Formula 1: Carlos Sainz, victorie în Mexic. Dublă penalizare pentru Max Verstappen
Carlos Sainz a câștigat Marele Premiu al orașului Mexico City. Lando Norris a terminat pe locul 2, în fața lui Charles Leclerc, în timp ce Max Verstappen a primit două penalizări pentru pilotaj agresiv.
A 20-a etapă a sezonului de Formula 1 din 2024 a adus piloții și echipele în Mexic pentru Marele Premiu din Mexico City. Înaintea acestei curse, Max Verstappen avea un avantaj de 57 de puncte în fața rivalului său la titlu, Lando Norris, în timp ce Ferrari sufla în ceafa celor de la Red Bull în clasamentul constructorilor, fiind la doar 8 puncte distanță.
După o cursă cu foarte multă acțiune și cu noi momente controversate în lupta pentru titlu, Carlos Sainz a câștigat etapa din Mexic, cu Lando Norris pe locul 2 și cu Max Verstappen în afara podiumului.
CALIFICĂRI: SAINZ ÎN POLE, DEZASTRU PENTRU PIASTRI ȘI PEREZ
Dar înainte de a trece în caiet ce s-a întâmplat în cursă, trebuie să vedem mai întâi cum s-au desfășurat calificările de sâmbătă. Aici am avut parte de două surprize foarte mari. Sergio Perez, aflat sub mare presiune în acest weekend, nu a reușit să treacă de Q1. Mexicanul a dezamăgit în fața propriilor suporteri cu doar locul 18 pe grilă.
Cealaltă surpriză în calificări a fost Oscar Piastri. Nici australianul de la McLaren nu a reușit să treacă mai departe în Q2 și a trebuit să se mulțumească doar cu locul 17.
În față, între timp, Carlos Sainz a obținut pole position, cu un timp de 1 minut și 15.946. Spaniolul de la Ferrari a împărtășit prima linie cu Max Verstappen. Imediat în spatele celor doi au fost Lando Norris, pe locul 3 și Charles Leclerc pe locul 4. Au urmat piloții Mercedes, cu George Russell în fața lui Lewis Hamilton, apoi au venit Kevin Magnussen, Pierre Gasly, Alex Albon și Nico Hulkenberg în top 10.
Sesiunea de calificări a fost oprită cu steag roșu la finalul Q2, după un accident pentru Yuki Tsunoda. Japonezul de la RB s-a calificat pe locul 11, în fața noului său coechipier, Liam Lawson.
ACROȘAJ ÎNTRE TSUNODA ȘI ALBON LA START
Din păcate pentru Tsunoda, accidentul din calificări avea să fie un semn negativ pentru cursă. La start, Verstappen a avut cel mai bun start și a reușit să ajungă roată la roată cu Sainz în primul viraj. Spaniolul a fost forțat să taie virajul și să revină pe circuit cu mult în fața triplului campion mondial. Fără să piardă timp, Sainz i-a cedat poziția lui Verstappen pentru a evita o penalizare.
Cursa a fost neutralizată cu Safety Car în primul tur după un acroșaj între Yuki Tsunoda și Alex Albon. Cei doi s-au atins după ce Pierre Gasly a încercat să se apere în fața thailandezului de la Williams, fără să știe aparent că Tsunoda era pe exteriorul lui Albon. Ambii piloți au fost eliminați în primul tur.
START FALS PENTRU PEREZ
În tot acest timp, Sergio Perez a reușit să urce până pe locul 13. Pe mexican îl aștepta, în schimb, o penalizare de 5 secunde, după ce acesta a depășit marcajul grilei sale la start. Această penalizare avea să-i anuleze pozițiile câștigate până la neutralizarea cursei cu Safety Car.
VERSTAPPEN ÎL FORȚEAZĂ PE NORRIS ÎN AFARA CIRCUITULUI DE DOUĂ ORI
După 5 tururi în spatele Safety Car-ului, cursa a fost reluată, cu Verstappen lider, urmat de Sainz, Norris, Leclerc, Hamilton și Russell. În prima fază, Verstappen s-a distanțat de Sainz la peste o secundă, însă avantajul campionului mondial en-titre nu avea să dureze prea mult. În turul 9, Sainz s-a apropiat de Verstappen și, cu o frânare târzie, dar precisă, spaniolul l-a depășit pe Verstappen pentru a prelua conducerea cursei.
