Horse Powertrains produce un nou motor de 1.2 litri mild-hybrid cu GPL în România

Publicat joi, 28.08.2025 11:26 de Silvian Irimia

În cadrul unui eveniment la care am participat și noi, cei de la Horse Powertrain au anunțat faptul că au lansat un nou motor. Acesta este integral dezvoltat, proiectat și fabricat la noi în România.

La prima privire nu o să ți se pară nimic nou, având în vedere că discutăm despre un motor de 1.2 litri benzină cu 3 cilindri, pe care l-am mai văzut ulterior la modelele Dacia și Renault. Totuși, noul propulsor este mult mai diferit.

Asta pentru că acest motor turbo benzină cu 3 cilindri vine și cu GPL din fabrică. Practic, este și o premieră, pentru că este primul propulsor cu o injecție directă de benzină la care a fost integrat kit-ul GPL din fabricație. De menționat că acest propulsor vine și cu o urmă de electrificare, fiind un mild-hybrid la 48V.

Prin urmare, unitatea de putere dezvoltă în total 140 de cai putere și un cuplu motor maxim de 230 Nm la 2200 de rpm. Este important de menționat faptul că acesta respectă normele Euro 6D full și Euro 6E bis, iar în forma sa de bază, motorul este gata și pentru normele Euro 7.

Pentru introducerea acestui kit GPL din fabrică inginerii de la Horse au fost nevoiți să facă o mulțime de modificări la componentele motorului. De exemplu, acesta folosește acum un vaporizator electronic în locul unuia mecanic.

Noi am vizitat centrele Horse atât de la Titu, cât și de la Mioveni, unde am văzut partea de producție și de testare. De menționat că și calibrarea software se face tot la noi în România. Dar mai multe detalii găsiți în curând pe site.

  • Semiom&Dilimache, joi, 28.08.2025 11:56

    Nu mai producem nici scobitori...

  • ds, joi, 28.08.2025 12:12

    Injecția directă este recunoscută pentru diluția uleiului în timp, chiar sunt curios să văd cum se comportă, sub acest aspect, un motor cu gpl.

  • TRENDURI vs curente, joi, 28.08.2025 14:30

    De la downsizing la upsizing. Oh, putain.

  • dany, joi, 28.08.2025 16:16

    Cine sunt Horse Powertrains?!

  • Trilulilu, joi, 28.08.2025 16:56

    @ds Mare brânză: mai completezi cu ulei la 10.000km sau faci o revizie. Apoi cred că vor găsi o variantă de ulei mai adaptată acestui motor astfel încât să nu fie atâtea probleme. Eu sper că le vor ieși deoarece ar fi o variantă extrem de puțin poluantă, silențioasă și se pare că destul de ok pentru mașinile Dacia la un iz normal.

  • ds, joi, 28.08.2025 18:15

    @16.56 Cum adică să completezi? Tocmai că nivelul este mai mare din cauză că uleiul este contaminat cu combustibil. Soluția este schimbul mai des. Iar, comparativ cu benzina, silențioasă nu prea este. Dacă asculți un Logan pe gpl și unul pe benzină o să vezi că cel pe gaz are injectoarele mai "gălăgioase", au un zgomot specific, apropiat de diesel.

  • f, joi, 28.08.2025 18:46

    Neuronul meu cel singuratic nu are capacitatea sa inteleaga mania asta cu 3 cilindri. De ce nu 4 cilindri la aceeasi cilindree? Din cauza costurilor sau e vreun avantaj tehnic? La vibratii si faptul ca sub 2000 rpm motorasele astea in 3 cilindri sunt o pacoste in suflet.

  • f, joi, 28.08.2025 18:48

    ...nu se gandeste nimeni?

  • @DS, joi, 28.08.2025 19:33

    nu completezi, nu schimbi. in timpul functionarii motorului uleiul de incalzaste si benzina se evapora.si e trasa pe epurator. si apa se evapora daca nu baga multa. daca insa creste nivelul e grav

  • ds, joi, 28.08.2025 20:18

    @19.33 Ai un link, ceva care sustine chestia asta? Benzina este miscibila cu uleiul, de unde atata evaporare??? "...si apa se evapora daca nu baga multa..." M-ai facut praf! Pai cam cat sa bage sa nu fie multa? Singurele particule de apa din ulei sunt cele din condens. In rest zero! De unde sa bage??? I-auzi, daca nu baga multa... :)))))) Uite aici un link, ca sa intelegi mai bine cum vine treaba.

  • ds, joi, 28.08.2025 20:22

    https://autotehnic.wordpress.com/2013/08/21/injectia-directa-de-benzina/

  • Kap, vineri, 29.08.2025 10:36

    S-a dovedit și din studii teoretice și din experiența producătorilor o capacitate optimă raportată la cilindru pe la 0,5l. Din acest motiv eficiența unui 1,2 e crescută scăzând de la 4 (0,3l / cilindru) la 3 cilindri (0,4l / cilindu).

