importanta fabrica romaneasca de automobile, situata in apropierea micului orasel de campie, a devenit o adevarata enclava franceza, unde nu stii in ce limba sa comunici cu oamenii pe care ii intalnesti pe strazile complexului industrial.

In cei 10 ani de la preluare, Renault a reusit sa ridice la standarde europene o uzina ingropata in datorii si in modele necompetitive. E drept ca gama actuala naste multe controverse insa brandul romanesc promite noi si noi performante de la an la an.

 

"Batrana Doamna" din Mioveni

Ca sa ajungi la Mioveni trebuie sa strabati un drum nu foarte prietenos, plin de denivelari, specific infrastructurii de la noi din tara. Prezenta uzinei printre palcul de case care strajuiesc soseaua este semnalata timid de indicatoare, cu finalitate in dreptul portii uzinei romanesti de automobile.

Un aer comunist inca te loveste imediat ce patrunzi in incinta. Sa fie hala imensa, vopsita intr-un alb sters? Sa fie zecile de autobuze vechi parcate in fata cladirii, care asteapta sfarsitul de tura pentru a transporta sutele de muncitori? Sa fie gratiile portilor de fier pe unde angajatii patrund in uzina? Ceva aduce aminte de trecutul glorios al fabricii, care in 1968 dadea nastere primului exemplar Dacia 1100.

Arsita verii face ca majoritatea strazilor din cadrul uzinei sa fie pustii. De fapt, cine sa circule pe jos in interiorul platformei Dacia, care masoara aceeasi suprafata cu cea a orasului Mioveni? Ici, colo, trece in viteza cate un Logan cu numerele de inmatriculare ale fabricii. Este ora 11.00 si majoritatea celor care dau viata uzinei se afla langa liniile de asamblare, incercand isi faca norma de 1340 de unitati pe zi.

Dupa mai multe bariere si agenti de paza destul de amabili atentia ne este furata de un indicator care avertizeaza soferii despre prezenta unor radare. Nu mica ne-a fost mirarea sa vedem ca indicatoarele aveau dreptate, obiectele anuntate fiind cocotate pe stalpii ce strajuiau drumul.Dupa scurt timp am ajuns intr-o parcare imensa, unde zaceau, proaspete, ca abia scoase din cuptor, sute de modele Logan, Sandero sau MCV. Razlet se vedeau si cateva palcuri de Sandero Stepway.

 

Totul despre Renault Technologie Roumanie (RTR)

Ziua in cadrul Uzinei Dacia a inceput cu o scurta conferinta de presa despre activitatea diviziei Renault Technologie Roumanie (RTR) si despre zona de testare pe care urma sa o vizitam in premiera.

Francezii au pus bazele centrului RTR in iunie 2006 si au inceput recrutarea personalului ce avea sa deserveasca interesele aliantei imediat. La numai un an dupa, constructorul a inaugurat oficial centrul RTR si a facut din Romania unul dintre cei mai importanti membrii ai Renault Engineering, alaturi de Coreea, Brazilia, India si Franta.

In toti acesti ani, Renault a reusit sa aduca in cadrul diviziei RTR 2200 de ingineri, a caror medie de varsta este de numai 30 de ani si dintre care 35% sunt femei. Toti acesti oameni sunt distribuiti in trei mari locatii: in Bucuresti, unde se executa proiectarea si designul, la Mioveni, unde se asigura asistenta pentru Uzina Dacia, si la Titu, unde in a doua jumatate a anului 2010 va fi inaugurata un centru de testare, al doilea ca marime la nivel mondial pentru Renault.

De asemenea, o mare parte din inginerii enumerati mai sus isi aduc un aport substantial atunci cand vine vorba despre conceperea unui vehicul. Etapele prin care trece un model de la idee la versiune de serie includ: design, proiectare/calcul, prototip/testare, industrializare si viata de serie.

Cum probabil multi anticipau, partea de design are loc in cadrul centrului dedicat, deschis de Renault anul trecut la Bucuresti. Schitele trec apoi in faza de proiectare, care presupune o munca laborioasa pentru inginerii romani, care calculeaza si testeaza mii de componente. Tot de ingineri depinde si gandirea masinilor de asamblare care vor fi instalate in uzina. Munca inginerilor nu se incheie insa imediat dupa ce produsul este lansat pe piata. Acestia incearca sa reduca costurile, sa caute noi furnizori si sa supravegheze vehiculele vandute.

