Opel ne prezintă UR:BAN, proiectul de cercetare pentru maşini care comunică între ele
Opel lucrează la un sistem de comunicare între vehicule capabil să atincipeze dacă şoferul va putea evita un impact sau nu şi să estimeze şi să indice viteza optimă de rulare pentru a prinde verde la semafor.
Opel lucrează la un sistem de siguranţă care să ajute la evitarea accidentelor şi să reducă şi consumul de carburant. Acesta funcţionează prin proiectul UR:BAN derulat în Germania şi îşi propune să anticipeze manevrele pe care le va face şoferul şi să adapteze răspunsul sistemelor din dotare la aşteptările din partea şoferului. Sistemul celor de la Opel foloseşte un radar, o cameră video şi variante modificate ale sistemelor de direcţie şi frânare. Când sistemul detectează că este un pericol de accident, dar şoferul reacţionează, vehiculul nu va reacţiona suplimentar faţă de manevrele şoferului. În schimb, dacă şoferul nu are nicio reacţie, vehiculul va evita impactul prin folosirea sistemulului de direcţie şi a sistemului de frânare.
Comunicarea între vehicule, sistemul de siguranţă al viitorului
Cei de la Opel au mai vorbit despre încă un sistem pe care-l dezvoltă, care va asigura comunicarea între vehicule. Nu vorbim despre un sistem de mesagerie între şoferi, ci despre un sistem prin care vehiculele îşi vor putea transmite informaţii din trafic în timp real, informaţii privind starea drumului şi vor putea să le indice şoferilor viteza optimă pentru aproprierea de o intersecţie semaforizată pentru a trece pe culoarea verde fără să aştepte la stop deoarece au circulat prea repede sau prea încet, economisind astfel carburnatul care era consumat la semafor.
Mazda anunţă un sistem de comunicare între maşină şi mijloacele de transport în comun
Proiectul UR:BAN din Germania are trei puncte cheie: Asistenţă Congnitivă, Factorii Umani din Trafic şi Sistemul de Trafic Interconectat. Nemţii de la Opel nu sunt singuri la acest proiect, mărcile Audi şi BMW având, la rândul lor, un aport important. Suedezii de la Volvo au şi ei o colaborare similară la nivel european cu mai mulţi producători de automobile, printre care se regăsesc din nou cei de la BMW, alături de Audi şi Mercedes-Benz. Practic, maşinile viitorului vor putea să preia controlul în cazul în care şoferul nu reacţionează când ar putea să aibă un accident, iar vehiculul îi va da şoferului indicaţii cu privire la momentul în care poate ridica piciorul de pe acceleraţie pentru a-şi reduce consumul de carburant.
Audi: sistemul de recunoaştere a semafoarelor poate să reducă emisiile de CO2 cu 15%
Via Opel
avem nevoie de sisteme inteligente care nu numai sa aprecieze daca soferul va putea evita accidentul, ci si sa previna necesitatea acestei aprecieri pe net tot apar "lupte" intre filozofii moderni ai eticii inteligentei artificiale, care se duc in jurul unor probleme foarte dificil de apreciat, de exemplu: Esti singur in masina, mergi in curba, pe langa o prapastie, ai viteza. Iti explodeaza cauciucul - sistemul inteligent care iti conducea masina in timp ce tu citeai [fifty shades...] trebuie sa decida in ce directie muta volanul. Are doua optiuni: 1. Trage stanga ... si loveste o masina mult mai mica, ce transporta doi pasageri, si sansele de a-i omora sunt foarte mari 2. Trage dreapta .. si sare in prapastie, sansele ca tu sa mori fiind semnificative Ce este "moral" sa faca acel computer? Sa riste moartea a doi oameni sau sa riste moartea unui singur om? Cum vor putea producatorii sa vanda masini inteligente daca legea va impune computerelor sa faca absolut tot ce este posibil pentru a limita numarul de victime ?? Cum vei putea tu, clientul, sa cumperi o masina care "stie" ca TU trebuie sa fii victima intr-un asemenea caz ? ps. ei se lupta pe tema asta ... raspunsul inginerului din mine la aceasta problema este ca un computer poate tine pe banda o masina cu un pneu explodat (si da, sunt absolut sigur ca o poate tine)