Proiect: șoferii și-ar putea alege perioada de suspendare a permisului în decursul unui an de la aplicarea sancțiunii

Publicat luni, 18.03.2019 10:51 de Daniel Popescu, Foto: Dreamstime.com

Șoferii și-ar putea alege perioada în care să aibă permisul suspendat în cazul în care primesc o sancțiune care îi privează de posibilitatea de a conduce mașini, potrivit unui proiect depus la Parlament.

Un nou proiect depus la Senatul României prevede o schimbare importantă în Codul Rutier, care de data aceasta vizează regulamentul pentru suspendarea permisului de conducere.

Astfel, noul proiect prevede că șoferul va avea libertate deplină să-și aleagă perioada în care va avea permisul suspendat cu numărul de zile stabilite de polițist în funcție de sancțiunea primită. Singura condiție este ca perioada de suspendare să fie aleasă într-un interval de cel mult un an de la impunerea sancțiunii.

Excepție de la această regulă ar urma să facă "faptele deosebit de grave, care prezintă un pericol social, fiind săvârșite cu vinovăție și care sunt prezentate de legea penală și pedepsite de aceasta, adică infracțiuni".

"Conducătorul auto poate să-și aleagă perioada suspendării, potrivit faptei contravenționale pe care a săvârșit-o, într-o perioadă de 365 de zile de la data săvârșirii faptei contravenționale", se precizează în proiectul depus la Senat.

În expunerea de motive, parlamentarii susțin că o astfel de măsură va ajuta în special șoferii profesioniști, care riscă să-și piardă locul de muncă în cazul suspendării permisului. În plus, măsura se adresează și șoferilor care și-au planificat deplasarea cu mașina în timpul concediului de odihnă.

"Prevederile vin în ajutorul șoferilor profesioniști […] care se aleg cu suspendarea permisului de conducere, iar pentru o încălcare minoră a unei reguli de circulație nu mai pot lucra și rămân fără pâine", menționează inițiatorii proiectului.

Pentru a intra în vigoare, prevederea trebuie aprobată de Senat și Camera Deputaților, promulgată de președinte și publicată în Monitorul Oficial.

Un alt proiect de lege controversat pentru Codul Rutier prevede ca permisul de conducere să fie suspendat la acumularea a 45 de puncte, în condițiile în care legislația actuală prevede că această pedeapsă se aplică la acumularea a 15 puncte.

Via Avocatnet, Senatul României

  • Hunter, luni, 18.03.2019 11:04

    Da ce ar fi daca toti soferii ar casca naibii ochii la cum circula si sa conduca preventiv ?! Cu atat mai mult soferii profesionisti. De aia se numesc profesionisti, pentru ca asta le este meseria zi de zi. Prin urmare ei nu au sincer nicio scuza cand o comit. Absolut nici una din punctul meu de vedere. Cand stii ca iti castigi painea tocmai prin soferie, nu gresesti. Punct !!! Regulile de circulatie sunt facute sa fie respectate de toti, in momentul in care apar zmei pe sosele, normal ca se intampla probleme. Pentru ca nu te pune nimeni sa fortezi de exemplu semaforul si sa treci pe rosu si pe urma sa te apuci de vaicareli, ca iei amenda si ti se suspenda permisul si tu esti amarat si ramai fara seviciu si alte povesti. Ai gresit, ti-o asumi. Cat timp circuli corect, respecti pe altii esti si respectat. Iar scuzele de genu...ca in tara asta nu poti tot timpul sa urmezi litera legii, ca nu avem autostrazi, ca ai de ajuns din punctul a in punctul b la timp, ca te grabesti sa ajungi nu stiu unde sunt scuze ieftine. La aceste probleme nu ocolirea regulilor de circulatie este raspunsul. Ca sa fim civilizati trebuie in primul rand, fiecare dintre noi, sa respecte regulile impuse. Ca nu sunt la noi mai ciudate decat la altii.

  • Green_Alex, luni, 18.03.2019 11:08

    Acelasi asalt asupra justitiei. Eu propun ca soferii sa isi aleaga daca vor sa primeasca amenda sau nu. In expunerea de motive de fapt se spunea cu font mai mic "O astfel de norma va ajuta in special pe cei mai smecheri decat norma, pe care ii doare oricum in vertebre de prostimea care respecta legea".

