(P) Anvelope de iarnă sau all-season: diferențele explicate pe larg

Publicat luni, 10.11.2025 01:00 de Automarket.ro

Se apropie iarna și, odată cu ea, apare întrebarea: să aleg anvelope iarna dedicate sau să merg pe variantaall-season? Alegerea nu e ușoară, mai ales când fiecare tip de anvelopă vine cu propriile sale promisiuni:siguranță, performanță, economie sau confort. Așadar, hai să explorăm diferențele dintre cele două opțiuni,ca în final să iei o decizie cât mai informată și potrivită stilului tău de condus.

ANVELOPE DE IARNĂ VS ALL SEASON: CE PERFORMANȚE OFERĂ FIECARE ÎN CONDIȚII DE IARNĂ?

Aici e, poate, cea mai importantă diferență dintre anvelope iarna și cele all-season. Anvelopele de iarnă sunt concepute pentru temperaturi scăzute și condiții dificile: gheață, zăpadă, polei. Au un compus de cauciuc mai moale, care rămâne flexibil chiar și la -10°C sau mai jos, ceea ce le permite să adere mai bine la drum. Au profil adânc și canelurile în formă de lamele care contribuie la o tracțiune excelentă.

Anvelopele all-season sunt un compromis. Se comportă decent în majoritatea condițiilor, dar nu excelează în niciuna. Dacă iarna e blândă în zona ta, cu temperaturi care rar scad sub zero și cu puțină zăpadă, pot fi o alegere acceptabilă. Dar în condiții extreme, diferența de performanță se simte imediat.

CARE ESTE DIFERENȚA DE DURABILITATE?

Un mit des întâlnit spune că anvelopele all-season durează mai mult. În realitate, totul depinde de stilul de condus și de drumurile parcurse. Anvelopele iarna se uzează mai repede dacă sunt folosite pe asfalt uscat și la temperaturi peste 7°C – deci nu sunt potrivite pentru tot anul. Pe de altă parte, all-season-urile pot fiutilizate 12 luni pe an, dar asta înseamnă că se vor uza constant, fără perioade de „pauză”, cum se întâmplă cu seturile dedicate (vară/iarnă).

Așadar, dacă mergi mult și în diverse condiții, e posibil ca două seturi (vară și iarnă) să reziste mai mult în timp decât unul singur all-season. Surprinzător? Poate. Dar logic, dacă te gândești bine.

CÂT DE VERSATIL ESTE FIECARE TIP DE ANVELOPĂ?

All-season-urile sunt campioane la versatilitate. Le montezi și uiți de ele. Nu mai stai la cozi la vulcanizare în noiembrie și martie, nu îți bați capul cu depozitarea unui set în plus. Sunt comode, mai ales pentru cei care locuiesc în orașe unde iarna nu este agresivă.

În schimb, anvelope iarna oferă siguranță maximă exact când ai nevoie. Dacă pleci frecvent la munte sau locuiești într-o zonă unde ninsoarea și înghețul sunt la ordinea zilei, n-ai vrea să te bazezi pe un compromis. Aici, „versatilitate” nu înseamnă neapărat „mai bun”.

CUM INFLUENȚEAZĂ CONSUMUL DE CARBURANT?

Ține cont că anvelopele influențează și consumul. All-season-urile tind să fie mai eficiente din punct de vedere al consumului în anotimpurile de tranziție. Sunt construite să se adapteze, deci nu pun la fel de multă presiune pe motor ca anvelope iarna, care au un profil mai agresiv și o aderență crescută, calități esențiale pe gheață, dar mai puțin economice pe asfalt curat.

Totuși, diferența nu e uriașă și nu ar trebui să fie un criteriu principal, dar dacă faci mulți kilometri, poate deveni un factor de luat în calcul. Alege ce e mai important pentru tine: siguranță absolută în ianuarie sau un litru în plus la suta de kilometri?

Adevărul este că fiecare șofer are propriul stil, propriile drumuri și nevoi. Nu există o alegere universal corectă. Anvelopele de iarna sunt de neînlocuit în condiții severe și îți oferă un sentiment de siguranță de neprețuit. All-season-urile sunt pentru cei care caută simplitate și confort, fără prea multe bătăi de cap.

