Formula 1 în 2014: Cum (nu) am văzut cursele în direct pe internet pe Dolce TV şi Telekom TV
2014 a fost primul sezon în care Formula 1 a fost transmisă în România de postul Dolce Sport. În calitate de fan al competiţiei şi fără să fiu client Telekom (fostul Romtelecom), am reuşit să văd cursele în direct pe internet în mod legal, pe platforma Dolce TV, însă după transferul la Telekom TV acest lucru a devenit imposibil.
Mai erau doar câteva zile până la Crăciunul anului 2013. Într-o perioadă în care ştirile legate de sporturile cu motor erau sporadice şi mai mult forţate, un comunicat de presă produce un mic şoc printre fanii Formulei 1 din România: agenţia de drepturi sportive MP&Silva anunţă că a cumpărat drepturile TV ale Formulei 1 pentru România pentru sezoanele 2014-2019.
Teoretic, o astfel de veste semnalizează că în România există un interes suficient de mare pentru Formula 1 pentru ca o agenţie internaţională să preia drepturile TV pentru nu mai puţin de şase sezoane. În practică, lucrurile sunt mai complicate: televiziunile interesate de competiţie trebuie să vină cu oferte pentru MP&Silva, care devine astfel un intermediar între Formula One Management (FOM) şi televiziuni. Ce se întâmplă în orice tranzacţie la apariţia unui intermediar? Creşte preţul pentru cumpărătorul final, în cazul nostru pentru televiziuni.
Negocieri cu Digi Sport şi Dolce Sport
În ultimele trei sezoane, Formula 1 fusese transmisă de Digi Sport, post TV aflat în proprietatea operatorului RCS-RDS. Între timp, politica operatorului începuse deja să se schimbe: nu mai dorea să cumpere cu orice preţ drepturi TV pentru competiţii sportive, dovada fiind renunţarea la Premier League, una dintre cele mai importante competiţii interne de fotbal din lume şi, mai târziu, la Liga I, campionatul intern de fotbal. La începutul anului 2014, sursele RCS-RDS afirmau despre drepturile TV ale Formulei 1 că "dacă nu le luăm noi, nu le ia nimeni".
Exista într-adevăr pericolul ca Formula 1 să nu fie la TV în România, întrucât televiziunile comerciale (printre care se numără ProTV şi Antena 1) nu erau interesate de subiect din cauza preţului mare şi a audienţelor mici, iar despre Romtelecom, singurul rival RCS-RDS care deţinea o televiziune de sport, se spunea simplu că "nu are bani" pentru un sport scump precum Formula 1.
Şi totuşi, în 21 februarie, cu mai puţin de o lună înainte de startul sezonului, Dolce Sport anunţă triumfător achiziţionarea drepturilor TV pentru Formula 1 pentru sezoanele 2014 şi 2015.
"Încercăm să oferim telespectatorilor Dolce Sport competiţii de calitate, întreceri cu pedigree, iar clasa Formulei 1 este principalul motiv pentru alegerea noastră. Ştim că vorbim despre un fenomen foarte îndrăgit în România, din care ne bucurăm că vom face parte şi noi în următoarele două sezoane. Vom oferi telespectatorilor un adevărat spectacol, vom inova şi vom face din fiecare Mare Premiu o experienţă de neuitat", spunea atunci Vlad Enăchescu, directorul general al postului Dolce Sport.
Vestea nu a picat tocmai bine: la nivelul lunii iunie 2013, postul Dolce Sport putea fi recepţionat doar de cei 1.3 milioane de clienţi Romtelecom şi avea un istoric nu tocmai faimos în gestionarea drepturilor TV pentru motorsport. De exemplu, promovarea pentru Campionatul Mondial de Raliuri este aproape inexistentă, iar transmisiunile în direct ale ultimei probe speciale din cadrul etapelor se face sporadic, deşi există nu mai puţin de patru posturi Dolce Sport, dintre care două permanente.
Primele nemulţumiri au apărut chiar în rândul clienţilor Romtelecom în momentul în care Dolce Sport a confirmat că nu va transmite în direct sesiunile de antrenamente. Decizia era surprinzătoare în contextul în care drepturile pentru antrenamente erau incluse în pachetul complet din care mai făceau parte calificările şi cursele de Formula 1, dar şi cursele de GP2 şi GP3, însă postul considera că audienţa mică pentru aceste evenimente nu justifică investiţia în spaţiul de emisie.