  • someone, luni, 18.03.2019 11:24

    iarasi o lege cu dedicatie, initiata de un deputat belit , care are permisul suspendat . in cazul lui insa noua lege nu ar fi valabila, pentru ca, cu permis sau nu, el are din ce ' sa isi castige paine", din salar, indemnizatie, diurne si multe alte peshkeshuri. in locul tau as face o lege ca permisul sa fie suspendat imediat, si chiar sa nu se mai acorde permis de circulatie nici pe cele 15 zile

  • ANV, luni, 18.03.2019 12:22

    Urmeaza proiectul: "Condamnatul penal poate să-și aleagă perioada executarii pedepsei, într-o perioadă de 365 de ani de la data săvârșirii faptei penale."

  • Gigi, luni, 18.03.2019 13:36

    Subscriu la tot ce s-a spus. O alta aberatie, ca multe altele. Oare cei care propun asemenea proiecte chiar gandesc sau.....Oare cat mai trebuie suportati acesti incompetenti!

  • Edikkk, luni, 18.03.2019 14:07

    Deci parlamentarul doreşte să îşi aleagă perioada când este în Maldive... Mda.... ABERAŢIE CLAR.

  • andrei, luni, 18.03.2019 15:19

    cine dracu ii voteaza pe retardatii astia ma intreb.

  • pipo, luni, 18.03.2019 15:58

    Eu unul nu-i votez si nici n-am facut-o vreodata , dar aceasta idee nu-mi pare una chiar atat de rea. Mie imi pare ca exagerati voi, toti cei de mai sus. Chiar daca nu am fost niciodata in aceasta situatie, ma gandesc cu groaza ca putea sa-mi fie suspendat carnetul poate de multe ori. Cine conduce zilnic si are multi km. la activ intelege despre ce vorbesc. Este practic imposibil sa nu gresesti neintentionat pe drumurile noastre cu tot cu un stil de conducere preventiv. Poate fi o idee perfect justificabila daca este aplicata corect si aici trebuie discutat/dezbatut care ar trebui sa fie exact infractiunile/greselile la care NU s-ar aplica. Vine in contrabalanta cu inasprirea exagerata a codului rutier fara sa se fi luat masuri concrete de fluidizare a traficului , de imbunatatire a semnelor de circulatie, de constructie de drumuri de mare viteza, de...etc. Nu se pune problema sa nu mai executi pedeapsa ci doar "cand" o faci. Voi cand luati o amenda de exemplu, trebuie sa o platiti pe loc ? Nu, exista un termen , la fel si aici.

  • Hunter, luni, 18.03.2019 16:51

    @pipo In conditiile in care tu recunosti cu buna stiinta ca de mai multe ori putea sa iti fie suspendat permisul (insa ai avut noroc pentru ca nu a fost un echipaj de politie sa te prinda) inseamna un singur lucru. Cu buna stiinta recunosti faptul ca ai incalcat anumite reguli de circulatie, pentru care in mod normal santiunea implica si retinerea permisului. Important ar fi ca fiecare dintre noi sa evite asemenea situatii. Cu atat mai mult cei care conduc foarte mult, zilnic si aduna mii si mii de km. Pana la urma in momentul in care esti la volan esti responsabil in primul rand de cei din jurul tau, pe urma de cei din masina (daca se calatoreste cu pasageri), de tine ca sofer si de bunurile din jur (masina personala + restul obiectelor din jur). Daca in momentul in care tu ca si sofer esti cu capul in nori, visezi la cai verzi pe pereti, iti faci live-uri pe fb, stai la povesti, cauti tampenii pe net sau orice alta activitate ce iti reduce atentia, pai nu e ok. Iar in momentul in care, constient, incalci o regula de circulatie, o meriti clar.

  • Joe, luni, 18.03.2019 17:25

    @pipo, anul trecut am facut vreo 60 000 km si am ajuns la opusul concluziei tale. Legile ar trebui sa fie mai drastice. Si da, am luat si o amenda. Sa depasesti pe linie continua, linie pusa cu un anumit scop, sa fortezi semaforul, sa faci raliuri prin localitati, etc ... e sinucidere. Am vazut un accident in care era incarcerata o persoana, langa masina pe iarba statea partenerul/colegul si plangea. Pierduse controlul din cauza vitezei probabil. Nu ai ce sa fluidizezi in trafic. SUnt prea multe masini pentru o singura banda pentru a fi fluid. Si in Germania sa fac ambuteiaje pe autostrada si atunci contruiesc a 3-a sau a 4-a banda. Dar nu vezi nici un dobitoc care o ia la goana pe banda de urgenta. E atat de simplu. Voteaza data viitoare cineva care poate face autostrazi.

