Formula 1: Max Verstappen, victorie în Japonia. Piloții McLaren, pe podium
Max Verstappen a câștigat Marele Premiu al Japoniei și a trecut în cont primul său succes din 2025. Alături de el pe podium s-au clasat Lando Norris pe locul 2 și Oscar Piastri pe locul 3.
A 3-a etapă din sezonul 2025 de Formula 1 a adus echipele și piloții în țara Soarelui Răsare, pe legendarul circuit Suzuka. În calificările pentru marea cursă, Max Verstappen a obținut primul său pole position din 2025 cu un tur care a sfidat așteptările celor din paddock. Lângă el în prima linie a venit Lando Norris, urmat de Oscar Piastri pe 3, Charles Leclerc pe 4 și George Russell pe 5.
Yuki Tsunoda, noul coechipier al lui Max Verstappen, a avut o sesiune dezamăgitoare după ce s-a calificat doar pe locul 15. Japonezul de la Red Bull avea să plece în cursă de pe locul 14 datorită unei penalizări pentru Carlos Sainz Jr din cauză că a încurcat turul rapid al lui Lewis Hamilton, calificat pe 8.
START PE CIRCUIT UMED
Înainte de cursă a plouat la Suzuka, ceea ce a făcut ca pista să fie umedă atunci când s-a ajuns la ora de start. Totuși, circuitul nu a fost îndeajuns de ud încât să fie necesare anvelopele intermediare. Astfel, toți piloții au început cursa cu anvelope de uscat de compoziții diferite. Lewis Hamilton a fost singurul pilot din top 10 care a început cursa cu cele mai dure anvelope. Toți cei din față au plecat cu anvelopele medium.
La start, Verstappen și-a păstrat cu ușurință avantajul în fața lui Norris și Piastri. Primul tur nu a adus nicio schimbare de poziție în primele 10 locuri, acestea fiind vizibile în a doua parte a plutonului. Unii piloți, precum Jack Doohan și Lance Stroll, au plecat în cursă cu anvelopele soft, ceea ce le-a oferit un avantaj decisiv la start.
Singura acțiune notabilă în primul tur a fost un duel între Fernando Alonso și Pierre Gasly pentru locul 11. Ulterior, duelul avea să fie câștigat de fostul campion mondial de la Aston Martin. Câteva tururi mai târziu, Yuki Tsunoda a câștigat o poziție după ce l-a depășit pe Liam Lawson, cel cu care a făcut schimb de locuri la Red Bull.
A urmat apoi o depășire a lui Lewis Hamilton asupra lui Isack Hadjar pentru locul 6. Fostul campion mondial de la Ferrari a început apoi să-l prindă din urmă pe Kimi Antonelli, aflat pe locul 6.
Până la opririle la boxe, pozițiile au rămas în foarte mare parte neschimbate față de ordinea de start. Evident, primii care au oprit au fost piloții cu anvelopele cele mai moi. Lance Stroll a intrat la boxe după doar 10 tururi și a revenit pe circuit pe locul 20, ultima poziție.
Între timp, Verstappen a reușit să se distanțeze la puțin peste 2 secunde față de Norris. La rândul său, Piastri se ținea foarte aproape de coechipierul său de la McLaren. Norris a încercat să reducă din avantajul lui Verstappen, însă nu s-a apropiat amenințător de campionul mondial en-titre.
KIMI ANTONELLI, CEL MAI TÂNĂR PILOT ÎN FRUNTEA UNEI CURSE
Dintre piloții din top 10, George Russell a fost primul care a oprit la boxe, în turul 20, pentru a schimba de pe medium pe anvelopele hard. Britanicul de la Mercedes a revenit pe locul 13, în spatele lui Tsunoda. A urmat apoi Piastri, care a revenit pe locul 9, în fața lui Alonso.
La un tur după oprirea lui Piastri, Max Verstappen, Lando Norris și Charles Leclerc au intrat la boxe în același tur. Aici a urmat un moment controversat după ce Lando Norris a trebuit să treacă prin iarba de la ieșirea de la boxe după ce a fost lansat imediat lângă rivalul său. Norris a acuzat prin radio că Verstappen l-ar fi forțat să meargă pe iarbă, însă reluările au arătat că Verstappen nu l-a încurcat pe Norris la ieșirea de la boxe.
