Piața auto europeană a crescut cu 14% în 2023. Electricele au depășit mașinile cu motoare diesel

Publicat vineri, 19.01.2024 11:55 de Tiberiu Safta

Potrivit raportului final pentru anul 2023 al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile, piața auto europeană a crescut cu 13.7% în ultimul an. În total au fost vândute peste 12.8 milioane de mașini în Uniunea Europeană, țările EFTA și Marea Britanie.

Piața auto din Europa, care include Uniunea Europeană, dar și țările membre EFTA și Marea Britanie, a avut o creștere de 13.7% în 2023, potrivit datelor oficiale furnizate de ACEA. Astfel, anul trecut, au fost vândute 12.847.481 de mașini pe Bătrânul Continent, cu peste 1.5 milioane de mașini mai multe față de nivelul atins în 2022.

În luna decembrie, însă, situația este diferită. Asta pentru că, în ultima lună din 2023, piața auto a scăzut cu 3.8% față de 2022. În această perioadă au fost vândute 1.048.727 de vehicule.

Revenind la situația anuală, cele mai multe mașini vândute au fost cele cu motoare pe benzină. Astfel, acestea s-au vândut în 4.586.327 de bucăți (+10.7%) și dețin cea mai mare cotă de piață, de 35.3%. Mașinile hibride convenționale au fost pe locul doi, fiind comercializate 3.397.339 de astfel de mașini (+28.3%), de unde rezultă o cotă de piață de 25.8%.

A treia cea mai bine vândută categorie a fost cea reprezentată de mașinile electrice. Europenii au cumpărat 2.019.401 de astfel de mașini în 2023 (+28.2%), iar vehiculele electrice dețin acum o cotă de piață de 14.6%. Imediat după acestea se află mașinile cu motoare diesel, care au fost vândute în 1.533.762 de bucăți (-6.4%), de unde rezultă o cotă de piață a acestora de 13.6%.

Clasamentul este completat de mașinile hibride PHEV, care s-au vândut în 989.937 de bucăți (-2.4%) și de către mașinile cu alt tip de combustibil, vândute în 320.715 exemplare (+15.7%).

GRUPUL VOLKSWAGEN, LIDER ÎN 2023

La capitolul mărcilor, Grupul Volkswagen este lider, cu 3.324.705 mașini vândute și un plus de 18.5% față de 2022. Grupul german este urmat de Stellantis, cu 2.128.625 de mașini vândute (+3.7%) și de către Grupul Renault, care a vândut 1.242.293 de mașini în 2023 (+16.9%). Pe locul 4 se află Grupul Hyundai, cu 1.106.467 de mașini vândute (+4.3%).

Clasamentul este completat astfel: Grupul BMW, cu 913.955 de mașini vândute (+11.6%), Grupul Toyota (888.770 de vehicule, +10.2%), Grupul Mercedes-Benz (710.433 de exemplare, +8.3%), Ford (518.371 de bucăți, +0.4%), Tesla (366.326 de mașini, +56.9%), Nissan (293.476 de vehicule, +23.1%), Volvo (287.150 de bucăți, +16.1%), Suzuki (187.344 de exemplare, +41.6%), Mazda (182.532 de mașini, +30.2%), Jaguar Land Rover (145.490 de vehicule, +21.4%), Honda (60.606 bucăți, -9.8%) și Mitsubishi (42.823 de exemplare, -25.1%).

PIAȚA AUTO DIN ROMÂNIA, CREȘTERE DE 12%

În ceea ce privește piața auto din România, în luna decembrie 2023 au fost vândute 11.373 de mașini, ceea ce înseamnă o scădere de 8.6% față de aceeași lună din 2022. Situația este una mai bună la nivelul întregului an. Astfel, în 2023, românii au cumpărat 144.611 de mașini noi, adică un plus de 11.8% față de nivelul din 2022.

La fel ca în restul Europei, cele mai multe mașini vândute în România au fost cele cu motoare pe benzină (51.035 de mașini, în scădere cu 4.3%). Acestea au fost urmate de mașinile hibride convenționale (44.217 de vehicule, +28.5%), de cele cu motoare diesel (16.322 de exemplare, -0.5%) și de cele electrice (15.368 de bucăți, +32.1%).

