Hyundai şi Kia, amendate cu 350 de milioane de dolari după ce au anunţat un consum mai mic decât cel real în SUA

Publicat marţi, 04.11.2014 13:50 de Sebastian Toma

Hyundai şi Kia au semnat o înţelegere cu Departamentul de Justiţie american în urma unei plângeri intentate în 2012 de Organizaţia de Protecţie a Mediului din SUA. Cele două mărci coreene au fost acuzate că au anunţat un consum mai mic decât cel real pentru 1.2 milioane de maşini.

În urma scandalului din 2012 din Statele Unite ale Americii privind declararea unui consum mai mic pentru anumite modele din gamele Hyundai şi Kia vândute pe piaţa respectivă, Organizaţia pentru Protecţia Mediului din SUA (EPA) şi Departamentul de Justiţie au semnat o înţelegere de plată cu cele două mărci coreene. În baza acesteia, Hyundai şi Kia vor plăti cea mai mare penalitate civilă acordată vreodată în SUA pentru nerespectarea ”Clean Air Act”, o normă înfiinţată acum mai bine de 30 de ani prin care constructorii de autovehicule sunt obligaţi să respecte standardele EPA atunci când anunţă consumul de carburant al vehiculelor pe care le comercializează şi au obligaţia de a publica datele corecte.

Cuantumul penalităţii respective este de 100 de milioane de dolari. Pe lângă această sumă, Kia şi Hyundai vor cheltui aproximativ 50 de milioane de dolari pentru a stabili un grup independent de certificare a consumului de carburant şi vor returna bonusurile ecologice acordate producătorilor pentru că au vândut vehicule cu un consum redus de carburant. Acele credite ecologice au o valoare estimată la 200 de milioane de dolari şi ridică la aproximativ 350 de milioane de dolari costurile pentru cele două mărci coreene.

Hyundai şi Kia au declarat un consum mincinos pentru 1.000.000 de maşini vândute în America de Nord

”Erorile de calcul descoperite la alţi producători păleau în comparaţie cu ceea ce am descoperit la Hyundai şi Kia. Înţelegerea de plată semnată cu cele două companii reflectă avantajul de piaţă necinstit obţinut de cele două mărci prin declararea de valori de carburant mai bune decât ale rivalilor, iar această practică a fost necinstită şi ilegală, deoarece a înclinat balanţa în favoarea celor care au încălcat regulile şi i-a dezavantajat pe producătorii corecţi”, a declarat Gina McCarthy, administratoarea EPA, organizaţia pentru protecţia mediului din SUA.

Mulţi consumatori americani au ales modelele Hyundai sau Kia care aveau cea mai bună valoare a consumului din segment, fără să ştie că aceasta era neadevărată. (Foto Alex Wong/Getty)

Reprezentanţii Hyundai şi Kia au recunoscut încă din noiembrie 2012 că au anunţat un consum mai bun decât cel real pentru 13 modele din portofoliul lor, valorile fiind descoperite după ce inginerii EPA au descoperit discrepanţe între testele interne ale agenţiei şi valorile anunţate de constructori. La vremea respectivă, Hyundai şi Kia au cheltuit milioane de dolari pentru a-i despăgubi pe proprietarii vehiculelor respective pentru prejudiciul adus, unele dintre modelele respective având cele mai bune valori de consum declarate din segment.

”Decizia fără precedent luată în cazul Hyundai şi Kia subliniază angajamentul clar al Departamentului American de Justiţie pentru protecţia consumatorilor americane, asigurarea corectitudinii în orice domeniu de activitate, protecţia mediului şi sancţionarea companiiilro care încalcă legea prin diferite mijloace. Această conduită nu va fi tolerată niciodată, iar Departamentul de Justiţie va acţiona de fiecare dată când o companie derulează asemenea activităţi”, a declarat Procurorul General Eric Holder.

Via Automotive News (înreg)| NYTimes | Sursă foto: Washington Times | Getty

  • Kerosen, marţi, 04.11.2014 14:15

    Oare cand vom vedea asa ceva si in europa? Cineva a zis o vorba mare,europenii mai au multe de invatat de la americani.

