Programul Rabla 2025: fără finanțare pentru mașinile diesel

Publicat joi, 06.03.2025 11:36 de Alexandru Monenciu

Ghidul proiectului pentru Programul Rabla 2025 a fost lansat în dezbatere publică, anunță ministrul Mediului, Mircea Fechet. Una dintre noutăți este că Agenția Fondului pentru Mediu nu va mai finanța achiziția mașinilor diesel.

Programul Rabla 2025 este, fără îndoială, unul dintre cele mai urmărite subiecte.

Cel mai probabil, programul va demara în luna aprilie și, potrivit celor mai recente declarații făcute chiar de ministrul Mediului, Mircea Fechet, va avea o singură sesiune care se va desfășura până la epuizarea fondurilor.

Ghidul proiectului a fost lansat în dezbatere publică și vine cu câteva noutăți. Cea mai mare este că Agenția Fondului pentru Mediu nu va mai finanța achiziția de mașini echipate cu motoare diesel.

"Cred că rămăsesem singura țară din Uniunea Europeană care încă mai încurajam achiziționarea de mașini diesel, iar în acest context, cu mari aglomerări urbane, mașini extrem de poluante, am decis să fim în rând cu lumea și să scoatem dieselul," a declarat Mircea Fechet.

În ceea ce privește valoarea ecotichetelor, aceasta va fi după cum urmează: 7.000 de lei pentru achiziționarea unei motociclete, 10.000 de lei pentru mașini cu motor termic sau hibrid, 13.000 de lei pentru mașini plug-in hybrid și 25.500 de lei pentru achiziționarea unei mașini pur electrice.

Desigur, rămâne valabilă necesitatea predării spre casare a unui vehicul vechi.

Pe lângă eliminarea mașinilor diesel, mai există câteva condiții: mașinile cu motoare termice sau hibride trebuie să aibă un preț maxim de 60.000 de euro cu TVA și emisii de CO2 de maxim 145 g/km (120 g/km pentru motociclete). Mai departe, prețul maxim pentru mașinile PHEV este de 70.000 de euro cu TVA, iar emisiile trebuie să fie mai mici de 80 g/km.

Tot 70.000 de euro cu TVA este și prețul maxim pentru mașinile cu zero emisii.

via Economica

  • nsrei, joi, 06.03.2025 11:40

    nu e o problema, oricum masinile diesel sunt mai bune second hand, abia iesite din rodaj. Unde mai pui ca ai mai multa baza intr o masina care a functionat cativa ani, fata de una noua si complicata

  • Seriff, joi, 06.03.2025 12:23

    Sunt o gramada de masini diesel care au emisii mai mici decat cele pe benzina, daca tot te intereseaza de emisii.

  • MarS, joi, 06.03.2025 12:26

    La preturile actuale ... nu e mare branza, exceptand EVs Taxarea dupa poluare si standard euro va fi insa f interesanta :)

  • Anonim, joi, 06.03.2025 12:41

    Taxa de mediu este total aiurea stabilita . Trebuia o suma fixa egala indiferent de ce tip de motorizare cumperi . Care este scopul acestui ajutor ? Nu sa reinoiesti parcul auto care in Romnaia are o medie de peste 15 ani . Daca unul vrea sa schimbe un diesel cu unul nou nu polueaza mai putin ? Ca cel care vrea diesel nu il pui in masina electrica . O masura discriminatorie clar dar cine sa i-a atitudine cine sa se autosesizeze ? Avocatul poporului ? Ala doarme in papucii statului .

  • Matei_cel_nou, joi, 06.03.2025 13:15

    Diesel-ul nou poluează mai puțin decât cel vechi dar mai mult decât un benzinar sau un EV nou. Acum înțelegi?

  • Descalecatu, joi, 06.03.2025 14:18

    Un Golf 2.0 tdi avea emisii mai bune decat 1.0 tsi cand inca era disponibil. Pentru exterior, autostrada, treaba si tractat DIESEL IS KING. Juliti-va cat vreti ca asta nu se schimba prea curand.