Imediat după această depășire, Verstappen era acum amenințat de Norris. În următorul tur, britanicul de la McLaren a încercat să treacă de olandezul de la Red Bull în al 4-lea viraj. Verstappen, așa cum ne-a obișnuit în cursa precedentă din SUA, l-a forțat pe Norris în afara circuitului. Norris a tăiat virajul și a trecut, pentru doar câteva secunde și în fața lui Sainz, însă i-a cedat imediat poziția spaniolului. Nu același lucru a făcut și cu Verstappen.
Mai târziu în același tur, Verstappen a încercat să-l depășească pe Norris în virajul 8. Rezultatul a fost aproape același. Britanicul a fost forțat să iasă de pe pistă, lucru pe care l-a făcut chiar și Verstappen. În spatele celor doi, Charles Leclerc a profitat de acest moment și a trecut de cei doi pentru a urca pe poziția secundă. De această dată, Norris a rămas în spatele lui Verstappen.
La scurt timp după aceste manevre agresive, Verstappen a primit două penalizări de câte 10 secunde pentru pilotajul său. Cei doi piloți Ferrari începeau să se distanțeze, iar acum Verstappen trebuia să încerce să-l țină în spate pe Norris pentru cât mai mult timp, tocmai pentru ca britanicul să nu aibă șansa să se lupte mai târziu în cursă cu piloții Ferrari.
ABANDON PENTRU ALONSO ÎN AL 400-LEA START
În spatele celor 4 piloți, George Russell a reușit să treacă de Lewis Hamilton. Ceva mai în spate de atât, Fernando Alonso a fost nevoit să abandoneze după 15 tururi cu o problemă tehnică în cel de-al 400-lea start al său. Fostul campion mondial este primul pilot din istoria Formulei 1 care atinge acest prag de curse în carieră.
DUEL ÎNTRE PEREZ ȘI LAWSON
Până în acest moment, Perez a continuat să urce în clasament până pe locul 11, iar următorul pilot din față era Liam Lawson, aflat pe locul 10. Cei doi piloți au avut un duel foarte strâns și la limită. Perez l-a forțat ușor pe Lawson să iasă de pe circuit în cel de-al 4-lea viraj. Neozeelandezul și-a luat revanșa în virajul următor și l-a forțat pe Perez să iasă de pe circuit. Manevra lui Lawson s-a lăsat cu contact între cei doi. Mașina lui Perez a fost avariată cu o gaură în sidepod, iar ritmul său a încetinit brusc din acel moment.
Câteva tururi mai târziu, mexicanul de la Red Bull, amenințat acum de piloții din spatele său din cauza acelei avarii, a intrat la boxe pentru a înlocui anvelopele hard cu unele medium noi. Perez a stat și cele 5 secunde în plus la pitstop pentru a servi acea penalizare pentru startul fals.
Mai în față, Verstappen începea să piardă aderența din anvelope, ceea ce i-a permis lui Norris să se apropie de olandez. Pentru britanic, un nou duel cu Verstappen nu avea să mai dureze mult, având în vedere că olandezul trebuia să stea și cele 20 de secunde la standuri pentru a servi cele două penalizări. În turul 27, Verstappen a intrat la boxe și, după 20 de secunde lungi, a schimbat de pe medium pe hard. Oprirea sa efectivă a durat 24 de secunde, iar acesta a ieșit pe circuit pe locul 15.
Următorul care a trecut la boxe a fost Hamilton, care a trecut și el pe anvelopele de cea mai dură compoziție. Fostul campion mondial a revenit pe locul 10, în spatele lui Franco Colapinto, singurul Williams rămas în cursă. În tot acest timp, Verstappen a început să recâștige pozițiile pierdute și a urcat până pe locul 11 în momentul în care Norris a intrat la boxe. Britanicul a revenit pe locul 4 și a fost urmat la standuri de Leclerc. Sainz, liderul cursei, a oprit în turul 33 pentru a trece de pe medium pe hard și a revenit în poziția de lider.
Singurul pilot fruntaș care nu oprise era acum Oscar Piastri, aflat într-un duel cu Hamilton și Lawson pentru locul 5. Australianul de la McLaren a trecut de neozeelandezul de la RB. Același lucru l-a făcut și Hamilton. Mai târziu, septuplul campion mondial de la Mercedes a trecut și de Piastri cu ajutorul anvelopelor sale mult mai proaspete. Piastri și Lawson au intrat la boxe pentru primul lor pitstop abia în turul 40.
