Parcul auto național în 2019: aproape 80% dintre mașinile care circulă în România au o vechime de peste 11 ani

Publicat marţi, 04.02.2020 10:41 de Daniel Popescu, Foto: Dreamstime.com

79% dintre mașinile care circulă pe teritoriul României au o vechime de cel puțin 11 ani, în timp ce ponderea mașinilor cu o vechime de cel mult 5 ani este de numai 9%.

Numărul total al mașinilor înmatriculate pe teritoriul României a ajuns la sfârșitul anului trecut la aproximativ 6.88 de milioane de unități, în creștere cu 7% comparativ cu finalul anului 2018, potrivit datelor centralizate de Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).

O analiză realizată de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) arată că ponderea mașinilor noi a crescut, însă mașinile vechi rămân în continuare predominante.

Astfel, volumului mașinilor cu o vechime de cel mult 2 ani a crescut cu 22% în 2019, în timp ce volumul mașinilor cu o vechime de 3-5 ani a crescut de asemenea cu 15%. APIA menționează însă că această creștere nu se datorează doar mașinilor noi comercializate, ci și a faptului că românii încep să cumpere mașini second-hand cu o vechime mai mică.

Interesant este că volumul înmatriculărilor de mașini cu vechime de 6-15 ani a rămas constant, alte creșteri fiind consemnate în segmentele de vechime 16-20 de ani (+13%) și peste 20 de ani (10.5%).

În ciuda aceste evoluții, parcul auto național este în continuare unul îmbătrânit. Astfel, 22% dintre mașinile care circulă în prezent în România au o vechime de peste 20 de ani, 27.1% au o vechime de 16-20 de ani, iar 30.1% dintre mașini au între 11-15 ani. Cu alte cuvinte, 79.2% dintre mașinile care circulă pe teritoriul României au o vechime de cel puțin 11 ani.

În schimb, ponderea mașinilor cu o vechime de cel mult 10 ani este de numai 20.8%. Astfel, 11.5% dintre mașini au între 6-10 ani, 5% au între 3-5 ani și numai 4.2% au cel mult 2 ani.

În funcție de tipul de carburant, 52.6% dintre mașinile care formează parcul auto național sunt alimentate cu benzină, în timp ce cota de piață a mașinilor diesel este de 46.8%. În prezent, doar 0.6% dintre mașini sunt hibride sau electrice.

Via APIA

  • sandu, marţi, 04.02.2020 10:53

    trist. mult prea imbatranit parcul auto. cum am mai zis: o masina mai veche de 10 ani poti sa o arunci la gunoi. sa se faca ITP pe bune!

  • Green_Alex, marţi, 04.02.2020 11:12

    O imagine care reflecta nivelul economic al romaniei dar si algoritmul de taxare. La noi se taxeaza dimensiunea motorului si nu eficienta lui.

  • AndreiRS, marţi, 04.02.2020 11:27

    Problema nu este doar vechimea masinilor, ci faptul ce ITP-ul nu se ia pe bune si inca exista mentalitatea aia: scot DPF, EGR, fac tuning, nu-mi pasa, fac pe banii si siguranta mea, ce ma freaca statul? Cu ce deranjez pe altii daca imi modific eu masina? Daca cineva isi cumpara o masina de 2000 euro, e aproape sigur ca nu are bani sa o intretina. De unde sa scoata bani pentru anvelope noi, piese schimbate la timp sau reparatii mai scumpe? Nu are de unde, abia a strans 2000 de euro, nu isi permite sa intretina o masina, pune siguranta tuturor in pericol. Sunt si masini vechi intretinute foarte bine, nu zic ca nu. De aceea ar trebui filtre cat mai dese ale RAR pe strazi. Modificari facute la sistemul de lumini, motor, frana, directii, anvelope uzate, drastic sanctionate, pierdut certificat si placute, PA. Cum le e frica (unora) sa se urce bauti la volan, asa ar trebui sa fie si cand circuli cu o epava ce se descompune pe strada. Mai omori si pe altii nevinovati. Nu mai zic de educatia rutiera, drumuri proaste gasesti peste tot in Europa, dar infrastructura nu e singura problema. Mentalitatea noastra cand ne urcam la volan e gresita. Sunt atatia care se lauda ca au facut x ore de la y la z, mergand cu 100 prin localitati si 140-150 in afara lor. Asta nu e normalitate, lipsa infrastructurii nu o compensezi prin gonind ca nebunul pe sectoarele limitate la 50 sau 90 km/h. Toti avem aceleasi conditii de trafic, daca ne am respecta ceva mai mult in trafic, s ar circula mult mai eficient si as scadea si numarul mortilor pe sosele. Dar nu are cum sa se intample asta inca, cat timp deviza multora e sa ajunga cat mai repede, nu cat mai in siguranta.

  • Tatraurs, marţi, 04.02.2020 11:42

    Nu stam chiar asa de rau tinand cont de veniturile romanilor. Germany 9,5 2018 Sweden 9,9 2018 Slovenia 10,1 2018 Norway 10,5 2018 Netherlands 10,6 2018 EU average 10,8 2018 Italy 11,3 2018 Finland 12,2 2019 Spain 12,4 2018 Croatia 12,6 2016 Portugal 12,9 2018 Asta e media pe ani in 2018 in Europa,sa nu fim noi mai cu motz,cam peste tot se trage de masini,nici in europa nu mai fug cainii cu covrigi in coada.

