Formula 1: Lando Norris, victorie în Monaco. Leclerc și Piastri, pe podium

Publicat luni, 26.05.2025 12:19 de Tiberiu Safta

Lando Norris a câștigat Marele Premiu din Monaco, fiind prima sa victorie în principat. Britanicul de la McLaren a obținut o victorie importantă în fața eroului local Charles Leclerc și a rivalului său din campionat, Oscar Piastri.

Pentru prima dată în istoria Formulei 1, am avut parte de o cursă cu două opriri obligatorii. Marele Premiu din Monaco din 2025 a fost o cursă în care tacticile au contat mai mult ca oricând. La finalul celor 78 de tururi ale principatului, Lando Norris și-a trecut în cont a doua sa victorie din acest sezon și prima din carieră pe străzile din Monaco.

MOMENTE PALPITANTE ÎN PRIMUL TUR

Alegerea anvelopelor a fost diferită pentru aproape fiecare pilot în top 10. Lando Norris, plecat din pole position, a ales să ia startul cu anvelopele medium, o alegere făcută și de Charles Leclerc și Oscar Piastri pe locurile 2 și 3. Max Verstappen, calificat pe locul 4, a ales o strategie alternativă, cu start pe anvelope hard. Aceeași alegere a fost făcută și de Fernando Alonso, Carlos Sainz Jr, George Russell și Kimi Antonelli. Au existat și piloți precum Yuki Tsunoda care au plecat în cursă cu soft-uri.

La start, Charles Leclerc a avut cea mai bună lansare și a reușit să vină lângă Lando Norris în zona de frânare a primului viraj. Norris și-a apărat poziția, însă a blocat roțile din față pe frânare. Din fericire pentru pilotul McLaren, el nu doar că a reușit să evite un start dezastruos, ci și-a păstrat avantajul în fața lui Leclerc după primul viraj.

Max Verstappen a încercat și el o manevră similară cu cea a lui Leclerc, de această dată asupra lui Piastri. Australianul a fost ceva mai prudent pe frânare, însă și-a menținut poziția în fața cvadruplului campion mondial. După primul viraj, ordinea din top 10 a rămas neschimbată.

În primul tur am avut parte și de primul moment dramatic. Gabriel Bortoleto l-a depășit pentru scurtă vreme pe Kimi Antonelli în celebrul ac de păr al circuitului. Micul moment de glorie avea să se transforme rapid în agonie după ce italianul de la Mercedes a lansat un contraatac asupra brazilianului de la Kick Sauber în virajul următor. Bortoleto a rămas fără spațiu de manevră și a izbit zidul de protecție.

Din fericire, Bortoleto a reușit să revină pe circuit, însă cursa a fost neutralizată cu Safety Car Virtual pentru a recupera bucăți de fibră de carbon rămase în acea zonă.

ACROȘAJ ÎNTRE GASLY ȘI TSUNODA

Cursa a revenit sub steag verde în cel de-al 4-lea tur, fără ca vreo poziție să fie schimbată. Următorul moment de neutralizare a venit în turul 9. Pierre Gasly, care a plecat de pe locul 17, era într-o luptă cu Yuki Tsunoda pentru o poziție în afara punctelor. La ieșirea din tunel, francezul de la Alpine a ratat frânarea pentru șicană și s-a izbit de monopostul japonezului de la Red Bull. Gasly a rupt suspensia din stânga față și a fost silit la abandon, în timp ce Tsunoda a mers mai departe cu un monopost avariat.

Deși au fost lăsate multe bucăți pe circuit, cursa nu a fost neutralizată după acest incident. În zona unde a avut loc accidentul, Max Verstappen a încercat să-l depășească pe Oscar Piastri, însă fără succes pentru olandez.

PRIMA SERIE DE OPRIRI LA BOXE

Dintre piloții fruntași, Lewis Hamilton a fost primul care a oprit la boxe. Fostul campion mondial a oprit în turul 19 pentru a trece pe un set nou de anvelope hard. La scurt timp, liderul Norris a oprit și el pentru anvelope noi și a revenit pe locul 4. Noul lider al cursei era acum Charles Leclerc, urmat de Piastri și Verstappen. Norris avea acum ocazia de a trage tare într-o zonă liberă de trafic.

Piastri a încercat să-l surprindă pe Leclerc cu un undercut la boxe, însă oprirea australianului a fost prea lentă pentru a pune presiune pe monegasc. Leclerc a oprit în turul 22 și a revenit pe circuit pe locul 3, între Norris și Piastri. Cu această oprire, Max Verstappen era acum noul lider.

