Primele "victime" ale mașinilor autonome: șoferii mijloacelor de transport în comun. Olanda testează un autobuz care nu are nevoie de șofer și volan
O universitate din Olanda testează autobuzul autonom Wepod, care transportă studenții prin campus. Dacă testul va avea succes, autobuzul va fi scos pe drumurile publice.
În timp ce lumea auto discută aprins despre dezvoltarea mașinilor autonome, care vor avea capacitatea de a se "conduce" singure pe anumite porțiuni de șosea, olandezii gândesc deja la nivel macro. Astfel, Universitatea din Wageningen a dezvoltat un autobuz experimental autopilotat care transportă studenții dus-întors pe o porțiune de 200 de metri aflată în campusul instituției olandeze.
Wepod - așa cum a fost denumit autobuzul autonom conceput de profesorii și studenții din Wageningen - se află deocamdată în teste atent supravegheate. Dacă acestea vor avea rezultate pozitive, experimentul va fi extins și mutat pe o rută publică foarte circulată de studenții Universității, între campus și o stație de tren care face legătura cu instituția.
Wepod funcționează cu ajutorul unui sistem complex de senzori, lasere, GPS și hărți 3D pre-încărcate în computerul care operează funcțiile de bază ale autobuzului care poate transporta 6 persoane. În cazul în care sistemele de ghidaj automat dau rateuri, personalul Universității și pasagerii au la dispoziție tablete cu care pot prelua temporar controlul autovehiculului.
"Prin acest proiect facem câțiva pași înspre punerea în aplicare a transportului autonom. Doar prin teste practice putem aduna informațiile și cunoștințele necesare care să nu acopere doar partea tehnică, ci și zonele de siguranță, responsabilitate și intimitate", spune Schultz van Haegen, Ministrul olandez al Infrastructurii și Transportului. În acest moment, Olanda nu are pusă la punct o legislație care să le permită constructorilor de mașini să testeze sau să utilizeze modele autonome pe șoselele publice.
Autobuzul Wepod are capacitatea de a circula cu 40 de kilometri pe oră, însă viteza sa este limitată la 25 km/h din rațiuni de siguranță. Din același motiv, Wepod nu va fi operațional pe întuneric sau atunci când ninge, plouă sau e ceață. "Trebuie să avem grijă și s-o luăm pas cu pas. În prima fază trebuie să vedem cum funcționează sistemul în condiții de vizibilitate perfectă, iar apoi vom extinde conceptul și în condiții meteorologice potrivnice", continuă membrul guvernului olandez.
ai auziit domnu' Muska? "Trebuie să avem grijă și s-o luăm pas cu pas."