Nissan reinventează motorul pe benzină: japonezii au lansat primul propulsor turbo din lume cu raport variabil al compresiei

Publicat luni, 15.08.2016 10:03 de Mircea Meşter

Nissan a reușit să inventeze un motor care-și schimbă personalitatea în funcție de cerințele dinamice. Tehnologia care oferă un raport de compresie variabil este prezentă în premieră pe un motor de serie.

Nissan a publicat primele informații legate de un nou motor turbo pe benzină care promite să ofere putere, cuplu și performanțe demne de un motor pe benzină de cilindree superioară dezvoltând însă cifre de consum și de emisii care, spun japonezii, fac inutile motoarele diesel.

Particularitatea noului motor, denumit oficial VC-T (acronimul construcției Variable Compression-Turbocharged), este faptul că raportul de compresie a amestecului carburant-aer în cilindri este variabil (se poate situa între 8:1 atunci când șoferul cere performanță și 14:1 atunci când e nevoie de eficiență maximă), acesta oferind practic un propulsor cu mai multe "personalități" în funcție de circumstanțe. Raportul variabil de compresie este o tehnologie prezentă în premieră mondială pe un motor de serie.

"Ingenuitatea motorului VC-T stă în abilitatea sa de a se autotrasforma și de a crește sau coborî lungimea cursei pistoanelor în cilindri. Computerul sofisticat care controlează acest motor aplică în fiecare moment raportul optim, în funcție de situație", spun cei de la Nissan în comunicatul de presă care anunță că noul motor va fi prezentat oficial în fața jurnaliștilor la Salonul Auto de la Paris, la sfârșitul lunii septembrie.

Conform japonezilor, printre avantajele oferite de acest motor se numără, pe lângă scăderea consumului și a emisiilor, reducerea serioasă a zgomotelor și a vibrațiilor. În plus, noul motor este mai ușor și mai compact decât motoarele comparabile. 

Noul propulsor își va face debutul în gama Infiniti într-o versiune cu cilindreea de 2.0 litri. Ulterior, motorul va fi lansat în gama Nissan și apoi pe modelele Renault, partenerul de alianță a constructorului japonez.

  • hans, luni, 15.08.2016 10:23

    Chestia asta o sa lase restul motoarelor downsized-turbo cu o generatie in urma dintr-un foc. Singuri care au avut un alt motor "altfel" au fost cei de la Mazda cu al lor SkyActive si au crescut mult de pe urma lui.

  • mm, luni, 15.08.2016 10:26

    suna bine, felicitari,

  • ~, luni, 15.08.2016 10:28

    FFF Tare.

  • MRC, luni, 15.08.2016 10:49

    Dar cum anume se intampla lucrul asta?

  • someone, luni, 15.08.2016 11:08

    super ideea, si dupa mine, asta inseamna o revolutie in motoare. dar am o intrebare, deloc sarcastica, ci pur si simplu din necunoastere: cum se poate micsora sau lungi cursa pistoanelor intr-un motor? asta inseamnaoare ca arborele cotit are parti mobile? abia astept salonul de la paris pentru mai multe detalii si date despre acest motor

  • Dudescu Avram Popescu, luni, 15.08.2016 11:21

    Mai sa fie...??? Cum adica nu Germania a inventat apa calda ?Cred sa fie o greseala in articol, aceasta inovatie cu 50 de ani inaintea tuturor trebuia sa fie inventata de nemti, nu de japonezi. Ahhh, era sa uit: nemtii s-au axat pe facut carnaț la afumaț' .

  • mowgli, luni, 15.08.2016 12:00

    Stai calm si nu-ti mai bate calul. N-au inventat nimic. https://en.wikipedia.org/wiki/Variable_compression_ratio

  • Sam93, luni, 15.08.2016 12:03

    In urma cu un an, doi, erau indivizi pe automarket care spuneau ca motorul cu combustie interna si-a atins apogeul si nu mai are cu ce progresa. Nu cred asta deloc! Nu am crezut-o atunci si nu o cred nici acum. Asta este pur si simplu propaganda eco fanaticilor. Si nu ma intelegeti gresit, nu am nimic impotriva masinilor cu propulsie alternativa, dar nu vad de ce am renunta la dezvoltarea motoarelor cu combustie interna (cele mai bun mod de propulsie descoperit de umanitate), cand intotdeauna mai exista imbunatatiri care pot fi facute. Felicitari Nissan ca nu apelati la trucuri electronice ieftine ci va concentrati pe inovatia ingineriei adevarate.

