Proiect inedit pentru Land Rover și Ford: căldura degajată de gazele de eșapament, transformată în energie electrică
Land Rover și Ford se număra printre companiile implicate într-un proiect care prevede reducerea consumului cu 5% prin convertirea gazelor de eșapament în energie electrică.
Guvernul britanic va investi 2 milioane de lire sterline (echivalentul a circa 2.26 milioane de euro) într-un proiect care prevede convertirea căldurii degajate de sistemul de evacuare în energie electrică.
Proiectul se numește VIPER2 (Vehicle Integrated Powertrain Energy Recovery) și este condus de Land Rover, însă printre companiile implicate se numără și Ford. Un motor pe benzină convertește numai circa 35% din combustibil în energie mecanică, în timp ce o mare parte se transformă în căldură.
Pentru a transforma căldura degajată de sistemul de evacuare în energie electrică, proiectul prevede utilizarea unui generator termo-electric montat în sistemul de evacuare, în partea de jos a convertorului catalitic. Fiecare modul al acestui generator include două materiale semiconductoare, unul încărcat pozitiv, iar celălalt negativ. Atunci când căldura ajunge la unul dintre capetele unui semiconductor, diferența de temperatură dintre părțile calde și reci ale modulului generează curent electric.
Prin acest sistem, companiile implicate în proiect își propun să recupereze până la 300 de wați de energie electrică de la un motor pe benzină care este supus unui test de consum WLTP. Această energie este folosită ulterior pentru alimentarea unor componente sau chiar a unui sistem de propulsie hibrid. În acest fel, se estimează o reducere a consumului de carburant cu circa 5%.
VIPER2 nu este primul proiect de acest gen. BMW anunța încă din anul 2009 o astfel de tehnologie, în timp ce Toyota C-HR beneficiază de un sistem de recuperare a energiei din căldura sistemului de evacuare numit EHRS, care îmbunătățește de asemenea eficienta motorului.
Via Autocar
Inedit ? Se cheama efectul Peltier si este folosit si la laditele frigorifice dar in sens invers. Mai toate firmele auto au experimentat cu aceasta tehnologie incepand cu anii 80 ( LOL ) dar nu prea are sens dpdv eficienta costuri pe masini mici. Are in schimb sens la camioane sau suvuri masive care consuma benzina cu tonele si elibereaza foarta multa caldura prin evacuare.