Între timp, Kimi Antonelli a preluat conducerea cursei și, cu această ocazie, a stabilit un nou record pentru cel mai tânăr pilot care a condus o cursă de Formula 1, la 18 ani și 224 de zile. Pe locul 2 a urcat Hamilton, care încerca să-și prelungească stint-ul pe anvelopele hard. Pe locul 3 era Verstappen, urmat de Norris și Piastri.
Ceva mai în spate, Carlos Sainz încerca să se apere de Isack Hadjar în bătălia pentru locul 9. Spaniolul de la Williams încă nu oprise la boxe, în timp ce francezul de la Racing Bulls avea un set de anvelope noi. Hadjar a reușit să treacă de Sainz în primul viraj și să urce pe locul 9.
Înapoi în față, Max Verstappen l-a prins din urmă pe Lewis Hamilton, care a trebuit să ia o trasă largă în șicană după ce a blocat o roată pe frânare. Verstappen a trecut de Hamilton câteva secunde mai târziu pentru a urca pe locul 2. Britanicul de la Ferrari a oprit la boxe pentru a trece pe anvelopele medium, revenind pe locul 7.
Liderul Antonelli a oprit în turul 32 pentru anvelopele hard și a revenit pe circuit pe locul 6, în fața lui Hamilton. De aici, cursa a intrat într-o fază statică până la final.
Asta nu a însemnat că bătălia pentru victorie era decisă. În ultimele tururi, Max Verstappen nu reușea să se distanțeze la mai mult de 1.4 secunde față de Norris, însă nici britanicul nu a reușit să intre în raza DRS a lui Verstappen. Piastri pe locul 3 era în raza DRS a lui Norris și a încercat să convingă echipa să facă schimb de locuri pentru a încerca să pună și mai multă presiune pe Verstappen. Pozițiile au rămas, însă, neschimbate până la finalul cursei.
A 4-A VICTORIE CONSECUTIVĂ PENTRU VERSTAPPEN ÎN JAPONIA
La finalul celor 53 de tururi, Max Verstappen și-a trecut în cont prima victorie din 2025. Lando Norris a terminat pe locul 2, la 1.4 secunde în spatele campionului mondial. Oscar Piastri a încheiat pe locul 3 pentru un dublu podium McLaren.
Charles Leclerc a terminat pe locul 4, urmat de George Russell pe 5 și Kimi Antonelli pe locul 6. Tânărul italian a mai reușit să stabilească încă două recorduri. El este acum cel mai tânăr pilot care a stabilit un tur rapid într-o cursă de Formula 1 și a stabilit un nou record al circuitului în cursă. Lewis Hamilton a încheiat pe locul 7, urmat de Hadjar, Alex Albon și Oliver Bearman în top 10.
În afara primilor 10, clasamentul arată astfel: Fernando Alonso (11), Yuki Tsunoda (12), Pierre Gasly (13), Carlos Sainz Jr (14), Jack Doohan (15), Nico Hulkenberg (16), Liam Lawson (17), Esteban Ocon (18), Gabriel Bortoleto (19) și Lance Stroll (20).
UN PUNCT DIFERENȚĂ ÎNTRE NORRIS ȘI VERSTAPPEN
În campionatul piloților, Lando Norris conduce cu 62 de puncte, însă avansul său este acum de numai un singur punct în fața lui Max Verstappen pe locul 2. Oscar Piastri este pe locul 3 cu 49 de puncte, urmat de George Russell pe locul 4, cu 45 de puncte.
La constructori, situația este una mai avantajoasă pentru McLaren, care conduce cu 111 puncte. Pe locul 2 este Mercedes, cu 75 de puncte, iar Red Bull, care încă nu a reușit să adune puncte cu ambele mașini în 2025, este pe locul 3, cu 61 de puncte. Ferrari este la mare distanță, pe locul 4, cu doar 35 de puncte, urmat de Williams pe locul 5 (19 puncte), Haas (15 puncte), Aston Martin (10 puncte), Racing Bulls (7 puncte) și Kick Sauber (6 puncte). Alpine rămâne singura echipă fără puncte în 2025.
Următoarea cursă este Marele Premiu din Bahrain, care se va desfășura în acest weekend. Cursa va avea loc în 13 aprilie.
via Formula 1
Ciudat. Hamilton a plecat de la Mercedes deoarece spunea ca echipa subperforma, dar odata ajuns la Ferrari se dovedeste ca tocmai Ferrari subperformeaza, Mercedes fiind considerabil inaintea celor de la Ferrari in ambele clasamente. Felicitari lui Verstappen, a reconfirmat a patra oara consecutiv ca Suzuka este unul dintre acele circuite unde mana pilotului are un rol determinant.