POVEŞTILE FORMULEI 1: Mika Hakkinen - din pasiune pentru sporturile cu motor

Publicat miercuri, 29.05.2013 13:17 de Daniel Popescu

Mika Hakkinen a devenit dublu campion mondial după ce a fost în comă şi a rămas în lumea motorsportului prin programul Don't Drink and Drive al producătorului de whisky Johnnie Walker.

Vizita pe care Mika Hakkinen o va efectua în România în 5 iunie pentru a realiza o demonstraţie cu un Caparo T1 în cadrul unei campanii a unui cunoscut producător de whisky este aşteptată cu nerăbdare de numeroşi fani ai sporturilor cu motor din ţara noastră.

Pentru mulţi români, Hakkinen este doar acel dublu campion mondial de Formula 1 care a învins Scuderia Ferrari reprezentată de Michael Schumacher şi Eddie Irvine în 1998 şi, respectiv, 1999.

Finlandezul are însă o poveste de viaţă specială, întrucât a petrecut câteva zile în comă înainte de a cunoaşte cu adevărat succesul în Formula 1, iar după retragerea din activitatea profesionistă nu a putut sta departe de fenomen şi a identificat metoda ideală pentru a îmbina utilul cu plăcutul.

UN DEBUT DE POVESTE

Hakkinen şi-a câştigat locul în Formula 1 în sezonul 1991 la Team Lotus, echipă care traversa o perioadă financiară dificilă, după titlul din Formula 3 Marea Britanie şi după ce a impresionat în celebra cursa de la Macao din anul precedent.

Nu mulţi sunt piloţii care pot spune că la debutul în Formula 1 volanul s-a desprins de coloana de direcţie şi rezervorul a luat foc, dar Hakkinen a dezvăluit că atitudinea pozitivă l-a ajutat să treacă peste aceste probleme.

"Ştiam că aveam probleme tehnice şi monopostul nostru era cu 50 de kilograme mai greu, iar asta a însemnat că nu am avut nicio şansă să performez. Dar aveam o gândire pozitivă. Mi-am spus că trebuie să ne facem treaba, să folosim materialul pe care îl avem la dispoziţie şi să îmbunătăţim situaţia pentru următoarele curse".

Mika Hakkinen la debutul in Formula 1

LA UN PAS DE MOARTE

Gândirea pozitivă avea să fie esenţială patru ani mai târziu, atunci când Hakkinen a văzut practic moartea cu ochii în calificările Marelui Premiu al Australiei de la Adelaide. Ajuns între timp la McLaren, finlandezul a pierdut controlul volanului în urma unei pene şi s-a lovit violent de barierele din virajul Brewery Bend cu o deceleraţie bruscă de la 192 km/h. Rezultatul? Fractură craniană, hemoragie internă, blocarea cailor respiratorii prin înghiţirea limbii şi stare de inconştienţă.

Numai prezenţa de spirit a doctorului Formulei 1, Sid Watkins, a dus la evitarea unei tragedii: acesta a încercat de două ori să-l resusciteze pe pilotul echipei McLaren, după care i-a făcut o incizie la nivelul traheei pentru ca acesta să poată respira. Mai târziu, doctorul avea să afirme că această operaţie ad-hoc a fost "cea mai satisfăcătoare experienţă din cariera mea".

Starea sa de sănătate era însă mai mult decât precară, iar Hakkinen nu ezită să admită că, pe parcursul recuperării, s-a gândit de multe ori ce sens are să fie pilot de curse dacă ajunge într-o astfel de situaţie. "A existat atât de multă durere încât oamenii nu pot nici măcar să înţeleagă. Nu poţi înţelege dacă nu ai trecut prin asta. În astfel de momente te gândeşti că totul este o nebunie, că am o viaţă frumoasă. De ce aş vrea să o distrug? Vrei doar să scapi de durere".

CUM SĂ MERGI MAI DEPARTE?

Păstrând proporţiile, cu toţii am trecut în viaţă prin momente dificile, în care ne-am gândit că trebuie să facem o schimbare şi să renunţăm la anumite lucruri care ne fac plăcere. Şi totuşi, după ce momentul dificil trece, începi să te răzgândeşti. Prin aceeaşi stare de spirit a trecut şi Hakkinen, care pe parcursul recuperii miraculoase din iarna 1995-1996 a trecut de la "de ce să-mi distrug viaţa" la "nu pot renunţa la curse".

