Mituri dărâmate: Michelin ne arată că o anvelopă uzată, dar de calitate, este mai performantă decât una nouă, dar de buget

Publicat miercuri, 17.05.2017 18:05 de Cornel Șocariciu, Foto: Michelin

Michelin a analizat într-un test comparativ 24 de anvelope de calitate și de buget, subliniind performanțele acestora în stare nouă și uzată. Concluziile țin cu buzunarul șoferilor: o anvelopă de calitate oferă performanțe mai bune în stare uzată decât una nouă de buget.

Patru pete de lățimea și lungimea unei palme mai sănătoase. Acestea sunt singurele "legături" pe care mașina le are cu asfaltul. Chestiune valabilă atât în momentele în care mașina stă, cât și atunci când circuli cu 50 de km/h, 100 de km/h sau 150 de km/h.

Am făcut această introducere pentru că, în nebunia și pasiunea și plăcerea de a conduce o mașină, uităm foarte des aspectul ăsta. Iar din ignoranța asta derivă de obicei o încredere mult prea mare în propria mașină, care nu va reuși niciodată să se întindă mai mult decât îi permite limitele fizicii.

Michelin, unul dintre producătorii europeni cu tradiție în industria anvelopelor, se axează nu doar pe siguranță, ci mai nou, și pe protejarea mediului înconjurător. Acesta este noul trend pe care companiile implicate în industria auto îl urmează constant în ultimii ani. 

Săptămâna trecută, Automarket a avut ocazia de a merge acasă la Michelin pentru o vizită de lucru. Undeva în centrul Franței, într-o mică localitate pe nume Ladoux, Michelin și-a construit un imperiu al anvelopelor. Acesta este locul în care constructorul francez desenează, dezvoltă, testează și produce familiile de anvelope pe care zeci de milioane de șoferi europeni le utilizează zi de zi pe propriile mașini. Tot aici, în Ladoux, se află și punctul de interes al călătoriei noastre franceze. Motivul este reprezentat de un scenariu mai puțin obișnuit: francezii au testat într-un comparativ foarte interesant 24 de anvelope de vară.

Fără să ne comunice numele producătorilor acestora, francezii au scos la iveală câteva concluzii pe cât de interesante, pe atât de utile pentru toți care se află în căutarea unui nou set de anvelope.

Cele mai importante dintre aceste concluzii dărâmă unele mituri pe care șoferii din Europa și nu numai le consideră în general repere de necontestat când vine vorba de siguranța anvelopelor. Surprinzător sau nu, unele dintre acestea "țin cu portofelul" clientului. Să le trecem în revistă.

1. Uzura anvelopei nu este neapărat un indicator al performanțelor acesteia 

Pentru a demonstra acest lucru, Michelin ne-a dus pe unul dintre circuitele de test pentru a încerca aderanța laterală a două anvelope. Prima anvelopă încercată a fost una nouă de buget (marca nu a fost specificată), în timp ce al doilea set montat a fost o anvelopă clasificată în zona medie de preț cu calea de rulată uzată artificial (adâncimea canelurilor măsura doi milimetri).

Viteza maximă cu care am putut rula cu anvelopa nouă de buget a fost de 60 de km/h, în timp ce cu anvelopa uzată mid-range am putut atinge o viteză de vârf de 62 km/h. Deși diferența nu este una majoră, trebuie să luați în considerare gradul de uzură al celor două tipuri de anvelope. Concluzia acestui test este una simplă: în general, o anvelopă de calitate vă va oferi performanțe mai bune decât una ieftină pe toată durata vieții sale atât timp cât uzura se află în parametrii legali.

Conform celor de la Michelin, șoferii din Europa sunt încurajați să schimbe anvelopele atunci când acestea rămân cu o adâncime a căii de rulare de 3 milimetri. Dacă alegeți o anvelopă de calitate, acest reper este însă fals, pentru că schimbarea anvelopelor înainte de termen înseamnă un cost ecologic mai mare: vor rezulta mai multe deșeuri, producătorii vor avea nevoie de mai multă materie primă pentru producerea de noi anvelope, iar procesul de producție în sine va genera mai mult dioxid de carbon și va consuma inutil mai multă energie.

