Micul M de Munchen
Sase cilindri, 265 CP si 28.000 euro CIP � 130i pare modelul seriei 1 pe care il asteptam. Dar oare e asa?
Reteta este simpla: se ia cel mai mic BMW - cu tractiune pe puntea spate, bineinteles � si se inghesuie sub capota ultimul propulsor de 3.0 litri cu sase cilindri in linie ce dezvolta 265 CP. Apoi iilasam pe cativa dintre cei talentati ingineri auto din lume sa o prepare la temperatura ridicata.
Noua motorizare pentru seria 1 era asteptata cu interes de catre toata lumea, cei 265 CP conferindu-i celui mai mic BMW aura unui model ce poarta faimoasa sigla M. Seria 1 a fost intotdeauna apreciata pentru manevrabilitate si tinuta de drum iar asocierea cu puternicul propulsor este un mariaj fericit. Insa ramane aspectul pentru care seria 1 a fost criticata si in trecut: lipsa de spatiu in habitaclu.
Noul propulsor de trei litri cu sase cilindri in linie a atras numai superlative inca de la introducerea sa pe noua serie 3. Dezvolta 265 CP la 6600 rpm si atinge un cuplu maxim de 315 Nm intre 2500 si 4000 rpm. La test au fost disponibile trei versiuni ale noului model 130i. Modelul standard cu sistem Active Steering si fara, plus o spectaculosa varianta cu pachet M Sport. Varianta standard nu se deosebeste prea mult de alte modele ale seriei unu, doar sigla 130i de pe hayon tradand faptul ca sub capota salasuiesc 265 CP. Am testat ambele modele standard atat cu directie activa cat si fara si un lucru e clar. Inginerii de la BMW au mai �inmuiat� sistemul. Diferenta intre cele doua masini nu mai e asa de evidenta ca la fratii mai mari din gama BMW. Nu mai exista schimbarea foarte brusca de directie la viteze scazuta chiar daca nu suntem familiarizati cu sistemul. Insa la viteze mari pe drumuri virajate feeedback-ul pe care il primesti in volan este parca �amortit�.
Putere din belsug
Noul motor este o absoluta placere. Masina incepe sa �impinga� puternic inca de la 1500 rpm iar motorul se tureaza fara nici o problema pana la 7000 rpm, unde incepe si zona rosie. Reprizele sunt fantastice in orice treapta din cele 6 disponibile in cutia de viteze, iar prima suta de kilometri pe ora este atinsa in doar 6 secunde. Viteza de top este de 250 km/h, limitata electronic. Pentru a urca de la 80 si 120 km/h noul 130i are nevoie de doar 5.8 secunde. Noul propulsor este cu 10 kg mai usor decat precedentul, constructorul reusind acest lucru prin utilizarea magneziului in constructia motorului.Constructorul sustine ca acest propulsor consuma cu 12% mai putin ca cel dinainte valoarea medie anuntata fiind de 9.2 litri/100 km. In oras BMW spune ca 130i consuma 13.7 litri/100 km. Si daca cifrele nu sunt de ajuns va spunem ca noul motor suna excelent ajutat si de o evacuare dubla de dimensiuni generoase.
Prin noul 130i, constructorul de la Munchen ataca segmentul hot-hatch si clientela tanara pe care o are acest segment. Noul 130i este la ora aceasta cel mai puternic model din clasa compacta, avand mai multi cai putere decat Volkswagen Golf R32 (250 CP) si Alfa Romeo 147 GTA (250 CP) si Audi A3 3.2 (250 CP).
Dar revenind la testul propriu-zis, seria 1 ne-a reamintit ca este una dintre cele mai manevrabile modele din clasa compacta. Tractiunea spate, motorul logitudinal si repartitia perfecta a maselor (50/50) fac din seria 1 cu motor de 3 litri un mic M. De fapt, acest model ar fi putut purta fara rusine emblema M1 pe spatele hayonului. Si daca adaugam pachetul M Sport, vizual avem practic cel mai mic model M. Cand ne gandim ca acest 130i are sub capota tot atata putere cat avea un M3 (E30) din 1986 acest lucru nu ne mira. Pachetul M Sport ofera suspensia sport standard, roti de 17 sau 18 inch, spoilere specifice, interior finisat in aluminiu, scaune sport si un volan sport mult mai gros decat varianta normala. Modelele de test erau dotate cu roti de 18 inch, incaltate cu anvelope 205/45 pe puntea fata si 255/40 pe spate.
Simplu si placut
Interiorul simplu al seriei 1 este la fel de placut ca intotdeauna, lipsit de multitudinea de butoane si comenzi care le gasim in habitaclul fratilor mai mari. Avem buton de pornire iar displayul pentru sistemul MMI se ridica automat la pornire din varful consolei centrale. Singura problema a seriei 1 este spatiul. In spate, pasagerii ating serios cu genuchii spatarele scaunelor din fata si nici in fata situatia nu e mai vesela. Dar daca trecem peste acest aspect 130i se dovedeste a fi una dintre cele mai placute experiente. Virajele succesive sunt o placere de negociat la volanul unui 130i, suspensia sport contribuind din plin la tinuta de drum exemplara. Masina este extrem de rapida, combinatia motor-cutie de viteze-suspensie fiind extrem de reusita. Schimbatorul de viteze este precis, treptele insiruindu-se cu usurinta si ne trezim ca rulam cu 200 km/h fara ca masina sa faca vreun efort prea mare. Siguranta este nivel inalt, sistemul DSC (controlul dinamic al stabilitatii) avand grija de buna desfasurare a activitatilor. Sistemul controleaza tractiunea si nu lasa masina sa iasa de pe traiectorie atunci cand se depasesc limitele. In plus, sistemul ofera cateva functii nemaiintalnite pana acum in clasa compacta. Dintre acesta enumeram doar curatarea discurilor de frana la intervale regulate de filmul de apa ce se formeaza atunci cand se ruleaza pe sosea uda si mentinerea automata a pantei in caz de oprire fara a mai fi nevoie de frana de mana. Ultima functie usureaza plecarile din rampa. Mai avem stopuri cu doua faze de iluminare in functie de intensitatea franarii. In ceea ce priveste securitatea pasiva, BMW seria 1 are cinci stele la standardele de crash test Euro NCAP. In ceea ce priveste anvelopele, BMW a optat pentru �gume� run-flat, in portbagaj in locul rotii de rezerva gasim bateria care nu a mai incaput sub capota.
In ciuda faptului ca cei de la BMW nu au vrut sa puna sigla M pe noul model, este clar ca 130i are pedigree sportiv. Si pentru a sustine acest lucru, BMW vrea sa organizeze o cupa monomarca in care sa participe modelul 130i ce se va tine pe circuitul olandez de la Zandvoort.