"Mă simţeam mai bine, durerile de cap erau mai mici, am putut merge şi am început să mă gândesc. M-am uitat înapoi la cariera mea, la karting, la diferitele competii, la Formula 1, la semnarea contractului cu McLaren. Iar apoi m-am trezit că mă simt ca naiba în parcarea unui spital. Dar mi-am spus că nu pot renunţa şi am decis să continui. Şi am făcut asta. Câţiva ani mai târziu am câştigat titlul mondial".

Performanţa s-a petrecut în sezonul 1998, când Hakkinen a câştigat opt dintre cele 16 curse ale sezonului şi s-a impus în faţa unui Michael Schumacher aflat încă în căutarea primului titlu al Scuderiei Ferrari după 1979. A urmat un nou trofeu în 1999 în circumstanţe diferite, cu un Schumacher care a refuzat să-l ajute pe coechipierul Eddie Irvine după ce a revenit după accidentul de la Silverstone. Astfel de amănunte contează însă prea puţin pentru un Hakkinen care a devenit la vremea respectivă doar al nouălea pilot care obţinea două titluri mondiale consecutive.

A urmat un sezon 2000 în care a pierdut titlul în fata aceluiaşi Schumacher după ce germanul a câştigat ultimele patru curse şi un 2001 la finalul căruia a pus punct carierei în Formula 1 după un loc cinci în clasamentul general.

Mika Hakkinen trece victorios primul linia de sosire in drumul spre primul titlu mondial

PASIUNEA CONTINUA

După retragerea din Formula 1, Hakkinen a simţit mereu că lipseşte ceva din viaţa lui. Pasiunea pentru cursele de motorsport era mult prea mare, iar acesta este doar unul dintre motivele pentru care în perioada 2005-2007 a concurat în Campionatul German de Turisme, acolo unde şi-a trecut în cont trei victorii. A urmat chiar şi un test efectuat cu fosta sa echipă McLaren la finalul anului 2006 pe circuitul de la Barcelona, acolo unde l-a avut ca partener pe Lewis Hamilton. În acel moment a considerat că este tardiv să revină în Formula 1, însă finlandezul avea deja alte planuri.

AMBASADOR PENTRU CONSUM RESPONSABIL DE ALCOOL

În 23 noiembrie 2006, Mika Hakkinen a devenit ambasador global pentru consumul responsabil de alcool pentru producătorul de whisky Johnnie Walker, unul dintre sponsorii celor de la McLaren în particular şi ai Formulei 1 în general. Misiunea lui era simplă: să promoveze campania "Don't Drink and Drive" prin intermediul unor demonstraţii de stradă cu Caparo T1, una dintre cele mai spectaculoase maşini de curse. Astfel de evenimente îi oferă posibilitatea dublului campion mondial să rămână într-un fel conectat la lumea curselor, pe lângă evidentele avantaje financiare.

Următoarea sa destinaţie este chiar România, finlandezul urmând să facă o demonstraţie în 5 iunie pe Şoseaua Kiseleff din Bucureşti.

"Este un program foarte constructiv şi este foarte interesant să vedem reacţiile oamenilor. Este bine să vedem reacţiile presei, publicului şi guvernului în diferite ţări şi primirea de care avem parte în jurul lumii".

Mika Hakkinen alaturi de Caparo T1

De departe, Hakkinen a fost cel mai impresionat de evenimentele din America de Sud, în special de cel din capitala Columbiei.

"Evenimentele pe care le facem sunt uriaşe. Probabil că cel mai memorabil a fost la Bogota. A fost incredibil. Erau sute de mii de oameni pe străzi şi am avut o demonstraţie cu acest supercar şi apariţii publice în care am vorbit despre faptul că nu trebuie să conduci după ce bei. Iar de fiecare dată este din ce în ce mai motivant".

Există însă şi critici la adresa programului iniţiat de Johnnie Walker, văzut uneori ca o ipocrizie a faptului că tocmai un producător de băuturi alcoolice prmoveaza un şofat responsabil. În această privinţă, viziunea lui Hakkinen este însă foarte simplă:

"Nu suntem aici pentru a determina oamenii să nu mai consume alcool. Oamenii fac ceea ce vor să facă. Nu le poţi schimba vieţile şi nu vrem să le schimbăm vieţile. Aşa vor ei să trăiască, dar poţi cu adevărat să transmiţi un mesaj. Când bei alcool nu conduci niciodată".

