Piața românească second-hand scade cu 8% în 2018, însă parcurile de mașini ușor rulate ale dealerilor prind avânt
Deși păstrează încă 3 sferturi din piața auto, zona mașinilor second-hand a frânat în 2018 comparativ cu anul anterior. Scăderea de peste 8% nu este însă resimțită de parcurile de mașini ușor rulate ale dealerilor, care profită de avantaje precum garanția suplimentară și verificarea tehnică a mașinilor pentru a crește și în 2018.
După ce în 2017 a fost suținută de o creștere masivă datorată eliminării taxei auto, piața de mașini second hand a adoptat un ritm ceva mai lent în cursul anului 2018. Astfel, în perioada ianuarie-octombrie 2018 au fost înmatriculate puțin peste 390.000 de mașini second-hand în România, o scădere de 8.36% față de aceeași perioadă a anului trecut.
Cu toate acestea, piața SH păstrează o proporție masivă în vânzările auto din România în contextul în care în primele 10 luni ale anului s-au vândut 113.000 de mașini noi, în creștere de 27.62% față de aceeași perioadă a anului anterior. În total, românii au înmatriculat 503.742 de mașini noi și second-hand în ianuarie-octombrie 2018, doar un sfert dintre acestea fiind noi.
Clienții migrează spre mașinile SH verificate
Foarte interesant este că, în ciuda scăderii ritmului vânzărilor SH față de 2017, dealerii care oferă mașini ușor rulate vândute în condiții de garanție se bucură de o deschidere din ce în ce mai mare din partea clienților.
"În prezent, față de aceeași perioadă a anului trecut, am înregistrat o creștere de 28% pentru automobilele ușor rulate, cel puțin dublă față de cea a automobilelor noi. În cazul nostru, contributor al acestei creșteri este faptul că românii încep să conștientizeze, tot mai mult, beneficiile achiziției automobilelor ușor rulate, de la dealeri. Chiar dacă pot fi cumpărate și în regim propriu – de pe piața liberă, pentru sume puțin mai mici, ele nu vin la pachet cu beneficii precum posibilitatea achiziției în leasing, buy-back, transparență în istoricul de service", spune Andrei Pârvan, directorul diviziei de Mașini Rulate în cadrul Proleasing Motors, dealer care activează în Ploiești, Buzău și Dâmbovița și comercializează mașini ale mărcilor BMW, Ford și Hyundai.
Conform oficialului Proleasing, principalele avantaje pe care le oferă mașinile second-hand achiziționate printr-un dealer auto autorizat sunt reprezentate de transparența și siguranța pe care le oferă aceste mașini clienților.
"Multe dintre aceste mașini provin fie din flota constructorului, fie din leasing. Ele au o vechime cuprinsă între 6 luni și maximum 5 ani și rulaje reale, între 2.000 și 100.000 de kilometri. Înainte de a ajunge la vânzare, ele sunt verificate complet din punct de vedere tehnic, și nu doar “cosmetizate”, așa cum se obișnuiește pe piața liberă. Mai mult, dacă sunt idendificate probleme, acestea sunt remediate, iar automobilele sunt comercializate ulterior în cea mai bună condiție tehnică, fără defecte “ascunse”. Viitorii proprietari primesc astfel și un istoric transparent de service, în care sunt precizate absolut toate intervențiile efectuate", spune Andrei Pârvan.
Garanția la achiziție, un avantaj apreciat de clienți
Un alt avantaj este garanția oferită la achiziție, un element inexistent atunci când mașina este cumpărată din afara granițelor din parcuri auto: "Clienții beneficiază și de garanție cuprinsă între 6 și 24 de luni, în funcție de model și de vechimea acestuia. Dacă luăm ca exemplu mașinile BMW Premium Selection, se oferă garanție de 24 de luni, sau întreținere gratuită pentru 6 luni sau 10.000 de kilometri. La achiziție se oferă atât o factură legală, cât și alternativa unui buy-back, sau a unei plăți eșalonate, în sistem leasing sau credit bancar", încheie oficialul prahovean.
Mașini SH de peste 80.000 de euro
Piața SH este în majoritatea sa o piață de mașini care accesibilizează mărci altfel relativ scumpe și care omogenizează diferențele dintre mărcile premium și cele de volum: modelele rulate ale Volkswagen, Opel, BMW, Audi și Ford ocupă primele 5 poziții în ceea ce privește volumele de înmatriculări. Cu toate acestea, există și clienți premium care se orientează spre mașinile ușor rulate pentru a găsi "ocazii" indiferent de nivelul de preț al mașinilor. Conform oficialilor Proleasing, cea mai scumpă mașină vândută în acest an prin departamentul de mașini rulate este un BMW 730d xDrive, factura achitată de client fiind de 81.515 euro.
Hai sa explicam un pic si cum sta treaba cu masinile noi, luate pe leasing, care dupa maxim 5 ani sunt date de clienti inapoi la firmele de leasing, iar firmele acestea le vand mai departe catre departamentele de auto rulate. Foarte bine, totul este ok, masina are istoric. Insa acel dealer de auto rulate este tot un fel de samsar, pentru ca in momentul in care masina ajunge sa fie verificata si se constata diferite probleme/daune, pe dealer il intereseaza sa fie reparata cat mai ieftin, cat sa dea bine la revanzare. Se folosesc piesele cele mai ieftine, provenienta china, se carpesc masinile intr-un mod nu foarte profi etc etc. Vad aceste aspecte zilnic pentru ca oarecum activez pe unul din sectoarele din intreg lantul de piata auto. Dealerul de auto rulate cumpara masina de la firma de leasing cu pretul X si el trebuie sa o vanda cu pretul Y (mai mare, sa ii iasa profit si lui). Cu cat costurile de aranjare si verificare a masinii sunt mai mari, profitul de pe urma pretului Y este implicit mai mic, si cum traim in vremuri de profitabilitate cat mai mare, targete si alte tampenii, undeva trebuie sa umbli sa dea bine. Si se umbla tocmai la acele remedieri....sa coste cat mai putin. Un caz simplu (din sutele vazute): Seat Leon la final de leasing. Parbrizul era cel original pe masina, panza de paianjen in schimb. Unul nou, original costa X, se alege varianta Y, cu parbriz provenienta China. Sticla subtire, mai mic, abia s-a reusit cumva pozitiona sa acopere toata rama. Umplut cu mastic in rest, pus plasticaraiele de jur imprejurul geamului, excelent. Masina se vinde dupa vre-o doua saptamani, intr-o luna vine clientul inapoi (a ales sa continue istoricul de service la acelasi service), parbrizul crapat tot. Nu luase nicio piatra, nimic. Puscase de la vibratiile de la drum.