Activitatea RTR se leaga si de crearea primei cutii de viteze in colaborare Renault-Nissan, o cutie cu sase rapoarte la care au lucrat 120 de ingineri romani.

 

Bancuri de motoare si "teste de ploaie"

Conferinta de presa a lasat loc mai multor intrebari, care s-au lamurit insa pe parcurcul vizitei in cadrul departamentului de bancuri motoare, unde au loc incercari de caracterizare si anduranta. Inginerii se ocupa de calibrarea motoarelor si studiaza functionarea optima a acestora. Zgomotul camerelor de testare era sinonim cu sirurile de cifre care se scurgeau pe ecranele calculatoarelor, indicand numarul de turatii, cuplul motor, puterea si alti parametri.

Atentia ne-a fost insa atrasa repede de o camera ciudata, unde un Sandero negru era supus unor fenomene cu care capitala si intreaga tara s-au confruntat vara aceasta. Este vorba despre o ploaie torentiala, simulata cu ajutorul unei instalatii speciale. Pentru a testa rezistenta vopselei si a caroseriei si pentru a recrea cat mai fidel conditiile atmosferice reale, inginerii au gandit o camera cat mai inalta, pentru ca picaturile de apa sa loveasca mai pronuntat.

 

Surpriza zilei: crash-test cu Dacia Sandero

Cireasa de pe tort si surpriza zilei avea sa vina insa in scurt timp. Oficialii Dacia ne-au rugat sa inchidem telefoanele mobile pentru a nu bruia aparatele salii unde urma sa intram. Nimeni nu stia despre ce este vorba. S-au iscat imediat tot felul de glume, care au palit insa incet atunci cand am dat cu ochii de "scena" unde avea sa se desfasoare urmatorul "spectacol".

O pista lunga de 180 de metri, un sant pe care circulau doua fire si un obstacol din foite de aluminiu, flancat de o multime de reflectoare si camere de filmat. Am fost invitati intr-o camera alaturata, protejata de un geam securizat, unde am facut cunostinta cu actorii care urmau sa intre in scena. Femei sau barbati, copii de 18 luni sau 3 ani, incaltati cu adidasi sau desculti, imbracati sau goi, toti stateau insirati prin sala asteptandu-si parca randul. Erau manechinii de teste.

Tot in aceasta incapere am facut cunostinta cu doamna Livia, care ne-a explicat pe indelete, cu emotie in glas, pentru ca nu era obisnuita cu discursurile in fata microfonului, ca vom asista la un crash-test pe viu.

Se pare ca departamentul de siguranta functioneaza in uzina Dacia din 1982, timp in care pista a condus pe "ultimul drum" mai multe exemplare Dacia sacrificate de dragul stiintei. Potrivit datelor oficiale puse la dispozitie de Renault, divizia de la Mioveni s-a ocupat in 2008 de un ansamblu de 20% de incercari realizate pentru constructorul francez. In 2010, obiectivul este insa si mai ambitios, si anume asigurarea unui procent de 50% din ansamblul de incercari realizate de Renault. Acest lucru ar face din uzina Dacia un adevarat "champ du battaglie" pentru modelele distruse in scop de cercetare.

Doamna Livia a cautat sa ne vorbeasca in detaliu despre tipurile de soc care au loc in cadrul departamentului: soc frontal cu bariera deformabila de 0 grade, soc frontal cu bariera fixa rigida de 15 grade, soc frontal bariera fixa rigida de 0 grade, soc frontal cu bariera fixa rigida la 30 de grade, soc lateral bariera mobila deformabila la 50 si 65 de km/h, soc spate bariera mobila rigida cu o viteza de 16 km/h (scopul este acela de a analiza pretul si procedura de reparare a vehiculului in cazul uneia dintre cele mai des intalnite tamponari) si soc spate la peste 50 de km/h cu bariera mobila rigida, pentru omologarea integritatii circuitului de carburant.

Treptat a venit vorba despre pista de teste, care are o lungime de 180 de metri si o latime de 7 metri, dotata cu o fosa vitrata pentru filare rapida sub vehicul si un motor hidraulic, capabil sa propulseze masina de maxim 3500 de kilograme pana la o viteza de 100 km/h.

Atentia ne-a fost intrerupta de un sunet de avertizare. In acel moment toti am incercat sa ne ocupam un loc strategic in fata geamului pentru a observa mai bine spectacolul. Doamna Livia a tinut insa sa ne linisteasca, semnalul fiind doar unul de pregatire. Numaratoarea inversa incepuse. Pana la marea demonstratie mai erau 8 minute.

