Interviu cu Jozef Kaban, designerul-şef Skoda: "Vom aduce noutăţi în segmentul SUV"
Jozef Kaban, responsabilul designului tuturor modelelor Skoda actuale, ne-a acordat un interviu exclusiv la Salonul Auto de la Geneva. Acesta ne-a vorbit despre modelele viitoare şi despre tendinţele din industrie.
Cehoslovacia, anii '90. Un tânăr slovac tocmai absolvea şcoala de design artistic şi începea studiile la Academia de Arte Fine şi Design din Bratislava, Slovacia. S-a specializat în design de produs şi design industrial. Cât timp era încă la academie, a participat la un concurs de design pentru Skoda, organizat de Volkswagen Group. A obţinut locul al doilea şi i s-a oferit un post la Volkswagen. L-a acceptat. A început pe postul de Junior/Assistant Designer, fiind promovat ulterior la postul de designer exterior.
DE UNDE A PLECAT
Cât încă era susţinut de cei de la Volkswagen, eroul din povestea noastră obţine o dipomă de Master în arte de la "Royal College of Art", specializarea designul vehiculelor, devenind primul absolvent născut în Slovacia al acestei prestigioase instituţii. Tot în acel an, primeşte distincţia "Giorgio Giugiaro pentru Design Inovator", acordat pentru conceptul său futurist. Apoi, a creat o serie de modele ale concernului Volkswagen, între care ies în evidenţă Volkswagen Lupoşi Seat Arosa. Şi vârful: Bugatti Veyron. Da, exact, Bugatti Veyron. Când a început să lucreze la proiectul Veyron, Jozef Kaban avea doar 26 de ani. Kaban a lucrat împreună cu Harmut Warkuss, cel care l-a descoperit şi l-a sprijinit în cariera sa la Volkswagen Group. Acum, are 40 de ani şi este unul dintre cei mai importanţi designeri ai concernului Volkswagen, fiind de cinci ani şeful departamentului de design de la Skoda.
L-am reîntâlnit pe Jozef într-o dimineaţă aglomerată, la Salonul Auto de la Geneva. După cum era de bănuit, întâlnirea noastră a avut loc la standul mărcii din Mlada Boleslav, unde am putut discuta atât despre noile modele ale mărcii, cât şi despre proiectele mai vechi ale designerului şef de la Skoda. Ne-a întâmpinat cu zâmbetul pe buze şi a fost vesel pe tot parcursul interviului. Din păcate, nu pot exprima în cuvinte pasiunea cu care ne vorbea despre meseria lui, fără să fie în niciun moment arogant cu privire la realizările sale.
Acum, pentru că ştim cu cine discutăm, să rememorăm discuţia cu domnul Kaban. Jozef, pentru prieteni.
IERI LA BUGATTI, AZI LA SKODA
În 1999 aţi început lucrul la Bugatti Veyron. În ultimii cinci ani, aţi restilizat gama Skoda. Ce a fost mai greu?
Întotdeauna este greu. Fiecare lucru pe care îl faci, de fiecare dată, are un anumit grad de dificultate, iar niciodată nu poţi să compari cât de greu ţi-a fost să realizezi un obiectiv sau altul. Când lucram la Veyron, eram cu mai mult de zece ani mai tânăr decât sunt acum, dar a fost un proiect dificil şi incitant în acelaşi timp, dar şi restilizarea gamei Skoda a fost dificilă şi incitantă pentru minte. Este un job care implică pasiune.
Am observat o asemănare puternică între Rapid şi Octavia. Se va întâmpla acest lucru şi cu următoarele generaţii ale Fabia, Superb şi Yeti?
În anumite puncte da, dar în altele nu. Maşinile vor arăta diferit, dar vor exista asemănări între ele. Toate vor avea sigla pe capotă, toate vor avea anumite lucruri în comun cu noua gamă Skoda, pentru că trebuie să facă parte din această familie. Dar toate vor avea un stil diferit şi un tratament special la nivel părţii frontale. Este important să le recunoşti ca făcând parte din aceeaşi familie, dar trebuie ca modelele să-şi păstreze caracterul.