PILOȚII MERCEDES, ÎNCURCAȚI DE PILOȚII WILLIAMS

Mult mai în spate, piloții Mercedes erau în luptă cu rivalii de la Williams pentru locurile imediat din afara punctelor. Carlos Sainz a încetinit vizibil pentru a-i crea spațiu coechipierului său, Alex Albon de a efectua prima oprire fără să piardă poziții. George Russell, aflat în spatele lui Sainz, a încercat să treacă de spaniol, însă niciodată nu a reușit să se apropie suficient de spaniol pentru a încerca o manevră de depășire.

Între timp, Max Verstappen a intrat la boxe în turul 28 pentru anvelope medium. Ordinea de la startul cursei a fost restabilită, cu Norris lider în fața lui Leclerc și Piastri.

ABANDON PENTRU ALONSO

În turul 38, Fernando Alonso, care se afla pe locul 6, a fost silit la abandon din cauza unei probleme la motor. Fostul campion mondial are parte de un sezon extrem de dificil. Până acum, spaniolul nu a reușit să obțină niciun punct în 2025.

Pe de altă parte, Alex Albon a oprit pentru a doua oară în turul 41 și, odată ieșit de la boxe, a început să țină în spate piloții Mercedes, care încă nu efectuaseră prima oprire, pentru a-i crea spațiu lui Carlos Sainz Jr. Russell și-a făcut simțită frustrarea prin radio față de pilotajul thailandezului de la Williams. Ulterior, britanicul de la Mercedes a decis să taie intenționat șicana de la ieșirea tunelului pentru a trece de Albon. Această manevră i-a adus lui Russell o penalizare drive-through.

În față, Piastri a fost primul dintre cei fruntași care au oprit pentru a doua oară, oprirea sa fiind în turul 49. A urmat Leclerc un tur mai târziu, iar apoi a oprit și Lando Norris pentru anvelope noi în turul 51. Verstappen preluase din nou conducerea cursei, sperând la incidente pe circuit pentru a avea o șansă la victorie.

NORRIS, PUS SUB PRESIUNE DE LECLERC

Aproape de finalul cursei, Lando Norris și Charles Leclerc l-au ajuns din urmă pe Max Verstappen și a început un duel între cei 3 piloți. Lupta pentru victorie se dădea între pilotul McLaren și pilotul Ferrari, având în vedere că Verstappen mai trebuia să oprească încă odată. Leclerc s-a apropiat până în raza DRS a lui Norris, însă britanicul nu a cedat presiunilor monegascului.

Inclusiv Piastri s-a apropiat periculos de Leclerc în ultimele tururi, fără ca acesta să reușească o manevră de depășire asupra pilotului Ferrari. Max Verstappen a fost nevoit să accepte locul 4 ca rezultat final și a intrat la boxe pentru ultima sa oprire în penultimul tur al cursei.

PRIMA VICTORIE PENTRU MCLAREN ÎN MONACO DIN 2008

La finalul celor 78 de tururi, Lando Norris a câștigat cursa din Monaco și a trecut în cont a doua sa victorie din acest sezon, după etapa de deschidere din Australia. Totodată, aceasta este prima victorie a lui Norris pe străzile principatului și prima victorie pentru McLaren după 17 ani pe străzile din Monaco.

Charles Leclerc a terminat pe locul 2, iar podiumul a fost completat de Oscar Piastri. Max Verstappen a încheiat pe locul 4, urmat de Lewis Hamilton pe locul 5. Isack Hadjar a terminat pe un meritat loc 6, în fața lui Esteban Ocon și Liam Lawson. Alex Albon și Carlos Sainz completează pozițiile din puncte.

În afara punctelor, George Russell a încheiat pe locul 11, urmat de Oliver Bearman, Franco Colapinto, Gabriel Bortoleto, Lance Stroll, Nico Hulkenberg, Yuki Tsunoda și Kimi Antonelli.

TREI PUNCTE ÎNTRE PIASTRI ȘI NORRIS

În clasamentul piloților, Oscar Piastri este în continuare lider, însă avansul său este acum de doar 3 puncte în fața lui Lando Norris pe locul 2. Australianul are 161 de puncte, iar Norris are 158 de puncte după etapa din Monaco. Max Verstappen este pe locul 3, cu 136 de puncte. George Russell este pe locul 4, cu 99 de puncte, iar Charles Leclerc se află pe locul 5, cu 79 de puncte adunate.

La constructori, McLaren are acum 319 puncte și este lider detașat în acest campionat. Pe locul 2, la mare distanță, este Mercedes, cu 147 de puncte. Echipa germană este la doar 5 puncte în fața celor de la Red Bull. La rândul său, echipa austriacă este la doar un singur punct în fața celor de la Ferrari pe locul 4.

