"Mașinile" inedite pe care le propune Ford în orașele viitorului
Ford propune două dispozitive inedite capabile să rezolve măcar parțial problemele de trafic din marile orașe, prin utilizarea unor mijloace alternative de transport.
Ford este unul dintre puținii constructori auto care au participat la târgul de tehnologie Mobile World Congress de la Barcelona. Producătorul american nu a expus nicio mașină la standul propriu, întrucât a abordat târgul din perspectiva tehnologiei și a modului în care aceasta ne poate ajuta la capitolul mobilității în mările orașe. În acest sens, Ford mizează puternic pe dispozitive de mici dimensiuni complementare mașinilor tradiționale, capabile însă să ne transporte în marile aglomerări urbane.
Unul dintre cele mai interesante este CarrE, un dispozitiv cu un principiu de funcționare asemănător celebrului Segway. Dispozitivul este rotund și are forma unei roți de rezervă a modelului Ford Fiesta (de altfel, poate fi depozitat în mașină pe locul dedicat roții de rezervă), și pe poți urca pe el, iar viteza este direct proporțională cu puterea cu care apeși cu picioarele pe suprafața dispozitivului.
Pentru a vira, este suficient să apeși mai puternic cu piciorul drept sau piciorul stâng, în funcție de direcția pe care vrei să o urmezi. "Dacă nu vrei să conduci sau trebuie să treci printr-o zonă pietonală, îți lași mașina în parcare, desfaci CarrE și mergi la destinație. Viteza maximă este de 18 km/h, de 3-4 ori mai mare decât viteza mersului pe jos, iar asta ar trebui să te ajute să câștigi mult timp", ne-a spus Kilian Vas, inginerul Ford care a proiectat CarrE, la Mobile World Congress.
CarrE poate însă fi folosit cu succes și pentru a transporta bagajele. Pentru asta, este suficient să plasezi rucasacul sau trollerul pe suprafața dispozitivului, iar acesta îți va urma traseul pe baza datelor emise de un transmițător pe care îl poți pune în buzunar. "Când transporți bagaje mergi cu viteză redusă, astfel că bagajele nu ar trebui să cadă", adaugă Vas. Autonomia electrică a lui CarrE este de circa 20 de kilometri, iar timpul de încărcare a bateriei nu depășește 40 de minute.
În completarea acestui proiect, inginerul James Neugebauer a proiectat TriCiti, o tricicletă electrică. Aceasta poate fi utilizată pe post de tricicletă pentru a ajunge mai repede la destinație, însă în același timp are și rol de transport pentru bagaje. Astfel, dispozitivul poate fi transformat cu ușurință într-unul de transport prin simpla reconfigurare a acestuia.
"În această configurație mergi în spatele dispozitivului și îl împingi. Suportul pe care stă coletul poate fi montat mai sus sau mai jos, în funcție de înălțimea pachetului pe care trebuie să-l transporți. Viteza este limitată la 6 km/h, pentru că aceasta este viteza obișnuită de mers într-o zonă pietonală", afirmă Neugebauer.
În plus, dispozitivul poate fi configurat pentru a urca mai ușor scările, element important dacă locuiești la bloc. La final, TriCiti poate fi pliat cu ușurință pentru a ocupa un spațiu de depozitare cât mai mic până la următoarea utilizare.
Astfel de dispozitive, aflate cel puțin momentan în stadiul de concept, au potențialul de a îmbunătăți mobilitatea oamenilor în cadrul orașelor, cu atât mai mult cu cât unele metropole încep deja să interzică accesul mașinilor mai mult sau mai puțin poluante în centru. Viziunea Ford pentru orașul viitorului merge însă mult mai departe, așa cum demonstrează și clipul de mai jos:
cam bazaconii, mai bine un skateboard electric. si apropo, eu merg cu cel putin 15km/h, deci astia l-au luat pe iohanis drept etalon.