  • Moldovean, marţi, 04.02.2020 12:08

    Pentru oraș am un VW Fox, 1.4 benzină aspirat, 144.000 km din 2008. Deci peste 10 ani. Mașina e foarte fiabilă, fără rugină, motor simplu, ieftină la întreținere. De ce mi-aș cumpăra alta mai nouă?! Ca să fie mai complicată? De ce și-ar cumpăra un nene cu o Toyota Auris să zicem din 2009, motor benzină aspirat, o altă mașină când asta e foarte fiabilă? Doar de dragul de a avea ceva mai nou și mai puțin fiabil? Nu uitați regula pe care o afirmă și inginerii: cu cât un lucru e mai simplu, cu atât e mai fiabil.

  • tzenu_bmw, marţi, 04.02.2020 13:02

    @sandu O masina de 10 ani e gunoi?? Am o Alfa 147 din 2001 benzina 120hp..cu scaune incalzite, clima dubla, controlu tractiuni, pilot automat....pe langa clasicele geamuri electrice,centralizata, ABS, 6 AIRBAG, cotiera de fabrica (torpedou cotiera buzunarele usilor capitonate(un pic de senzatie premium) De ce as schimba masina asta cu un Polo sau o Corsa din 2010-2012?? Nu as avea dotarile pe care le am acuma...nici comfortu, nici performantele nici macar calitatea interioara...

  • Anonim, marţi, 04.02.2020 13:22

    Sa se faca ITP-ul pe bune nu dupa spaga si vor ramane in circulatie doar masinile care corespund din punct de vedere tehnic . Ai masina de 11 ani dar fuctioineaza perfect nici o problema . Ai una de 5 ani dar este praf nu treci ITP-ul pana nu remediezi problemele .

  • noname00, marţi, 04.02.2020 17:51

    Una din cele doua masini pe care le detin este folosita de tatal meu. Este o Skoda Octavia 1 din 2002, 1.6 benzina. Toate reparatiile au fost facute cu piese noi: amortizoare, ambreaj, nenumarate bucse, faruri (cele vechi erau matuite) placute si diskuri de frana, are lichid de frana Motul RBF660 :))) Am cumparat de fiecare data anvelope noi premium (Continental vara, Nokian iarna) De ce as inlocui masina asta? Masina e in stare foarte buna de functionare si trece ITP-ul fara spaga. Ca sa nu mai zic tata face maxim 200 Km pe luna cu ea.

  • Luci, miercuri, 05.02.2020 10:08

    Asociatia Importatorilor de Autoturismenu ne poate face si niste precizari, cu privire la faptul ca, in ultimii 15-20 ani, autoturismele s-au scumpit cu minim 30% ? Asta ei nu vad, nu? Exemplu: Loganul chel de la 5400 euro acum costa 6700. Eu am avut un Golf 4 din 1999,, diesel, full, care a acostat 42.000 DM, adica aproximativ 21.000 Euro. Cat costa un Golf full azi?

  • radu, miercuri, 05.02.2020 10:18

    @no name00: masina aia a ta are 18 ani. ce siguranta mai ai in ea? poate sa te lase in drum oricand. Nu mai vb de tapiterie care pute.

  • noname00, miercuri, 05.02.2020 11:53

    @radu - masina are 4 stele la euro ncap, si orice masina se poate strica, mai ales dupa cativa ani. Cat despre interior - nu arata ca noua, dar nici nu pute. Crede-ma, pentru ce si cum este folosita este masina perfecta.

  • noname00, miercuri, 05.02.2020 12:20

    @Luci - aici este vorba si de inflatie. Preturile au crescut in general la toate produsele. Si salariile sunt intr-o continua crestere - https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_European_countries_by_average_wage#Average_monthly_gross_wage_(1998_-_2018)

  • alex, miercuri, 05.02.2020 12:30

    @Luci Loganul actual nu se compara cu cel din 2004. Actualul are ABS, ESP, ASR, AFU, StartStop, lumini de zi LED, 4 airbaguri, isofix, tabla galvanizata calumea. Loganul din 2004 avea din toate astea doar un airbag sofer. Sigur, era o masina cu care iti faceai treaba fara probleme. Dar daca vrei neaparat sa compari primul Logan cu actualul ia in calcul toate elementele de mai sus si mai considera si faptul ca moneda Euro a pierdut cred ca 20% din cat valora in 2004. Si loganul actual costa 7500 euro nu 6700. Intr-o comparatie corecta, actualul logan nici nu s-a scumpit nici nu s-a ieftinit. Doar ca acum primesti o masina mult mai sigura decat cea din 2004.

  • Razvan, duminică, 05.07.2020 11:45

    Lua-ti de aici un articl din 2020. Cine a postat articolul asta est eun copy-paste al unui articol din 2016, intre timp situatia s-a imbunatatit considerabil! https://www.zf.ro/eveniment/varsta-medie-a-masinilor-inregistrate-in-romania-in-2019-a-scazut-sub-9-ani-la-nivel-national-in-8-judete-vechimea-medie-a-masinilor-intrate-in-parc-a-fost-de-peste-12-ani-18807200