Interviu cu Nick Heidfeld, fost pilot de Formula 1: "Cel mai trist a fost că nu am câștigat un Grand Prix"

Publicat marţi, 04.10.2022 17:09 de Alexandru Monenciu

În cadrul unui eveniment care s-a desfășurat la Timișoara, românii au putut să vadă, în premieră, un monopost de Formula E îndeaproape. Pe lângă asta, noi am avut ocazia să-i luăm un scurt interviu pilotului, nimeni altul decât Nick Heidfeld, germanul care a activat 11 ani în Formula 1.

Industria auto mizează de ani buni pe electrificare, în contextul în care tot mai multe companii din domeniu se grăbesc să îi pună o dată de expirare motorului cu combustie internă. Desigur, mai sunt unii care îndeamnă la moderație, dar până la urmă mașinile termice vor fi înlocuite de suratele lor cu zero emisii.

Acest fenomen a ajuns și în sporturile cu motor. Astfel, în 2014, a fost fondată Formula E, o serie de curse complet electrică, care aduce monoposturile cu zero emisii pe circuite stradale din cele mai cunoscute orașe ale planetei.

Încet, nume mari din industrie au început să fie interesate de Formula E, inclusiv Audi și Porsche. Printre echipele care au făcut parte, încă de la început, din această serie de curse îi regăsim și pe cei de la Mahindra Racing.

În cei 8 ani petrecuți în Formula E, Mahindra Racing nu și-a trecut în cont un titlu mondial, dar a urcat o dată pe podium. Se întâmpla în sezonul 2016 - 2017, atunci când echipa cu sediul în Marea Britanie a încheiat pe locul 3 la general. Anul următor s-a clasat pe locul 4.

MONOPOST DE FORMULA E ÎN ROMÂNIA

Anul acesta, la scurt timp după ce Red Bull Racing a adus la București un monopost "campion mondial" de Formula 1, Grupul ZF și Universitatea Politehnică din Timișoara au organizat un eveniment special în capitala Banatului, pentru a celebra dezvoltarea rapidă a centrului local de cercetare și dezvoltare. Da, surpriză, ZF dezvoltă tehnologii în România. 

Toți cei prezenți la eveniment au putut să admire îndeaproape monopostul de Formula E al echipei Mahindra Racing, dar și să îl vadă în acțiune pe unul dintre bulevardele orașului. La volan s-a aflat nimeni altul decât Nick Heidfeld.

Dar până să ne aducem aminte cine este Nick Heidfeld, haideți să trecem în revistă câteva dintre specificațiile tehnice ale monopostului.

COMPONENTE DEZVOLTATE DE ZF GROUP

Monopostul prezent la Timișoara a fost de generația a doua. Mașina a fost introdusă în sezonul 5 și a fost utilizată până la finalul sezonului 8.
Trebuie menționat că, în calitate de partener tehnologic oficial, Grupul ZF furnizează pentru Mahindra Racing întregul sistem de propulsie, inclusiv motorul electric, transmisia și electronica de putere pe bază de Carbură de Siliciu.

Mahindra Racing M8Electro, pentru că acesta este numele complet al monopostului, are o putere maximă de 350 de cai putere (250 kW) și cântărește 900 de kilograme (dacă includem și greutatea pilotului).

Cu o putere maximă de regenerare de 250 kW, monopostul este capabil să atingă o viteză maximă de 280 km/h.

Începând cu sezonul următor de Formula E, va debuta și monopostul de generația a treia. Acesta va avea o putere maximă de 476 CP (350 kW) și va cântări 840 de kilograme. Mai mult, va fi primul monopost de Formula E cu sistem de propulsie atât pe față, cât și pe spate.

Puterea maximă de regenerare este de 600 kW, iar viteza maximă pe care o poate atinge a crescut și ea la 321 km/h.

CINE ESTE NICK HEIDFELD?

Germanul Nick Heidfeld a fost pilot Mahindra în Formula E, în perioada 2014 - 2018, iar în prezent este consilier tehnic. Chiar dacă a petrecut 4 ani în acest sport, numele său este asociat cu o altă ramură a motorsportului, cu zeci de milioane de fani în întreaga lume.

Ne referim aici la Formula 1, desigur. Un campionat în care Nick Heidfeld a concurat în perioada 2000 - 2011 pentru echipe ca Prost, Sauber, Jordan, Williams, BMW Sauber și Renault. A fost, așadar, contemporan cu nume mari din acest sport, inclusiv cu Michael Schumacher.

După ce a avut performanțe notabile în campionate precum Formula 3000 (a luat titlul în 1999), Heidfeld a intrat în Formula 1 cu ocazia Marelui Premiu al Australiei, în urmă cu 22 de ani. A părăsit Marele Circ în Ungaria, 11 ani mai târziu.

De-a lungul carierei în Formula 1, a luat parte la 185 de curse (183 de starturi), a urcat de 13 ori pe podium și a strâns 259 de puncte. Din păcate nu a avut nicio victorie, lucru pe care îl regretă și acum. Însă, în dreptul marilor realizări, trecem un pole position foarte important: se întâmpla în 2005, în cursa de casă găzduită de legendarul circuit Nurburgring.