  • pipo, luni, 18.03.2019 18:14

    @Hunter/Joe : va puteti preface cat vreti ca n-ati inteles ce am scris mai sus sau ca voi sunteti soferii perfecti . Texte d-astea nu mai merg de mult la mine sau ...mai ales la mine. Nu mai veniti voi cu tot felul de exemple extreme ca e clar si textul din stire si ce am scris eu mai sus. Cititi macar doar partea din codul rutier unde sunt descrise pt. ce se se suspenda permisul pt. 30 zile si o sa gasiti cel putin 3 situatii in care se poate trezi din greseala si la un moment dat orice sofer oricat de experimentat si atent care conduce zilnic prin Bucuresti de exemplu. Sunt nenumarate cazuri/situatii in care nu ai cum sa nu incalci regulile. Si daca ai "norocul" sa dai de un politist mai zelos sau (cel mai important) nu stii cum sa vorbesti cu el si sa-i explici situatia ,atunci te poti trezi cu permisul suspendat prea usor. Ghinion...ar spune unii . Si atunci...vin si va intreb eu iarasi..ca tot nu m-ati lamurit...care ar fi problema daca executi pedeapsa mai tarziu ? Voi tot o tineti cu alte aberatii : morti , zmei pe sosea, live pe fb, liniute, etc. Nu stiu despre ce vorbiti. Ma rog ,chiar n-am timp sa intru in detalii . Drumuri bune sa aveti ! p.s. : @Joe -pai poate-mi spui tu care-s aia ca eu din 94 incoace i-am cam votat pe toti in afara de FSN/ PSD . Toti au avut sansa lor de a face ceva macar cu drumurile in tara asta ( de fapt era singurul lucru pe care trebuiau sa-l faca si restul venea de la sine) dar nu au facut nici unii nimic, doar maruntisuri de unde puteau sa-si traga partea.

  • Edikkk, luni, 18.03.2019 19:13

    Dle Pipo să lăsăm politica deoparte. Una bucată şofer băut omoară nişte pietoni întro staţie de autobuz şi zice că îşi vrea suspendarea peste vreo 3-6 luni... Hai între timp să mai calce ceva pietoni, în continuare Exemplul este exagerat, dar în România mai ştii...

  • inexorabil, luni, 18.03.2019 19:57

    @pipo, deși nu ne agreăm reciproc, de data asta conștiința mă obligă la cuvenitele frunze verzi (pentru că ambele tale texte m-au convins sub raport argumentativ – observi ȋnsă că predomină “logica” șablonardă ȋn societatea contemporană?). Mai multe n-aș vrea să comentez…De pildă, ce să-i răspund lui Edikkk kreyer mikkk? Că una este o contravenție și alta un…caz penal? Cică “exemplul este exagerat”, dar numai bun de folosit, ca să obținem efectul scontat (adică tocmai exagerat), nu? Ca ȋn spectrometrie: dacă nu-i suficientă radiație specifică sau nu-i stabilă, o corectăm cu radiația deuteriului. Așa și la procurorii #rezistenți: “dujmanii” nu par destul de corupți? Las’ că le punem ȋn cârcă tot ce ne-ar plăcea nouă să “constatăm” ȋn privința lor, chit că, ȋntr-un final, adevărata Justiție ne va plesni peste ochi cu verdicte precum “fapta nu a fost săvârșită cu vinovăția prevăzută de lege”, “fapta nu este prevăzută de legea penală” sau direct “fapta nu există”.

  • Edikkk, luni, 18.03.2019 23:21

    Dle inoxerabil... dvs puteţi să spuneţi sau să jigniţi ce doriţi... dar tocmai ziceam că este o exagerare, dacă dvs credeţi că sunteţi singurul care ştie diferenţa dintre faptă care este prevăzută cu contravenţie sau faptă penală... vă înşelaţi amarnic. Toţi cei care au luat carnetul de şofer (pe bune) ştiu. Nu scuză niciun vitezoman care este un criminal în devenire (la 80 km/h nu mai opreşte nici dracu la o trecere de pietoni) lucru care este văzut cu mult mai mare duritate în UE15 faţă de nemernicia care se petrece în România !! La noi la 59 km/h nu îţi zice nimeni nimic în localitate, la alţii la 51km/h iei amendă sigur 100% !