2. Compoziția anvelopei face diferența

Un nou test, o nouă concluzie. Am avut în față două anvelope uzate montate pe două exemplare VW Golf identice. Uzura căii de rulare a fost grefată artificial prin eliminarea a 5-6 milimetri din talpa celor două anvelope: una de buget, cealaltă dintro zonă medie de preț. 

Scopul acestui al doilea exercițiu a fost acela de a sublinia diferențele între distanțele de frânare pe suprafață udă în aceleași condiții dinamice.

După o serie de frânări de urgență de la 90 km/h pe circuitul de testare al francezilor, rezultatul a fost unul clar: mașina echipată cu anvelopele mid-range a reușit să frâneze în medie cu 4 metri mai devreme decât cea echipată cu anvelope de buget. În timp ce prima a reușit să se oprească pe o distanță care a variat între 46 și 51 de metri, anvelopa de calitate mai slabă a reușit același lucru pe o plajă care a variat între 50 și 55 de metri.

Altfel spus, compoziția și calitatea anvelopei este mai importantă decât adâncimea căii de rulare: în urma testelor, a reieșit faptul că anvelopele cu performanțe bune își vor păstra mare parte dintre caracteristici chiar și spre finalul vieții. O anvelopă nouă de buget s-a comportat mai slab decât o anvelopă uzată mid-range, lucru pe care nu-l vei răgăsi în niciun tabel și pe nicio etichetă oferite de producătorii de anvelope.

3. O anvelopă uzată oferă mai multe beneficii mediului înconjurător și bugetului

Deși pare ciudat la prima vedere ca un producător de anvelope să ne ofere informații de acest tip, inginerii Michelin ne-au demonstrat cu cifrele pe masă în cadrul vizitei de la centrul din Ladoux că o anvelopă uzată în limitele legale oferă o serie de avantaje ecologice și de buget în raport cu o anvelopă nouă.

În primul rând, rezistența la rulare va fi mai scăzută, iar din acest lucru rezultă un consum de carburant mai mic, ceea ce înseamnă că pe termen lung perioada în care mașina este încălțată cu anvelopele uzate vei reuși să scazi din costurile de alimentare. În același context, emisiile de CO2 sunt mai reduse, iar confortul acustic al mașinii crește deoarece zgomotul la rulare este mai puțin deranjant.

Michelin: "Producătorii de anvelope trebuie să comunice două seturi de informații: performanțele pneurilor noi și performanțele pneurilor uzate"

Un lucru este clar: o anvelopă nu mai este nouă imediat după ce a fost montată pe mașină. Dar performanțele oferite nu ar trebui să sufere transformări majore odată cu uzura. De aceea, Michelin consideră că producătorii de anvelope ar trebui să afișeze nu doar peformanțele unui pneu nou, ci și perfomanțele aceluiași pneu atunci când este uzat.

  • Scorpionul.negru, miercuri, 17.05.2017 18:14

    Si nu era de asteptat sau ce ? Ca la masini....una SH de lux e mai buna ca una noua de buget. Asa e la orice !

  • dan_grc, miercuri, 17.05.2017 18:34

    Da, asta nu este o asa mare surpriza, in privinta anvelopelor de vara, dar la cele de iarna cred ca este mai buna una noua low cost, decat una uzata de la un producator mai scump, cel putin in privinta aderentei pe zapada, nu vorbesc de gheata sau asfalt umed.

  • A, miercuri, 17.05.2017 20:44

    Tare as face un test cu o coptura de firma cu DOT 2010 la 250km/h vs una de buget Hankook ventus prime 3 dot 2017 la aceeasi viteza.