Poate că nu eşti de acord cu opinia lui. Poate că nu eşti de acord cu campania Johnnie Walker. Poate că nu eşti de acord că o astfel de campanie trebuie promovată prin intermediul unui fost pilot de Formula 1 şi a unei maşini de curse. Există însă un motiv întemeiat să faci prezenţa la Baneasa Shopping City în 5 iunie: trebuie să-l vezi pe omul Mika Hakkinen, omul care a avut puterea să meargă mai departe după un accident teribil, fiind răsplătit pentru asta cu două titluri mondiale în Formula 1. Acesta este, poate, un mesaj chiar mai puternic decât al campaniei în sine: indiferent de dificultăţile pe care le ai, ţine capul sus şi mergi mai departe.

Omul Mika Hakkinen
  • dany, miercuri, 29.05.2013 14:29

    poate era bine sa mai spuneti cateva lucruri si sa faceti oate si cateva speculatii: 1. Hakkinen a concurat impotriva lui Schumacher si in formulele inferioare (unde desi era foarte bun totusi cam era dominat de german... cam asa cum s-a intamplat mai tarziu intre coechipierii Hamilton/ Rosberg vs Hamilton/ Sutil) 2. A impresionat la debut cu Lotus, avea niste dueluri spectaculoase in urma liderilor (pt locurile 4-5... atunci se acordau puncte doar pana la locul 6) cu Rubens Barrichello 3. A primit o oferta de la Williams la finalul anului 1992, care domina campionatul cam in acelasi mod in care a facut-o Redd Bull in ultimii ani, dar culmea a preferat McLaren! In felul acesta a ajuns Damon Hill in F1! (cred ca ar fi castigat mai multe titluri cu Williams) 4. A petrecut aproape un an pe tusa deoarece Ayrton Senna s-a razgandit si a revenit la McLaren! Dupa ce spre sfarsoitul sezonului Michael Andretti a fost dat afara s-a dovedit mai rapid in calificarile din prima cursa decat Senna!!! 5. Cele doua titluri mondiale le-a castigat cu cea mai buna masina de pe grila, Ferrariul lui Schumacher fiind net inferior! 6. Daca era suficient de rapid in testele cu mcLaren de la finalul anului 2006 el era coechipierul lui Alonsi iar Hamilton nu ajungea in acel an in F1 la McLaren!

  • LEE, miercuri, 29.05.2013 14:33

    Cel mai bun pilot, dupa SENNA !!!

  • painkiller, miercuri, 29.05.2013 15:07

    iar criteriile dupa care ai stabilit tu ca ar fi cel mai bun pilot sunt?

  • Misha, miercuri, 29.05.2013 15:21

    @Dany Desigur toti dam dovada de un anumit grad de subiectivism atunci cand ne exprimam parerea despre una sau despre alta. Dincolo de astea ramane faptul ca ne pricepem sau nu la subiectul in cauza, iar tu la motor-sport chiar te pricepi! Ai un vot pozitiv de la mine!

  • ccmax, miercuri, 29.05.2013 16:22

    Una peste alta a fost un pilot important in F1. Pe ce pozitie il pun unii sau altii nu conteaza. Din cate imi aduc aminte a facut una dintre cele mai frumoase depasiri din f1, la spa in 2000 in fata lui MSC... iar 2 titluri nu vin din nimic. Asa ca, respect Mika Hakkinen.

  • eu_ferrari, miercuri, 29.05.2013 17:11

    @ccmax chiar am vrut sa pomenesc si eu acea depasire din 2000 la Spa in linia Kemmel ... legendar a fost miscarea ... si asta spun ca si fan Ferrari

  • ccmax, miercuri, 29.05.2013 17:15

    @eu_ferrari. Am fost fan MSC si inca sunt fan Ferrari, dar trebuie sa recunosc ca depasirea a fost incredibila. Intr-adevar, pilotul intarziat l-a ajutat un pic pe Hakkinen dar este de remarcat ce decizia a luat.

  • pablo256r, miercuri, 29.05.2013 22:57

    Depasirea de care vorbiti cred ca este cea mai frumoasa din istoria F1. Mi-a ramas in minte comentariul postului la care am vazut cursa (tara vecina cu noi ... nu dau nume, nu fac reclama) - un monopost intarziat, Shumi urmat de Mika, Schumi il depaseste prin stanga Mika prin dreapta. Dupa depasirea pilotului intarziat Mika este inaintea lui Scumi. Reactia comentatorului: daca as fi in locul pilotului intarziat as parca pe drepta, as scoate volanul si as pleca acasa. Intr-adevar o depasire cum nu am mai vazut de atunci.

