Investigație jurnalistică americană: "Tesla Motors folosește ilegal forță de muncă din Europa de Est pentru construirea fabricilor sale"
Compania Tesla Motors este acuzată că folosește în Statele Unite muncitori aduși ilegal din Europa de Est de companii subcontractate. Aceștia folosesc un tip incorect de viză pentru intrarea în SUA și sunt plătiți de 10 ori mai slab decât omologii lor americani.
Tesla Motors trece de la o zi la alta prin toate stările. Veștile pozitive sunt urmate de vești negative legate de compania americană specializată în producția de mașini electrice, recenta lansare reușită a lui Model 3 fiind umbrită de probleme de imagine cu care se confruntă compania condusă de Elon Musk.
Ultima astfel de informație vine dintr-o zonă care de obicei nu face parte din "meniul" de știri legate de companiile auto: Tesla Motors este acuzată în SUA că folosește forță de muncă ieftină în condiții de siguranță și plată precare pentru a construi fabricile pe care le are în plan compania din Silicon Valley. Informația a fost publicată de publicația The Mercury News în urma unei investigații amănunțite pe piața muncii.
Faptele, pe scurt: Tesla Motors subcontractează compania germană Einsenmann pentru a construi sau extinde uzinele sale americane, iar nemții angajează la rândul lor firme care adună muncitori calificați din Europa de Est și îi trimite în SUA sub viza B1/B2, care permite turism și anumite activități de business. Conform jurnaliștilor americani, în acest lanț al faptelor există două probleme majore: munca desfășurată de muncitorii care construiesc uzinele nu este acoperită legal de acest tip de viză, iar diferențele de remunerație între muncitorii din Europa de Est și cei americani angajați pentru același tip de activitate sunt uriașe: 5 dolari pe oră versus 52 de dolari pe oră.
Electricianul sloven care a făcut lumină
Povestea a ieșit la iveală după ce Gregor Lesnik, un electrician sloven angajat în martie 2015 pentru a echipa un atelier de vopsitorie al fabricii Tesla Motors din Carolina de Sud, a acționat în judecată angajatorii săi după ce a căzut de la etajul al treilea pe șantier și a suferit răni grave, alegându-se printre altele cu ambele picioare fracturate. Lesnik fusese angajat și adus în SUA sub viza B1/B2 cu titlul de supervizor, însă munca realizată de electricianul sloven implica o activitate manuală efectivă de 10 ore pe zi timp de 6 zile pe săptămână, fără ca acesta să fie plătit pentru orele suplimentare.
Conform The Mercury News, în situația lui Lesnik se află cel puțin alți 140 de muncitori aduși în principal din Slovenia și Croația. Intervievați în cursul anchetei jurnalistice, mulți dintre aceștia susțin însă că acceptă condițiile precare de muncă și diferențele de remunerație. Chiar și așa, legile americane nu sunt deloc permisive în fața acestor derapaje ale companiilor și ale subcontractorilor acestora, iar Tesla și germanii de la Einsenmann sunt acum în fața unui val de procese și amenzi guvernamentale usturătoare.
Foarte interesant este faptul că momentul în care Lesnik a depus actele pentru proces coincide cu momentul în care slovenul a început să fie hărțuit și urmărit de angajatorul său sloven, ISM Vuzem, compania subcontractat de germanii de la Einsenmann pentru a căuta forță de muncă ieftină în țările din jur. "Pe parcursul perioadei de recuperare, când Gregor Lesnik se afla în spital în Statele Unite, am fost nevoiți să schimbăm de două ori salonul din cauza faptului că clientul nostru era hărțuit de supervizorii Vuzem", spune avocatul slovenului.
Mai mult, în singura vizită pe care Lesnik a făcut-o acasă după săptămânile petrecute în spital, conducerea Vuzem l-a vizitat acasă pentru a încerca să-l facă să-și retragă plângerea. "Vreau dreptate nu doar pentru mine, ci și pentru ceilalți muncitori", spune slovenul.
Elon Musk: "Acum am aflat, rezolvăm problema"
Prima reacție a lui Elon Musk la aflarea informațiilor dezvăluite de ancheta jurnalistică americană a fost una radicală și a venit, ca de obicei, pe Twitter. "Am aflat despre acest lucru astăzi. Se pare că s-au întâmplat multe lucruri incorecte la mai multe niveluri. Vom investiga problema și o vom rezolva", a declarat CEO-ul companiei americane.
Între timp, atât compania Tesla, cât și subcontractorii Einsemann și compania slovenă ISM Vuzem, care oferă acces la forța de muncă din țările din jur, au afirmat că nu sunt responsabile de probemele prin care trece Gregor Lesnik. "Tesla utilizează în unele cazuri contractori terți pentru realizarea unor lucrări de construcție pe termen scurt. În aceste situații, Tesla folosește înțelegeri contractuale cu subcontractorii săi prin care aceștia își selectează resursele necesare pentru activitățile în desfășurare, obligându-se în același timp să-și angajeze și să-și plătească în mod corect muncitorii", se arată într-un comunicat de presă Tesla Motors.
Povestea completă a investigației și a lui gregor Lesnik poate fi citită în investigația "The Hidden Workforce Expanding Tesla's Factory", realizată și publicată de publicația The Mercury News.
Sa verifice si portarul ,ca lucreaza la negru...