Porsche 911 Targa împlinește 60 de ani de la debut

Publicat sâmbătă, 30.08.2025 11:30 de Silvian Irimia

Porsche sărbătorește anul acesta 60 de ani de la debutul primului model 911 Targa. Acesta a apărut pentru prima dată în 1965 la salonul auto de la Frankfurt, iar de atunci bara Targa a devenit un element simbolic în istoria Porsche.

Povestea barei Targa se bazează pe previziune tehnologică, inovație stilistică și o soluție curajoasă la noile provocări din industria auto. Chiar în timpul dezvoltării modelului Porsche 901 (devenit ulterior 911), era deja clar că trebuia să existe o versiune decapotabilă care să completeze varianta Coupé.

Reprezentanți ai Porsche, Karosseriewerk Reutter și Karmann s-au întâlnit în 1962 pentru a discuta diferite abordări. Au fost luate în considerare 3 variante: un soft-top clasic, un roadster cu cadru redus și un cabriolet cu bară fixă de protecție. În cele din urmă, a treia variantă s-a dovedit cea mai convingătoare din punct de vedere tehnologic.

Chiar dacă proiectul a fost inițial amânat din cauza capacității limitate, ideea de bază se născuse deja. Când, la mijlocul anilor ’60, au apărut reglementări mai stricte în SUA pentru vehiculele decapotabile, Porsche a putut să răspundă cu soluția păstrată „într-un sertar”: un cabriolet sigur, cu bară fixă de protecție.

Porsche 911 Targa și-a făcut debutul la IAA Frankfurt în 1965, iar 912 Targa a devenit disponibil începând cu anul model 1967. Ascunsă sub panoul caroseriei, bara de oțel oferea siguranță structurală fără a limita plăcerea condusului decapotabil.

O secțiune detașabilă a plafonului de deasupra scaunelor din față și un parbriz spate din plastic, care putea fi desfăcut și pliat, aduceau un nou nivel de flexibilitate. Porsche promova 4 variante: cu plafonul scos sau montat și cu luneta ridicată sau coborâtă. Sloganul publicitar al companiei era: „Acum există un vehicul care combină libertatea unui cabriolet cu siguranța unui coupé.”

Numele provine de la Targa Florio, legendara cursă de raliu din Sicilia, asociată de-a lungul timpului cu succese spectaculoase Porsche. Harald Wagner, fost director de vânzări, a fost cel care a sugerat numele „Targa” punând astfel bazele unei linii de modele de sine stătătoare.

Principiul a fost aplicat ulterior și altor modele, precum 914 și Carrera GT. Totodată, a servit ca inspirație pentru alte branduri auto. Targa a însoțit fiecare generație a modelului 911 încă de la premieră.

Deși luneta flexibilă a fost înlocuită, în 1969, cu un panou fix panoramic din sticlă, principiul de bază s-a păstrat pentru primele 3 generații 911: bară fixă de protecție cu plafon pliabil și detașabil. O modificare tehnologică și stilistică a avut loc la generația 993, în 1995. Cu un plafon din sticlă sprijinit pe lonjeroane longitudinale, în loc de bara transversală, modelul semăna mai mult cu un Coupé.

via Porsche