Formula 1 pe internet: concept modern implementat modest
Ca fan al Formulei 1 care nu este abonat la niciun serviciu Romtelecom, nu am privit deloc cu ochi buni preluarea drepturilor TV pentru Formula 1 de către Dolce Sport. Din diverse motive mai mult sau mai puţin subiective, nu aveam nicio intenţie să mă abonez la Romtelecom. Evident, existau numeroase alte alternative, inclusiv pe posturi de televiziune din străinătate, însă pe de altă parte aş fi vrut să existe posibilitatea să urmăresc Dolce Sport.
Soluţia a venit în 14 martie, chiar în ziua în care noul sezon al Formulei 1 debuta pe circuitul de la Melbourne cu primele sesiuni de antrenamente libere: postul Dolce Sport putea fi urmărit în direct pe platforma Dolce TV sau prin aplicaţia pentru smartphone-uri şi tablete şi de către fanii care nu erau abonaţi la Romtelecom, în schimbul unui abonament de 4 EUR/lună sau de 1.5 EUR/zi.
De aici a început însă distracţia: pentru a cumpăra unul dintre cele două abonamente disponibile existau două opţiuni: să încarci contul prin intermediul unui card bancar sau să trimiţi un SMS la un număr scurt. Indiferent de opţiune am fost nevoit să plătesc cel puţin 5 EUR+TVA, adică 6.2 EUR, pentru a putea încărca contul, adică cu peste 50% mai mult decât preţul abonamentului solicitat de Dolce Sport.
O altă problemă a fost lipsa de informaţii relevante: după achiziţionarea abonamentului, nu puteam vedea în cont când expiră abonamentul. De fapt, în profilul de utilizator nu exista nicio menţiune că sunt abonat la acest serviciu, însă partea bună era că, atât timp cât abonamentul era activ, nu puteam cumpăra din greşeală un nou abonament lunar.
Calitate HD pentru transmisii pe desktop şi tabletă
În schimb, am fost plăcut impresionat de funcţionarea efectivă a serviciului. Chiar de la cursa de debut din Australia, am putut urmări Formula 1 pe calculatorul desktop sau pe tabletă pe postul Dolce Sport HD, la o calitate foarte bună a imaginii. Desigur, au existat ocazional şi mici întreruperi, inevitabile în cazul unui streaming pe internet şi dependente şi viteza conexiunii, însă în ansamblu calitatea a fost foarte bună.
Nimic de reproşat aici, cu excepţia sunetului: la aproape fiecare cursă, în momentul în care începea transmisiunea de Formula 1, comentariul stereo se transforma în comentariu mono. Cu alte cuvinte, sunetul de fundal era în continuare stereo, la un volum relativ scăzut, dar comentariile lui Berti Panaiot şi Alexandru Dobai erau mono. Singura soluţie a fost să renunţ ocazional la căşti în favoarea unicului difuzor al tabletei.
Trecerea la brandul Telekom, efecte negative asupra serviciului
Serviciul a funcţionat în aceiaşi parametri timp de mai bine de o jumătate de an, însă lucrurile s-au schimbat în râu în toamnă. În luna septembrie a acestui an, Romtelecom şi Cosmote au trecut la brandul Telekom, operatorul german de telecomunicaţii care deţine 40% din acţiunile grupului grec OTE, care la rândul său deţine pachetul majoritar de acţiuni la Romtelecom şi Cosmote.
Potrivit unor informaţii dezvăluite de Ziarul Financiar, campania de promovare a noului brand a costat peste 15 milioane de euro, însă fanii Formulei 1 au fost afectaţi în mod negativ de această schimbare.
Serviciul Dolce TV a rămas funcţional şi după luna septembrie, însă nu am mai avut posibilitatea de a încărca contul pentru a plăti abonamentul la pachetul Dolce Sport. În plus, Telekom anunţase că serviciile Dolce TV vor fi transferate pe o nouă platformă Telekom TV începând din 1 octombrie.
Abonamentul meu la Dolce TV expirase la sfârşitul lunii septembrie, la câteva zile după Marele Premiu al statului Singapore. Următoarea etapă era programată în Japonia în 3-5 octombrie, atunci când nouă platforma Telekom TV trebuia să fie deja operaţională. Din păcate, nu a fost cazul. Site-ul menţiona că serviciile Telekom TV şi, implicit, pachetul Dolce Sport, pot fi urmărite pentru moment doar pe tabletă.