Aţi pus accentul pe stopurile cu litera C integrată atât la Rapid, cât şi la Octavia. Vor fi integrate şi pe noile modele?
Ştii ce îmi place la aceste stopuri? Au început să devină uşor de recunoscut, nu cred că sunt mulţi care nu ştiu că acele stopuri îi aparţin unui model Skoda atunci când le văd pe şosea, iar partea mea preferată la acestea este că au şi un rol funcţional, nu sunt elemente decorative. Pentru că litera C îţi arată unde se termină maşina, se pot vedea şi pe ceaţă, îţi arată unde este maşina şi poţi chiar să recunoaşti şi produsul, oferind o călătorie mai sigură prin vizibilitatea suplimentară a blocurilor optice. Dacă vă uitaţi cu atenţie, veţi observa că Rapid are o singură siluetă de C, Octavia are două, iar Superb facelift va avea trei linii care formează litera C. Este o mică ierarhie în gamă, care să clarifice situaţia din start, dar nu avem niciun "pom de Crăciun" şi nici prea multe elemente decorative. Nu asta reprezintă Skoda. Cât despre aplicarea acestor stopuri pe Fabia, orice este posibil, momentan este prea devreme să vorbesc despre asta. Însă, Fabia va debuta în curând şi va arăta foarte bine.
Facelift-ul lui Superb va face versiunea berlină mai atrăgătoare? Până acum, versiunea Combi avea un posterior mai plăcut, iar berlina arăta - hai să-i spunem - ciudat.
(râde) Da, am încercat mult să o facem mai atrăgătoare odată cu fiecare facelift. Ar fi fost amuzant să o facem mai puţin atractivă. Cred că va merge în direcţia potrivită, va fi mai bun şi va fi mai atrăgător. Însă, într-o zi, va veni şi un succesor al lui Superb, unde vom putea schimba totul.
FĂRĂ COUPE-URI LA SKODA, PENTRU MOMENT
În 2006, înainte de sosirea dvs. la conducerea departamentului de design Skoda, marca a prezentat conceptul unui coupe, numit Joyster. Are această versiune de caroserie vreun viitor în gama Skoda? (n.r. conceptul Joyster a fost desenat de Jens Menske, fostul designer şef de la Skoda)
Orice este posibil, dar avem deja o maşină cu trei uşi în gamă, Citigo. Dar Joyster nu este în plan în viitorul apropiat. Însă vor fi multe modele noi în viitor, iar acestea vor fi foarte atrăgătoare pentru mulţi clienţi. Imaginaţi-vă că puteţi construi o cantitate finită de maşini, iar când creşti, trebuie să-şi proritizezi lansările şi să te concentrezi pe anumite lucruri. Sunt multe segmente noi şi frumoase care ne aşteaptă şi noi încercăm să oferim un răspuns pentru fiecare.
URMEAZĂ UN SUV LA SKODA
Ce părere aveţi despre "nebunia" cu SUV-urile de segment B? Va face şi Skoda un asemenea model?
Primul şi singurul nostru SUV este Yeti, iar Yeti este un model de succes, care se vinde foarte bine. În curând, o să fie vândut şi pe piaţa din China. Segmentul SUV este locul în care Skoda trebuie să devină mai puternică, o să aducem produse noi. Vor fi noutăţi pe acest segment, care cred că vor fi apreciate şi în ţara voastră.
De ce credeţi că sunt atât de populare SUV-urile?
Este adevărat, SUV-urile se descurcă bine la nivel global în materie de vânzări. Clienţilor le place să stea la înălţime, să se simtă în siguranţă, să fie văzuţi într-un model cu veleităţi off-road, pentru că acest lucru reprezintă ceva. În plus, SUV-urile nu mai sunt doar ceva negativ, nu mai sunt asociate cu un consum mare de carburant, acum sunt multe elemente tehnologice la bord, iar majoritatea modelelor sunt echipate cu motoare mult mai eficiente.