Am revenit in fata retroproiectorului pentru a afla despre ce crash-test este vorba, insa mintea ne era numai la locul unde vom vedea in cateva minute mormanul de fiare. Pentru inregistrarea impactului Dacia foloseste 7 camere de filmare rapida, care pot surpinde 1000 de imagini pe secunda, captori de structura montati in interiorul manechinilor (cei de pe locurile din fata erau instrumentati cu 45 de astfel de captori iar cel de pe bancheta din spate purta asupra sa 23 de astfel de captori) si 200 de fotografii inainte si dupa coliziune.

Crash-testul la care urma sa asistam, un soc frontal cu o bariera deformabila EuroNCAP la viteza de 65 km/h, era necesar pentru validarea versiunii Euro 5 a motorului diesel din 2011, drept pentru care exemplarul nu dispunea de o capota. In finalul prelegrii dominate de emotii, doamna Livia a tras o concluzie dureroasa dar simpla: "Oricate masini am distruge mesajul nostru este acelasi: Purtati centura de siguranta daca vreti sa traiti!". Statisticile prezentate de Dacia au aratat ca in Romania, in zona urbana, 35% din pasageri poarta centura de siguranta. In afara oraselor lucrurile stau ceva mai bine, proportia celor care poarta centura de siguranta fiind de 50%.

Luminile s-au stins si ne-am inghesuit toti in fata geamului. Am fost asigurati ca nu exista pericole si am fost rugati ca dupa impact sa lasm echipa de colectare a datelor sa isi faca treaba.

In scurt timp s-a asternut o liniste profunda, sfasiata din senin de un zgomot puternic care se apropia. Sandero-ul rosu a tasnit ca de nicaieri si s-a infipt cu putere in peretele din aluminiu, dupa care a ricosat in lateral. O ploaie de bucati de plastic, metal si sticla au zburat precum schijele unui obuz proaspat explodat.

Luminile s-au inchis, "cortina" s-a tras, iar in jurul masinii s-a creat un furnicar. Inginerii au inceput sa faca poze si masuratori, au sigilat si izolat masina si mai apoi ne-au permis sa observam indeaproape efectele impactului.

Partea frontala aproape ca lipseste iar structura de rezistenta a celulei habitaclului pare sa fi fost deformata serios. Manechinii par destul de zdruncinati, dovada fiind urmele de vopsea regasite pe toata plansa de bord. Observatia, cum ca ar fi fost prea multe zone de contact cu plansa de bord, a primit un raspuns ferm din partea specialistilor: "Nu vorbim de zone vitale (ce-i drept urmele erau la nivelul membrelor superioare si inferioare), deci pasagerii au sanse de supravietuire!". Bineinteles, asta daca nu sangereaza pana intr-un punct critic.

Covorul de cioburi insirat in jurul masinii si bariera deformabila din aluminiu arata ca, pe scena puternic luminata de reflectoare, s-a dat o lupta crancena. Cine a iesit victorios? Sa speram ca pasagerii care vor beneficia de pe urma acestor teste de siguranta.

  • Ioan, marţi, 14.07.2009 23:00

    Felicitari pentru acest articol ! Intr-adevar un articol interesant, complet si la obiect. P.S: Aveti idee de ce acel Sandero are sigla Renault ? Se produce cumva pentru alta tara si e vandut sub sigla Renault ?

  • scuderia, marţi, 14.07.2009 23:36
    nice

    frumos articol:)

  • cretu', miercuri, 15.07.2009 00:25
    ok, dar siguranta activa??!!

    e bine ca masina sa fie sigura si pt ei nu numai pt pasageri.. stiu un caz concret: dupa un accident cu un logan (avarie totala) cu banii de la asigurare (rca n-a fost vina lui) doar 16 000 (a mai adaugat din buzunarul propriu restul) si si-a luat tot logan .. asta pt ca a scapat ieftin daca avea vre-o rana serioasa isi lua o masina cu 5 stele la teste de siguranta.

  • BMW, miercuri, 15.07.2009 00:29

    Dupa cate accidente sunt in ROMANIA masina asta nu o sa faca fatza la nici un accident serios. Trebuiau sa o faca din FONTA poate era mai rigida :D Sa nu se faca datorii UZINA din MIOVENI trebuie inchisa ca exista uzine in Munchen ,Stuttgart , Ingolstadt asa ca nu e nevoie de jafurile din Mioveni . La crash test parca e Geely din China, asa nu e masina ci o cutie de conserva.

