Masina lui Hitler-cea mai scumpa din lume

Publicat luni, 08.01.2007 17:37 de Robert Gherghe

12 milioane de dolari pentru cea mai scumpa masina din lume: Auto Union D-type 485 din 1939, comandata de Adolf Hitler.

Cea mai cunoscuta casa de licitatii din lume, Christie's, va organiza in luna februarie la Paris o licitatie menita sa rupa recordul mondial al celei mai scumpe masini vandute vreodata.

Specialistii auto de la Christie's, in frunte cu Rupert Banner, vor scoate la licitatie modelul Auto Union D-type 485, masina de curse comandata de Adolf Hitler. Actualul record este detinut de modelul Bugatti Type 41 Royale Sports Coupe vandut pe data de 19 noiembrie 1987 cu incredibila suma de 11 milioane de dolari. Discutand in termenii valoarii dolarului de acum 20 de ani, putem spune ca acea masina a stabilit un record greu de doborat vreodata. Baietii de la Christie's sustin ca pretul pornire a licitatiei va fi de 12 milioane de dolari, iar putinele exemplare care mai exista nu vor fi o problema pentru reusita licitatiei.

De ce masina lui Hitler? Venirea la putere a lui Adolf Hitler in 1933 a determinat un val de schimbari radicale in Germania. O tara cu o mare traditie in tehnica si tehnologie, Germania se afla intr-o degringolada care avea sa se schimbe rapid in urma ambitiilor dictatorului. Hitler a cerut o masina de curse invincibila pe circuite si de neegalat din punct de vedere tehnologic si a oferit 500.000 de marci pentru construirea ei. De construirea unei astfel de masini s-au aratat interesati mai multi contructori, printre care si cei de la Mercedes-Benz, dar cel care a reusit sa preia proiectul a fost marele Ferdinand Porsche. Porsche, inginer la acea data in cadrul Auto Union (astazi Audi), a demarat acest proiect si a reusit sa scoata o masina de curse revolutionara si foarte performanta in 1939, modelul D-type.

Motorul V12 de 3.0 litri care dezvolta 485 de cai si este montat pe partea din spate putea duce masina la o viteza de aproape 300 km/h, lucru extraodinar in conditiile in care standardele de siguranta erau practic inexistente. O alta inovatie a fost folosirea suspensiilor independente pe fiecare roata. Invazia Poloniei si inceputul celui de-al Doilea Razboi Mondial nu au putut sa faca o legenda din D-type in marile grand-prix-uri europene, dar a avut un interes major pentru inamicii Germaniei. In buna lor traditie, trupele rusesti au furat aceasta masina la terminarea razboiului si au dus-o in URSS unde a fost dezasamblata si studiata atent pentru aflarea tuturor secretelor tehnice ale sale. In ciuda timpului scurt, masina a reusit sa castige doua curse si sa stabileasca recorduri de viteza batute abia cateva decenii mai tarziu. Majoritatea modelelor D-type nu au supravietuit razboiului, masina scoasa la licitatie fiind descoperita in 1990 pe teritoriul Ucrainei de astazi.

Rupert Banner, directorul auto de la Christie's, a declarat: ”Vanzarile de masini clasice au avut un succes incredibil in Franta. Din 2002, am vandut masini clasice in valoare de peste 61 de milioane de dolari”. Aceste declaratii ne fac sa credem ca in februarie Auto Union D-type 485 va deveni cea mai scumpa masina vanduta vreodata. Pretul la care a ajuns acest vehicul tine, desigur, de numarul redus de exemplare existente, de importanta ei tehnologica pentru anul 1939 si mai ales de legatura ei cu Adolf Hitler.
  • gigi, marţi, 09.01.2007 08:57
    asta da masina

    Este superba masina! Mai am putin si ma podidesc lacrimile! O adevarata capodopera! Asa o bijuterie tehnologica pe roti nu vezi in fiecare zi! 12 milioane euro... Sa-l convingem pe domnul Becalli sa o cumpere! Merita! 500 CP in 1939?! Fucking shiet! Trebuia sa fii cu adevarat nebun sa te sui in ea! Iar eu m-as sui in ea si sa vad ce poate papusa asta...

