POVEŞTILE FORMULEI 1: Retragerile lui Michael Schumacher din Marele Circ
Michael Schumacher se va retrage din nou din Formula 1 la sfârşitul acestui sezon, într-o manieră asemănătoare cu cea din 2006. Care sunt însă deosebirile?
Fanii Formulei 1 au avut un puternic sentiment de deja-vu în momentul în care Michael Schumacher a anunţat în cadrul unei conferinţe de presă că se va retrage din Formula 1 la sfârşitul acestui an. Gândurile acestora au zburat imediat spre Marele Premiu al Italiei din 2006, la finalul căruia acelaşi Michael Schumacher îşi anunţa ceea ce urma să devină o retragere temporară de trei sezoane din cea mai importantă competiţie din lumea sporturilor cu motor.
La o privire superficială, cele două declaraţii de retragere au în comun faptul că de fiecare dată germanul a plecat din postura de septuplu campion mondial. Evident, lucrurile stau în realitate cu totul altfel, iar în ambele situaţii se pune accent pe o singură întrebare: Schumacher s-a retras de bună-voie sau a fost silit de împrejurări să facă acest pas?
RETRAGEREA DIN 2006: S-A RETRAS SCHUMACHER DIN CAUZA VENIRII LUI RAIKKONEN LA FERRARI?
Vara anului 2006 a fost una dintre cele mai fierbinţi din istoria recentă a Formulei 1, datorită numeroaselor speculaţii şi permutări între echipele de top. La vremea respectivă se ştia deja cu certitudine că Fernando Alonso va concura pentru McLaren în sezonul 2007, astfel că Renault era nevoită să-i găsească urgent un înlocuitor. Principala ţintă era Kimi Raikkonen, cel care fusese aproape de titlul mondial în 2003 şi care era dorit în continuare şi de McLaren.
Finlandezul se afla însă şi pe lista Scuderiei Ferrari, în contextul în care contractele lui Schumacher şi Felipe Massa urmau să expire la finalul acelui an, iar germanul stabilise iniţial să-şi clarifice viitorul abia la finalul campaniei. În preajma Marelui Premiu al Statelor Unite de la începutul lunii iulie devenise din ce în ce mai clar că Raikkonen va semna cu Ferrari pentru 2007.
Legenda spune că Ferrari luase deja decizia să semneze cu Raikkonen indiferent dacă Schumacher îşi va continua sau nu cariera. Pentru o echipă care mizează întotdeauna pe un pilot numărul 1 şi un pilot numărul 2, o astfel de decizie ar putea părea hazardată, însă în spatele ei se ascundea multă logică: Ferrari era conştientă că Schumacher se va retrage mai devreme sau mai târziu şi avea nevoie imediat de un înlocuitor pe măsură. Dacă ar fi aşteptat încă un an (sub presupunerea că germanul ar fi rămas în F1 în 2007), Ferrari risca să ajungă în 2008 fără un pilot de calibru, întrucât Raikkonen ar fi fost sub un contract de lungă durată cu Renault sau McLaren, iar despre Alonso se presupunea că va rămâne la McLaren cel puţin până în 2009 inclusiv.
Prin urmare, decizia celor de la Ferrari de a-l angaja pe Raikkonen l-a pus în mare dificultate pe Schumacher, care nu trebuia să decidă doar asupra viitorului său, ci şi dacă acceptă provocarea de a avea un coechipier mai puternic decât Rubens Barrichello şi Felipe Massa.
VIITORUL LUI MASSA, PUNCTUL DECISIV ÎN RETRAGEREA LUI SCHUMACHER?
În acest context, Schumacher era conştient că, dacă decide să continue în Formula 1, Massa risca să nu mai aibă echipă în 2007. Însă acelaşi lucru era posibil şi dacă Schumacher lua decizia finală doar după finalul sezonului, întrucât până atunci restul echipelor de top şi-ar fi stabilit deja piloţii pentru anul următor. Prin urmare, Schumacher a fost nevoit să ia o decizie finală mai devreme, indiferent care ar fi fost aceasta, pentru a nu ruina viitorul brazilianului, sprijinit puternic din spate de şeful Jean Todt.
"Nu are niciun rost să stau aici şi poate să răpesc viitorul unui tânăr pilot talentat precum Felipe. La Indianapolis a fost clar că viitorul lui Massa trebuie decis şi nu am văzut niciun motiv pentru care să rămân acolo şi să-i răpesc oportunitatea. Cred că este un pilot foarte talentat" - Michael Schumacher despre unul dintre motivele retragerii din F1 în 2006.
S-A TEMUT SCHUMI DE RAIKKONEN?
O altă legendă spune însă că adevăratul motiv pentru care Schumacher s-a retras din Formula 1 a fost venirea lui Raikkonen în cadrul echipei. Nu puţini sunt cei care cred că germanul s-a temut să aibă un coechipier puternic, care îşi demonstrase abilităţile în special în calificări şi care constituia practic viitorul echipei în contextul vârstei lui Schumacher.
Dar oare se putea teme un septuplu campion mondial de coechipierul său, indiferent care ar fi fost numele acestuia? Cel mai probabil, Schumacher a considerat că nu mai avea nimic de demonstrat şi că ar fi trebuit să depună eforturi mult mai mari pentru a fi mai bun decât finlandezul, lucru nu tocmai agreabil pentru un pilot care, în sezonul 2007, urma să aibă 38 de ani.
"Ai nevoie de toată energia, motivaţia şi puterea şi faptul că îmbătrâneşti nu îţi face viaţa mai uşoară. Şi să continui aşa un an întreg... Pur şi simplu nu am văzut să am această abilitate. Bănuiesc că nu m-am temut de nimeni şi m-am gândit că ar fi mai frumos (n.r - să mă retrag) în acest punct (n.r - al carierei)" - Michael Schumacher despre perspectiva unui parteneriat cu Raikkonen.
CUM A ABORDAT FERRARI PROBLEMA?
Nu puţini sunt cei care la vremea respectivă au afirmat că Ferrari l-a forţat practic pe Schumacher să se retragă prin recrutarea lui Raikkonen. Jean Todt era conştient că aducerea lui Raikkonen în cadrul echipei şi sprijinul direct acordat lui Massa îl vor pune pe Schumacher în faţa unei decizii dificile, element evidenţiat şi de faptul că Micul Napoleon a evitat în permanenţă să spună adevărul despre un parteneriat Schumacher - Raikkonen.
De altfel, întrebat dacă o astfel de colaborare ar fi funcţionat, francezul a replicat: "Nu se va întâmpla, iar asta este un lucru pozitiv pentru voi (n.r - pentru presă). Voi vă faceţi treaba, eu îmi fac treaba. Eu mi-am făcut treaba, îi vom avea pe Kimi şi Felipe. Unii oameni vor specula că Michael s-a retras pentru că nu a vrut să concureze cu Kimi. Oamenii aceştia sunt pur şi simplu proşti".
ANUNŢUL RETRAGERII LUI SCHUMACHER LA MONZA:
Retragerea lui Michael Schumacher de la sfârşitul sezonului 2012 are numeroase aspecte comune cu cea din 2006, însă probabil că cel mai important dintre acestea este că Formula 1 va fi mai săracă fără cel care a devenit cel mai titrat pilot din istoria competiţiei. Fie că ai fost sau nu fanul lui, trebuie să-i dai Cezarului ce-i al Cezarului.
Trebuia sa se retraga dupa primul an cu Mercedes.