Poveştile Formulei 1: Brands Hatch 1974: Lacunele securităţii
O pană de cauciuc apărută în urma unui accident suferit de Hans-Joachim Stuck l-a împiedicat pe Niki Lauda să câştige cursa de la Brands Hatch din 1974, element care a scos în evidenţă regulamentul precar al Formulei 1 în cazul unor accidente pe circuit.
Întreruperea de o oră din debutul Marelui Premiu al Marii Britanii ca urmare a accidentului suferit de Kimi Raikkonen a generat numeroase controverse cu privire la regulamentul strict aplicat de FIA în astfel de situaţii.
Triplul campion mondial Niki Lauda a criticat decizia comisarilor, întrucât în opinia sa refacerea glisierei metalice nu reprezenta o prioritate.
"Piloţii nu ar fi lovit din nou glisiera. Au grijă de fiecare detaliu şi mulţi oameni au închis televizoarele", a explicat austriacul, referindu-se la scăderea audienţei din Marea Britanie în momentele de pauză.Charlie Whiting, directorul de curse al FIA, a avut o reacţie virulentă la adresa lui Lauda, afirmând că acesta "nu ştie nimic despre securitate" şi că "este ridicol să spui că nu va mai avea loc un accident în acelaşi loc".
Brands Hatch, 1974
În mod ironic, Niki Lauda este de fapt unul dintre piloţii care a concurat în Formula 1 într-o epocă în care noţiunea de securitate în Formula 1 era practic inexistentă. Unul dintre cele mai cunoscute episoade de acest fel din cariera sa s-a petrecut la Marele Premiu al Marii Britanii de la Brands Hatch din 1974, la numai un an de la prima apariţie a Safety Car-ului pe un circuit de Formula 1.
▶ Poveştile Formulei 1: Safety Car-ul, maşina cu rol de securitate
După primele nouă curse ale sezonului, Lauda era liderul clasamentului general cu un avans de patru puncte în faţa lui Clay Regazzoni, iar aspiraţiile sale la primul titlu mondial erau întărite de obţinerea celui de-al treilea pole position consecutiv. Nu a fost însă atât de uşor precum pare la prima vedere: "super-suedezul" Ronnie Peterson i-a egalat timpul şi s-a aliniat pe al doilea loc al grilei de start, prin prisma regulamentului potrivit căruia pilotul care stabileşte primul un anumit timp are prioritate.
▶ Poveştile Formulei 1: Ronnie Peterson, "super-suedezul" cu destin tragic
Un accident cu urmări nebănuite
Lauda a avut un start lipsit de emoţii şi s-a instalat la conducerea cursei, însă Jody Scheckter şi Clay Regazzoni au reuşit să-l devanseze pe Peterson şi s-au instalat pe locurile doi şi trei. Primele trei poziţii au rămas neschimbate în prima parte a cursei, însă un accident suferit de Hans-Joachim Stuck în turul 36 dintre cele 75 programate avea să aibă un rol semnificativ în rezultatele cursei.
Pilotul echipei March şi-a avariat semnificativ monopostul, iar numeroase componente ale acestui au ajuns pe circuit. Într-o astfel de situaţie, regulamentul actual prevede intrarea Safety Car-ului pe circuit, însă la vremea respectivă cursa a continuat ca şi cum nu s-ar fi întâmplat nimic, iar efectele s-au văzut pe parcurs. Ragazzoni şi John Watson au suferit câte o pană, în timp ce pentru Peterson şi Graham Hill situaţia a fost şi mai dificilă, întrucât fiecare a suferit câte două pene.
Încercarea nereuşită a lui Lauda
Cu numai câteva tururi înainte de final, Lauda a suferit la rândul său o până după ce o rămăşiţă a monopostului lui Stuck i-a tăiat unul dintre pneuri. Aflat foarte aproape de final, austriacul a încercat să termine cursa în această situaţie, însă în cele din urmă cauciucul s-a oxfoliat de pe janta şi s-a rupt în bucăţi. În plus, spatele monopostului Ferrari începuse să scoată un fum albastru. Astfel, Lauda a fost nevoit să intre la boxe, cu intenţia de a reveni pe circuit pentru a câştiga măcar câteva puncte care să-i permită să-şi consolideze poziţia de lider.
Nu a avut însă succes, întrucât ieşirea pe circuit era blocată de maşina oficială a Formulei 1 în aşteptarea învingătorului cursei, Scheckter, o altă lacună a regulamentului de la vremea respectivă. Prin urmare, Lauda a parcurs numai 73 de tururi spre deosebire de cele 75 ale lui Scheckter şi a fost considerat clasat pe locul nouă, după ce cu numai câteva minute în urmă fusese lider.
Nemulţumită de situaţia creată, Ferrari a depus o contestaţie în care a argumentat că Lauda ar fi parcurs 74 de tururi dacă ieşirea de la boxe nu era blocată, ceea ce ar fi echivalat cu locul cinci. În mod surprinzător, contestaţia Scuderiei a fost acceptată, element care a generat inevitabil controverse. Austriacul şi-a adjudecat astfel două puncte şi şi-a păstrat poziţia de lider în clasamentul general cu un singur punct avans în faţa lui Fittipaldi.
Un incident neplăcut înaintea cursei
După încheierea unei curse şi aşa controversate din cauza numeroaselor abandonuri generate de accidentul lui Stuck şi a schimbării clasamentului final, au apărut informaţii despre un incident petrecut cu puţin timp înainte de startul Marelui Premiu. James Hunt, pe atunci pilot al echipei Hesketh, a fost nevoit în ultimul moment să schimbe monopostul cu unul de rezervă după ce rezervorul de combustibil s-a crăpat în pitlane.
În timpul procedurii, Hunt a lovit un bărbat care nu avea autorizaţie să se afle în pitlane, iar contactul a distrus suspensia spate a monopostului. Aceasta a fost, de fapt, explicaţia reală pentru care suspensia spate a cedat în doar al doilea tur al cursei, atunci când Hunt a fost nevoit să abandoneze.
Şi astfel, Marele Premiu al Marii Britanii de la Brands Hatch a fost afectat de numeroase incidente petrecute din cauza securităţii precare a anilor '70 şi a lipsei unor reguli.
Dacă astfel de situaţii ar avea loc în prezent, incidentul lui Hunt ar fi fost cunoscut imediat, Safety Car-ul ar fi intrat pe circuit imediat după accidentul lui Stuck, iar Lauda ar fi putut termina cursa fără să fie blocat de una dintre maşinile oficiale.
De altfel, toate aceste incidente, ca şi multe altele cu urmări mult mai grave, au stat la baza unui regulament strict care a făcut ca, 40 de ani mai târziu, Marele Premiu al Marii Britanii să fie întrerupt timp de peste o oră pentru remedierea unei banale glisiere de protecţie.