FOTO: Exemple de plagiat auto la Salonul Auto din China
Mini, Mercedes, Toyota, Peugeot, Citroen si Rolls-Royce nu au scapat de "atacul clonelor". Constructorii chinezi au dat dovada de un nivel redus al originalitatii si la Shanghai 2009.
Salonul Auto de la Shanghai a adus, pe langa numeroase premiere mondiale importante, cum este cea a lui Porsche Panamera, si modele mai putin gustate de publicul european si american, insa la mare cautare in China. Este vorba de clone evidente ale unor modele care au prins pe pietele importante mature. De la Mini la Rolls-Royce, unele marci nu au scapat de "vigilenta" si de spiritul creativ al chinezilor, care au copiat aproape perfect cateva modele cunoscute, prezentandu-le drept creatii proprii.
Rolls-Royce Phantom - Geely GE
Cea mai mediatizata clona de la salonul chinezesc a aparut in curtea celor de la Geely. Constructorul asiatic nu s-a limitat la a copia modele populare, trecand la un nivel superior: GE este tras la copiator dupa Phantom, un model care in lumea buna reprezinta o tinta atinsa doar de catre cei mai avuti dintre posesorii de masini scumpe. Chinezii nu s-au sfiit la a copia grila frontala, statueta inaripata, blocurile optice frontale, cele posterioare, profilul si linia exterioara a lui Phantom, adaugand de la ei un interior in care bancheta posterioara s-a transformat intr-un scaun confortabil de tip fotoliu. Originalitate 100%. Evident, modelul chinezesc nu i-a lasat impasibili pe oficialii Rolls-Royce, care au anuntat joi ca se gandesc serios sa ii cheme la Tribunal pe oficialii Geely. "Reputatia si imaginea Rolls-Royce sunt elemente care trebuie ocrotite. Iar grila, statueta si numele sunt marci inregistrate si nimeni nu are voie sa le copieze", spun sefii companiei britanice. Pana una alta, modelul a fost lansat pe piata din China, unde costa 35.000 de euro.
Mini Clubman - Lifan Motors 320
Chinezii de la Lifan au prezentat la Shanghai un model care copiaza in ceel mai mici amanunte Clubman-ul celor de la Mini. De la acoperisul vopsit in alta nuanta si pana la blocurile optice rotunde si grila clasa Mini, modelul botezat 320 reuseste sa concretizeze una dintre caracteristicile esentiale ale industriei auto din China. Modelul costa 48.800 de yuani (aproximativ 6200 de euro), fiind oferit impreuna cu un motor de 1.3 litri care dezvolta 88 de cai putere. De altfel, aceasta este mare diferenta dintre modelele in discutie, numarul de usi trecand aproape neobservat.
Toyota Aygo, Citroen C1, Peugeot 107 - JAC A0
Tripleta de modele citadine lansate de Toyota, Citroen si Peugeot acum patru ani la Salonul de la Geneva se transforma intr-o expozitie cvadrupla odata cu cooptarea inopinata a modelului JAC A0 in cerc. Constructorul JAC nu s-a limitat la a copia un model din tripleta de aur a oraselor europene, preluand cate ceva de la fiecare dintre cele trei rezultate ale colaborarii nipono-franceze. JAC A0 vine cu un motor de 1.3 litri, urmand ca ulterior sa primeasca in gama un propulsor mai puternic, de 1.8 litri. Pretul sau anuntat la Shanghai este echivalentul a 7000 de euro.
Mercedes SL/CLK - BYD B8
Va doreati un model cabrio la pret competitiv? Chinezii de la BYD au raspunsul si solutia: modelul B8, proaspat prezentat la cel mai mare eveniment auto din China. Veti avea insa o problema cu posesorii unor modele ca Mercedes SL sau CLK, care nu vor fi deloc incantati vazandu-va la volanul unei masini care seamana in profunzime cu al lor, doar ca se ridica la 20% din pretul de vanzare al acestora. BYD (acronimul de la Build Your Dreams) a reusit sa scoata pe piata un model despre care comentatorii prezenti in China afirma ca, spre deosebire de modelele Mercedes care au cate 7-8 airbag-uri si alte cateva sisteme importante de protectie, are... un parbriz. BYD nu se afla la prima abatere de acest tip, constructorul chinez abordand anterior identic "problema" BMW Seria 7 prin modelul F6.
nipono-japoneze ?!