Părintele Trabantului a decedat
Werner Lang, inginerul care a creat Trabantul, a decedat la 22 de ani de la ieşirea din fabricaţie a modelului care l-a consacrat.
Werner Lang, inginerul şef al proiectului Trabant, a decedat la reşedinţa sa din Zwickau, Germania. Lang poate fi considerat ”părintele” modelului Trabant P601, respectiv generaţia cea mai populară şi cea mai lungă produsă a modelului din landul Saxonia. Lang a reuşit să surclaseze celebrul model din Germania de Est cu 22 de ani, reuşind să trăiască până la vârsta de 91 de ani. Modelul dezvoltat de Werner Lang ajunsese să aibă o listă de aşteptare impresionantă, iar clienţii care îşi îngrijeau cu meticulozitate maşinile ajungeau să se bucure de o durată medie de viaţă de 28 de ani, după cum explică cei de la Scientific American.
Werner Lang şi-a început cariera în industria auto în 1949, când a început să lucreze la compania Horch, care a devenit ulterior VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau în urma unei fuziuni cu Audi. Lang a fost numit constructorul şef al noii companii şi a preluat responsabilitatea producţiei Trabandului în fosta RDG. Prototipul modelului a fost construit în 1954, iar producţia efectivă a fost lansată în 1957. Însă, seria P601 a lui Trabant a fost produsă între 1963 şi 1991, iar amprenta lui Werner Lang se "vede" cel mai bine pe această serie.
Motorul său de 600 centimetri cubi funcţiona în doi timpi şi era alimentat de la rezervorul amplasat deasupra sa, fiind eliminată pompa de benzină. Soluţia tehnică a adus şi un risc de incendiu în cazul unui accident frontal, carburantul fiind vărsat cu uşurinţă peste motorul fierbinte în cazul unui impact. Chiar şi aşa, Trabant P601 era un model capabil să transporte patru adulţi, în ciuda lungimii sale de 3.360 milimetri. Sprint-ul 0-100 km/h era realizat de modelul de 26 CP în 21 de secunde. Consumul mediu de carburant era estimat la şapte litri la sută.
Trabant-ul avea o panouri de caroserie din Duroplast, un material similar cu bachelita, care era realizat din deşeuri de bumbat şi răşini de fenol, marcând o premieră internaţională – primul automobil cu o caroserie din materiale reciclate. Însă, această caroserie primea un motor cu doi timpi, depăşit din punct de vedere tehnologic înainte ca prima maşină să părăsească fabrica, precum şi o transmisie cu trei trepte şi comandă la coloana de direcţie, care îi "asigura" o viteză maximă de 112 km/h.
Numărul Trabant-urilor de pe şosele este în scădere, mulţi proprietari renunţând la acestea în urma imposibilităţii obţinerii de componente noi şi a programelor de casare din majoritatea statelor din Europa. Spre exemplu, în 2010, Oficiul Federal pentru Vehicule cu Motor din Germania (KBA), avea doar 35.000 de Trabant-uri înregistrate, cu 95% mai puţine decât avea în 1993.
Via AutomotiveNews (înreg.)
O masina epocala! Primul "automobil" al parintilor mei. Aveam 2 ani cand l-au cumparat si totusi, mai tin minte foarte indepartat amanunte cum ar fi, zgomotul, mirosul specific al benzinei arse de motoarele in 2 timpi, maneta schimbatorului pe volan, etc. Mama ma tinea pe genunchi pe scaunul din fata si caciula din cap o gadila pe sub barba de cate ori ma miscam. Era o masina foarte practica, si mai ales putin pretentioasa. Functiona cu o gama impresionanta de carburanti, amestecuri de te miri ce, improvizate ad-hoc. Daca ramaneai fara benzina, nu era nici o tragedie :) Erau si o gramada de bancuri. Mai tin minte doar doua: De ce nu se aude motorul in Trabant? Pentru ca genunchii iti acopera urechile. Cum gasesti piese de schimb pentru Trabant? Conduci in urma altui Trabant si le culegi de pe drum.