(P) Anvelopele de iarnă: Când și de ce este important să le schimbăm

Publicat joi, 27.10.2022 16:41 de Alexandru Monenciu

Chiar dacă iarna nu și-a intrat complet în drepturi și în multe locuri nici nu dă vreun semn că s-ar afla prin apropiere, temperaturile au început să scadă, mai ales pe timpul nopții. Este un prim semnal că trebuie să îți echipezi mașina cu anvelope specifice sezonului rece. Motivul este simplu: la temperaturi mai mici de 7 grade Celsius, anvelopele de vară devin mai rigide și nu mai performează așa cum ar trebui, din cauza compușilor cu care au fost construite.

Anvelopele de iarnă sunt, fără îndoială, obligatorii pentru sezonul rece. Și nu pentru că te obligă legea, ci pentru că siguranța ta și a celor din jur este mai presus de orice. Mai ales acolo unde asfaltul este acoperit de zăpadă. Dar să o luăm pe rând.

CÂND TREBUIE SĂ NE ECHIPĂM MAȘINA CU ANVELOPE DE IARNĂ?

Din punct de vedere legal, nu există o dată limită pentru montarea anvelopelor de iarnă. Potrivit Ordonanței Guvernului nr. 5 din 2011, pentru modificarea și completarea OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, anvelopele specifice sunt necesare dacă mașina circulă pe un drum public acoperit cu gheață, polei sau zăpadă, indiferent de anotimp.

Totodată, legea nu prevede o temperatură minimă care să declanșeze procesul.

Dacă primul aspect este clar, asupra celui de-al doilea trebuie să ne oprim puțin. Da, legal nu există o temperatură minimă la care trebuie să îți echipezi mașina cu anvelope de iarnă, dar trebuie să știi că anvelopele de vară au o plajă de temperatură în care funcționează optim.

Având o compoziție mai rigidă, la temperaturi ridicate, anvelopele de vară se flexibilizează și sporesc aderența pe asfalt. Când temperatura scade sub 7 grade Celsius, acestea nu mai au aceleași proprietăți, lucru care afectează aderența și implicit siguranța ta și a celor din jur.

TEMPERATURA ARE UN ROL IMPORTANT

Când termometrele indică o temperatură mai mică de 7 grade Celsius, este primul semnal că trebuie să ne echipăm mașina cu anvelope pentru sezonul rece. Acestea au în compoziția lor o cantitate mai mare de cauciuc natural, astfel că au o structură mai moale.

Acest lucru le permite să își păstreze flexibilitatea la temperaturi scăzute și oferă o aderență mai bună decât a anvelopelor de vară. Desigur, contează foarte mult și profilul.

Canelurile cauciucurilor de iarnă "mușcă" din zăpadă, gheață și nămol, dispersând apa mai rapid și asigurând, astfel, o frânare mai bună și un plus de tracțiune în astfel de condiții. Totodată, șanțurile mai adânci ale benzii de rulare adună și rețin zăpada pentru a avea o aderență mai bună pe zăpadă compactă.

Tot aceste caneluri adânci dispersează apa și reduc riscul de acvaplanare.

CUM RECUNOAȘTEM O ANVELOPĂ DE IARNĂ

Anvelopele de iarnă sunt ușor de recunoscut după simbolul fulgului de nea, care atestă faptul că acele pneuri îndeplinesc cerințele minime de performanță pe zăpădă. Totodată, dacă pe anvelope sunt inscripționate literele M și S (mud and snow), acestea îndeplinesc cerințele de utilizare în condiițile specifice de iarnă, prevăzute în legislația rutieră națională.

Înainte de a monta anvelopele de iarnă trebuie să ai în vedere câteva aspecte. În primul rând, trebuie să verifici anul fabricației (DOT) și adâncimea profilului. Dacă, spre exemplu, anvelopele au o vechime de peste 4-5 ani și prezintă urme accentuate de uzură, trebuie să te gândești la un set nou.

De asemenea, trebuie să iei în considerare și cât timp au fost montate anvelopele pe mașină. De ce? Pentru că în tot acest timp, ele au fost supuse unui stres mai mare (solicitări, impact etc.) și încep să “îmbătrâneascăsemnificativ după montare.

Acum, în prag de sezon invernal, cel mai potrivit furnizor de anvelope ar putea fi magazinul online Anvelope.ro. Aici poți găsi o gamă largă de pneuri, pentru toate buzunarele. Ai atât anvelope de buget, cât și anvelope premium de la majoritatea producătorilor de pe piață. Și, cel mai important, poți găsi o variantă potrivită bugetului tău.

În concluzie, importanța anvelopelor este crucială atunci când vorbim despre o rulare în siguranță. Fie că avem o mașină cu 70 de cai putere sau una cu 500 de cai putere, cele 4 anvelope sunt singura suprafață de contact cu asfaltul. Prin urmare, stresul la care sunt supuse este foarte mare, iar alegerea lor în concordanță cu anotimpul ajută la obținerea frânării și aderenței optime.

  • noname00, joi, 27.10.2022 15:24

    Reclama la anvelope.ro pentru ca nu se prea vand anvelopele de iarna? :)))

  • Mircea Badea, joi, 27.10.2022 18:31

    iar prosteala cu gradele?! pe uscat si ud tot anul cele de vara sunt mai bune. de ce nu au fost luate in considerare si cele all season?

  • @, vineri, 28.10.2022 10:09

    Iar apar "specialistii" cu 8 clase si restul la scoala "vetii" sa-si dea ei cu parerea despre cauciucuri. Ceva gen "iar prostela cu gradele"...

  • @guguman, vineri, 28.10.2022 10:56

    Am condus pe zăpadă într-o țară cu multă democrație rutieră și aveam zilnic proba de jaloane. Sigur, există și anvelope de iarnă clasa E pe ud, poate chiar și G, când strângi bani de spring.