Și pentru că tot vorbeam de România, trebuie să menționăm că Dacia a vândut 45.184 de mașini la nivel european în luna decembrie (-6.5%), respectiv 557.253 de vehicule pe întreg anul (+17.1%).

via ACEA

  • Trilulilu, vineri, 19.01.2024 12:54

    Repet: electricele au depășit dieaselul doar pentru că: - motorizarile diesel au dispărut din gama multor producători - interdicțiile aplicate mașinilor echipate cu motoare diesel sau anunțul că vor fi aplicate - reducerile de taxe și impozite aplicate electricelor, care, acum dispărute sau reduse, duc la știri precum cea cu Hertz

  • Dizăl rulz forevăr, vineri, 19.01.2024 13:38

    Mamma mia.... Ce se screme trilulilulilu :)) Păi și de n-au cumpărat pe benzina in loc de electrice, desteptule?

  • dan_grc, vineri, 19.01.2024 14:17

    După 2015 dieselul a fost lovit de Dieselgate, dar nu ca imagine, ci cu măsuri concrete, adică restricții, interdicții, norme foarte scumpe, în paralel la electrice a fost o adevărată desfătare, bonusuri, gratuități, taxe aproape inexistente, ăsta este motivul, nu ca " tractoare " la diesel si " ecologisti " la electrice . Presupun ca urmează benzina sa fie bombardata în următorii ani, motoarele minuscule nu ajung, ca s-a umplut piata de 3 cilindri și 0.9-1.2 cilindree.

  • @dan_grc, vineri, 19.01.2024 15:22

    Csfncsf. Cum, ne-cum, scăpăm de gunoaiele împuțite.

  • Dutz, vineri, 19.01.2024 17:19

    Uaaaauuu, 14%… electrice, de toată jena. Și alea a 2-a sau a 3-a mașină. Dispar subvențiile, scuturile de taxe, cresc asigurările și se termină zona de gadget… Pe lângă faptul că unii ne contrazicem inutil (nu mai spun de jigniri), pierdem din vedere că toată varza asta are un cost care ne afectează pe toți inclusiv pe cei care merg pe jos. Acesta este “costul” subvenționării și a scutirilor de taxe, plătește toată lumea pentru că unii (nici 15% din clienți) să-și ia produse pe care le folosesc în scop personal… beton, nu? PS să compari diesel-ul cu electricul este complet irelevant si inutil… pur și simplu nu generează nici o concluzie utilǎ.

  • Dutz "noaptea NU bate vântul", vineri, 19.01.2024 17:41

    Ăsta e precum prezicătorii aia religioși: Am zis că vine apocalipsa electricelor dar n-a venit. Dar uite că semnele sunt acolo, am greșit doar un pic, mai baga ceva in contul meu și îți prezic mai bine data viitoare. Și uite așa prostul se simte bine și băgat în seamă.

  • jaca-da-pele, vineri, 19.01.2024 21:05

    bah, voi nu vedeti cum vi se muta dispozitia la fiecare articol? Pro sau contra electrice, fiecare sare ca ars cu fierul rosu. Calmati-va si lasati piata sa decida. Realitatea de pe strada dicteaza ce-o sa se produca si ce nu. Mai atenuati deviatiile astea emotionale de femei pe ciclu. Extremistii fac circul de calitate, dar in rest, viata le da cu ignor. @dutza, tu poti sa continui sa dai coloare de intelectual pa tine. Mai ales vinerea, ne mai inveselesti si tu peste uichend.

  • X-zibit, vineri, 19.01.2024 22:55

    @Tritilitu Die slowly :))

  • X-zibit, vineri, 19.01.2024 22:57

    @dan_grc Nu am mai vazut de mult cazane ca al tau prin Europa :))

  • X-zibit, vineri, 19.01.2024 23:00

    @Putz Fa si tu rost de 300 de lei sa mergi cu WIzAir pana in Munchen sa ne spui cate sobe dupa care balesti tu, mai circula pe strazile lor. Adios dizal, unora le plasa de plamanii lor, nu doar de locul de parcare. Baga tu impozite la Ciolacu in buzunar pe cazan, sa aiba si astia de o pensie speciala...

  • Dutz, vineri, 19.01.2024 23:20

    Îți răspund imediat ce termin să mă bălăcesc in apa de 27 de grade. Sunt și delfini.

  • Tractoristul, sâmbătă, 20.01.2024 11:45

    @@dan_grc Să mori tu cu degetele în priza ca n-ai vazut de mult prin Europa F10 și F11 ?

  • @tractoristul, sâmbătă, 20.01.2024 18:34

    Am văzut, da. In groapa de gunoi a Europei.