Guvernul nu susţine grila de impozitare auto propusă de Senat
Senatul vrea să impoziteze automobilele atât în funcţie de cilindree şi norma de poluare, cât şi în funcţie de valoare, marcă şi chiar dotări opţionale, informează Gândul. Pentru moment, Executivul se opune acestei iniţiative.
Dacă iniţiativa Senatului va fi votată în Camera Deputaţilor, românii vor plăti impozitul auto în funcţie de valoarea unei maşini, norma de poluare şi cilindree. Proiectul a fost lansat de deputatul PSD Robert Negoiţă, care consideră că nu este corect ca proprietarii de Bentley să plătească un impozit anual cu o valoare similară cu cel plătit de proprietarii de Aro, în timp ce proprietarii de Dacia Logan să plătească un impozit similar cu cei care deţin un Mercedes-Benz C-Klasse (n.r. cu motorizarea entry-level). Guvernul României s-a opus deja acestei iniţiative, avizul negativ fiind întins pe trei pagini, în care premierul Emil Boc a explicat de ce nu este de acord cu această măsură.
Printre obiecţiile Guvernului se numără faptul că Ministerul Finanţelor nu are "capacitatea tehnică" de a întocmi un catalog cu valorile maşinilor, iar cataloagele similare eleborate de alte state membre UE sunt incomplete şi particularizate pentru alte pieţe naţionale. Aşadar, valoarea unui automobil ar fi dificil de evaluat în mod obiectiv şi egal. În proiect era luată în considerare şi posibilitatea creşterii valorii unui automobil în funcţie de dotări, dar Executivul nu a prezentat niciun comentariu referitor la această idee. O altă problemă vizează faptul că norma de poluare nu este specificată nici în talon şi nici în cartea de identitate a vehiculului, unele modele nefiind catalogate în acest sens, în timp ce altele prezintă aceste înscrisuri (n.r. cele înscrise începând cu anul 2008). De asemenea, funcţionarii ar trebui să identifice un vehicul între alte câteva zeci de mii, după care ar trebui să stabilească unele criterii pe baza unor date pe care nu le pot obţine.
Cetăţenii care au plătit taxa de mediu sau taxa auto sau taxa de primă înmatriculare – după caz, se vor trezi cu încă o taxă care vizează norma de poluare, vechimea şi cilindreea, ceea ce ar însemna plătirea aceleiaşi taxe de două ori, dar în două forme diferite. Proiectul vizează încurajarea producţiei autohtone de automobile, dar acest lucru ar însemna discriminare – interzisă de legislaţia europeană. Partea bună este că sunt şanse slabe ca această lege să se materializeze în această formă, deoarece acesta trebuie să treacă şi de Camera Deputaţilor, care a mai respins proiecte similare.
Valoarea impozitului se calculează două doi indici, X şi Y, care formează o cotă finală "Z" după cum urmează:
x - valoarea maşinii ( calculată în funcţie de marcă, model, an de fabricaţie, motorizare şi chiar dotări)
y - indice care variază în funcţie de cilindree
z - cota finală a impozitului, obţinută prin înmulţirea lui "y" cu un coeficient
Cilindree | Valoare indice "Y" |
până la 1.650 | 0.75% din valoarea maşinii x 1 |
între 1.651 şi 2.000 | 0.75% din valoarea maşinii x 2 |
între 2.001 şi 2.600 | 0.75% din valoarea maşinii x 4 |
între 2.601 şi 3.000 | 0.75% din valoarea maşinii x 6 |
între 3.001 şi 5.000 | 0.75% din valoarea maşinii x 8 |
de la 5.001 în sus |
0.75% din valoarea maşinii x 10 |
Normă de poluare | Indice "Z", sau cota finală a impozitului |
Non euro | Y x 3 |
Euro 1 | Y x 2 |
Euro 2 | Y x 1.75 |
Euro 3 | Y x 1.5 |
Euro 4 | Y x 1.25 |
Euro 5 | Y x 1 |
Observăm că acest proiect de lege ignoră hibrizii, vehiculele electrice şi modelele Euro 6, în timp ce metoda de calcul a impozitului, alături de cea a indicelui Y sunt frapant de simple, de parcă ar fi fost create în câteva minute. Singura problemă rămâne calcularea valorii de bază a automobilului şi determinarea corectă a normei de poluare - problemă pe care Ministerul Finanţelor trebuie să o discute cu mai multe autorităţi înainte de a forma respectivul catalog de calcul.
Via | Gandul.info
Eu am 1.2 16V dar euro 4 de un an dar pentru usurinta calculului (fara deprecierea masinii) sa facem un calcul pentru o Dacie Logan Laureat noua pt primul an: 8700E pret masina x 0.75 x 1 x 1 = 65E ~ 270RON (fata de 48 RON actalul inpozit). Mi se pare exagerat de mult pentru o masina care nu poluaza mult. Intradevar ar trebui facuta o diferenta la impozit intre o masina " normala" si una de lux dar fara sa creasca pretul cele dintai. Practic aceasta taxa o sa incurajeze masinile vechi cu pret mic si valoare de depreciere mare (o masina euro 2 pana in 1600cm cu pret de catalog 3000 E va avea o taxa de 160RON)