Producatorii auto vor fabrici in Europa de Est
Potrivit unor studii efectuate pentru piata auto, aceasta se va dezvolta in Asia si estul Europei.
Producatorii auto internationali vor aloca sume importante extinderii capacitatilor de productie in Europa Centrala si de Est, inclusiv in Romania, intrucat cererea de autoturisme este foarte mare, iar fabricile actuale sunt utilizate la capacitate maxima, informeaza Mediafax.
Mazda a agitat recent piata auto, anuntand ca analizeaza optiunea de a construi o noua fabrica auto in Europa de Est. Cu toate ca ulterior compania a respins aceasta posibilitate, informatiile despre noile sale intentii au generat discutii aprinse privind numarul de producatori auto care poate fi absorbit de piata central si est-europeana.
"Printre prioritatile noastre actuale se numara suplimentarea capacitatii de productie in Japonia si China, dar avem in vedere si extinderea productiei in Europa de Est", a afirmat presedintele si directorul general al Mazda Motor Europa, Daniel Morris, intr-un interviu acordat revistei Automobilwoche la finele lunii octombrie, motivandu-si intentia prin semnalarea cererii in crestere pentru automobile in Rusia si in alte tari est-europene.
In plus, Mazda a inregistrat rezultate financiare favorabile din activitatea desfasurata in Rusia, unde vanzarile au crescut intr-un ritm de doua cifre atat in anul 2006, cat si in 2007. Analistii au comentat ca Ucraina si Rusia reprezentau cele mai probabile piete vizate pentru constructia unei noi fabrici.
La interval de numai cateva zile, Mazda a respins informatiile furnizate de reprezentantul diviziei europene. "Aceasta optiune nu este luata in considerare", a declarat un purtator de cuvand al companiei de la Tokyo, adaugand ca Mazda se concentreaza asupra dezvoltarii unei noi unitati de productie in Thailanda, in parteneriat cu grupul american Ford Motor.
Automobilwoche a subliniat insa ca cererea de autoturisme este foarte mare, atat in Europa de Vest, cat si de Est, iar capacitatile de productie sunt exploatate la capacitate maxima. Nivelul ridicat al cererii ridica intrebarea numarului de fabrici noi care vor trebui construite in Europa.
Potrivit unui studiu realizat de PricewaterhouseCoopers (PwC), productia globala de autoturisme va creste in perioada 2006-2014 cu 19%, la 78 de milioane de unitati. Cu toate ca statele asiatice China si India, alaturi de alte tari in curs de dezvoltare, vor avea cea mai mare contributie la aceasta crestere, pietele dezvoltate vor asigura, in continuare, o treime din avansul total. "Potrivit studiului nostru, Europa Centrala si de Est ar trebui sa fie tinta pentru investitii ale producatorilor auto in valoare de sase miliarde de dolari. O parte semnificativa a acestor investitii se va orienta catre Cehia, Polonia, Slovacia, Ungaria si Romania, in timp ce cea mai mare parte a autoturismelor vor fi produse in Cehia si Slovacia", a afirmat Stephen Booth, partener la PwC Cehia.
Producatorii din Uniunea Europeana vor spori, cel mai probabil, eficienta fabricilor europene cu circa 7% pana in anul 2014. UE, piata auto internationala cu cel mai rapid ritm de crestere, ar putea majora productia de autoturisme cu 2,7 milioane de unitati pe an pana in 2014. Aceasta evolutie este urmarea cresterii cererii de autoturisme in noile state comunitare, precum si a exporturilor si a interesului sporit al europenilor pentru vehicule de calitate. Potrivit studiului PwC, avansul anticipat al productiei auto in statele UE va fi determinat mai ales de revigorarea brandurilor traditionale si nivelul ridicat al productiei in tarile cu expertiza vasta in acest sector.
Cele mai semnificative cresteri sunt asteptate in Germania si Slovacia. Astfel, productia auto in Germania este estimata sa creasca cu 900.000 de unitati anual pana in anul 2014, marcand cel mai semnificativ avans din UE. in Slovacia, productia auto va creste cu 500.000 de unitati.