Masina istorica, cumparata pe mai nimic in SUA

Publicat miercuri, 01.08.2007 15:51 de Mircea Meșter

Doi mecanici americani au cumparat un 500 ruginit care atinsese in 1969 un record de consum incredibil: 0.96 litri/100 km!

Imaginati-va ca achizitionati o masina de la fiare vechi cu scopul de a recolta piesele inca functionale de pe aceasta si a le revinde. Cand ajungeti acasa, surpriza! In portbagaj gasiti acte care ii cresc instant valoarea acesteia.

Ei bine, aceasta este situatia unor americani, care dupa ce au cumparat un Fiat 500 produs in 1959 si plin de rugina de la Talladega International Motorsports Hall of Fame and Museum, au descoperit ca masina fusese eroina principala a unor teste exclusive derulate de cercetatorii de la Shell in 1969, aceasta reusind in acea vreme sa atinga un record de consum de (Atentie!) 0.96 litri/100 km. Printre actele care atestau aceasta performanta s-au amestecat cateva articole aparute in revistele vremii, inregistrari audio de la eveniment si nu in ultimul rand cateva acte de proprietate care atestau faptul ca masina i-a apartinut fondatorului NASCAR, Bill France.

Cei doi americani care au cumparat masina aparent terminata ca istorie sunt Lee McKee si Alan Apel, ultimul patronul unui service la care McKee e mecanic. Evident, dupa ce au aflat ca masina din mainile lor poate valora de cateva sute sau mii de ori mai multe decat pretul cu care au cumparat-o, cei doi vizeaza acum reconstruirea cat mai fidela a modelului, aflandu-se in cautarea de imagini foto si video cu evenimentul Shell de acum 38 de ani. Si pentru ca a venit vorba de testul de consum, acesta este chiar stramosul competitiei cunoscute astazi sub numele de Shell Eco-Marathon, derulandu-se in primavara fiecarui an.

"Se pare ca totul a pornit de la o discutie in contradictoriu intre inginerii Shell, fiecare laudandu-se ca poate consuma extrem de putin cu o anumita masina", spune McKee. Acesta continua: "pentru a reusi un astfel de consum, cercetatorii au fost nevoiti sa sacrifice multe dintre dotarile normale ale lui Fiat 500, masina in discutie neavand marsarier, radiator, ventilator si pompa de apa pentru racirea motorului iar la varful de consum a rulat cu doar 26 de kilometri pe ora. Practic, au facut lucruri care ar parea imposibile intr-o masina de strada dar au reusit totusi sa se plimbe prin oras cu aceasta. Tot secretul a constat in mentinerea motorului la temperaturi foarte inalte. In acets mod, era utilizata fiecare picatura de combustibil".

In ceea ce priveste reconditionarea masinii, cei doi americani afirma ca "totul se rezuma la timp si la bani. Acest proiect nu ne va aduce bani, va costa circa 20.000 de dolari si vom fi nevoiti sa continuam munca la atelierul nostru in conditii normale. Practic, proiectul "500" este unul dedicat timpului nostru liber. la final, cand vom reface masina asa cum era ea in 1969, vrem sa o testam la circuitul de la Talladega pentru a vedea daca putem reface performanta de consum a cercetatorilor Shell".

  • Cosmin, joi, 02.08.2007 09:22
    Fiat? 500?

    ce doamne iarta-ma fac cu un fiat 500? n-are cel putin 4500cc, 8 in v si 150 de cai ca masinile americane .... asta poate fi facuta sa aiba 900cc 3 in linie si 150cai, e prea deosebita pt ei ...

  • BurgerKing, joi, 02.08.2007 09:24
    Grasuii

    Poate pe vremuri americanii erau mai slabuti si ei ca in ziua de azi nici copii lor nu incap in Fiatul asta. Am o intrebare.... consumul era obtinut cu velele ridicate ?

  • s2000, joi, 02.08.2007 09:54
    :P

    fiat 500 a fost si va fi mereu una din masinile mele preferate...respect :D

  • flavius, joi, 02.08.2007 10:48
    fiat 650

    Imi pare rau dar din imagine se vede clar ca nu este un "500" ci un "650".

  • crsiti, joi, 02.08.2007 11:17
    da...

    in primul rand este un fiat 500 , deoarece cat de prosti ar fi americanii nu ar face poza cu alta masina decat cu cea pe care o restaureaza.norocul lor ca au dat de masina asta.