  • nafti, marţi, 09.01.2007 13:02
    superb si istoric

    Masina este construita in 1939!!! si are performante de supermasina si in 2007. E ceva,face toti banii.

  • jondoe, marţi, 09.01.2007 20:12
    nasol

    toti nebunii au masini bune

  • Solo, marţi, 09.01.2007 20:13
    Brici!

    Da asa ceva este unic in lume! merita banii pana la ultimul cent.cine o cumpara poate sa aruce din garajul lui de colectionar in mare parte tot ce are.

  • liviu, marţi, 09.01.2007 22:04
    masina belea

    frate,daca neamtu' in 1939 facea o masina cu 500 cai,io nu mai zic nimic.Aia s-au nascut cu surubu un mana.Sunt curios daca acu madam cancelar da 500 mill euro ce masina fac nemtii... 5000 de cai????????

  • Daniel Walker, miercuri, 10.01.2007 12:27
    CAPODOPERA !

    Oameni buni , nemtii au reusit sa scoata 485 de CP dintr-un motor de 3 litri in 1939 ! Marii producatori auto actuali se chinuie in momemtul de fata sa scoata la 3 litri 320 - 350 CP si declara ca au atins culmile posibile ... Vezi Porsche , Ferarri , Lamborghini ! Oare erau mai destepti oamenii acelor timpuri sau actualii constructori ne ascund cite ceva ? Cit despre acest exemplar , expus catre licitatie este absolut superb . Daca Leonardo Da Vinci ar fi trait in zilele noatre cu siguranta ar fi realizat o capodopera dupa acesta opera de arta ! Pretul la care se va vinde acest unicat nu este reprezentativ . Cu siguranta masina va ajunge in vreo colectie particulare si cu greu va mai putea fi vazuta de oamenii simpli ca noi , asa ca bucurati-va fratilor cit mai aveti ocazia si savurati momentul ! Nu uitati sa va salvati poza ... Nu se stie dar peste ani si poza va putea valora ceva ! Nu oricine va avea o poza cu mesina de curse a lui Hitler !

  • nica, miercuri, 10.01.2007 22:11
    respect

    In primul rand ganditi cu piosenie,aceasta masina nu a fost construita pentru Becali sau no name,a fost inchinata Fuhreru-lui !Este catedrala auto-tehnicii.Nu o putem comenta ci doar contempla.

  • Catalin C., vineri, 12.01.2007 19:07
    Auto Union, un model de urmat, Audi o marca de respectat!

    Superba masina! Incredibila! 485 de cai putere din 3l in anii '30, atunci cand alti producatori care astazi se falesc cu imaginea de 'cea mai sportiva marca' inca nu aparusera. Fara cuvine!

  • Bogdan, luni, 15.01.2007 10:22
    masina lui Hitler ....

    ... poate masina de tocat carne, mai nene asta a fost masina de competitie nu a lui Hitler, il si vad pe Hitler pe circuit, mai tradu inca o data textul de unde ai prins stirea si nu ne mai aburii aiurea.

  • robertg, luni, 15.01.2007 11:52
    Ptr, Bogdan

    As prefera o citire a textului si nu doar a titlului. La un momentdat in text apare:"De ce masina lui Hitler?" si mai jos te rog pe tine sa vezi! daca tot nu te edifici te rog sa revii pentru ca sunt aici pentru informatii suplimentare. Multumesc...

  • Alex, sâmbătă, 27.01.2007 23:27
    Masina "vIs"

    Intr'adevar, e o masina care nu poate fi comparata.Numai nemtii puteau construi asa ceva in acele vremuri.Eu cred k a fost si ceva divin la mijloc..."BLONZII" astia, au fost inzestrati de Dumnezeu sa fie ce'i mai seriosi,inteligenti,etc.; dintre toate natiile si ca sa nu credeti k ii laud numai pe ei, sa'i luam exemplu pe negri care sunt de neegalat in atletism, de ceilalti; mai ales la 100mplat.In concluzie vreau sa zic k sunt fel de fel de popoare/oameni care construiesc(inventeaza) o sumedenie de "lucruri"...fara ajutorul divin nu ar putea face nimik.

  • cyupakbra, joi, 08.02.2007 23:24
    incredibil

    cea mai tare parte a masini este motorul iesit din comun incredibil nu cred ca se va mai ajunge la asa ceva