SKODA VA AVEA UN PROGRAM DE PERSONALIZARE
Actuala generaţie a lui Fabia avea mici posibilităţi de personalizare, cum ar fi comandarea unui plafon alb şi a unei caroserii în altă nuanţă. Alţi producători, cum ar fi Renault şi Peugeot, au început să ofere posibilităţi de personalizare mărite pentru modelele lor. Ne putem aştepta la aşa ceva şi la viitoarea Fabia?
Avem un mic program de personalizare, ne gândim cât de departe să mergem, dar vrem să-l facem limitat. Sunt alte mărci care oferă multe posibilităţi, dar când oferi aceste posibilităţi, când le dai clienţilor prea multe opţiuni, clienţii şi-ar putea pierde încrederea sau s-ar putea pierde în atâtea posibilităţi. Mai mult decât atât, există riscul ca alegerile lor să fie lipsite de bun gust. Nu vrem să spunem că oferirea unui număr mare posibilităţi este o idee proastă, dar vrem să facem astfel încât să nu faci o alegere greşită. . Pentru că plăteşti bani pentru maşină şi nu vrei să afli peste câteva săptămâni că oamenii sunt şocaţi de gusturile tale.
Există posibilitatea ca interioarele Skoda să primească mai multe opţiuni de personalizare la interior, pentru ca acestea să devină mai "vii"?
Da, vor fi şi sunt dezvăluite încet. Trebuie să aşteptaţi să debuteze toate versiunile lui Octavia, acum aveţi doar o perspectivă. Aşteptaţi să vină şi versiunea RS şi veţi vedea. Octavia este foarte bine pregătită din acest punct de vedere. Iar cu Rapid este şi mai bine, pentru că avem multe posibilităţi pentru interior. Pregătim şi pentru Fabia ceva similar. Vrem să păstrăm aspectul solid, elegant, dar nu foarte elegant, peste care să oferim diferite pachete de personalizare, pentru a oferi posibilitatea comandării unor elemente provocatoare.
CULORI SAU NON-CULORI PENTRU MAŞINILE NOI?
Alb, argintiu şi negru au fost întotdeauna în topul celor mai populare culori pentru maşini noi, inclusiv în ultimii ani. De ce se întâmplă asta? Credeţi că oamenii ar trebui să fie mai deschişi la aceste opţiuni?
Este dificil. Ar putea să fie mai deschişi, poate că ar fi chiar bine să fie mai deschişi, dar este o problemă. Nu este vorba despre cumpărarea maşinilor colorate, ci de a afla ce culori aleg cei care cumpără maşini rulate. Problema este cât de "sigură" este alegerea unei culori care să te reprezinte. Deoarece culoarea aleasă îţi poate influenţa valoarea maşinii la un anumit moment, fie în sus, fie în jos. Spre exemplu, dacă greşeşti şi alegi o maşină roz, pentru că este la modă, peste trei ani, această maşină ar putea fi dificil de vândut. Sau dacă alegi o maşină galbenă, poate că aceasta arată bine, dar peste câţiva ani va trebui să găseşti pe cineva căruia să-i placă galbenul şi nu sunt foarte mulţi.
Ca designer, nu-mi place foarte mult faptul că sunt atât de multe maşini albe, gri şi negre, dar eu conduc fie o maşină neagră, fie o maşină albă. Cred că este ceva foarte personal, iar puţini clienţi iau asemenea riscuri. Însă avem multe nuanţe frumoase, cum ar fi roşu oferit pe Rapid şi pe Fabia Monte Carlo, iar roşu este o culoare foarte bine vândută. Când cumperi un model RS, sunt alese multe culori care ies în evidentă. Iar albul este un trend, fiind o culoare foarte populară. Unele mărci vând mai mult de jumătate din gamă în această nuanţă, iar unele pieţe, precum China, sunt înnebunite după maşinile albe. Orice culoare arată bine, dar trebuie să se potrivească cu produsul şi să ţi se potrivească personalităţii tale. Dacă arată bine şi te simţi bine, nu-i nimic în neregulă cu ea.
CITIGO, MÂNDRIA LUI JOZEF KABAN
În anii '90, l-aţi desenat pe Lupo. Recent, Skoda a lansat Citigo. V-a adus amintiri plăcute desenarea acestui model?