  • mda, joi, 06.03.2025 14:23

    programul rabla ar trebui sa ia in calcul la emisii si NOx si PM2.5, nu doar CO2, asta daca vor o justificare solida in eliminarea dieselului de la obtinerea primei. ca altfel, alde astia care fac la bidon si respira funingine vor continua sa faca pe prostii si sa intrebe ce-aveti bre cu dieselul ca doar are emisii mai mici decat benzina?

  • Matei_cel_nou, joi, 06.03.2025 14:45

    Pai cred ca au luat în seama prin eliminarea diesel-ului din program.

  • eu, joi, 06.03.2025 15:00

    intotdeauna cele mai bune sfaturi de la iecspertu' lu' peste prajit, somitatea @nsrei: masinile diesel sunt mai bune second hand, abia iesite din rodaj. ai mai multa baza intr o masina care a functionat cativa ani dar daca ne gandim mai bine... masinile diesel sunt mai bune third hand, cu inca niste rodaj. ai mai multa baza intr o masina care a functionat inca cativa ani in plus... masinile diesel sunt mai bune fourth hand, cu inca mai mult rodaj. ai si mai multa baza intr o masina care a functionat inca cativa ani sau mai bine... masinile diesel sunt mai bune fifth hand, cu inca si mai mult rodaj, merg ca unse dupa 3-400k km. clar ai mult mai multa baza intr o masina care a functionat ani si ani la rand s.a.m.d. spre atingerea idealului... masinile diesel sunt cele mai bune 14th-17th hand, cu rodajul facut ca la carte, merg ca unse abia cand trec de 1 milion de km, adica e unsoare peste tot prin motor, ulei, fum si motorina pe motor, pe langa motor, pe sub motor, pe asfaltul de sub masina, pe mainile soferului, pe mainile prietenilor soferului, pe volan, pe hainele soferului, in narile soferului, in plamanii soferului, pe fata soferului, pe perna din patul soferului, pe sotia soferului, pe copiii soferului, pe caietele de scoala ale copiilor, in creierul soferului, pana cand motorina si uleiul inlocuiesc complet substanta cenusie si gandirea nu se mai face prin sinapse, ci prin legaturile chimice ale hidrocarburii motorinoase. abia atunci ai cea mai mare baza intr o masina, cand a functionat minim 20 de ani, merge si e smechera si in prezent si categoric va mai merge inca de cel putin 10x ca pana acum, sa nu uitam, abia a iesit din rodaj, practic ea acum isi incepe viata cu adevarat. baieti, puneti mana pe masini din astea adevarate cat inca mai exista astfel de comori. P.S.: neaparat cu D si I rosu.