  • robert, luni, 15.08.2016 18:14

    degeaba!masinile electrice sunt viitorul

  • Tralala, luni, 15.08.2016 18:26

    Motoarele cu combustie interna e "cel mai bun mod de propulsie descoperit de umanitate" ? Ai uitat sa scrii "de pana acum". Altfel nu as crede asta deloc! Nu as crede asta nici acum, nici in alta viata. :)) Stii tu ca peste cateva decenii nu va aparea ceva mult mai eficient? De exemplu faci un plin cu apa din garla si ai autonomie 1000 km.

  • Coco, luni, 15.08.2016 20:41

    Nu au inventat nimic - vezi Variable_compression_ratio. Dar este important că sunt primii care prezintă o astfel de abordare, în concret pe piață. Dar așteptați să vedeți și noile abordări la ceilalți constructori , tot din Japonia - mă refer la motorizările turbo din viitor ale Honda si Mazda.

  • NovoX, luni, 15.08.2016 22:41

    Asa cum am mai zis intr-un post anterior : Japonia inoveaza, Germania sta si priveste la luna si asteapta impreuna cu Merkel un nou val de ingineri , pardon imigranti :))))) Bravo Nissan, primul constructor auto la nivel mondial care inoveaza in materie de motoare turbo. Mai reamintesc inca un motor turbo legendar care a fost updatat si care dintr-un V6 scoate 600CP din 3,8L un motor fara concurenta.

  • NovoX, luni, 15.08.2016 22:53

    @mowgli Asa este, de asta e SAAB unde este acum, de ''inovativ'' ce era :))))))) . Iti amintesc Oltcit ! Si rateul nemtilor cu al sau BMW Hidrogen 7 care cica dupa ei ''era prima masina pe hidrogen'', iar ei adaptase doar motorul cu ardere interna sa functioneze direct cu hidrogen, adica nimic spectaculos, principiul functionarii motorului si a sistemului fiind simiar cu modelul motoarelor alimentate pe GPL. Inovatie = ZERO. Oricum interesant linkul tau , m-am oprit fix la aceasta fraza , ti-o si traduc, ma tem ca nu cunosti limba engleza> ''Motoarele cu compresie variabile au existat timp de zeci de ani, dar numai în laboratoare pentru a studia procesele de ardere'' . De la A STUDIA pana la A OFERII IN SERIE este cale foarte lunga. Acum stai jos flacau si linge untul ca pute.

  • Coco, luni, 15.08.2016 23:01

    Ce folos ca au venit cu ideea daca nu au putut-o implimenta? Si eu daca vin cu ideea unui motor care functioneaza pe basini, ce folos? Cine il face? Aia care IL FAC, care nu doar se joaca cu vorba - aia merita laudati. Ce folos ca teoria ti-i buna daca nu o si faci sa devina realitate?? Nemtii nu inoveaza NIMIC, doar fac clone la masinile vechi, le schimba designu un pic si gata. Inafara de sistemu ala de suspensii fara amortizoare , NIMIC. Europa nu face nimic inovatii, si nici nu se compara cu japonia, la acest capitol. Fac rahaturi pe banda rulanta

  • mowgli, marţi, 16.08.2016 01:22

    @NovoX & Coco, ti-a fost dor de mine? Te pupi.

  • LR, marţi, 16.08.2016 10:05

    Totuși, nu am aflat ce metodă au adoptat cei de la Nissan pentru a varia raportul de compresie. Existau dinainte câteva încercări, fiecare cu specificul lor. Când aflăm mai multe despre motorul celor de la Nissan? Dacă e un produs de serie, e clar că totul este protejat prin patent. De ce atâta mister?

  • @LR, marţi, 16.08.2016 10:46

    http://www.autoblog.com/2016/08/14/infiniti-vc-t-engine-variable-compression-official/

  • Kotegaeshi, marţi, 16.08.2016 11:01

    @LR , am pus mai devreme un link cu treaba asta.Erau imagini foarte clare. Mi-au sters tot comentariul. Nu ma mai mir. Doar atat pot sa-ti spun: caua la "nissan variable compression" .Vei gasi destule informatii. Este foarte interesant. Interesant este daca o sa fie si reliable. Adica fiabil.