După Formula 1, Nick Heidfeld a petrecut 4 ani în cursele de anduranță de la Le Mans, iar apoi a ajuns în Formula E.

În cadrul unei cine informale, pilotul german ne-a dezvăluit că nu mai ține legătura cu niciun pilot din Formula 1, că nu prea urmărește cursele și că, în viața de zi cu zi, conduce un BMW M5 Competition, o mașină pe care o apreciază foarte mult.

Mai mult, Heidfeld, acum în vârstă de 45 de ani, ne-a spus că ar vrea să se apuce de Rallycross.

După evenimentul de la Timișoara, în care a pilotat monopostul de Formula E Mahindra Racing, Nick Heidfeld ne-a acordat un interviu în exclusivitate pentru Automarket, pe care te invităm să îl descoperi în rândurile următoare.

1. Nick, ești pentru prima oară în România. Care sunt impresiile în puținul timp pe care l-ai petrecut aici?

NICK HEIDFELD: Da. Este foarte frumos. Mi-a plăcut mult vizita. Și am remarcat faptul că oamenii sunt buni și prietenoși.

2. Spuneai că înainte să ajungi în Formula 1, voiai să concurezi pentru McLaren, pentru că acolo au fost nume mari ca Senna și Prost, doi piloți pe care i-ai admirat. Cine ți-a servit drept model?

NICK HEIDFELD: Pilotul pe care îl admiram cel mai mult, când eram tânăr, a fost cu siguranță Ayrton Senna. Din păcate nu l-am întâlnit niciodată. Dar era o perioadă în care am crescut și era interesant, pentru că Formula 1 era despre Senna și Prost la McLaren.

Erau cei mai mari piloți. Pentru mine, chiar și când îl priveam la televizor, Senna avea carismă și o aură specială. Și, evident, nu sunt singurul care crede asta. Avea foarte mulți fani în întreaga lume și în special în Brazilia.

De-a lungul carierei mele, am întâlnit mai multe persoane care au crescut împreună cu Senna și mi-au povestit câte puțin despre el. Nu l-aș numi chiar idol, dar pentru mine a fost cel mai important pilot pe care l-am văzut și pe care mi-ar fi plăcut să îl întâlnesc.

3. Când concurai în Formula 1, cu ce pilot te-ai înțeles cel mai bine? Poate cu Michael Schumacher, având în vedere că sunteți amândoi germani?

NICK HEIDFELD: Da, m-am înțeles foarte bine cu Michael. E drept, l-am și cunoscut puțin dinainte, din perioada în care practicam karting-ul, pentru că el își petrecea foarte mult timp la circuitul de karting din Kerpen, acolo unde am început și eu să practic acest sport. Însă, era cu câțiva ani mai mare, așa că nu am fost prieteni foarte apropiați.

Pot spune că m-am înțeles bine cu majoritatea piloților din Formula 1, în special cu cei care mi-au fost coechipieri. Dacă ar fi să aleg unul, ar fi probabil Felipe Massa. Era cel mai de treabă tip și nu cred că este vreo surpriză, pentru că oamenii care cunosc motorsportul și Formula 1, știu că Felipe are un suflet cald și este o persoană foarte prietenoasă.

4. Lauda l-a avut pe Hunt, Senna l-a avut pe Prost, dar tu? Care a fost cel mai mare rival al tău?

NICK HEIDFELD: A fost Juan Pablo Montoya în Formula 3000. Așadar, nu a fost în Formula 1, a fost în Formula 3000, pe vremea când ne luptam pentru titlul de campion, în 1998. Deși a fost destul de extrem în unele privințe, este o perioadă de care îmi place să-mi amintesc pentru că totul a fost atât de intens și au fost niște dueluri care mi-au plăcut.

5. Care a fost cel mai frumos moment pe care l-ai trăit în Formula 1?

NICK HEIDFELD: Cel mai frumos? Nu a fost succesul sau ceva asemănător. A fost faptul că am putut pilota și controla cel mai bun monopost pe care l-am pilotat în cariera de Formula 1.

Este vorba despre un monopost McLaren. Eram pilot de teste la Monza și era o plăcere să îl pilotezi. Îmi aduc aminte foarte bine a doua șicană de pe Monza, unde era atât de ușor de controlat. Este, probabil, cea mai frumoasă amintire și momentul pe care îl îndrăgesc în Formula 1.

6. Ai menționat Monza, dar care a fost circuitul tău preferat din Formula 1? În afară de Nurburgring, având în vedere că era circuitul tău de casă.

NICK HEIDFELD: Da, Nurburgring era nebunesc și îl iubesc. Dar din calendarul competițional apreciam Suzuka și Monaco. La Monaco am concurat și în Formula 3 și Formula 3000, dar și în Formula E. Sunt întotdeauna bucuros să revin acolo, chiar și după ultimele mele curse în Formula E.

