O nouă lovitură pentru modelele electrice: depreciere enormă după 5 ani
O analiză americană arată că valoarea de revânzare a modelelor full-electrice după 5 ani de utilizare se prăbușește în raport cu cea a mașinilor echivalente pe benzină sau diesel. Hibridele țin însă pasul cu "frații" lor convenționali.
Incursiunea relativ recentă a constructorior auto în zona modelelor electrice a adus cu sine o serie de probleme majore indicate de potențialii clienți. Iar printre acestea se numără prețul de achiziție ridicat, autonomia scăzută și punctele de încărcare care în unele țări lipsesc cu desăvârșire. În aceste condiții care nu s-au îmbunătățit în ultimii ani decât în ceea ce privește modelele prezentate de compania specializată Tesla Motors, are vin cu autonomii de până la 450 de kilometri, jurnaliștii de la USA Today și analiștii auto de la Kelley Blue Book mai dau o lovitură grea modelelor cu motoare electrice.
Conform unei analize realizate pe modelele electrice existente astăzi pe piața din SUA. o problemă majoră a acestora este reprezentată de prețul de revânzare și de valoarea reziduală scăzută pe care mașinile de acest tip le prezintă după cinci ani de utilizare. Astfel, diferențele dintre valoarea de revânzare a versiunilor convenționale ale modelelor Chevrolet Spark, Ford Focus, Smart Fortwo sau Fiat 500 și cele electrice ale acelorași modele sunt foarte mari, ajungând până la diferențe de 15-20%. Aceeași situație se întâlnește și în cazul full-electricului Nissan Leaf, care comparat cu un model echivalent convențional din gama Nissan prezintă o scădere mult mai mare a prețului de revânzare.
Nissan Leaf își păstrează doar 15% din prețul inițial
Americanii dau și câteva exemple clare. Dacă un Spark electric se va vinde după 5 ani cu 28% din valoarea sa inițială (versus 40% în cazul versiunilor cu motoare termice ale lui Spark), Ford Focus electric și Nissan Leaf își păstrează după cinci ani doar 20%, respectiv 15% din prețul inițial. În cazul unui Focus cu motor pe benzină, valoarea de revânzare este de 36%, în timp ce o compactă Nissan clasică vine cu o valoare reziduală de circa 36%, deci cu o diferență de 21% față de Leaf.
"Mașinile electrice pure reușesc cu greu să se impună pe piața modelelor second-hand. Clienții acestui tip de mașini vor să le cumpere noi, nu uzate", afirmă Eric Ibara, analist Kelley Blue Book, citat de USA Today. La scăderea bruscă a valorii reziduale a acestui tip de modele participă însă și faptul că electrice se cumpără cu bonusuri guvernamentale și reduceri imense, ceea ce duce la prăbușirea valorii la revânzarea ulterioară: "De exemplu, dacă o mașină electrică are preț de listă de 30.000 de dolari, dar are un bonus guvernamental la achiziție de 7.500 de dolari, prețul său la revânzare scade în momentul achiziției la 22.500 de dolari sau chiar mai jos, pentru că nimeni nu plătește mai mult pe o mașină uzată decât pe una nouă", explică Jack Nerad, unul dintre experții Kelley Blue Book.
Cazul lui Tesla Model S este unul special, Elon Musk - directorul Tesla Motors - anunțând că producătorul va dezvolta programe dedicate clienților care le va asigura acestora revânzarea în sistem trade-in a unui Model S la valori reziduale mai ridicate decât cele ale unor versiuni convenționale BMW, Audi, Mercedes-Benz sau Lexus.
Mașinile hibride reușesc să facă față mult mai bine
Merită subliniat și faptul că, spre deosebire de full-electrice, versiunile hibride ale modelelor convenționale reușesc să-și păstreze o valoare de revânzare mult mai ridicată. De exemplu, un Porsche Panamera E-Hybrid își păstrează 37% din valoarea inițială de revânzare (versus 41% în cazul versiunilor cu motoare termice simple), iar un Prius se revinde la 35% din eticheta inițială, în timp ce o compactă Toyota clasică are o valoare reziduală de circa 37%.
via USA Today
Cred si eu ca bazaconia numita Leaf se depreciaza cel mai mult dintre masinile electrice,pana si Chevrolet Spark electric se depreciaza mai putin decat modelul japonez.In schimb,Model S cred ca va avea cea mai mica depreciere.