PARIS 2014 LIVE: Mazda MX-5: cel mai popular roadster din lume a ajuns la a patra generaţie
Mazda a dezvăluit noua generaţie a decapotabilei MX-5. Cel mai popular roadster din lume a ajuns la a patra reeditare şi a fost expus în cadrul Salonului Auto de la Paris.
După o îndelungă aşteptare, presărată cu informaţii despre platformă, gamă de motorizări şi design, cel mai popular roadster din lume a fost oficial dezvăluit.
Platformă cu 100 de kilograme mai uşoară, comună cu Alfa Romeo
Noua generaţie MX-5 este construită pe o platformă complet nouă. Este vorba despre prima platformă SkyActiv cu propulsie posteroară. Deşi de obicei o nouă generaţie aduce dimensiuni mai mari, Mazda MX-5 se opune curentului, fiind cea mai compactă propunere din istoria de 25 de ani a modelului. Ea este cu 105 mm mai scurtă, însă este şi cu 10 mm mai lată şi cu 20 de mm mai scundă. Noua generaţie MX-5 măsoară 3915 mm lungime, 1730 mm lăţime şi 1235 mm înălţime.
Componenţa structurii este creată în mare parte din aluminiu, asigurând o masă totală mai mică cu 100 de kilograme decât cea a vechiului model. Mai mult, rigiditatea structurală a crescut considerabil, iar centrul de greutate a fost coborât, ceea ce alcătuieşte premiza unei ţinute de drum impecabile.
Cum era şi normal, noul şasiu din aluminiu a fost botezat SkyActiv, în ton cu celelalte tehnologii eficiente din gama de motoare şi transmisii. Pentru a nu trăda moştenirea vechiului model, noul MX-5 rămâne consecvent propulsiei posterioare, garantând în continuare sportivitate.
Cea mai sportivă materializare a designului Kodo
Noua structură uşoară a fost învelită într-un ambalaj atrăgător, croit după noul limbaj de design Kodo, regăsit deja pe modele ca Mazda6, Mazda3 sau Mazda CX-5.
Mazda MX-5 - prima schiţă a roadsterului japonez
Liniile sportive ale modelelor enumerate sunt însă exacerbate frumos pe noul MX-5, cu blocuri optice ascuţite, cu o grilă frontală generoasă şi bine conturată şi cu un spoiler faţă gata să înghită cantităţi mari de aer pentru răcirea motorului. Pragurile laterale, liniile musculare ale posteriorului, jantele de 18 inch din aliaj şi pasajele roţilor completează profilul sportiv.
Posteriorul păstrează o simetrie cu partea frontală, oferind stopuri cu lumini LED şi o formă ascuţită. Evacuarea dublă aminteşte tuturor că vorbim despre o maşină sport. În termeni generali, dacă privim de la distanţă spatele noului MX-5 putem spune că el seamănă cu prima generaţie a unui alt roadster popular: BMW Z4.
Interior simplist cu ecran tactil
Interiorul preia din estetica lui Mazda3, încercând să fie cât mai simplist, cu o ergonomie exemplară şi un ecran multimedia ce încearcă să mai preia din funcţiile principale. Potrivit comunicatului oficial emis de Mazda, noul MX-5 a crescut mult din punct de vedere calitativ. Plasticul folosit este unul moale, alternând cu inserţii lucioase. Mare parte in butoane au dispărut, fiind înlocuite, aşa cum vă spuneam, de un ecran de 7 inch, similar cu cel găsit pe Mazda 3.
Habitaclul este acoperit cu un acoperiş rabtabil din pânză şi continuă să ofere spaţiu pentru două persoane. Cel mai probabil, portbagajul a crescut şi el în dimensiuni.
Motorizare SkyActiv de 100 de cai putere
Deşi Mazda a ţinut secrete motorizările noului MX-5, tot ce se va afla sub capota roadsterului va purta semnătura SkyActiv: de la motoare la transmisii. Intrarea în gamă va fi asigurată de un motor pe care îl cunoaştem deja de pe Mazda3. Este vorba despre unitatea pe benzină de 1.5 litri SkyActiv-G, care dezvoltă 100 de cai putere şi 150 de Nm.
Este un motor aspirat, capabil să se bată cu cele turbo la capitolul consum şi emisii, fiind conform cu normele de poluare Euro 6. Ca şi în cazul lui Mazda3, el va fi asociat unei transmisii manuale cu şase rapoarte, şi ea etichetată SkyActiv. Toate resursele vor merge, aşa cum vă spuneam, către puntea spate.
Cum a luat naştere Mazda MX-5
Mazda nu a ales la întâmplare ca noul MX-5 să fie dezvăluit în data de 4 septembrie. Este o zi specială, în care japonezii sărbătoresc fix 25 de ani de la debutul primei generaţii MX-5.
Prima întâlnire cu ideea unui roadster simplist de provenienţă japoneză avea loc în 1989, cu ocazia Salonului Auto de la Chicago. Acolo, Mazda reînvia conceptul de roadster uşor, fără complicaţii mecanice, dedicat plăcerii de a conduce, asemeni unor modele legendare din anii `60 cum sunt Alfa Romeo Spider, Lotus Elan sau Triumph Spitfire.
Modelul era prezentat sub numele MX-5 Miata pe piaţa din Statele Unite. Contrar aşteptărilor, numele Miata vine din germana veche şi înseamnă „recompensă”.
A doua generaţie se lansa în 1998 şi avea să fie produsă la uzina din Hiroshima, Japonia, până în 2005. Modelul adopta un design inspirat de Mazda RX-7 şi abandona farurile retractabile ale primei generaţii din raţiuni legate de siguranţă: legislaţia din SUA nu mai accepta astfel de faruri. Gama de motorizări era compusă dintr-o unitate de 1.6 litri şi una de 1.8 litri.
A treia generaţie Mazda MX-5 a fost dezvăluită în mai 2005 şi a fost imediat încoronată Maşina Anului în Japonia. Modelul venea cu o nouă configuraţie a suspensiei, cu sisteme de siguranţă ca ABS şi ESP şi cu două motorizări pe benzină: de 1.8 şi de 2.0 litri. Cea mai puternică versiune oferea 158 de cai putere doar punţii spate.
De-a lungul celor trei generaţii, MX-5 s-a bucurat de un succes nebun, reuşind să devină cel mai vândut roadster din istorie. Nu e de mirare că Mazda anunţă că până în august 2014 a reuşit să vândă 947.000 de unităţi MX-5 la nivel global.
absolut superba! indiscutabil o sa se vanda ca painea calda