Nokian se inspiră din aviaţie şi industria militară pentru noile sale anvelope de vară dedicate SUV-urilor

Publicat marţi, 16.09.2014 16:08 de Mircea Meșter

O anvelopă de vară dedicată SUV-urilor are o concepţie complet diferită faţă de una dedicată autoturismelor mici. Iar Nokian încearcă să sublinieze asta implementând tehnologii din industria aviatică, militară şi din golf pe noile sale anvelope de vară dedicate SUV-urilor.

Cunoscuţi pentru expertiza lor avansată în zona anvelopelor de iarnă, finlandezii de la Nokian inovează în zona anvelopelor de vară dedicate SUV-urilor. Începând cu sezonul cald al anului 2015, deţinătorii de maşini de teren vor putea miza pe Line SUV, o gamă de anvelope dedicate construite special pentru acest tip de vehicule.

Noua gamă de anvelope de vară a celor de la Nokian beneficiază în plus de un model special dedicat SUV-urilor de performanţă, acesta fiind construit pentru a face faţă cerinţelor dinamice, termice, de aderenţă şi de acvaplanare ale modelelor de acest tip. Numele său oficial este Nokian zLine SUV şi poate fi montat pe o gamă largă de SUV-uri, fiind disponibil în dimensiunile specifice acestui tip de anvelopă.

Nokian ne-a invitat în Finlanda, acolo unde noile Nokian Line SUV şi Nokian zLine SUV ne-au prezentat secretele lor. Printre acestea se numără o serie de inovaţii foarte interesante care apar în premieră pe o anvelopă de stradă.

Tehnologie din aviaţie şi industria militară

Cea mai importantă inovaţie pe care cei de la Nokian o aduc în zona anvelopelor este legată de armarea flancului anvelopelor din gama Line SUV şi zLine SUV cu fibre de aramidă, un material scump şi extrem de utilizat în industria aviaţiei şi în armată, fiind folosit de exemplu la construcţia vestelor antiglonţ. Prin armarea flancurilor cu acest tip de fibre, cei de la Nokian urmăresc eliminarea celui mai întâlnit tip de deteriorare întâlnit în cazul anvelopelor pentru SUV-uri. Astfel, trecerea în viteză peste obstacole apărute din senin, cum ar fi gropile sau bolovanii, nu va mai afecta flancul anvelopei, o zonă care este supraexpusă tăierilor prin presiunea cu janta. Fibrele de aramidă nu sunt o noutate absolută în fabricarea anvelopelor, fiind utilizate de alţi producători în zona jantei, însă cei de la Nokian sunt primii care folosesc acest material rezistent pe toată lungimea flancului, după modelul anvelopelor utilizate în unele competiţii din motorsport.

Nokian Line SUV: anvelopă de vară dedicată SUV-urilor

Bazat pe Nokian Line, varianta dedicată autoturismelor mici, pneul Nokian Line SUV plusează cu o serie de elemente specifice dedicate optimizării rulării pe suprafeţe uscate şi ude şi printr-o gamă de soluţii inteligente care pot fi regăsite exclusiv pe anvelopele modelelor care parcurg distanţe importante în off-road. 

Noua anvelopă păstrează atuurile clasice specifice Nokian, cum sunt adânciturile Silent Groove prezente de-a lungul nervurilor longitudinale, inspirate din design-ul mingilor de golf şi construite pentru un zgomot redus la rulare, şi plusează cu elemente precum inserţiile centrifugale regăsite pe nervuri. Acestea au rolul de a elimina pietrele de mici dimensiuni care rămân de obicei prinse între caneluri şi care pe o de o parte deteriorează anvelopa, pe de altă parte prezintă un risc ridicat pentru ceilalţi participanţi la trafic, care pot suferi daune importante din cauza pietrelor proiectate la rulare. 

Pentru a îmbunătăţi performanţele în prevenirea acvaplanării, Nokian a inovat şi la nivelul canelurilor acestei anvelope. Au apărut, astfel, ceea ce finlandezii denumesc "caneluri-trompetă", forma atipică a acestora având rolul de a optimiza transferul apei pe asfalt umed între canalele principale şi cele secundare transversale ale anvelopei.

Inginerii celor de la Nokian au fost atenţi şi la materialele din care a fost concepută noua lor anvelopă. Astfel, amestecul de materiale utilizat în construcţia suprafeţei de rulare foloseşte o structură moleculară de tip coral, testele realizate pe circuitele finlandeze arătând că aceasta îmbunătăţeşte rigiditatea şi flexibilitatea cauciucului.