  • LUCCI, marţi, 04.11.2014 14:40

    Aratati-mi si mie UN producator care comunica datele reale de consum. In special ,,la oras''! La orice marca, fata de consumul declarat, conducand masina goala si la viteze decente, ''in afara'' mai adaugi cel putin 0,5 litri iar'' in oras'', 1,5-2.

  • ShelbyV8, marţi, 04.11.2014 19:09

    @LUCCI Uite aici cateva exemple de teste in care s-au obtinut consumurile oficiale (sau chiar mai bune) cu BMW seria 5, Mazda 3 si Porsche Cayenne benzina: http://www.automarket.ro/stiri/porsche-performance-drive-ultima-zi-cea-mai-buna-dar-si-cea-mai-amara-58363.html http://www.automarket.ro/stiri/reportaj-atestatul-pentru-nervi-de-otel-56639.html http://www.automarket.ro/stiri/record-de-consum-bmw-520d-xdrive-a-traversat-romania-dus-intors-cu-media-53423.html Pana la urma, la orice masina poti obtine consumul oficial, daca te concentrezi la acest lucru. Pana la urma, e cam la fel si cu viteza maxima sau cu acceleratia de la 0-100km/h. Ciclul EPA (cel folosit in SUA) e diferit fata de cel din Europa si in cazul consumului extraurban se folosesc viteze de autostrada. Grupul Hyundai-Kia au mai avut aceasta problema, pentru ca ,,abaterile cifrelor de consum urcau până la 0.3 litri/100 de km": http://www.automarket.ro/stiri/hyundai-si-kia-vor-plati-clientilor-cate-320-de-dolari-pentru-ca-au-afisat-54610.html

  • gtrazvan, marţi, 04.11.2014 19:31

    @Shelby - din exemplele tale: 1. Porsche Cayenne, a consumat 8.2 in afara, consum declarat 7.8 URBAN! 2.Urmatoarele 2 sunt un concurs, nu au lagatura cu cotidianul. Ei de mult ori au mers mult sub limita legala!

  • ShelbyV8, marţi, 04.11.2014 19:47

    @gtrazvan In articolul din link nu scria ce motor are maina... Uite aici alt link cu acelasi test: http://www.automarket.ro/stiri/porsche-performance-drive-ziua-2-prima-victorie-romaneasca-58338.html Scrie in casuta din stanga ca masina are 420cp, deci e vorba de motorul de 3,6l benzina, care are consumul extraurban declarat de 7,8l.

  • vianu, marţi, 04.11.2014 20:08

    Care sunt "erorile de calcul" acceptate in USA? personal am o deviatie de ~15% fata de consumul official. E de despagubiri?

  • mowgli, miercuri, 05.11.2014 09:41

    Masina mea consuma mai putin decat specifica producatorul daca conduc atent si consuma exact cat e specificat daca conduc normal, chiar sportiv. Nu toti producatorii mint si cei care mint n-o fac toti cu rea intentie, sunt multe variabile care influenteaza consumul de carburant, uneori e imposibil sa iei totul in calcul si sa reproduci aceleasi conditii.

  • Sam, miercuri, 05.11.2014 11:26

    In Europa ii mult mai greu sa ajungi la consumurile specificate de producatori in comparatie cu SUA, pentru ca acolo nu se accepta asemenea porcarii. Pur si simplu populatia ii da in judecata. Europenii, din ceva motiv pe care nu il pot concepe, au ajuns sa accepte cu buna stiinta niste consumuri oficiale care nu reflecta consumul din viata reala. Si, mai fraieri fiind, il acceptam cu totii. In SUA, ce consum se specifica oficial, ala trebuie sa iti iasa la mers normal. Nu se accepta marsaviile din Europa unde toata lumea stie ca de obicei este in jur de 25% differenta dintre consumul real si cel oficial. Ei au un ciclu de testare care reflecta mult mai bine viata reala, nu mersul intr-un laborator special amenajat. Pur si simplu nu pot sa inteleg de ce accepta europenii un ciclu de testare care ii fraudeaza pe fata.