REPORTAJ: Am vazut pe viu nou Opel Meriva
Automarket a avut ocazia de a diseca noua generatie Opel Meriva pe masa de operatii a uzinei din Russelsheim. Prezentarea statica a dezvaluit secretele modelului asteptat sa debuteze oficial la Geneva.
Saptamana trecuta, Automarket a avut ocazia de a vedea “in carne si oase” modelul cu care Opel spera sa isi atraga de partea sa familiile tinere, in cautarea unui automobil foarte versatil. Mai exact, nemtii au tinut sa dezvaluie presei toate secretele noii generatii Meriva, inainte de debutul public pregatit pentru Salonul de la Geneva.
Pe urmele lui Adam Opel
Lansarea unui model atat de important nu se putea face decat intr-un context special, Opel alegand ca locatie uzina de la Russelsheim, radacina care a stat la baza cladirii unuia dintre cele mai puternice branduri mondiale. Uzina germana este un fel de Mioveni supradimensionat si evoluat, care ascunde la fiecare colt cate o pagina de istorie: de la calea ferata si vagoanele in care se incarcau legendarele Kapitan sau Kadett, pana la sediul futurist al diviziei de design, unde s-a filmat clipul de prezentare al viitorului Ampera.
Si pentru ca totul sa fie si mai incarcat de semnificatie, Meriva a fost asezata in mijlocul unei colectii impresionante de masini clasice, restaurate impecabil, care pastreaza inca izul si finetea anilor ‘20 sau ’30. De la primul Kadett, primele biciclete si primele masini de pompieri pana la celebrul prototip RAK2 din 1928, propulsat de rachete pana la o viteza de 238 km/h, record absolut pentru acea vreme.
In mijlocul acestei colectii impresionante de masini care au scris istorie, Opel a asezat un automobil ce ar putea face acelasi lucru. Noul Meriva se vrea a fi un MPV, capabil sa continue succesul predecesorului sau si sa reinvie ideea usilor cu deschidere opusa, regasita pe modelele Opel de la inceputul secolului trecut.
Daca aruncam o privire in trecut vedem ca astfel de usi au fost folosite inca din 1925, pe modelul 10/45 si mai apoi pe Admiral. In 1950 ele au fost introduse si pe Kapitan, multumita avantajelor pe care le prezentau. Guvernul german a interzis insa in 1961 productia masinilor cu o deschidere opusa a uzilor pentru ca prezentau un risc mare de accident. Pana atunci se inregistrasera un numar mare de decese survenite atunci cand usile spate se deschideau accidental, in viraje stranse sau la viteze mai mari.
Flex Doors - cu usa larg deschisa
Noua generatie a MPV-ul german vrea sa reinvie conceptul usilor cu deschidere opusa intr-o varianta contemporana, mai practica si mai sigura. Inginerii si designerii germani au botezat acest nou sistem de deschidere a usilor, pentru proiectarea carora au muncit aproape 2500 de ore, Flex Doors. Portierele au fost supuse unor teste de rezistenta de catre Institutul Fraunhofer si se pare ca acum sunt gata de productie.
Opel s-a gandit la posibilitatea unei astfel de deschideri a usilor inca din 2005, cand a creat un concept bazat pe actuala generatie, botezat Clinic Meriva, echipat cu usi traditionale pe o parte si portiere FlexDoors pe cealalata parte. Raspunsul a fost pozitiv, astfel ca ideea a ajuns in productie.
Pentru a face din Meriva un model sigur, Opel a introdus un sistem de inchidere, care blocheaza usile spate la viteze mai mari de 4 km/h. Deschiderea lor este permisa doar atunci cand un LED verde lumineaza manerul cromat. Introducerea unor astfel de usi, atasate de caroserie cu un sistem de doua balamale pozitionate la 360 mm distanta, capabile sa sustina pana la 40 de kilograme, permite un acces imbunatatit in habitaclu, multumita in mare parte si deschiderii de 84 de grade a portierelor, cu mult peste traditionalul unghi de maxim 68 de grade.
Portierele dispun astfel de patru trepte de deschidere si usureaza coborarea sau urcarea din masina, chiar si pentru persoanele mai in varsta. Pentru a demonstra utilitatea sistemului Flex Doors, Opel s-a inspirat din experimentele altor constructori de renume, care au adoptat aproape acelasi sistem de deschidere. Vorbim aici de Mazda RX8 si Mini Clubman, care desi dispun de usi cu deschidere verticala, acestea nu pot fi actionate independent din cauza lipsei montantului fata.
Atunci cand ne referim la noul Meriva, ideea de flexibilitate este cea care domina intregul design general, inginerii cautand sa ofere solutii diverse pentru cele mai ciudate nevoi ale publicului larg.
Flex Rail - cotiera mobila
La interior, Meriva adopta ideea spatiilor de depozitare multiple, initiata de Astra: spatiu pentru sicle de 1.5 litri in portiere, spatiu pentru telefoanele mobile, spatiu pentru carti sau hartii si nu in ultimul rand sistemul Flex Rail.
Aceasta inovatie include o rama din aluminiu, care tine locul unei console centrale arcuite pana in dreptul locurilor din spate. Rama sustine o cotiera care poate aluneca in orice pozitie, fiind utila fie pasagerilor din fata fie celor din spate. Bineinteles se poate renunta definitiv la ea in schimbul unor suporturi pentru pahare.
Introducerea unui asemenea sistem a fost posibila in primul rand datorita renuntarii la frana de mana traditionala, inlocuita cu una electronica pe toate versiunile. Aspectul oarecum negativ al acestui sistem este faptul ca pasagerii de pe locurile din spate nu dispun de o podea plata, ca in cazul lui Scenic, spatiul pentru picioare fiind ingradit atunci cand pe bancheta se afla trei pasageri.
Flex Fix - simbioza automobil/bicicleta
Meriva vine si cu un sistem FlexSpace, care permite configurarea individuala a scaunelor posterioare dar si o rabatare simpla a banchetei din spate, pentru cei care vor sa transporte obiecte voluminoase. Volumul portbagajului poate ajunge in aceste conditii de la 400 de litri, in conditii normale, la 900 sau 1500 de litri.
Tot la capitolul flexibilitate trebuie sa vorbim si de inteligentul sistem folosit pentru transportul bicicletelor, introdus de Corsa si mai apoi preluat si de Astra. Botezat Flex Fix, sistemul permite transportul a doua biciclete pe o rama metalica ce gliseaza simplu de sub portbagaj.
Designul "sculptural"
Toate aceste inovatii sunt impachetate intr-un design sportiv, o trasatura neobisnuita pentru monovolumele patratoase. Liniile tendintei botezate Sculptural Architecture Meets German Engineering, au fost preluate si de Meriva. Ne referim aici la linia capotei si a blocurilor optice, la liniile robuste care incadreaza profilul modelului, la grila cu ornament cromat si la posteriorul conturat in forma literei “V”, sinonima cu dinamismul.
Noua generatie Meriva va putea fi admirata live in cadrul Salonului Auto de la Geneva din primavara acestui an. Productia va incepe cateva luni mai tarziu, primele exemplare urmand sa apara la inceputul lunii iunie pe strazile din Germania, Italia si Spania. Romania va face cunostinta cu noul Meriva undeva spre sfarsitul verii, pretul estimat de constructorul german urmand sa se situeze la aproximativ acelasi nivel cu cel al modelului actual. Opel spera sa vanda in total 70.000 de unitati Meriva pe an.
Multe inovatii - flex rail a fost deja "copiat" de Mini Countryman...