  • Rodallega, miercuri, 15.07.2009 00:39
    vai de noi

    sa nu uitam ca cele mai multe accidente din tara au protagoniste Mercedes si dupa ei BMW......nici celelalte super nemtesti nu sunt departe....de ce? ca sunt multi prosti in aceasta tara care nu se tin la o tractiune spate sau la herghelia de sub capota si pe langa faptu ca provoaca pagube materiale....mai omoara si oameni nevinovati. Din pacate nu au fost bagate si alte dotari de siguranta ca ESP sau airbaguri cortina ca sa aibe sanse mari de supravietuire in jungla Q7 A8 Seria 5 E Klasse care uita de unde vin....Loganul a fost hulit va fi batjocorit si va fi scuipat....dar asta pentru ca a avut succes ca a fost masina pe care nemtii nu au putut-o produce si va creste incet incetisor pana o sa ajunga asemeni Skoda. Daca imi aduc aminte prima Skoda sub VW a fost Felicia care oricum era vai de capu ei pe langa ce e Loganu acu....

  • Northern Nightmare, miercuri, 15.07.2009 05:24
    batalie sau ...bataie de joc

    Mama ei de francofonie! Bataille, nu battaglie... Ca alors, messieurs les redacteurs!

  • Alex, miercuri, 15.07.2009 06:59

    E o rusine pt Renault care atatea masini de 5 stele si care e renumit pentru siguranta masinilor sale sa scoata modele Dacia atat de proaste la capitolul siguranta! Daca peste design si materiale proaste as trece, peste lipsurile la capitolul siguranta n-o sa trec niciodata, deci probabil n-o sa cumpar prea curand Dacie.

  • robert, miercuri, 15.07.2009 07:05
    ..tot dacia.....

    Din fotografiile pe care tocmai le-am vazut, Sandero nu prea e intreaga. Si daca arata asa la un test la 65km/h, cum arata la 120? Nici nu vreau sa ma gandesc.Numai dacie sa nu-ti iei...........Vai de noi.........

  • Stefan, miercuri, 15.07.2009 07:45
    Rezultatele

    Asa am inteles poveste frumoasa foarte frumoasa, dar rezultatele care sunt ce nivel de siguranta are sandero? Manechinul a fost afectat la picioare? Sau avem un Sandero de 5 stele? Dar ieftin si in siguranta nu cred ca se poate... Asa ca dacia este o masina ieftina nu sigura... Totul este sa nu o iei in rate...

  • Pop Florin, miercuri, 15.07.2009 07:46
    date

    Cioburi, sticla, plastice imprastiate, dar nu srie nimic de viteza la impact si ceva concluzii. Slab articol.

  • iulian, miercuri, 15.07.2009 08:10
    crash-test cu dacia

    Felicitari Dacia. Asa o fi daca spune AutoMarchet. Dar in exploatare in viata de zi cu zi din pacate in Sandero intra apa la ploaie in general pe la antena radio , pe la usile spate. Zgomote, scartiituri.!!! Astfel de lucruri supara cel mai mult si aduce clientul la service. De altfel nici Loganul nu scapa de aceste neajunsuri. Mai multa atentie n-ar strica la aceste amanunte. Toate acestea le spune cineva care lucreaza in domeniu. La mai bine DACIA!

  • gigi, miercuri, 15.07.2009 08:10

    cutie de conserve autohtona :)))

  • Andrei P., miercuri, 15.07.2009 08:30
    Asa Da!

    Asa da articol! felicitari si la cat mai multe

  • Corneliu, miercuri, 15.07.2009 08:46
    articol frumos

    articolul e frumoas... dar sanderoo... DACIA Daca Ai Cap Ia-ti Alta

  • fulgerica, miercuri, 15.07.2009 09:21
    ?

    Ok. un test ca oricare altul cu plusuri si minusuri, dar din cite observ masina nu are capota de la motor...eu cind merg pe strada cu masina nu ii dau jos capota...nu ar fi fost mai relevant si cu capota montata ca masina sa fie completa?