  • LR, marţi, 16.08.2016 11:33

    Multumesc, Kotegaeshi. Mi-am satisfacut curiozitatea. Eu sper sa fie si fiabil.

  • LR, marţi, 16.08.2016 11:47

    Insa nu cred ca un motor pe benzina, oricat de imbunatatit, va determina disparitia motoarelor diesel. De ce? Pentru ca motorina ramane un produs obtinut din petrol. Ce vor face rafinariile cu surplusul de motorina? Il vor stoca la nesfarsit? O cantitate atat de mare va determina scaderea drastica a pretului carburantilor diesel. Atunci, constructorii vor imbunatati si motoarele cu aprindere prin compresie. Ideal ar fi sa se dezvolte motoare mai flexibile, care sa admita cat mai multe tipuri de combustibili, respectand, bineinteles, normele de poluare. Daca toate aceste incercari vor fi viabile d.p.d.v. economic, motoarele cu ardere interna vor mai rezista un timp pe piata. Eventual, vor fi integrate in sisteme hibride.

  • Kotegaeshi, marţi, 16.08.2016 13:02

    Motoare mai flexibile. Vezi motoarele de pe tancurile americane (Abrams parca) .Interesele(banii) sunt atat de mari incat nu se vrea sa se treaca la alte tehnologii. Toate inventiile sunt puse intr-un sertar.

  • NovoX, marţi, 16.08.2016 13:04

    @mowgli Foarte dor ! Ce-ti mai face E34 ? Merge , merge ? Nu credeam sa mai vad unul in stare atat de buna. Multe sunt casate de mult.

  • Kotegaeshi, marţi, 16.08.2016 13:10

    @novox, ham, ham.....Ai rezolvat cu problemele de la cuga? Tu ai nevoie de o mmasina buna de tot.Asa ca o masina de spalat. Daca se invarte, inseamna ca e buna de tot. Si ciorolla se invarte!

  • lolol, marţi, 16.08.2016 13:14

    Ce inseamna sa inghiti fara sa mesteci. "The first VCR engine built and tested was by Harry Ricardo in the 1920s" (Wikipedia, https://en.wikipedia.org/wiki/Variable_compression_ratio)

  • NovoX, marţi, 16.08.2016 13:24

    @lolol Asa e : Ce inseamna sa inghiti fara sa mesteci . 'Motoarele cu compresie variabile au existat timp de zeci de ani, dar numai în laboratoare pentru a studia procesele de ardere'' - din linkul tau. Sfatul meu: Ai grija sa nu te inneci daca continui doar sa inghiti !

  • NovoX, marţi, 16.08.2016 13:27

    @kote Fordul Kuga, este OK , i-am facut revizia de 75.000Km cu banii decontati de firma. Mult mai fiabil ca Folțfagăn țigan, pardon tiguan.

  • Kotegaeshi, marţi, 16.08.2016 13:54

    Pastilutza, de ce imi spui mie de VW? Deci firma deconteaza cheltuielile tale, iar tu tu te balacesti toata ziua pe internet? Ca un caine turbat, nu? Incearca niste novox.

  • LR, marţi, 16.08.2016 14:32

    K, US Army au astfel de motoare și pe camioane, blindate etc., nu numai pe tancuri. Funcționează chiar și cu păcură. Dar au un randament scăzut. Despre poluare, ce să mai vorbim! Eu aș vrea să văd un propulsor modern, care poate funcționa ca m.a.s. și ca m.a.c., cu benzină, gpl/cng și motorină la un randament mai bun decât cele din prezent și cu emisii nocive cât mai reduse. Cred că noul motor de la Nissan poate fi un pas către această direcție.

  • Andrei Rînea, marţi, 16.08.2016 15:34

    Prevăd o fiabilitate "de zile mari"..