  • someone, marţi, 19.03.2019 10:43

    @ pipo: problema cu executarea pedpsei mai tarziu e urmatoarea: legea e initiata de un deputat care are permisul suspendat. de ce sa isi faca el o lege cu dedicatie ( nu poti sa negi ca nu e cazul ) pt a-si ispasi pedeapsa cand e in vacanta si cand nu are nevoie sa conduca in tara? de ce sa agreem legi facute tocmai de catre cei ce le incalca? hai sa te intreb ceva: de ce respectivul initiator al legii nu a modificat legea in felul urmator: cand ti se suspenda permisul, aceasta sa fie suspendat din ziua urmatoare a contraventiei, fara a mai primi permisia de 15 zile? si si eu le mai inclac, desi sant mult mai atent de cand am devenit tata, dar cand sant prins , nu comentez si nu fac legi ca sa imi anuleze sau imbunatateasca pedeapsa.

  • pipo, marţi, 19.03.2019 14:19

    @inexo : sunt confuz ,care este motivul pt. care spui ca "nu ne agream"? Poate tu nu ma agreezi si nu am nimic impotriva ,e dreptul tau ,dar eu unul chiar nu te dezagreez, ba dimpotriva si cred ca ti-am mai spus-o, imi plac tare mult comentariile tale mai ales cand scrii la subiect ,adica despre masini , dar si multe din divagatiile tale chiar daca uneori "o mai iei pe aratura" sunt placute de citit d.p.d.v. "stilistic". Cele cu "iz" politic trec peste ele fara "sa le trec la catastif" ,chiar daca nu sunt de acord cu ele e dreptul tau si al fiecaruia sa aiba opinii . Nu ma mai intarata si nici nu mai pun la suflet de mult opiniile divergente de ale mele pe astfel de teme , am invatat in timp sa privesc intru catva situatia cat mai de la distanta posibil ca sa pot avea o imagine "macro" si sa nu ma zbat/agit pt. orice stire marunta . Ca de fapt asta eu nu intelegeam in cazul acestui subiect , de ce e lumea atat de pornita /agitata impotriva acestui (doar) proiect si incearca sa scoata in evidenta niste exemple grave cand de fapt e clar ca alea nu au nici-o legatura cu cadrul de aplicare nici macar teoretic. Cand de fapt inteleg (@someone) ca nu e vorba "despre ce " e acest proiect ci despre "de cine" e initiat. O fi corect sa privesti asa ..fiecare e liber sa gandeasca cum vrea .

  • inexorabil, marţi, 19.03.2019 23:14

    @pipo, așa am avut impresia...Confirm valoarea de adevăr a explicației tale. Se mai poate ȋnșela omul. De fapt, mi s-a părut că tu nu mă “digeri” și atunci am ales să fiu “prudent” mizând pe persoana ȋntâi plural. Dar recunosc când greșesc…Scuze! La subiect: ideea este că tot mai mulți “oameni” ȋncep să se creadă infailibili și ȋndreptățiți să-i judece “exigent” pe semenii “certați cu legea” (“mainstream media” fiind “gazeta de perete” care hiperbolizează gradul real de vinovăție al “infractorilor”, alias “dușmanii poporului”). Ȋntr-un fel, a fost reconstituită atmosfera arenelor romane din vechime, ȋn care publicul “cel drept” dorea neapărat să vadă curgând/țâșnind sângele “gunoaielor societății”. Iar dacă amatorii de “spectacol justițiar” (ceva ȋn genul “The Running Man”, cu Arnold) – de fapt, o mistificare grosolană cu pretenții juridice – se ȋnchipuie și…creștini cu o astfel de optică intolerantă, atunci n-ar fi de mirare că lumea se ȋndreaptă, ȋntr-adevăr, spre marasm…

  • nicu, miercuri, 20.03.2019 19:17

    https://www.politiaromana.ro/ro/structura-politiei-romane/unitati-centrale/directia-rutiera/statistici PS: fara comentarii