REPORTAJ: Am vazut pe viu noul Opel Astra
Cu doua luni inaintea debutului oficial de la Frankfurt, Automarket a asistat la dezvelirea in avanpremiera a noului Opel Astra si l-a intervievat pe Malcolm Ward, designerul care a creat exteriorul modelului german.
La o luna si cateva zile de la publicarea primelor fotografii oficiale ale noii generatii Opel Astra, compania germana a prezentat jurnalistilor romani urmasul lui Astra H in cadrul unei intalniri organizate la Budapesta. A fost vorba de un workshop in cadrul caruia Malcolm Ward, designerul care s-a ocupat de exteriorul noului Astra si al lui Insignia, ne-a explicat intreaga filosofie de design a noului model.
Noul Astra este un pariu important pentru cei de la Opel. Dupa ce au inventat segmentul compact acum nu mai putin de 47 de ani prin Kadett A, care a reusit peformanta de a fi vandut in 650.000 de unitati in doar patru ani la mijlocul anilor '60, germanii incearca sa isi mentina suprematia in segmentul compact pe pietele pe care modelul Astra s-a impus in aceasta clasa.
Exemplarul care ne-a fost dezvaluit in avanpremiera la Budapesta inaintea lansarii de piata de la Salonul Auto de la Frankfurt nu era unul functional, fiind replica din fibra de sticla la scara 1/1 a modelului. Cu toate acestea, toate elementele si detaliile exterioare si interioare ale lui Astra erau reliefate 100% fidel pe modelul prezentat.
Designul lui Astra a fost disecat pana la cele mai mici amanunte de Malcolm Ward, care ne-a prezentat toate detaliile caroseriei noului model. Evident, nu vom insista pe explicatia tuturor elementelor descrise de britanic, insa vom nota cele mai interesante pasaje ale prezentarii acestuia. Si pentru ca prezentarea sa a fost una strict legata de produs, l-am provocat ulterior la un interviu interesant pe Malcolm Ward, in care am aflat care este relatia dintre Astra si concurenta acerba din segment din punctul de vedere al oficialilor Opel.
DESIGNUL EXTERIOR
"Opel Astra prezinta aceleasi elemente distinctive de pe Insignia, insa acestea sunt prezentate intr-o nota diferita. Daca imi permiteti comparatia, ne putem gandi la Insignia si Astra ca la parinti si la copii. Ei vin cu elemente comune, insa au personalitati total distincte".
"Astra readuce in prim-plan motivul taisului (blade). Acesta este prezent in partea laterala, pe usile din spate. Impreuna cu motivul aripii (wing) regasit mai ales in blocurile optice frontale si posterioare, acesta formeaza ADN-ul modelelor Opel de generatie noua".
"Am avut doua surse de inspiratie pentru noul model. In primul rand, clasicul Kadett Coupe din anii '60, care a participat cu succes la raliuri. Apoi, evident, Astra H, al carui design trebuia urmarit pentru a garanta continuitatea formelor in segmentul compact Opel".
"Din lateral, noul Astra vine cu un aspect de coupe, fiind mai dinamic decat aspectul compactelor hatchback de traditie. Am inventat aceasta forma dinamica odata cu lansarea primului Astra GTC, modelul cu trei usi, care este un coupe si din punct de vedere practic, nu doar estetic."
"Farurile au forma ochilor de vultur, fiind create astfel pentru a induce senzatia de agresivitate. In partea superioara apare motivul aripii, ca la Insignia, acel "V" fiind de fapt luminile de zi. In cazul lui Astra, acestea sunt insa mult mai mari ca dimensiuni si mult mai agresive ca forma. Pentru a nu strica forma finala a blocurilor optice, am integrat semnalizatoarele in zona proiectoarelor"
"Am renuntat la grila frontala cu bare orizontale in favoarea uneia formate din lamele scurte care inspira sportivitate"
"Stopurile vazute noaptea au forma unor V-uri, imaginea lor fiind foarte interesanta"
"In mod normal, linia care desparte capota de bara frontala trebuia pusa mult mai jos, la nivelul farurilor. Am facut insa o concesie pentru ca modelul nostru sa ajunga la nivelul de siguranta a cinci stele EuroNCAP".
DESIGNUL INTERIOR
"Am folosit negrul ca nuanta dominanta si am completat habitaclul cu iluminarea rosie ambientala. Exista insa si panouri de bord care pot fi comandate in culoare rosie sau albastra".