  • inexorabil, joi, 06.03.2025 15:59

    Ideea (auto-orgastică…) tartorilor nu variază (vreodată) : “Own nothing and be happy” (pe bune??? – asta că am rupe-o-n fericire…). Prin urmare (inexorabilă :D), n-a fost, nu este şi nu va fi (până la Capăt) vorba despre genul de propulsie ((fie şi BEV!!! – apropo şi ca să-mi confirm “conspiraţionismul” : electroacele sunt anume plăsmuite de verzuii-şefi în maniera “nu chiar dezirabile, ba poate şi enervante, în constatarea inevitabilă a minţii celei de pe urmă” – ticluire valabilă inclusiv pentru fidelisimii lor vrăjiţi/idolatri/zombi – dar de ce oare?...pentru ca, într-un final, ÎNTREAGA lume să se arate revoltată de batjocura (mai mult sau mai puţin pretabilă încadrării în ghilimele) constructorilor şi, în consecinţă…anticipată, deci programată, ea însăşi să ajungă a respinge, başca ferm şi…fără drept de apel (adică în mod ireversibil! – mai ales dacă i se va inculca “ruşinea impardonabilă, ruşinea ruşinilor”, recte a privi/tânji înapoi, în graţiile unei istorii care cică “nu mai are nicio relevanţă, niciun sens, niciun rost, gata, s-a terminat, a murit”…”precum Dumnezeu”), atât maşina PERSONALĂ, cât şi noţiunea aferentă…”în schimb” nesocotind altceva mai vrednic de încredinţat/acreditat (de asemenea atitudine…prevăzută) decât, mai întâi (nici n-ar putea sau avea de ales altfel), revelat-repreţuitele…mijloace de transport în(tru binele) comun, apoi “mai adecvatele la ordinea zilei”…cutii e-autonome de transport (musai doar la diateza pasivă…) cartofi umanoizi-transumanoizi)). Păi ce v-am (tot) avertizat (ca să…previn: Fănele, mai daţi-vă în pana calului cu “epitetiada” voastră, în frunte cu “ni-no-ni-no-medicaţia”) ? TREZIŢI-VĂ (odată!) – chit că tocmai o astfel de stare (inadmisibilă lor sub nicio formă, pentru niciun motiv şi în veci de veci! – ca în “Total Recall” : Cohaagen nu conteneşte a conştientiza că oxigenul atmosferic l-ar face nu doar să piardă controlul, ci şi să se lovească ulterior de blocajul absolut de a mai concepe vreunul şi în vreun fel, iar fără controlul asupra maselor viaţa i se pare, concomitent, chinuitor de absurdă şi absurd de chinuitoare, practic nebunie pură) nu vor (în ruptul capului!) panaramele tenebroase să simtă/trăiască…sclavii (((oricum mulţumiţi/muraţi auto-referenţial-anesteziant-consumeristic, alias principala, instant-nediferenţiat-cuceritoarea şi, totodată, cvasi-imposibil de înlăturat ((oricât te-ai zbate…tu, cel de “afară” (din “comunitate” şi din celelalte abstracţii sforăitor-colectivist-propagandistice ale Stângii/globalismului)), cel “inadaptabil” (bio-psiho-social) , cel “nealiniat” (“superioarelor”, “sfintelor”, “inviolabilelor” reglementări; eh, făurite “democratic”, adică pentru tine, dar nu…cu tine, că de! – “pulimea”), cel “neintegrat” (în Establishment/Ersatz), cel “insensibil la grandoarea orbitoare a Noii Lumi”)) iluzie a libertăţii…istoric vorbind!))). PS. Poftim delirul suprem ((respectiv ultimul fragment (din ultima postare) al lui Făn-eu)). Personal şi după nişte multe zeci de mii de km de “teroare” din partea “nemilosului” baubau “dizăl”, n-am ((ca (nivel de) sănătate)) nici pe dreaq (((dintre “simptomele-ororile” reclamate de dânsul cică pe bază “empirică” – efectiv scornitură ((ca să plece pe fentă musai cititorii “neutri” (doar nu…”duşmanii”), adică singura categorie socială de care tartorii sunt (prioritar/straşnic) interesaţi şi pe care îi consideră chiar creduli…masă de manevră)) ))). Dar bineînţeles că DGSP n-are “nicio gară” cu Făn-eu, Făntei, Fănhai, Fănali ş.a.m.d. (care, “persoane de sine stătătoare”, “personalităţi distincte”, “simpli utilizatori”, ce mai, “oameni din popor”, tocmai de aceea îşi tot pasează “unul altuia” şabloanele germanofobe ultraconsacrate…şi uzate moral), nooo? PPS. Cretini sadea, chiar vă amăgiţi că veţi face faţă…Războiului Final/Total (îmi revendic paternitatea sintagmei!) ? De altfel, în anii următori voi împânzi zidurile publice cel puţin ale Capitalei (credeai că mi-am uitat promisiunea?!) cu acest “enigmatic” acronim: RF/T (iar mulţi înţelepţi se vor arunca după această piatră, sperând să atingă luciul apei înaintea ei), dar anume scris cu vopsea roşie şi anume abundentă, astfel încât dârele scurse în jos să fie asemuite…sângelui. Ba poate (pentru un plus de…intrigă) inversat ((analogie cu “The Shining” (1997) : “Redrum” - “Murder”)).