  • Norbert, miercuri, 17.05.2017 20:58

    ˝Un lucru este clar: o anvelopă nu mai este nouă imediat după ce a fost montată pe mașină˝ Zau?! Asta inseamna ca nu exista masina cu anvelope noi pe tot intinsul pamantului! Deci anvelopele sunt noi doar in vitrina... nu poti avea anvelope noi pe masina. Cat de tari sa fie inginerii astia. . . . .

  • bolovan, joi, 18.05.2017 08:51

    Eu am o intrebare....dar o anvelopa uzata...dar nu artificial? Nu de alta...dar o avenlopa care nu a fost uzata arfificial...are is cauciucul imbatranit Asa...doar au dat jos un strat de cauciuc. Absolut nici o diferenta Nu de alta...dar exista o diferenta colosala de franare intre un acuciuc de 3 luni si unul de 3 ani Reclama...

  • maximuspc, joi, 18.05.2017 09:23

    Eu unul nu cred balivernele astea. In primul rand, daca erau oameni de calitate, cei de la Michelin spuneau clar care au fost anvelopele alea ieftine cu care au facut testul comparativ?! Pt ca sunt multe soiuri de anvelope. In al doilea rand, depinde foarte mult gradul de uzura. Daca o anvelopa veche este in limitele de uzura acceptate (peste 3 mm parca), se va comporta ca o anvelopa noua scumpa. Practic nu exista nicio diferenta. Uzura "mananca" din suprafetele de contact, dar atat timp cat canturile sunt destul de inalte sa nu ai o anvelopa "flat", performantele o sa fie aceleasi. Daca ar fi fost corecti ar fi aratat cat de vechi sunt anvelopele uzate, pentru ca materialul - cauciucul - isi pierde din proprietati in timp. Din ce imi dau eu seama, testul asta e facut asa... de plictiseala. Nu e rea intentie. Dar nu e concludent pentru ca nu se dau toate informatiile sau e facut pe repede-inainte.

  • sandu, joi, 18.05.2017 09:36

    exact asta vroiam sa spun @bolovan. daca iei o anvelopa premium de 4 ani, indiferent ca e uzata sau nu, cea de buget o sa o bata la toate capitolele. asa ca testul nu este relevant. nu gasesti anvelope uzate din 2016 de exemplu pe piata de sh.

  • bolovan, joi, 18.05.2017 09:40

    Mai mult...nu's unt de specialitate...dar eu banuiesc ca oboseste si armatura dupa 40-50k km...chiar daca are doar un an masina... De asta zic ca testul este doar o reclama...nu are nici o relevanta in viata reala...si nici o tangenta cu viata reala. Amu...sincer...intre un premium sh si un buget nou...nu aleg nici una dintre ele...prefer un midle-range nou :D

  • hazard, joi, 18.05.2017 09:54

    destul de logic pentru un om normal la cap, care nu-si manaca din spate...

  • ignis, joi, 18.05.2017 09:58

    Ultima figură - - rulare pe umed - contrazice total titlul figurii: Siguranța este o chestiune de performanță (a anvelopei) nu de adâncimea rizurilor. Păi și ce să vezi: - comparând anvelopele noi între diverși producători, fiind diferență de design și de calitate - e adevărat. - comparând ficare anvelopă în parte - nou uzat - se vede o diferență de la cer la pământ pentru fiecare anveopă în parte- cu creșterea uzurii se duce dracu designul și performanța scade. - comparând pe întreg domeniul se poate vedea că există anvelope care noi performează mai bine, dar uzate performează mai prost decât altele (a 3-a și a 6-a anvelopă). - iarăși problemă de design Mai mult, nicio anvelopă uzată nu are NICIODATĂ performanțe mai bune pe UMED față de una nouă, indiferent de producător. Aceste date arată o singură concluzie, pe umed contează foarte mult designul anvelopei - canalele de evacuare a apei. Dacă se uzează suprafața - canalele nu-și mai fac treaba și performanța pe umed se reduce drastic.