  • Iceman, joi, 02.08.2007 11:38
    Norocosiii

    Doamne de ar da norocul asta si peste mine. :)) :D. dar eu oricum ma ocup de restaurari de motociclete. bv lor. le urez mult succes la restaurare

  • Macanaki, joi, 02.08.2007 12:14
    Ce vremuri...

    Bravo lor, norocosilor. Au pus mana pe o bucata de istorie auto vie de pe vremea cand Fiat facea masini bune. Din pacate e greu de crezul ca peste vreo 30 de anicineva va cumpara vreun 500 din asta nou sau vreo Albea sa o restaureze.

  • mow, joi, 02.08.2007 12:25
    si eu am un fiat 500

    is super masina .... cel putin cand mergi in oras toti se uita dupa tine... ii o senzatzie faina bless fiat 500 :))

  • Vali, joi, 02.08.2007 13:51
    Clar nu e 500

    Clar nu e Fiat 500. Cine nu crede sa dea o cautare pe google sa vada imagini cu fiat 500 (cel vechi nu cel nou :) ). Astia au pus acolo o imagine care li s-a parul lor ca seamana, dar mai bine renunti la imagine decat sa pui una aiurea.

  • abarth, joi, 02.08.2007 14:18
    e 600

    Normal ca e fiat 600 si nu e fiat 500, se observa f usor diferentele dintre cele doua modele. Masina din imagine NU e fiat 500. As fi curios ce motor avea..pt ca din fabrica, fiat-ul 500 are un motor racit cu aer in 2 pistoane, iar fiat-ul 600 un motor clasic, 4 pistoane,apa.

  • ciprian milia, joi, 02.08.2007 14:21
    da cred si eu

    stiti ce capacitate are? 498 cmc credeti ca e mare lucru sa fie asa? eu da pt ca eu am un 500 in curte si imi consuma in jur de 3-4 la 100 dar are si vechime (1969) si mai trebuie reconditionat

  • abarth, joi, 02.08.2007 14:45
    posibil

    E posibil..daca au calculat ... Ciprian..ai postat dupa mine, ai un 500?Nu vrei niste piese de 500 apropo..

  • Gigi, joi, 02.08.2007 14:56
    ce te faci daca ti se scoala?

    Ce te faci daca ti se scoala? Ramai blocat in masina?

  • florin_cars, joi, 02.08.2007 15:52
    pt Mircea Mester

    XXX !!! totusi..e gresit articolul, nu e "Proiectul 500" ci "Proiectul 600", cum de s-a strecurat o asemenea greseala majora nu-mi dau seama, dar masina din poze e Fiat 600, si cum se zicea mai sus, 500 avea mot in 2 cil raciti cu aer, iar 600 intr-adevar avea motor racit cu apa..deci radiator, deci pompa apa, deci ventilator ;) Cam mari greseli.

  • chevy_nova, joi, 02.08.2007 18:15
    600

    nu e nici prima nici ultima greseala a acestor asa zisi jurnalisti auto...pur si simplu trebuie sa ignori lucrurile astea,si sa citesi stiri la pagini cu jurnalisti adevarati....

  • Mircea, joi, 02.08.2007 18:17
    500

    Este un 500. Contestatiile se primesc pe adresa americanilor.

  • mihai, joi, 02.08.2007 19:11
    inainte sa dai o stire te informezi

    e fiat 600 asta pt orice dubiu intrati aici ca poza e originala cu un fiat 600,http://www.philseed.com/images/fiat-600-1956.jpg

  • je, joi, 02.08.2007 22:29
    600

    da. e fiat 600.

  • vovo, marţi, 07.08.2007 10:56
    nu cred ca e 500

    mie imi pare un m3 mai vechi cu 3,7 cilindri pozitionati in dublu X. Masina are 2 cai putere si consuma de fapt 1 litru la 1320 km parcursi. Interesant nu? Pentru mine nu. Cine restaureaza clar are probleme la cap. IDEEA E SA MERGEM INAINTE NU INAPOI. but then again who gives a shit.............

  • vitezistul, marţi, 07.08.2007 23:00
    breloc

    eu cred ca au luat-o sa o puna ca breloc la chei sau atarnata la oglinda...

  • ciprian milia [email protected], duminică, 30.09.2007 22:03
    pt abarth

    da ma intereseaza piese de fiat 500 ca vreau sa ma apuc de reconditionat

  • ENE, vineri, 21.11.2008 08:42
    fiat 500

    cred ca ati gresit cei de la shell au facut teste si au declarat ca masina in 19.. a consumat 0,96 galoane combustibil la 100 de km asta inseamna aproape 4 l combustibil ...asa mai credem si noi..