Lista roşie: Fortwo, Phaeton şi Veyron, vedete în lista modelelor cu cele mai mari pierderi
O analiză a modelelor contemporane a relevat faptul că prima generaţie a lui Smart fortwo a fost o afacere foarte proastă pentru constructorul său. Veyron, Phaeton, Stilo şi VelSatis fac şi ele parte din lista roşie.
Smart fortwo nu a fost un succes din punct de vedere economic pentru cei de la Daimler, în ciuda celor 749.000 de unităţi produse între 1997 şi 2006. Prima generaţie a modelului destinat oraşelor a marcat o piedere de 3.35 miliarde de euro pentru cei de la Smart, compania pierzând 4.470 euro pentru fiecare unitate vândută. Acest rezultat face prima generaţie a lui Smart fortwo să fie modelul care a provocat cele mai mari pierderi unei companii în ultimii 15 ani, potrivit unei analize realizate de specialiştii de la Bernstein Research. Bugatti Veyron este şi el inclus în acest studiu, acesta fiind modelul la care constructorul are cea mai mare pierdere per unitate, de 4.617.500 euro pentru fiecare Veyron vândut.
Spre deosebire de cazul Veyron, unde cei de la Volkswagen Group ştiau că vor pierde bani cu fiecare exemplar vândut, ceilalţi constructori şi-au asumat un risc cu lansarea respectivului model fără să aibă certitudinea succesului. Analiştii care au realizat acest studiu spun că pierderile "catastrofale" din industria auto sunt rare, dar nu inexistente. Studiul lor vizează riscurile asociate marilor salturi tehnologice din industria auto, alături de riscul asociat comercializării unui produs de nişă care nu reuşeşte să-şi convingă clienţii ţintă. În cazul proiectului Smart fortwo, analiştii spun că investiţia mare din spatele noii platforme, a motorizării noi şi a fabricii din Hambach, construite de la zero, au fost cauzele costurilor ridicate ale primei generaţii a modelului.
Analiştii de la Bernstein spun că Daimler a riscat foarte mult pentru un model aflat în partea inferioară a pieţei, iar pericolul nu a fost rentabil, din moment ce au vândut doar 40% din volumul total aşteptat. Însă au existat cazuri mai grave, în care modele precum Fiat Stilo, Renault Laguna, Peugeot 1007 şi Jaguar X-Type au dezamăgit şi mai puternic departamentul de marketing, acestea fiind vândute în doar 12% din volumul total aşteptat, în cel mai grav caz.
Marcă şi model | Pierderea companiei estimată în miliarde de euro | Pierderea companiei/exemplar (în euro) | Volum producţie |
Smart fortwo (1997-2006) |
3.36 | 4.470 | 749.000 |
Fiat Stilo (2001-2009) |
2.10 | 2.730 | 769.000 |
Volkswagen Phaeton (2001-2012) |
1.99 | 28.100 | 72.000 |
Peugeot 1007 (2004-2009) | 1.90 | 15.380 | 123.000 |
Mercedes-Benz A-Klasse (1997-2004) |
1.71 | 1.440 | 1.187.000 |
Bugatti Veyron (2005-2013) |
1.70 | 4.617.500 | 400 |
Jaguar X-Type (2001-2009) |
1.70 | 4.690 | 363.000 |
Renault Laguna (2006-2012) |
1.54 | 3.550 | 434.000 |
Audi A2 (2000-2005) |
1.33 | 7.530 | 176.000 |
Renault VelSatis (2001-2009) |
1.20 | 18.710 | 64.000 |
Via Autocar | Bernsteinresearch
"Smart fortwo este modelul cu cele mai mari pierderi pentru Daimler" Da, prima generatie ! Acest lucru se va schimba insa odata cu parteneriatul incheiat cu Alianta Renault-Nissan.