● Nokian Line SUV - disponibil începând cu primăvara lui 2015
● Clase de viteză: T (190 km/h), H (210 km/h), V (240 km/h)
● Gama de dimensiuni: 15-18 inch 

Legăturile moleculare din materialele compozite utilizate la fabricarea cauciucului din anvelopele Line SUV sunt mult mai puternice decât până acum.
Fibrele de aramidă, material înrudit îndeaproape cu Kevlar-ul, sunt utilizate în compoziţia vestelor antiglonţ.
Inserţiile din cauciuc de pe şanţurile longitudinale împiedică pietrele să se fixeze şi să roadă anvelopa.
Canelurile în formă de trompetă au rolul de a transfera cantităţi mari de apă dinspre talpa anvelopei spre exterior.

Nokian zLine SUV: pentru SUV-uri de performanţă

Particula "z" din denumirea noii anvelope finlandeze ascunde indicii importante legate de caracteristicile funcţionale ale anvelopei. Deşi denumirea este apropiată de cea a pneurilor destinate oricărui SUV, atât profilul, cât şi designul sau compoziţia diferă sensibil de cele ale "fratelui" clasic. Dezvoltată pe parcursul ultimilor 4 ani şi testată în Finlanda şi pe autostrăzile din Germania, noua anvelopă a avut ca repere de construcţie durabilitatea şi performanţele la viteze mari.

Nokian zLine SUV renunţă la inserţiile din canalele longitudinale, canelurile fiind de această dată polişate. Ele sunt tăiate transversal de caneluri de tip lamă care adună apa care se adună pe talpa anvelopei şi o transmit spre exterior. Inserţiile semisferice Silent Groove se regăsesc şi pe anvelopa zLine SUV, aşa cum este cazul canelurilor de tip trompetă, care au acelaşi rol: de a elimina cât mai eficient apa de pe talpa anvelopei pe asfalt ud.

● Nokian zLine SUV - disponibil începând cu primăvara lui 2015
● Clase de viteză: V (240 km/h), W (270 km/h), Y (300 km/h)
● Gama de dimensiuni: 17-22 inch 

Inserţiile Silent Groove sunt inspirate din cele pe care le regăsim pe mingile de golf. Rolul lor este unul de reducere a zgomotului la rulare.
Canalele longitudinale transversale sunt polişate. Acest lucru are atât un efect practic (facilitează curgerea aerului şi a apei), cât şi unul estetic.
Pereţii laterali întăriţi cu fibre de aramidă sunt prezenţi şi pe anvelopele din gama zLine SUV.
Anvelopele zLine SUV sunt dedicate SUV-urilor foarte puternice.

Indicatorul pentru adâncimea profilului

Una dintre inovaţiile înregistrate de Nokian şi binecunoscute de clienţii anvelopelor finlandeze se regăseşte şi pe noile Line SUV şi zLine SUV. Este vorba de indicatorul de uzură reprezentat de adâncimea în milimetri a şanţurilor longitudinale. Acesta este ştanţat în cauciuc, iar numerele dispar unele după altele atunci când anvelopa se uzează. În momentul în care adâncimea profilului este de sub 4 milimetri şi desenul picăturii dispare, anvelopa este considerată uzată şi nesigură în caz de acvaplanare, astfel că ea trebuie schimbată.

Indicatorul de uzură este un laitmotiv al tuturor anvelopelor construite de Nokian.
  • mda, marţi, 16.09.2014 16:52

    Super ! Respect pentru Nokian si progresele lor in domeniul anvelopelor performante si sigure!

  • Alin Rugescu, miercuri, 17.09.2014 11:24

    Respect, respect, dar sa vedem si la ce preturi vin. Automarket, vor fi disponibile si in magazinul vostru online?

  • mircea, miercuri, 17.09.2014 11:26

    @Alin Rugescu Da, vor fi disponibile şi pe http://www.automarket.ro/anvelope/ începând cu primăvara lui 2015.

  • lulu, joi, 18.09.2014 08:51

    Toti testeaza anvelope noi si insira clasamente dar pe nimeni nu intereseaza si evolutia caltatilor anvelopei in timp stiidu-se faptul ca in sine cauciucul se degradeaza rapid cu trecerea timpului. Tare as vrea sa vad niste teste cu anvelope de 3-4 ani. Surprizele ar fi mari cu siguranta. Spun asta pentru ca am avut anvelope de top - primul si al doilea an au fost ok dar dupa aceea au inceput sa se exfolieze puternic.

  • @lulu, joi, 18.09.2014 09:24

    Si-au dat si cei din industria anvelopelor seama ca nu este profitabil pentru ei ca o anvelopa sa reziste 5-7 ani (la o medie de 10.000 km/an). Teoria consumului se rasfrange in toate domeniile.

  • vasi, joi, 18.09.2014 15:25

    @Alin Rugescu Eu zic ca siguranta si scutirea de dezavantajul de a sta in ploaie sa schimbi un cauciuc taiat, NU ARE PRET.

  • rotarul, duminică, 15.11.2015 15:19

    anvelopele se dau cu solutie de rehidratare,nu se tin uscate in deposit.