Mazda va lansa în 2018 un motor pe benzină cu principiul de funcţionare preluat de la diesel-uri
Japonezii de la Mazda lucrează la o nouă evoluţie a motoarelor SkyActiv, care le va permite motoarelor alimentate pe benzină să funcţioneze precum un diesel şi să consume cu până la 30% mai puţin.
Mazda lucrează deja la a doua generaţie de motoare SkyActiv-G, alimentate cu benzină, care promit să revoluţioneze propulsoarele de acest tip. Noile motoare sunt aşteptate să debuteze în 2018 şi ar putea avea un raport de compresie atipic de mare, de 18.0:1, în timp ce actualele motoare SkyActiv-G au un raport de 14.0:1. Spre comparaţie, majoritatea motoarelor otto moderne folosite de automobile au un raport de compresie situat între 10.0:1 şi 12.0:1. De parcă raportul de compresie ridicat al respectivelor motoare nu ar fost o caracteristică impresionantă, cei de la Mazda vor aplica o soluţie diferită pentru aprinderea amesteculului carburant: compresia, "rezervată" din punct de vedere tehnologic pentru motoarele alimentate cu motorină, cel puţin până în momentul de faţă. Schimbarea modului de funcţionare a motorizării va funcţiona doar la sarcini parţiale şi, posibil, la ralanti.
Soluţia tehnică a celor de la Mazda se numeşte, pe scurt, HCCI, şi a fost investigată de constructori precum Mercedes-Benz, Hyundai/Kia şi General Motors. Acronimul de mai sus înseamnă Homogenous Charge Compression Ignition. Practic, înseamnă că această tehnologie va folosi temperatura şi presiunea din camera de ardere pentru a aprinde amestecul carburant, totul fără scânteia folosită în mod normal de motoarele alimentate cu benzină, cunoscute în literatura tehnică drept "MAS", adică motoare cu aprindere prin scânteie. Cei de la Mazda spun că noua lor soluţie tehnică este mai eficientă decât motoarele turbo cu cilindree mică, un propulsor aspirat fiind cu aproape 30% mai economic graţie acestei tehnologii, după cum le-au arătat testele interne.
HCCI, SOLUŢIA ANTI-DOWNSIZING
Tehnologia HCCI va permite rapoarte de compresie cuprinse între 16:1 şi 18:1, va funcţiona cu cât mai puţin carburant fără să sufere de detonaţii, preaprinderi sau alte nereguli în operarea motorului şi va avea pierderi de frecare reduse cu până la 20%. Emisiile dăunătoare de NOx, adică diverşi oxizi de azot, vor fi reduse dramatic, după cum vor fi reduse şi pierderile de pompare. În total, toate schimbările aplicate vor duce la reducerea consumului cu până la 30% în comparaţie cu actualele motorizări SkyActiv-G. Principalele provocări ale noii tehnologii sunt reprezentate de tranziţia de la aprinderea prin compresie la aprinderea prin scânteie, modul de funcţionare al motoarelor diesel fiind incompatibil cu turaţiile ridicate, iar schimbarea tipului de aprindere este dificil de realizat într-un mod uniform.
A TREIA GENERAŢIE DE MOTOARE SKYACTIV-G
A treia generaţie de motoare SkyActiv-G de la Mazda, pregătită după lansarea unităţilor programate pentru 2018, va implementa şi camera de combustie adiabatică. Aceasta presupune un proces care se derulează fără transferul de căldură sau materie între un sistem şi mediul înconjurător. Provocările respectivei tehnologii, apropiate de cele ale lui SkyActiv-G II, includ şi managerierea pierderilor de căldură, o problemă de randament şi pentru actualele motoare cu combustie internă.
Via Motoring.au
raportul de compresie: 1. volumul camerei de ardere atunci cand pistonul se afla in punctul mort inferior si volumul acesteia atunci cand pistonul urca in punctul mort superior. Adica 2. raportul dintre volumul TOTAL al cilindrului şi volumul camerei de ardere e bine sa fie si explicatii mai babesti. Sunt destui afafici care nici nu stiu pe ce lume traiesc. on-topic: MAZDA e pe cai mari. Cine spunea ca japonezii nu avanseaza tehnologie in domeniu? :)