7. Mi-ai spus despre cel mai frumos moment trăit în Formula 1. Dar care a fost cel mai trist?

NICK HEIDFELD: Cel mai trist a fost, probabil, faptul că nu am câștigat niciodată un Grand Prix și îmi vine în minte Canada, unde am terminat al doilea. Evident, este un rezultat foarte bun, dar este o cursă pe care aș fi putut să o câștig, dacă nu ar fi intervenit strategia echipei.

Deci aceasta nu este o amintire plăcută pentru mine. Înțeleg acest lucru din perspectiva unei echipe, dar pentru pilot este un dezastru.

8. Îmi spuneai că nu mai urmărești atât de mult Formula 1, dar hai să spunem, de dragul conversației, că ai avea ocazia să revii în F1. Ai accepta din nou această provocare?

NICK HEIDFELD: Ar trebui să vorbesc mai întâi cu familia mea. Pentru că mi-am redus volumul de muncă și timpul pe care îl petreceam în cadrul echipelor, pentru soție și copii. Personal, mi-ar plăcea să revin, dar familia este pe primul loc.

9. Și acum, hai să vorbim puțin despre Formula E. Cum diferă antrenamentul pentru Formula 1, față de cel pentru Formula E?

NICK HEIDFELD: Să fiu sincer, întotdeauna am considerat Formula E mai ușoară din punct de vedere fizic, așa că nu a fost nevoie să ma antrenez foarte mult pentru rezistență. În special pentru că forțele G pe care le resimți în timp ce pilotezi sunt mult mai mici.

Ai nevoie o anumită condiție fizică, dar comparativ cu Formula 1, nu este la același nivel de solicitare. Am în continuare acasă un aparat cu care îmi pot antrena mușchii gâtului și manevrele de pilotaj. Îl foloseam pe vremea când concuram în F1, dar și recent, în Formula E, când aveam pauze mari. Spre exemplu, în vacanța de iarnă. 

10. Care este contribuția ZF în dezvoltarea monopostului de Formula E Mahindra Racing?

NICK HEIDFELD: Este foarte important pentru noi. Și vreau să subliniez că ZF nu este doar un sponsor, ci mai mult un partener din punct de vedere al investițiilor, dar și al efortului pe care îl depune pentru a dezvolta toate componentele.

Îmi place să am acest partener, pentru că nu se retrage în umbră și lasă totul pe seama echipei, ceea ce uneori poate însemna mai multă muncă pentru echipă. Ne ține în priză. Nu sunt aici doar de dragul de a fi, iar acest lucru este valabil și pentru echipa Mahindra Racing. Vrem să fim pe podium.

Deci împărtășim aceeași mentalitate și este un proiect pe termen lung pentru ei. Și cred că până acum au făcut o treabă bună. Toată lumea învață, suntem foarte entuziasmați să aflăm despre noul tren de rulare al monopostului de generația a treia, pentru că vor fi multe componente noi pe mașină.

11. Ai pilotat monopostul de generația a treia?

NICK HEIDFELD: Da, l-am pilotat, dar nu pe circuit. L-am pilotat pe urcarea de la Goodwood, deci nu pot spune prea multe despre el. S-a comportat bine, dar pneurile nu au avut temperatura ideală. Nu știu dacă îl voi mai testa vreodată, dar cu siguranță îl voi urmări.

  • Fast_and_Curious, miercuri, 05.10.2022 15:26

    Trebuie sa intreb. De ce Formula E se desfasoara doar in orase? Si nu merge asta total in contradictoriu cu viziunea Formulei E, de a avea o mobilitate curata, nepoluanta? Spun asta deoarece organizarea unui eveniment intr-un oras impune o gramada de efort logistic: zona de pit lane, garaje, depozite, parcuri de asistenta si cel mai important ridicarea tribunelor. Sa-mi fie cu pardon, dar toate acestea sunt facute cu utilaje care folosesc motoare diesel, care produc pana la urma poluare. Si mai este un aspect. In momentul in care se organizeaza competitia in orase, traficul este dat peste cap din cauza restrictiilor si se creaza ambuteiaje uriase, care pana la urma inseamna poluare mai multa. Si atunci revin? Nu merge toata aceasta strategie exact invers a ceea ce se predica? Nu ne simtim cumva cam ipocriti cand clamam din strafundul plamanilor mobilitatea electrica (net zero si alte mizerii de-astea de marketing) iar pe de alta parte ne doare in dos de efectele dpdv logistic si organizatoric? De ce Formula E nu foloseste deja circuitele gata construite, dornice sa primeasca noi oaspeti? Sunt un fan inrait F1, WRC, WEC dar nu am reusit sa urmaresc niciodata o cursa intreaga de FE. Imi pare rau sa o spun, dar e de nivel B. Sa nu uitam ca Nick deVries, proaspat campion mondial in FE nu s-a putut da jos din monopostul Williams la finalul cursei din Monza. Asta arata marea diferenta...