  • Fan F1, joi, 30.05.2013 10:43

    Un pilot as spune expresiv, considerand ca este finlandez. Dar nu as putea spune ca mi-a placut desi singurul lucru pe care l-am apreciat a fost depasirea in dauna lui Schumacher de la Spa 2000, in afara de asta n-a demonstrat nimic altceva interesant. Se lauda tot timpul ca nu-i plac ordinele de echipa, dar realitatea din teren era alta. Titlul din 1998, l-a castigat mai mult cu ajutorul lui Coulthard decat prin meritulul lui (celebrul incident de la Spa 1998), iar in 1999 a castigat titlul (mult spus castigat) pentru ca cei de la Ferrari nu au vrut sa-l faca campion pe scutierul Irvine. Ma indoiesc ca Hakkinen credea ca-n 2000 mai poate castiga un titlu, asta dupa un 1999, in care scutierul si scutierul lui au adus un titlu la constructori si daca interesele Ferrari nu erau altele castigau lejer si titlul la piloti in acel an. Din 2000, povestea lui Hakkinen in Formula 1 era deja terminata, un campion plangand in tufisuri nu cred ca avea vreo sansa sa continue. Comparati-l pe Mika plangand in tufisuri cu un Schumacher castigand o cursa la o zi dupa decesul bunicii lui, povestea era deja la final. Personal nu pot decat sa-l felicit pentru faptul ca a avut curaj sa piloteze un monopost dupa un accident teribil, iar aici ma gandesc la ce i s-a intamplat lui Lauda, pentru ca sunt accidente similare. In rest, un pilot decent, care cu o masina buna a fost capabil sa castige, in rest sunt putine de spus despre el, ca pilot. P.S. Nu-i rau ca vine in Ro, l-am vazut de cateva ori in persoana, dar fanii F1care n-au fost la curse au sansa de a-i cere un autograf si de a-l devedea de aproape.

  • marius_kji, joi, 30.05.2013 12:51

    A fost si este un campion fair-play si unul dintre eroii mei din F1 alaturi de Senna,Montoya si Vettel.Tragand linie a avut una din cele mai frumose povesti din F1.Multumim

  • eu_ferrari, joi, 30.05.2013 14:57

    @marius Senna DA Vettle ... ok e cel mai tanar CM ever ... dar Monotya ... ? n-a realizat mare lucru in F1 ... 2 locuri 3 in CM 2002 si 2003 cu Williams cat a fost la McLaren era mai tot timpul in urma lui Kimi(si cam departe) in rest in CART, Nascar, Daytona 24 da ... dar nu in F1 poate pt fanii Williams reprezinta ceva ... dar tu esti fan RBR :))))))

  • marius_kji, joi, 30.05.2013 17:11

    Ok.Hai sa te lamuresc.Montoya a fost un pilot care a aparut in ultimul an a lui Hakkinen si anume 2001.si datorita stilului spectaculos si in acelasi timp rapid pe care la aratat in America si in primul an la Williams(mai ales depasirile contra lui Schumi) am inceput sa tin si cu el mai ales ca Mika s-a retras in acelasi an .Kimi la batut in 2005 cand au fost coeechipieri e adevarat dar era in primul lui sezon la McLaren in timp ce Kimi era rezident(dar era si mai rapid recunosc).Ar fi putut face mai mult in F1 dar nu a fost sa fie din mai multe motive.Eu de cand ma uit la F1 si anume din 1990 singurul campion cu care am tinut a fost Senna,ceilalti piloti preferati nu erau campioni cand am inceput sa tin cu ei,au devenit pe parcurs in afara de Montoya care a plecat in NASCAR.AM incercat sa ma uit la NASCAR dar nu ma prins asa ca am renuntat.Si nu sunt fan RBR(de exemplu Webber prefer sa iasa cat mai in spate in fiecare cursa) ,nu am tinut niciodata cu o echipa anume indiferent de pilot,am tinut numai cu un pilot anume,si sper ca Vettel sa vina cat mai repede la Ferrari pt.ca sigur o sa ajunga acolo ca sa mai castigati si voi un campionat la piloti,singurul clasament care conteaza pt fanii F1.Cam atat si Doamne ajuta.

  • paul, vineri, 31.05.2013 19:02

    VAND PANA LA DATA DE 02.05 BILETUL CASTIGATOR PENTRU A FI COPILOTUL LUI MIKA HAKKINEN CASTIGAT LA PROMOTIA JOIN THE PACT.0747 700 671