Din păcate, contul Dolce TV nu era valabil şi pentru Telekom TV, iar înregistrarea unui nou cont se putea face doar pe versiunea de desktop a serviciului Telekom TV, care nu era încă funcţională. Prin urmare, nu am putut vedea pe Dolce Sport cursele din Japonia, Rusia şi Statele Unite, în ciuda faptului că eram interesat să plătesc pentru acest serviciu, astfel că a trebuit să apelez la alte soluţii.
Telekom TV: o nouă platformă, noi probleme
La câteva zile după Marele Premiu al Statelor Unite, platforma Telekom TV a devenit funcţională şi a devenit chiar mai atractivă: pachetul Dolce Sport costa acum doar 2.5 EUR/lună în loc de 4 EUR/lună, o scădere de aproape 50%.
Prin urmare, în weekendul Marelui Premiu al Braziliei din 7-9 noiembrie, mi-am făcut cont pe platformă şi am ales să încarc contul prin SMS, după aceleaşi reguli: încărcarea minimă era de 5 EUR. Aici am avut primele neplăceri: deşi pe pagina produsului era menţionat că preţul plătit este de 5 EUR cu TVA, în realitate am plătit 5 EUR plus TVA, adică 6.2 EUR.
Marea problemă a venit însă la activarea codului primit prin SMS, când am fost redirecţionat în pagina de autentificare, fără ca suma încărcată să apară în cont. Ulterior codul nu a mai fost valid, iar din acest motiv nu am putut accesa pachetul Dolce Sport, deşi plătisem 6.2 EUR.
În săptămâna care a urmat etapei din Brazilia, am fost contactat de serviciul de relaţii cu clienţii al Telekom şi am fost informat că problemele au fost remediate: într-adevăr, în cont apăreau acum 6.2 EUR. M-am bucurat la gândul că voi putea vedea măcar ultima cursă a sezonului din Abu Dhabi pe Dolce Sport, însă totul s-a năruit în weekendul respectiv: platforma Telekom TV nu era funcţională: se încarcă doar meniul din partea de sus şi de jos a ecranului, fără posibilitatea de a mă loga în cont. Aplicaţia pentru tablete era de asemenea nefuncţională, întrucât la introducerea numelui de utilizator şi parolei primeam o eroare potrivit căreia contul respectiv nu există.
Serviciul a redevenit funcţional abia la începutul săptămânii următoare, însă deja era tardiv: sezonul 2014 al Formulei 1 se încheiase.
Câteva concluzii
Iniţiativa de a oferi tuturor fanilor Formulei 1 posibilitatea de a urmări postul Dolce Sport şi fără să fie clienţi Telekom este de apreciat, mai ales că preţurile solicitate de companie sunt decente şi, de la trecerea la brandul Telekom, chiar mici.
Din păcate, modul în care a funcţionat serviciul pe parcursul acestui an indică faptul că proiectul a fost realizat pe ultima sută de metri (vezi lipsa de informaţii despre abonament în vechea platformă Dolce TV), fără să fie îmbunătăţit semnificativ pe parcursul anului (vezi problemele cu sunetul) şi fără ca trecerea la brandul Telekom să fie realizată imediat pentru a asigura o continuitate a serviciului (vezi imposibilitatea de a urmări Dolce Sport începând din luna octombrie).
Nu-mi rămâne decât să sper că reprezentanţii Telekom vor învăţa din aceste probleme şi vor oferi în 2015 o platformă care să funcţioneze în mod corespunzător pe tot parcursul sezonului.
Echipa Automarket a încercat să obţină informaţii despre numărul de utilizatori activi ai serviciului Telekom TV, însă până la publicarea acestui articol reprezentanţii Telekom nu au răspuns solicitărilor noastre. În cazul în care vom primi un răspuns, vom actualiza acest articol cu informaţiile oferite de operator.
Draga Dolce Sport, 1. Este de neconceput ca un post tv (dedicat exclusiv sportului) care detine drepturile pentru televizarea campionatului de Formula 1 sa se rezume la a oferi doar calificari si cursa propriu-zisa. NU antrenamente libere, NU o emisiune dedicata acestei competitii (total neprofesionist, se intra in direct cu 5 minute inainte de inceputul cursei). 2. Din pacate pentru echipa de comentatori Dolce, avem niste repere mult mai profesioniste din anii precedenti de la RDS (in persoana lui Florin Ion si a lui Antal Putinica). Cu sunetul noilor motoare si ritmul celor 2 comentatori pe fundal ai toate sansele sa adormi inainte de jumatatea cursei. Jalnic. Nu mai fac referire la pronuntia numelor pilotilor care deja ma amuza teribil. Abonat Telekom care prefera sa urmareasca cursele in online pe Sky Sports F1