OFICIAL: Spyker va cumpara Saab de la General Motors
Dupa mai mult de o luna de negocieri, Spyker si GM au ajuns la un acord in ceea ce priveste viitorul marcii Saab. Olandezii vor plati 400 de milioane de dolari, compania nou-formata urmand sa se numeasca Spyker Saab Automobiles.
Final fericit in afacerea care a pus pe jar industria auto in ultima luna. Dupa ce General Motors a anuntat la sfarsitul lunii decembrie ca va lichida marca Saab dupa ce Koeniggsegg si-a retras oferta de cumparare si dupa o luna in care vestile au variat de la inchiderea brandului pana la o iminenta cumparare a sa, Spyker a ajuns in sfarsit in mod oficial la un acord cu GM pentru preluarea marcii suedeze.
Conform comunicatelor oficiale prezentata de cele doua parti implicate in afacere, Spyker va plati 400 de milioane de dolari in schimbul cedarii totale a marcii Saab. Suma se consitutie din 326 de milioane de dolari in schimbul actiunilor si 74 de milioane de dolari ca suma de achizitie. Cele doua companii mai au de trecut un singur obstacol: imprumutul de la Banca Europeana de Investitii, care ar urma sa se ridice la 563 de milioane de dolari, acesta fiind una dintre conditiile esentiale pentru realizarea achizitiei. Statul suedez eliminat insa orice semn de intrebare in seara zilei de marti, cand a anuntat ca va garanta intreaga suma. Intelegerea va fi semnata la mijlocul lunii februarie, Spyker si Saab urmand sa formeze o singura companie, Spyker Saab Automobiles.
Intelegerea dintre cele doua parti vine la un an de la hotararea GM de a pune Saab la vanzare, perioada care a adus multe suisuri si coborasuri in discutiile dintre americani si partile interesate.
"Anuntul de astazi este o veste extraordinara pentru angajatii, dealerii si furnizorii Saab, pentru milioanele de clienti Saab din intreaga lume si pentru GM", a declarat John Smith, vicepresedintele GM pe probleme de aliante si planning corporate.
Conform directorului Spyker, Victor Muller, compania olandeza vrea brandul suedez pentru a imparti costurile de dezvoltare a modelelor, a dezvolta reteaua de dealeri Saab si pentru a taia din costurile de productie ale fiecareui model in parte. "Marca Saab poate fi foarte-foarte profitabila", spunea Muller la mijlocul acestei luni, intrebat daca vede vreun viitor pentru marca suedeza.
TELENOVELA SAAB - Un an de suisuri si coborasuri
11 ianuarie 2009 - GM anunta ca deschide discutiile pentru vanzarea marcii Saab.
12 ianuarie - Statul suedez anunta ca nu se va implica in preluarea marcii, sustinand ca ajutoarele financiare acordate pana in acel moment sunt ultimele de acest tip investite in Saab.
20 februarie - O curte suedeza pune marca sub protectia legii falimentului pentru ca Saab sa fie protejat de creditori si sa aiba timp pentru a gasi un viitor cumparator si bani pentru continuarea operatiunilor.
18 august - Koenigsegg si General Motors ajung la un acord legat de vanzarea/cumpararea Saab
9 septembrie - Compania chinezeasca BAIC, detinuta partial de statul chinez, preia o parte din Koenigsegg ca parte a intelegerii de cumparare Saab.
24 noiembrie - Koenigsegg anunta ca se retrage din discutiile pentru Saab. Suedia anunta din nou nu are de gand sa cumpere Saab.
15 noiembrie - BAIC anunta ca revizuieste optiunile legate de Saab
1 decembrie - Consiliul de conducere GM anunta ca accepta oferte noi pentru Saab pana la sfarsitul lunii, urmand sa se decida daca marca suedeza va fi vanduta sau lichidata.
14 decembrie - BAIC anunta ca a cumparat unele dintre bunurile Saab. Printre acestea se numara drepturile de proprietate intelectuala pentru platformele 9-3 si 9-5 si o serie de echipamente de productie.
18 decembrie - GM sustine ca incepe operatiunile de lichidare a marcii, din cauza faptului ca timpul este prea scurt pentru perfectarea unei intelegeri cu Spyker.
20 decembrie - Spyker creste oferta pentru Saab.
30 decembrie - GM extinde termenul-limita pentru anuntul viitorului marcii Saab, ale carui linii de productie incep sa functioneze din nou in luna ianuarie.
4 ianuarie - Spyker anunta ca pregateste atent o ultima oferta pentru Saab.
7 ianuarie - Spyker anunta ca a inaintat o oferta considerata cea mai buna pana in acel moment. Intra in joc si Grupul Genii Management, sustinut de Bernie Ecclestone, boss-ul Formulei 1.
22 ianuarie - Genii Management renunta la oferta pentru marca suedeza.
25 ianuarie - pe fondul unor informatii pozitive din piata care anuntau iminenta cumpararii Saab, actiunile Spyker cresc cu 60% la bursa olandeza.
26 ianuarie - Spyker si GM anunta ca au ajuns la un acord pentru cumpararea Saab in schimbul a 400 de milioane de dolari.
Sper ca olandezii de la Spyker vor aplica strategia constructorului malaezian Proton, ce detine din 1996 constructorul englez Lotus . In mai putin de 2 ani, Lotus a devenit profitabil, specializandu-se in dezvoltarea sasiurilor pentru masini supersport, oferind consultanta contra cost multor producatori generalisti . Saab trebuie sa devina un producator de nisa ( nu trebuie si nici nu poate concura cu tripleta germana ) asemanator cu Lotus care se autofinanteaza singur, in plus trimitand in Malaezia profituri importante .