Mini implineste astazi 50 de ani de existenta
Britanicii de la Mini sarbatoresc jumatate de secol de la lansarea primului Mini.
In urma cu cinci decenii, pe 26 august 1959, British Motor Corporation (BMC) lansa modelul Mini. Publicul a putut admira chiar de la inceput doua modele noi: Morris Mini-Minor si Austin Seven. Aceasta dubla premiera anticipa flexibilitatea cu care putea fi valorificat acest concept: dimensiuni minime, spatiu interior maxim, plasarea rotilor pe marginile automobilului pentru stabilitate si dinamism. Acelasi principiu a fost aplicat si la relansarea gamei Mini pe piata in anul 2001.
Mini a indeplinit toate cerintele acelor vremuri, dar a oferit si calitati complet noi. Cu o lungime de 3.05 metri si un pret de vanzare de 496 lire sterline, Mini a fost ideal pentru locurile de parcare mici si pentru bugetele reduse ale britanicilor, intr-un moment marcat de Criza Canalului Suez si cresterea preturilor de combustibil. Inginerul si designerul Alec Issigonis a avut succes cu propriile masini sport si a fost contractat deseori sa dezvolte limuzine mari. Dar proiectul sau favorit, asa cum a declarat-o de multe ori, a fost construirea unui automobil mic care sa fie simplu, foarte functional si accesibil.
Noua masina avea sa fie mai mica decat toate modele produse de BMC pana atunci, dar fara indoiala sa ofere suficient spatiu pentru patru pasageri si bagajele lor. Un propulsor cu patru cilindri, deja produs de companie, oferea puterea necesara, in timp ce caracteristicile dinamice si economia generala a noului automobil aveau sa stabileasca noi standarde. Inca de atunci, Alec Issigonis, in varsta de 51 de ani, era un constructor respectat si un inginer auto cu o cariera neconventionala si o abordare unica a muncii sale. Contemporanii sai il descriau ca fiind cel mai pedant ganditor si cel mai pasionat technician, plin de entuziasm.
Optand pentru transmisie pe puntea fata si motor montat transversal in fata, avand cutia de viteze amplasata dedesubt, Issigonis a creat de la inceput conditiile ideale pentru o eficienta excelenta in utilizarea spatiului. Nu mai putin de 80 de procente din spatiul ocupat de Mini era exclusiv folosit pentru pasageri si bagaje lor.
Lungimea totala a noii masini era de 3.05 metri, dar Mini ar fi putut fi si mai scurt. Issigonis a stabilit dimensiunea printr-o maniera neobisnuita: a taiat un model Mini chiar de la jumatate, apoi a indepartat cele doua jumatati centimetru cu centimetru privindu-le atent. Atunci cand a considerat ca Mini a atins lungimea ideala, a strigat "stop!". Dupa numai sapte luni de la aprobarea oficiala, doua prototipuri ale noului model erau gata. Asa ca Issigonis l-a invitat pe seful sau, Leonard Lord, la un drive test pe care l-a rememorat complet peste cativa ani: "Am mers prin curtea uzinei si am condus ca un nebun. Eram sigur ca ii este teama, dar a fost impresionat de tinuta de drum a masinii. Asa ca atunci cand ne-am oprit in fata biroului sau, a iesit din masina si a spus: Este in regula, construiti masina".
Din acel moment evolutia continua a modelului Mini a intrat in legenda. Alec Issigonis si-a asigurat pozitia intre cei mai ingeniosi si mai influenti constructori de automobile din lume. Succesul clasicului Mini i-a adus si faima mondiala, fiind botezat "parintele" masinii. In 1961, Alec Issgonis, din pozitia de director tehnic, a devenit si membru al Consiliului Director al Austin Motor Company, iar dupa doi ani a fost numit in conducerea BMC. In 1967, a devenit membru al Societatii Regale, cea mai renumita societate de cercetare din Marea Britanie, dupa care, la doi ani distanta, Regina l-a innobilat pe parintele Mini.
Via | Mini