(P) Ambreiajul: una dintre cele mai importante părți componente ale autovehiculului

Publicat miercuri, 10.03.2021 12:58 de Bogdan Mirică

Ambreiajul este una dintre cele mai importante componente ale trenului de rulare, asigurând o legătură esențială. Bineînțeles, utilizarea lui optimă se face în anumiți parametri. Nerespectarea lor poate duce la probleme.

Toți șoferii, fie că sunt conducători auto profesioniști sau merg zi de zi la muncă cu propriul autoturism, fac aceleași mișcări atunci cand se urcă la volan și sunt gata de plecare. Cu toate acestea, nu mulți cunosc importanța ambreiajului precum și semnele date de un ambreiaj slăbit, ce trebuie schimbat la timpul potrivit.

Ambreiajul, în cazul unei mașini manuale, intră în categoria pieselor auto care sunt considerate consumabile, deși viața lor este cu siguranță mai longevivă decât a altora. Kit-ul de ambreiaj este format dintr-un disc, o placă de presiune și un rulment ce trebue să fie perfect compatibile cu modelul mașinii, precum și cu celelalte componente care nu se înlcuiesc: carcasa, furca de angrenare și șuruburile necesare montării.

Discul de ambreiaj: disc de oțel acoperit pe ambele părți ale sale cu material de fricțiune; un ferodou asemănător cu cel de pe plăcuțele de frână. Acesta este format din placa de bază centrală cu arcuri ce atenuează șocurile de la contactul cu volanta precum și din placa exterioară ce este prinsă de cea centrală pe care se află materialul de fricțiune.

Placa de presiune: Sub carcasa ce se prinde în șuruburi de volanta motorului se află placa propriu-zisă, realizată din oțel foarte rezistent și are o diafragmă metalică cu mai multe petale. Acestea se vor mișca sub acțiunea pedalei de ambreiaj, ridicând discul.

Rulmentul: împinge diafragma plăcii de presiune. Este legat la furca de angrenare ce se acționează, fie direct de la pedală, fie hidraulic - în cazul celor mai multe modele noi

CE FACE AMBREIAJUL ȘI CUM FUNCȚIONEAZĂ ACESTA

Imagine preluată din magazinul online euautopiese.ro

Ambreiajul transmite direct mișcarea de rotație a motorului către cutia de viteze prin volantă. Când este ținută apăsată pedala de ambreiaj, legătura dintre motor si cutia de viteze este întreruptă, iar când pedala este eliberată ambreiajul se va angrena. Discul component al ambreiajului stă lipit mereu de volantă astfel încât motorul se învârte cu aceeași viteză ca și axul ce intră în cutia de viteze.

Practic, de fiecare dată când pedala de ambreiaj este apăsată, furca va apăsa pe petalele diafragmei aflate în placa de presiune și va depărta discul de volantă. Iar când pedala ambreiajului este lăsată liberă, diafragma va reveni la poziția inițială.

Pentru a folosi eficient ambreiajul și pentru a-l uza cât mai puțin, acesta trebuie angrenat la o turație cât mai mică a motorului. În caz contrar ambreiajul va trebui să fie schimbat mai des deoarece materialul de fricțiune se va uza mai rapid. Uzarea se produce atunci când discul merge la o rotație diferită față de cea a volantei și nu face contact total, aspect datorat bruscării ambreiajului sau menținerii nejustificate a piciorului pe pedala de ambreiaj.

Uzurile apar atunci când discul intră în contact cu volanta motorului, când piciorul se ridică brusc de pe pedala, nu încet și la turație mică.

CÂND TREBUIE SCHIMBAT AMBREIAJUL? PROBLEMELE CE POT SĂ APARĂ

Cea mai frecventă problemă apărută este uzarea materialului de fricțiune, cu alte cuvinte ambreiajul începe să alunece. Odată cu uzarea acestui material, contactul dintre disc și volantă nu mai este perfect ca la început. Cel mai bun test, care se poate realiza chiar în timpul condusului, este introducerea în viteza a 2-a sau a 3-a pâna se ajunge la 3000 rpm, apoi călcată brusc pedala. Dacă mașina va accelera normal, ambreiajul funcționează în parametri optimi. Dacă însă motorul se turează și mașina rămâne pe loc, ambreiajul trebuie schimbat în curând.

Opusul variantei de mai sus este ambreiajul care se lipește, nedecuplându-se complet de volantă. În timp, ambreiajul se va uza mai repede și vor putea apărea situații precum imposibilitatea de a schimba vitezele sau va forța cutia de viteze. Această situație poate să semnaleze de fapt probleme la circuitul hidraulic furca nefăcând angrenarea completă, un cablu de ambreiaj slabit, etc.

Pot apărea, de asemenea, și probleme ale rulmenților, cel mai ușor fiind depistate după sunetul ce vine dinspre cutia de viteze la apăsarea pedalei.

Când apar probleme precum cele enumerate mai sus, nu întârziați cu schimbarea ambreiajului. Chiar dacă doar o componentă a acestuia este uzată, specialiștii recomandă schimbarea în totalitate a ambreiajului, acestea fiind regăsite pe piață sub denumirea de “kit-uri de ambreiaj”. Recomandarea este făcută deoarece fiecare piesă în parte se poate uza – placa de presiune se poate fisura, arcurile de pe disc se pot sparge, petalele pot pierde din eficiența de ridicare a discului, etc.

CUM SE POATE SCHIMBA AMBREIAJUL?

Înlocuirea ambreiajului, spre deosebire de alte schimburi sau alte tipuri de reparații auto mai ușoare, necesită din partea celui care realizează acest procedeu destul de multe cunoștințe și experiență. Fiind o procedură mai dificilă, recomandarea este să apelați la un service sau la specialiști care vă vor putea asigura că toate elementele vor fi îndepărtate și apoi instalate corect. Un centru de service dotat va avea tot echipamentul necesar efectuării acestei operațiuni, cunoștințe legate de particularitățile de marcă și va putea face toate reglajele necesare astfel încît să vă puteți bucura din nou de un mers lin și fără incidente.

  • scamel, vineri, 19.03.2021 21:12

    ce idiot.nu stii unde si ce e ambreiajul.acum zici ca face parte din trenul de rulare. la golf ai zis ca intre motor si cv avem wireless nu cuplaj mecanic. furca nefacand angrenarea completa???