  • Misi, miercuri, 15.07.2009 09:23
    frumos articol

    interesant, bine ca se misca lucrurile si la noi :)

  • Zoloft, miercuri, 15.07.2009 09:28
    Bun articol DAR cate stele ?

    eram curios sa ne spui si ceva din rezultatele crash-testului: a trecut de 2-3 stele ?

  • alin, miercuri, 15.07.2009 09:34
    ?

    Intrebare: Unde e capota motor?

  • Bst, miercuri, 15.07.2009 10:21
    Crash test motor

    Se specifica in articol ca acest crash test este facut pt motorul Euro5 - adica sa se urmareasca patrunderea in habitaclu a componentelor motor - transmisie si deasemenea deformarea bloc motor, si d-asta nu avea capota pusa. Oricum sandero nu e facuta ca maisna de 5 stele, se comporta ca si loganul. Bafta Dacia.

  • Autogreen, miercuri, 15.07.2009 10:22
    Super Dacia

    Dacia a inceput sa fie din ce in ce mai fiabila si performanta, nota 10 pentru investitia Renault in Romania. Poate o parte din banii pe care-i produce uzina de la Mioveni se vor duce si in educatie.

  • bogdanm, miercuri, 15.07.2009 10:22
    lamuriri

    @Alin @ fulgerica Asa cum am scris si in material, exemplarul Sandero a fost testat fara capota "pentru validarea versiunii Euro 5 a motorului diesel din 2011, drept pentru care exemplarul nu dispunea de o capota." @Zoloft si ceilalti....Numarul de stele obtinut de Sandero, trei la numar, il gasiti in sectiunea dedicata din cadrul Automarket http://www.automarket.ro/crashtest/dacia-sandero-156.html @AutoGreen... Oficialii Renault Technologie Roumanie au anuntat ca au colaborari cu universitatile de profil din majoritatea oraselor mari. In plus, se organizeaza stagii de formare la uzina si mastere de specialitate. Deci DA, francezii au investit resurse si in formare si educatie.

  • Un nene, miercuri, 15.07.2009 10:25
    Nu din nou :(

    Articolele despre Dacia: un prilej pentru troli care urasc Dacia sa-si etaleze ideile preconcepute! "Prostu' nu e prost destul daca nu e si fudul!", zice un proverb/idee preconceputa! ;) Multumim baieti ca ne reamintiti de ce suntem in urma cu "jde" ani fata de restul Europei: NU pentru ca Dacia scoate 3 stele la crash-test in loc de 5, ci pentru ca cetatenii au atitudinea asta de carcotasi inculti care au impresia ca sunt experti la politica, fotbal si masini fara sa aiba experienta/educatie formala in nici una din cele 3 domenii! Un fel de mini "Jiji"! Va deranjeaza comentul meu? Probabil ca ar fi timpul sa faceti ceva ca sa nu mai fiti incadrati in acest stereotip: Abtineti-va de la comentarii inutile!

  • Autogreen, miercuri, 15.07.2009 10:29
    completare

    @Bogdan Mirica: in educatia retarzilor si cocalarilor ce scriu pe acest forum, educatie care trebuie inceputa cu gradinita.

  • bucuresti, miercuri, 15.07.2009 11:43
    incorect

    Testele astea sunt aproape inutile. 3 stele.. 5 stele... la ce? Impact cu un corp fix, la 65km/h. In viata reala, impactul are loc ori la viteze de peste 80 km/h (cu corpuri fixe) sau sunt accidente intre 2 auto, bot in bot.. viteze mai mari.. iar fortele se aduna. Astea 3 stele sunt doar o mica parte din ce vor vedea ocupantii masinii..

  • dan, miercuri, 15.07.2009 11:47
    sandel

    De mult timp asteptam un crash test cu Sandero sau Logan. Nu mi se pare deloc o masina sigura. Presupun ca cele 3 stele au fost optinute pe o masina cu dotari de varf ( avand in vedere stema de renault arata ca e pt export) ca la dotarile sarace pe care le au cele din Romania nu cred ca scoate nici 3 stele.

