Proiect de lege: Poliţia vrea ca maşinile înmatriculate în străinătate să fie conduse doar de proprietarii înscrişi în acte
Ministerul Afacerilor Interne a propus pentru dezbatere publică un proiect de OUG privind circulaţia pe drumurile publice. Modificările aplicate implică sancţionarea şoferilor care circulă cu vehicule înmatriculate în străinătate, pe numele altor persoane.
Ministerul Afacerilor Interne a propus spre dezbatere publică un proiect de Ordonanţă de Urgenţă care vizează modificarea şi completarea OUG nr 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Pe scurt, cei de la MAI doresc să sancţioneze şoferii care conduc în România vehicule înmatriculate în străinătate, sancţiune care se aplică doar în cazurile în care şoferul nu este proprietarul înscris în acte. Măsura doreşte să evite situaţiile apărute în ultimii ani, cauzate de şoferii care au comis infracţiuni cu ajutorul vehiculelor înmatriculate în alte state, sau de şoferii care nu aveau o asigurare RCA valabilă. Din fericire, vehiculele deţinute de companii nu sunt afectate de această decizie, cât timp utilizatorul este menţionat în certificatul de înmatriculare, vehiculul este destinat transportului public de mărfuri sau persoane, este folosit în regim de închiriere sau folosit de un angajat sau asociat în raport cu persoanele menţionate în certificatul de înmatriculare sau şoferul a încheiat un contract de leasing.
PROIECTUL VIZEAZĂ ŞOFERII CARE CONDUC VEHICULE ÎNMATRICULATE ÎN STRĂINĂTATE
Dacă proiectul propus de MAI va fi aplicat în forma actuală, cumpărătorul unui vehicul înregistrat în alt stat va avea 30 de zile pentru a declara şi înregistra vehiculul respectiv pe numele său în România, pentru a evita sancţiunile contravenţionale. Vorbim despre momentul în care şoferul face demersurile necesare înmatriculării în România, nu de plata efectivă a timbrului de mediu. În cele 30 de zile de la dobândirea vehiculului respectiv, proiectul îi obligă pe şoferii în cauză să posede un document doveditor al titlului de proprietate asupra acestuia şi o traducere legalizată a documentului respectiv. În caz contrar, şoferul va fi pedepsit cu o amendă cuprinsă între 450 şi 600 de lei (clasa a III-a de sancţiuni contravenţionale). Dacă respectivul şofer va fi prins conducând vehiculul respectiv la 30 de zile de la dobândirea autovehiculului, în afara excepţiei enumerate mai sus, acesta va avea în faţă o amendă din clasa a patra de sancţiuni, care va fi cuprinsă între 675 şi 1.500 de lei. În această situaţie s-ar putea afla mulţi şoferi din România care conduc automobile înmatriculate în Bulgaria pe numele unui cetăţean bulgar şi care posedă doar o procură şi un act de vânzare-cumpărare cu cetăţeanul bulgar. Românii care posedă reşedinţă în alt stat şi au înmatriculat legal un vehicul în ţara respectivă nu sunt afectaţi de acest proiect, cât timp numele lor este trecut în actele vehiculului.
În cazul în care un şofer nu solicită înmatricularea unui vehicul la maximum 30 de zile de la dobândirea acestuia, respectivul vehicul va avea plăcuţele şi certificatul de înmatriculare ridicate, iar şoferul respectiv se va trezi cu o amendă cuprinsă între 675 şi 1.500 lei dacă va fi surprins în trafic la bordul respectivului vehicul. Din acel moment, şoferul va avea cinci zile lucrătoare pentru soluţionarea situaţiei cu actele, timp în care plăcuţele şi certificatul de înmatriculare vor fi păstrate la sediul serviciului de poliţie rutieră din care face parte agentul constatator. Pe lângă sancţiunea respectivă, şoferul va avea permisul de conducere suspendat penru o perioadă de 90 de zile.
ŞOFERII CARE NU-ŞI PLĂTESC AMENZILE RĂMÂN FĂRĂ PERMIS 90 DE ZILE
O altă modificare pe care vor să o impună poliţiştii vizează suspendarea pe 90 de zile a permisului de conducere pentru şoferii care nu-şi plătesc amenzile. Şoferii care vor fi sancţionaţi vor avea 90 de zile de la data comunicării procesului verbal pentru a-şi plăti amenda şi pentru a le comunica autorităţilor dovada plăţii respectivei amenzi. Potrivit datelor furnizate de MAI, doar 35% dintre şoferii care primesc amenzi de circulaţie le şi plătesc, iar poliţiştii vor să schimbe această situaţie în cel mai scurt timp. Pe lângă constrângerea şoferilor să-şi plătească amenzile, noul proiect ar putea spori veniturile aduse la buget, prin încasarea amenzilor respective.
Şoferii care au permise emise în străinătate şi au fost sancţionaţi contravenţional cu suspendarea permisului de conducere pot solicita restituirea documentului doar după prezentarea dovezii de plată a amenzii, cu cel mult o zi lucrătoare înainte de data părăsirii teritoriului României.
În cazul şoferilor care nu-şi plătesc amenzile, proiectul de lege propune următoarea soluţie: "Suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule intervine de drept în situaţia în care conducătorul de autovehicul sau tramvai sau, după caz, proprietarul vehiculului ori deţinătorul mandatat nu face dovada achitării amenzii contravenţionale aplicate ca urmare a nerespectării prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă (OUG nr. 195/2002, n.r.), în termen de 90 de zile de la data comunicării procesului verbal".
Via MAI
titlul este incomplet si INCORECT