Știm că atunci când vine momentul să schimbi toate cele patru anvelope, costul poate părea o provocare. E perfect normal să simți că e o investiție serioasă. Dar pentru a avea siguranța că alegi bine și nu plătești mai mult decât trebuie, poți compara prețurile online. În doar câteva click-uri, poți găsi cele mai bune oferte și, cine știe, poate chiar economisești suficient cât să-ți iei și o pereche de mănuși noi pentru iarnă!

  • bravos, luni, 10.11.2025 12:29

    bravo AM. aveti perfecta dreptate: ramane ca-n coada de peste.

  • Catalin, luni, 10.11.2025 13:03

    Sa fie bine ca sa nu fie rau.

  • SJTEO, luni, 10.11.2025 13:47

    Am anvelope all seson Michelin generatia 2 sunt peste multe anvelope dedicate de iarna . Anvelopele de iarna sunt ok pentru cine sta la munte , merge la sfarsit de saptamana la schi in rest nu prea mai avem iarna adevarata . Doar costuri suplimentare vad eu prin detinerea a doua randuri de anvelope .

  • ds, luni, 10.11.2025 14:20

    Pentru mine all season sunt niște struțocămile. Distanță mai lungă de frânare, limitate iarna pe zăpadă sau temperaturi scăzute. Este suficient ca o singură dată să nu-și facă treaba. Prefer anvelopele dedicate, fiecare set cu jantele lui. Vara de vară, iarna de iarnă. Nu ieftine. Cele all season nu au pauză, se duc mai repede așa că nu faci cine-știe-ce economie.

  • zen, luni, 10.11.2025 19:42

    "All-season-urile sunt campioane la versatilitate. Le montezi și uiți de ele" O sa-ti amintesti brusc de ele cand incepe al 3-lea sezon, toamna, ud afara cu 10-12 grade Celsius , apesi frana si intra ABS-ul....

  • pipo, luni, 10.11.2025 22:20

    Alegerea este simpla , nu va mai luați după tot felul de povesti și prostii. Faci km putini anual , locuiești în aglomerări urbane și muncești tot acolo , nu ieși iarna la drumuri lungi sau pe la munte decât în situații excepționale , atunci clar mergi pe All Season. Costurile pt 2 seturi de anvelope au devenit atat de mari încât chiar nu se justifica în condițiile de mai sus. Sunt multe anvelope AS pe piata îndeajuns de bune ca sa circuli fara probleme chiar si in rarele ocazii când mai prinzi ceva zăpadă pe la noi. Comentarii de genul ca iti întra abs'ul "toamna la 12 grade și ud pe jos " ...sunt confuze și fără noima , fără supărare, nu au legătură cu ce e incaltata masina în cele mai multe cazuri. Bineînțeles, faci zeci de mii km pe an , locuiești în afara orașului și mergi zilnic la munca în oraș sau invers , ai unde sa ții anvelopele fără sa te încurce/sa platesti , faci multe drumuri lungi sau iti place sa mergi la munte des, atunci nu ai de ce sa mai stai în dubii , mergi pe 2 seturi , ca e și mai sigur și mai ieftin overall. Aaa...si încă ceva , decât un set de vara de la Nanchang si încă unul de iarna la mana a 3-a de Dunlop ( exemple pur aleatorii) , mai bine un set de AS de la Michelin, Continental, Pirelli, etc - adica gume testate și paratestate în condițiile de pe la noi.

  • zarnesteanu, luni, 10.11.2025 23:50

    Daca ai AWD sau 4x4, merg linistit All Seasons de calitate. Dupa multe seturi de la Michelin, Dunlop, Continental, Hankook si Bridgstone, m-am calibrat pe Michelin Cross Climate (2/3). Sunt absolut superbe all year round, asta ca sa plezneasca de apoplexie vrajmasii :):):) Eu nu ies iarna la drumuri lungi si in plus strazile sunt curatate ca la carte. Deci pentru mine n-are absolut nici un sens sa umblu cu gume dedicate. Mai ales ca mi-ar trebui un "shed" special doar pentru cauciucuri. (Sa mai moare odata dujmanii de clasa, tare mi-s laudaros si infumurat de luni!!!). Pentru cine nu stie, asta e un "shed" (echivalentul in romana e ...? ): https://www.homedepot.com/b/Storage-Organization-Outdoor-Storage-Sheds/N-5yc1vZbtz2

  • Mircea Badea, marţi, 11.11.2025 01:50

    in teste Reale! cele de vara castiga pe uscat si ud chiar si iarna! pentru restul de 1-2 saptamani cele all season de firma castiga!