Urmează Marele Premiu al Spaniei, care are loc în perioada 30 mai – 1 iunie.

via Formula 1

  • MarS, luni, 26.05.2025 13:57

    Bine ca pastreaza cursa asta sa isi faca poze toti sicofantii, dar elimina super circuite

  • Bixente, luni, 26.05.2025 14:21

    Alonso nu considera ca a venit timpul pentru retragere? Reprezentatiile sale sunt ridicole. Alonso nu realizeaza ca blocheaza accesul multor piloti tineri talentati si foarte dornici de afirmare? Ca sa nu mai amintesc uriasul neajuns pe care l-a generat celor de la Renault, la momentul cand n-a dat dovada de altruism nici la 40 de ani in a-i oferi volanul unui tanar extrem de promitator la vremea respectiva si care a confirmat ulterior pe deplin, Oscar Piastri. Aston sta azi, culmea, intr-un singur pilot care-i asimilat cu notiunea de antitalent, Lance. Fara punctele aduse de Lance, Aston era la cota zero dupa o treime din acest sezon. Epoca Alonso a apus de multi ani. Alonso trage competitia in jos. Iar Hamilton, alt defazat, se hraneste si el din supremul alibi: Fernando este mai batran decat mine, deci eu sunt cu atat mai indreptatit sa continui. Nu. Sub nicio forma. F1 nu merita transformata intr-o competitie de old-boys!

  • Radu, luni, 26.05.2025 19:44

    @MarS Da, circuitul din Malaezia imi placea. @Bixente Alonso nu are masina pe masura valorii sale, ce sa-i faci - F1 e un sport nedrept, dar aduce bani multi. Despre asta e vorba, de fapt.

  • Bixente, marţi, 27.05.2025 11:52

    @Radu Lance Stroll are la dispozitie vreun McLaren? N-are, dar a reusit 14 puncte. Lance Stroll a devenit barometru pentru Alonso in cadrul Aston Martin. Asta inseamna ca Alonso se acopera de ridicol absolut, dupa 1/3 scursa din acest sezon Alonso se afla la cota ZERO. ZERO BARAT. Alonso a devenit egalul lui Bortolletto, Doohan si Colapinto. Timpul sau a trecut de mult, iar faptul ca Alonso isi pune sperante in sezonul viitor alaturi de PU Honda cu noile monoposturi, nu face decat sa ne transmita faptul ca Alonso ori este rupt de realitate, ori este un panglicar, un "vanator" al foloaselor necuvenite. Nici nu mai conteaza care-i explicatia din cele doua variante, ambele nu fac decat sa-l compromita pe Alonso.

  • Statisticianu', marţi, 27.05.2025 15:21

    @Radu Fernando Alonso a devenit un coțcar. Driver Contract Expiration Base F1 Driver Salaries Total 2025 F1 Driver Salaries w/Bonuses Red Bull Max Verstappen through 2028 $65 million $75 million Liam Lawson through 2025 $3 million $5 million Ferrari Charles Leclerc through 2027 $34 million $36 million Lewis Hamilton through 2026 $60 million $70 million Mercedes Kimi Antonelli through 2025 $3million $5 million George Russell through 2025 $15 million $23 million Alpine Pierre Gasly through 2026 $10 million $12 million Jack Doohan through 2025 $2 million $3 million McLaren Lando Norris through 2027 $20 million $35 million Oscar Piastri through 2028 $20 million $25 million Aston Martin ---------------------------------------------- Fernando Alonso through 2026 $20 million $27.5 million ------------------------------------------- Lance Stroll through 2026 $3 million $3 million Sauber/Audi Nico Hulkenberg through 2026 $5 million $7 million Gabriel Bortoleto through 2026 $2 million $2 million Racing Bulls Isack Hadjar through 2025 $1 million $2 million Yuki Tsunoda through 2025 $3 million $5 million Haas Esteban Ocon through 2026 $5 million $7 million Oliver Bearman through 2026 $1 million $2 million Williams Alex Albon through 2026 $5 million $8 million Carlos Sainz Jr. through 2026 $10 million $15 million

  • Maverick, miercuri, 28.05.2025 09:14

    @Bixente, lasă-ne cu teoriile tale că din cauza vanității tale ce-ți mănâncă mințile scoți niște idei de te doare capul. Săptămâna trecută scriai despre Leclerc că e "un potlogar dovedit. Rusine, Leclerc !Clementa nu-si mai are rostul, Leclerc a recertificat ca este un escroc patologic". Acum după un rezultat (adevărat, nu chiar pe care și l-ar fi dorit la el acasă) destul de bun ce mai zici? Vezi cum sapi groapa altuia și tu cazi în ea? Un deștept poate face asta? Mai bine taci și fă pe prostul decât să vorbești și să ți se confirme că într-adevăr ești! :))