  • Inorogul Roz, joi, 18.05.2017 12:38

    Un test artificial si a carui relevanta in viata reala este destul de mica. - testul e facut de un producator de anvelope, nu cred ca sunt impartiali - la o anvelopa veche in afara de adincimea mai mica a canalelor de evacuare a apei se schimba si comportamentul materialului - unele anvelope premium se comporta multa mai bine la uzura fata de unele budget, deci pe termen lung diferenta este posibil sa nu mai fie asa de mare Un alt mit - eu nu am vrut sa cred ca nu este asa pina nu am vazut filemele de la teste - cauciucurile mai bune puse pe fata cind de fapt spatele este cel care pleaca primul. Trecem peste teoria ca ideal este sa ai toate gumele la fel. Oricum este foarte adevarat ca viata celor din masina depinde de cauciucuri. Drumuri bune sa aveti si nu uitati - viteza nu ucide dar pierderea foarte brusca de viteza da.

  • uzeaza-ma, joi, 18.05.2017 17:20

    pai normal ca cele bune se pun pe fata fiindca de obicei te intereseaza franarea eficienta si aderenta. daca iti pleaca spatele inseamna ca habar n-ai sa conduci si oricum nu te mai salveaza o anvelopa ca spatele e usor. premium sh rulz!

  • joe, joi, 18.05.2017 17:52

    Eu nu contrazic testul.E adevarat ca conteaza calitatea cauciucului,unul tare den "ebonita" si altul mai moale de iarna.Dra un lucru sigur stiu,trait din propie experienta! Am avut 4 anvelope noi de iarna Micheline,iarna pe o temperatura a unor zile mai mari,3 din 4 anvelope s-au deformat,puteam sa ma duc la 10 echilibrari,ele fiind strimbe,Urmatorul set de iarna am avut Dunlop, am mers "brici" si vara, fiind tot de iarna.Nu am circulat prea mult, vreo 3 000 km,avand si o alta masina de zi cu zi! La multe produse platim "eticheta"!

  • LUCCI, joi, 18.05.2017 21:28

    @Bolovan-Exact asta doream sa afirm si eu, nu compara o anvelopa noua, cu una veche, chiar daca ambele au acelasi grad de uzura fizica la nivelul caii de rulare.Imbatranirea cauciucului este de fapt extrem de nociva sigurantei, nu neaparat adancimea canelurilor. Trebuiau sa compare si un pneu ,,de firma,, vechi de 6-7 ani, stat in soare, cu uzura minima , sau deloc, cu un pneu de buget, nou! Atunci sa vezi deiferente!!!! Si, daca tot discutam , parca din cate imi amintesc, firmele mari au branduri de buget, asa-i? De ce fabrica EI anvelope slabe, sub acete denumiri si nu patraza stacheta sus, fabricand doar produse de top? Nu cumva ei genereaza mediocritatea? Pe marii jucatori altceva ii sperie...au venit chineziiii!!!!!! Eu nu prea stiam in afara de Nankang, ate firme din zona chinezilor, ma rog, e Taiwan...tot aia! Dar in ultimul an m-am interesat de Sailun. Negasind date prea multe la noi( Vadrexim ii are in oferta), i-am gasit in.....Anglia!Unde sunt in topul vanzarilor, si presupun ca englezii nu sunt chiar ultimele saracii sa nu-si permita un cauciuc ca lumea. Si am ami vazut ceva....Sailun au anvelope pt. turisme, de regula cu indicii B si C laparametrii de calitate, iar preturile comparative cu elita, sunt de maxim 45-50%. Clientii deja vad asta,iar pe unii , gen Michelin, ,, ACESTE VORBE NE DOARE !,, ca sa parafrazez o replica dintr-un film!

  • bolovan, vineri, 19.05.2017 09:42

    @LUCCI cam asta cred si eu ca-i motivul. Trebuie cumva sa-si justifice pretul fata de concurenta. Cineva care lucreza destul de adanc in domeniu imi recomanda: indiferent ce marca iti cumperi, nu tine cauciucul mai mul de 4 ani...indiferent daca ai uzura 1% sau 90%. Eificienta lui scade si cu 50%