  • nsrei, vineri, 29.08.2025 10:55

    f buna explicatia ta. deci de ce as lua aceasta chinezarie de motor, cand pot sa iau un motor vechi de 10 ani , cu 4 cilindri si MPI capacitate de 1.6 sau 1.8 litri si sa pun GPL pe el. E mai rezistent si mai reparabil decat pedardele chinezesti. daca iar o dai cu poluarea iti dau eu un indiciu ExxonMobil vrea sa intre din nou in rusia pe perimetrul Sakhalin-1, europenii desi dau din gura, pe la spate importa grav titei rusesc, deci stam bine, din gura nu poluam. Doar in realitate

  • alex_cu_a_mic, vineri, 29.08.2025 12:08

    E de apreciat ca inca se mai exploateaza potentialul GPL-ului. In majoritatea tarilor europene (fara Germania si inca vreo doua) GPL-ul e in jur de 40-50% din pretul benzinei. La cost de rulare e batut doar de electricele incarcate acasa. Benzina si motorina in orice combinatie pierd in materie de costuri finale. Tehnic, implementarea de pe motorul de 1.2 e clasica cu gazul vaporizat si injectat in forma gazoasa. Cel mai probabil e o instalatie de la Prins sau foarte asemanatoare. E o solutie paguboasa dpdv eficienta dar dovedita in timp si foarte fiabila. De mentionat ca cel mai probabil va consuma in permanenta 5% benzina pentru racirea injectoarelor de benzina atunci cand merge pe gaz. Era interesanta injectia directa de gaz care suporta lejer chiar si 14-15:1 raport de compresie.

  • cineva, vineri, 29.08.2025 13:36

    as completa cu urmatoarele: dilutia uleiului este un fenomen normal pana la un punct, care apare la absolut orice masina, la pornirea la rece, atunci cand jocurile interne ale pieselor in miscare nu ating inca tolerantele de functionare normate si ca urmare a etanseitatii imperfecte din camera de ardere, combustibilul injectat acolo se strecoara pe langa segmentii pistonului ajungand direct in baia de ulei, ceea ce contamineaza uleiul. un ulei contaminat isi pierde capacitatea de ungere, nu se mai formeaza pelicula protectoare de ulei intre piesele metalice si se freaca fier pe fier, astfel ca se produce pilitura de fier care contamineaza inca si mai tare uleiul, macina peretii cilindrilor si inelele de compresie, putandu-se ajunge la distrugerea catastrofala si iremediabila a motorului, o autodistrugere, cu alte cuvinte. in plus, motorul functioneaza ineficient, cu consum anormal de mare de combustibil, din cauza ungerii deficitare. partea buna si luata in calcul de inginerii proiectanti este ca dilutia nu este un fenomen permanent, el se manifesta doar pana ajunge motorul in parametri de functionare, adica pana se incalzeste bine motorul si implicit uleiul, moment in care combustibilul care dilueaza uleiul se evapora, la fel cum se evapora si apa care ajunge acolo prin condens, asadar, cel de la 19:33 a zis bine, dar nu a mai intrat in detalii. partea nasoala este ca drumurile scurte pe care le fac foarte multi carora nu le pasa deloc de masina lor nu lasa motorului timpul necesar ca sa ajunga la temperatura optima care sa-i permita curatarea uleiului de agentii de contaminare sau eventual motorul apuca sa se incalzeasca abia cand omul a ajuns la destinatie si il opreste, uleiul ramanand in continuare contaminat. zi dupa zi, o astfel de utilizare inseamna moarte sigura pentru motor. de aceea trebuie evitate pe cat posibil drumurile scurte, mersul in oras si in general circulatia in regimuri de turatie mici. ca regula de capatai, orice motor cu ardere interna se simte cel mai bine la drum lung, unde are parte de regim de turatii optim, sarcina repartizata in majoritatea timpului in zona de cuplu convenabila si foarte important, flux de aer constant, necesar pentru a evita supraincalzirea, care si ea este extrem de daunatoare. foarte nociv pentru sanatatea motorului este de asemenea stationarea la relanti, care scade mult temperatura motorului si il face sa iasa de zona de functionare sigura. anularea stop-start-ului in oras pe care multi o practica, pentru ca ii deranjeaza vibratiile de la repornire sau ciclurile repetate de oprit-pornit sau pentru ca isi fac griji in legatura cu descarcarea bateriei, este prin urmare gresita, motorul fiind supus unui stres mai mare in acest mod decat daca am lasa sistemul SS activ. de asemenea, stationarea la relanti pentru a sta soferul in masina cu AC pornit vara sau pentru caldura iarna, adauga suplimentar un stres motorului, care pe langa ungerea slaba si iesirea din parametri de functionare, trebuie sa antreneze si compresorul de AC, adica o sarcina parazita in plus care ii creste gradul de uzura. explicatii foarte bune si detaliate in sensul asta gasiti in videourile lui vlad micsunescu de pe youtube, banuiesc ca majoritatea de aici il stie deja. exploatat corect, motorul cu ardere inca ofera beneficii, dar trebuie tinut minte ca este si foarte pretentios. necesita o buna intelegere si trebuie neaparat respectate toate conditiile pe care le cere pentru a-i asigura functionarea pe termen lung fara batai de cap. asta poate fi partea cea mai dificila pentru multi, mai ales pentru cei care vad masina doar ca pe un consumabil si nu ii intereseaza aspectele tehnice.

  • 19,33, sâmbătă, 30.08.2025 10:55

    @cineva.daca eu stiu,presupun ca stie toata lumea. ex toate masinile cu pompa de benzina mecanica,pot baga benzina in baie.o firma de familie avea cateva bmw 760 {12 cilindri}. toate bagau apa in baie,am inteles ca pe la oringurile de la cilindri.