  • Tony_LPP, marţi, 16.08.2016 21:55

    Unii sunt intr-un val de ceata si asociaza tehnologia compresiei variabile a celor de la Saab ca fiind aceeasi . Ei bine, nu este asa. Spre deosebire de prototipul celor de la SAAB, care dispunea de o chiulasa care-si schimba pozitia pentru a modifica raportul de compresie, tehnologia VCT dispune de un mecanism special care modifica pozitia bielei si pistonului in punctul extrem de sus, schimband unghiul sistemului multilink instalat pe axul arborelui cotit, poziţia celui din urma ne fiind schimbata. Astfel, asa cum zic japonezii raportul de compresie variaza de la 8:1 (pentru performante) pana la 14:1 (pentru eficienta). In rezultat propulsorul dezvolta 270 CP si 390 Nm, fiind cu 27% mai eficient decat un propulsor pe benzina conventional cu raport de compresie fix si la fel de eficient precum sunt propulsoarele diesel de 2.0 litri! Mai mult decat atat, noul 2.0 VC-T va avea un nivel de vibratii si sunet mai mici decat un propulsor conventional, fiind mai usor si mai compact. In concluzie japonezii fiind primii care au dezvoltat o astfel de inovatie. Nu pot decat sa felicit inginerii japonezi pentru aceasta initiativa pe care ceilalti producatori europeni o vor plagia peste cativa ani .

  • Seat, miercuri, 17.08.2016 08:19

    si o sa apara piston lag? de ce nu pun consumul estimativ? e euro 6 pe bune? :) cu cat % e mai usor? ii trebuie benzina co 98+?

  • LR, miercuri, 17.08.2016 09:38

    Tony, niciun comentariu de aici nu face referire la tehnologia celor de la SAAB. O fi doar puțină ceață.

  • LR, miercuri, 17.08.2016 09:47

    Seat, dacă ai înțelege ce înseamnă un raport de compresie scăzut, n-ai mai întreba dacă trebuie musai benzină > 98. Primul motor de acest tip, produs în serie, mi se pare o performanță admirabilă. Nu cred că e cazul să faci mișto de această realizare.

  • rotila, miercuri, 17.08.2016 10:07

    mecanismul modifica pozitia lagarelor manetoane ale arborelui cotit fata de camera de ardere (sau viceversa-volanta si ambreiajul sunt stabile) .este complicat. nu poate fi mai compact, mai usor , si mai fiabil decat un motor clasic.

  • Tony_LPP, miercuri, 17.08.2016 13:18

    @LR .Cu consideratie, probabil nu ai citit linkurile haterilor de sus de pe ''wikipedia''. Link care nu are nici o legatura cu tehnologia Nissan . O zi frumoasa !

  • LR, miercuri, 17.08.2016 14:34

    Tony, citisem deja articolul de pe wiki. Problema e că NovaMafia a citat aici doar pasajul referitor la SAAB, cu singurul și previzibilul scop de a denigra industria auto europeană. Dar nu mă așteptam ca cineva de pe aici să bage în seamă lătrăturile lui Novo. O zi frumoasă, asemenea!

  • horea1979, miercuri, 17.08.2016 16:44

    este o poza cu modul de functionare a motorului in linkul de mai jos http://www.motor1.com/news/94076/infiniti-announces-production-ready-variable-compression-ratio-engine/

  • Tony_LPP, miercuri, 17.08.2016 19:21

    @LR, Eu nu am citit doar pasajul referitor la Saab, nici nu am bagat in seama comentariile marcate drept spam. Am citit aproape intreg topicul de pe acel link, apoi am aruncat o privire atenta pe un alt web-site strain unde specifica mai multe detalii despre modul de functionare al tehnologiei VC-T de la Nissan. Dupa care am zis ca-i cazul sa fac putina lumina pentru cei aflati in norul de ceata, care considera ca tehnologia este aceeasi cu cea semnata de Nissan. Cu consideratie,

  • Coco, miercuri, 17.08.2016 20:01

    Haideți să recunoaștem și să apreciem dezvoltare inginerilor de la Infiniti/Nissan dar să nu fim dați pe spate că fata mare pentru că acest tip de motor nu poate fi mai ușor, compact și mai ales fiabli și eficient ca un motor clasic cel puțin cu compresie 14:1. La variația de compresie la care va lucra aproape sigur va avea dificultăți cu pistoanele și un consum mai mare comparativ cu cel clasic și compresie pentru eficiență. Doar timpul ne va lămuri care este mai bine de ales în viața reală și în condițiile de trafic din ce în ce mai dificile.