"Am preluat de la Insignia elemente precum volanul, schimbatorul de viteze sau clantele interioare ale usilor. Era normal sa facem acest lucru, cele doua modele facand parte din aceeasi familie".
"Panoul de bord este inclinat la 30 de grade, maximum posibil, pentru a accentua senzatia de dinamism".
"In urma unui studiu efectuat asupra unui numar de 400 de potentiali clienti, am ajuns la concluzia ca trebuie sa imbunatatim sensibil spatiile de depozitare. Am considerat ca cele mai utilizate obiecte de dimensiuni mici in masina sunt pixurile, monedele, lanterna, atlasul rutier, ochelarii de soare, jetoanele de parcare, portofelul, servetelele, telefonul mobil, CD-urile, dulciurile, paharele, cartile, revistele, ziarele, fructele, trusa de prim ajutor, jachetele, sticlele cu bauturi de 0.5, 1.0 si 1.5 litri si manusile. Am realizat spatii speciale pentru toate aceste obiecte, acestea fiind asezate in imediata apropiere a soferului".
"Am lucrat mult la calitatea perceputa, indusa de calitatea executiei. Am ridicat nivelul segmentului compact astfel, deoarece toate elementele sunt preluate de la Insignia"
INTERVIU CU MALCOLM WARD, DESIGNERUL-SEF AL EXTERIORULUI OPEL ASTRA
Automarket: Dupa ce am avut ocazia sa admiram noul Astra, ce ne puteti spune despre noul GTC? Cand va aparea acesta pe piata?
Malcolm WARD: Dupa ce Astra va fi prezentat la Frankfurt, urmatoarea caroserie din familie va fi Astra Sport Tourer. Va urma apoi GTC-ul, in cursul anul urmator. Nu am stabilit insa data exacta a lansarii acestuia.
AMK: Stim cu totii ca GTC-ul actual difera estetic in foarte multe privinte fata de versiunea cu cinci usi, care e mai clasica din punctul de vedere al stilului. Cum priviti noul GTC? Ca o versiune sport-coupe a lui Astra sau pur si simplu ca o versiune cu trei usi a acestui model?
MW: Dupa cum puteti vedea, noul model cu cinci usi are o forma mult mai pronunatat de coupe, ceea ce inseamna ca s-ar incadra ca stil intre Astra H cu cinci usi si versiunea GTC a acestuia. In aceste conditii, noul GTC va fi mult mai dinamic decat toate generatiile Astra de pana acum.
AMK: Noul Astra OPC va avea versiuni cu trei si cu cinci usi sau va ramane fidel principiului sportivitatii, urmand sa se bazeze exclusiv pe trei usi?
MW: E o intrebare foarte buna. Nu pot insa sa va dau inca un raspuns. Veti vedea singuri asta anul viitor, atunci cand veti afla primele detalii despre versiunea sportiva a familiei Astra
AMK: Viitoarea generatie a lui Opel Zafira, monovolumul compact al familiei Opel, isi va baza formele pe cele ale noului Astra, regasite in prima faza pe conceptul Meriva?
MW: In mare parte da. Meriva este punctul de plecare pentru Zafira, noul model urmand sa preia foarte multe linii de pe modelul pe care il avem astazi aici.
AMK: Exista multe voci care sustin ca profilul noului Astra seamana cu cel al unor competitori din segmentul compact. Ma refer in principal la Seat Leon, Fiat Bravo si noul Megane Coupe. Ce le puteti spune celor care sustin acest lucru?
MW: Intr-adevar, liniile de coupe in segmentul compact au devenit un trend. Problema celorlalti este ca noi am stabilit acest trend acum multa vreme, cand am lansat primul Astra GTC. Oricum, designul noului Astra e terminat inca de acum patru ani, iar unele dintre modelele pe care le-ati adus in discutie nu existau la acea ora.
AMK: Cum considerati ca poate fi caracterizat designul exterior al noului Astra: revolutionar, evolutiv sau pur si simplu schimbat?
MW: Asa cum am afirmat in prezentare, consideram ca am realizat o forma evoluata prin cateva linii revolutionare. Am incercat sa combinam exigenta si exactitatea germana, de care am dispus si pana acum, cu emotia Europei sudice. Am vrut sa ducem Astra pe fasia neutra dintre cele doua trenduri foarte bine cunoscute.
arata chiar bine. Mult mai bine decat versiunea actuala. Sa vedem si preturile