Recunosc, este o mică asemănare între Lupo şi Citigo, dar le despart mulţi ani. Mie îmi place mult această maşină. Este foarte mică, este simpatică, are o "privire" optimistă şi o consider atrăgătoare. Dacă va fi o maşină care va rămâne atrăgătoare multă vreme, aceea este Citigo, pentru că nu poate să devină nimic demodat la ea. Este compactă, dar interiorul este foarte spaţios. Din afară, maşina se "simte" corectă, proporţiile sunt foarte bune, luminile au şi ele emoţii, grila faţă este foarte mică, mă bucur de fiecare dată când o văd şi nu mă mir că este aşa de populară.
Care a fost proiectul în care v-aţi regăsit cu adevărat dintre cele executate până acum?
Sunt deja de 20 de ani în această industrie, am avut ocazia să lucrez 10 ani la Volkswagen, iar în această perioadă am lucrat în paralel 3-4 ani şi la Bugatti, apoi aproape şase ani la Audi, iar acum aniversez cinci ani la Skoda. Mi-au trecut multe proiecte prin mână în tot acest timp, şi sunt multe modele pe care le-am influenţat, ca să nu mai vorbesc de cele pe care le-am desenat eu. La fiecare proiect, mi-am adus aportul personal şi am lăsat o mică parte din personalitatea mea, pentru că am investit mult timp în acel proiect. Însă am atâtea proiecte noi şi atât de mult de lucru, încât nu am timp să mă uit în trecut. Mă uit în urmă doar ca să ştiu dacă am avut dreptate. Ca designer, trebuie să înveţi din toate lucrurile pe care le-ai făcut, bune sau mai puţin bune, trebuie să tragi învăţături din tot ce s-a întâmplat şi să evoluezi. Întotdeauna, următoarea maşină este cel mai mare vis al unui designer. Mereu îmbrăţişez un nou proiect cu bucurie şi caut provocarea lui.
Priviţi înapoi gândindu-vă că aţi fi putut face mai mult în cazul unui proiect sau al altuia? Există regrete de genul ăsta?
Poate că atunci când mă voi pensiona voi privi în spate la maşinile pe care le-am creat. Întotdeauna este excelent, iar niciun proiect nu este la fel ca altul. Nu contează câte maşini ai desenat până acum, de fiecare dată este diferit, deoarece sunt alţi oameni implicaţi, alte cereri, iar asta face această meserie atât de atrăgătoare. Mereu este dificil, mereu am o provocare şi întotdeauna este emoţional. Chiar dacă este greu, toată lumea vrea să obţină cel mai bun lucru din asta. Viaţa de designer sau de inginer auto este grea, dar fantastică în acelaşi timp. Nimeni nu ştie exact care este formula pentru maşina perfectă, dar sper că noi facem ceea ce trebuie pentru clienţii noştri şi că am luat alegeri bune. Trebuie să-i oferi clientului o afacere bună.
Cum e mai uşor să desenezi o maşină? Când ai deja caroseria şi cunoşti specificaţiile sau când începi de la zero cu platforma?
De obicei, pentru designer este mai frumos să facă o maşină complet nouă. Dar, în viaţă, sunt situaţii când nu poţi face totul singur, mai ales din punct de vedere financiar. Aşa că această colaborare între mărci pentru anumite produse este singura cale şi calea corectă. Este dificil, deoarece trebuie să aduci trei mărci în acelaşi loc, să discute, să vorbească despre anumite compromisuri, pentru a evita compromisurile aplicate produsului. Din partea noastră, este foarte interesant şi plăcut, pentru că trebuie să comunicăm cu colegii noştri de grup, vedem cum văd ei anumite probleme şi cum le rezolvă. Oricum, este foarte interesant, iar mie îmi plac ambele posibilităţi, pentru că ambele fac parte din viaţa mea. Dar când lucrez singur, apreciez în mod deosebit acest lucru.
Daca te uiti la succesul pe care il are grupul, nu poti sa contesti designul Daca ma uit la Citigo nu stiu ce sa mai cred Cred ca este greu sa treci de la super-car la vehicule de larg consum