  • carlos, miercuri, 15.07.2009 12:22
    pt dan

    ce dotari de varf ma idiotule ca toate au aceeasi celula de supravietuire, structura cu deformare programata, coloana de directie telescopica, padinguri, bord tip fagure etc... este varza

  • Dvictor, miercuri, 15.07.2009 14:07
    iar avocat

    Iar sunt avocatul poporului, desi nu sunt posesor Dacia. Cand nemtii isi divinizeaza cutiile de conserve, noi nici nu stim sa le sustinem pe ale noastre. Si ne luam toti Golf 3,4 in loc de Sandero si ne miram cand avem probleme. Noi romanii am demostrat o intelepciune si siretlenie iesita din comun. Cand am zis mai demult ca Sandero este sensibil departe de 5 stele, toata lumea a sarit cu date fixe ca este 3. Daca cand Volkswagenu produce o masina cu 900 euro si o vinde cu 12 mii si 4 stele euroncap se fac cozi . Lumea spune ca "este Volkswagen deci sigur este sigura" nu conteaza rezultatul. Ganditi cu capul nu cu ochiul popular... ne mandrim cand ne vede lumea in table mai scumpe (de acum 3 ani). Vreti o masina old school, luati-va un ursulet, un golf 1 cabrio, Golf 2 GTI... ceva fin... si nu ca masina principala, ci ca moft... ca si o masina de condus in weekend.

  • astra, miercuri, 15.07.2009 14:55
    comments

    mai bine ar lua lectii de condus ca sa nu mai faca atatea accidente in loc sa trancane toti pe aici...

  • cosmin, miercuri, 15.07.2009 22:50
    testele NCAP

    pt cultura voastra generala ... testele NCAP se fac pe VARIANTA MINIMA DE ECHIPARE a oricarei masini !!!!!! daca urmariti testul NCAP facut lui Sandero (este linkul un pic mai sus) veti vedea ca a luat 3 stele cu aibagurile laterale dezactivate, si s-a facut si un test neoficial cu airbagurile laterale activate in care a luat 4 stele

  • URAGANU, miercuri, 15.07.2009 23:10
    bleah

    daca nu e NCAP nu e nimic. pana atunci toate sunt ZERO

  • Claudiu, joi, 16.07.2009 02:13
    Felicitari

    Felicitari domnule Mirica. Unul din cele mai bune articole scrise pe acest site!

  • Foto, joi, 16.07.2009 13:41
    de imbunatatit

    Poate ar fi prins bine un fotograf care sa aiba habar de incadrare macar in pozele statice, sa nu-i fuga focusul la cele in miscare si sa aiba macar un aparat cu 6cadre/sec.

  • ha ha ha, sâmbătă, 18.07.2009 15:30
    hmmm

    Nu laud firma Dacia,nici loganul nici sandero.Dar daca voi credeti ca prezinta mai multa siguranta o masina la mana a doua decit una noua,va inselati amarnic.Eu zic ca o masina noua-fie ea si numai cu 2-3 stele ca puncte de siguranta,e mai sigura decit una second hand.Cine nu ma crede,poate sa-si testeze sh-ul.Si oricum,in principiu un sh e o masina calarita de altul sau altii-mai intai-si care devine sh cand nimeni nu o mai vrea,cand nu mai corespunde din anumite puncte de vedere-printre care si siguranta.Am auzit ca la logan airbagurile nu s-ar deschide la impact---deci daca la o masina noua exista riscul asta,ce sa mai zic de un sh.Si o intrebare ptr. autorii articolului:de ce masina de test(pe care nu cred eu ca sarea si sigla la impact-ca am mai vazut sandero busit dar avea sigla) si cea supusa apei de ploaie,aveau marca renault...?

  • ursus, sâmbătă, 18.07.2009 22:47

    Unde postez niste poze cu un Pontiac 6000LE`88 dupa un impact frontal cu un sant la 135km/h?A evitat un caine.Or sa planga multi apropo de siguranta!Se construiau masini pe vremuri.Soferu,vecinul meu,m-a sunat dupa accident sa-mi spuna are caroseria cam sifonata,dar ca nu-i mai porneste pe GPL.Asta era marea problema!!!!

  • Mircea, luni, 20.07.2009 11:36

    Foarte bine facut articolul. Si obiectiv. Mi-a placut ideea expusa de hahaha. Si are mare dreptate. Exista un episod din Top Gear unde au cumparat un Ford Focus second si au facut un crash-test frontal cu unul nou, acelasi model. Cel second s-a facut varza in timp ce cel nou nu a avut mari avarii. Motivul: cel second mai avusese accidente si era reparat. Asa ca mare grija, pt ca nu stii ce cumperi. Mai ales cu masini foarte vechi

  • oksana, duminică, 20.03.2016 07:15

    La 150 km/h nimic nu este sigur adica nu esti sigur nici de rai nici de iad