DUEL ÎNTRE PILOȚII MERCEDES
După efectuarea opririlor la boxe, Carlos Sainz avea acum un avantaj de peste 6 secunde în fața lui Leclerc, care avea la rândul său un ecart de sub 5 secunde în fața lui Norris. Totodată, Verstappen a reușit să urce până pe locul 6, însă a raportat pe radio că a rămas fără aderență în anvelopele sale. Olandezul avea să rămână în această poziție până la finalul cursei.
La o distanță mare în fața sa, cei doi piloți Mercedes se pregăteau pentru un nou duel. Russell, care avea o aripă față avariată, începea să fie amenințat de Hamilton pentru locul 4. Cei doi s-au duelat strâns, dar curat, iar după mai bine de 10 tururi de acțiune, Hamilton a reușit să treacă într-un final de Russell.
LECLERC, PRINS DIN URMĂ DE NORRIS
În față, Lando Norris a început să-l prindă rapid din urmă pe Leclerc. Cu doar 10 tururi rămase, Norris era acum în raza DRS a monegascului de la Ferrari, însă depășirea avea să fie una mai ușoară decât s-ar fi așteptat britanicul. La ieșirea din ultimul viraj, Leclerc a pierdut aderența pe roțile din spate și a ieșit larg, la doar câțiva milimetri de a lovi zidul de protecție de pe exteriorul virajului. Din fericire, Leclerc a reușit să controleze situația, însă a căzut în spatele lui Norris, care a început să se distanțeze.
Leclerc avea un avantaj de 30 de secunde în fața lui Hamilton, lucru care i-a permis să intre la boxe pentru a monta un set nou de soft-uri pentru a încerca să stabilească cel mai rapid tur din cursă, care îi aparținea lui Norris. Același lucru l-a făcut și Sergio Perez, aflat pe ultimul loc.
VICTORIE PENTRU SAINZ
La finalul celor 71 de tururi, Carlos Sainz Jr a câștigat Marele Premiu din Mexico City, cu un avantaj de 4.7 secunde în fața lui Norris. Leclerc a terminat pe locul 3 și a luat și punctul bonus pentru cel mai rapid tur al cursei. Lewis Hamilton a încheiat pe locul 4, urmat de George Russell. După o cursă de recuperare, Max Verstappen a terminat pe locul 6, în fața lui Kevin Magnussen. Pe locul 8 a fost Oscar Piastri, și el tot cu o cursă de recuperare. Locul 9 a fost ocupat de Nico Hulkenberg, iar Pierre Gasly a terminat pe locul 10.
În afara punctelor, Lance Stroll a încheiat pe 11, în fața lui Franco Colapinto (12), Esteban Ocon (13), Valtteri Bottas (14), Zhou Guanyu (15), Liam Lawson (16) și Sergio Perez (17).
Pentru Ferrari, aceasta este prima victorie în Mexic din 1990, atunci când Alain Prost a câștigat această cursă. De asemenea, este a doua victorie din acest sezon pentru Carlos Sainz Jr. Iar statistica interesantă nu se oprește aici, deoarece avem acum 6 piloți care au câștigat două sau mai multe curse în acest sezon, o performanță care a fost reușită ultima dată în 1981.
FERRARI URCĂ PE LOCUL 2 ÎN CLASAMENTUL CONSTRUCTORILOR
După cursa din Mexic, Max Verstappen are acum 362 de puncte în clasamentul piloților. Avantajul său a fost redus până la 47 de puncte în fața lui Lando Norris, care are acum 315 puncte. Pe locul 3, la 71 de puncte distanță este Charles Leclerc, iar locul 4 în clasament este ocupat de Oscar Piastri. În ciuda victoriei sale, Carlos Sainz nu mai are nicio șansă matematică de a câștiga titlul în acest an.
La constructori, Ferrari urcă acum pe locul 2 în clasament și trece de Red Bull, care cade acum pe locul 3. Scuderia se află acum la doar 29 de puncte distanță de McLaren. Echipa britanică are acum 566 de puncte, în timp ce echipa italiană are în cont 537 de puncte, iar Red Bull are acum 512 puncte. Pe locul 4, la mare distanță, este Mercedes, cu 366 de puncte.
Nici de această dată nu este timp de pauză, deoarece urmează Marele Premiu de la Sao Paulo, din Brazilia. Această etapă, programată în acest sfârșit de săptămână, va avea și cursă de sprint. Cursa mare va avea loc în 3 noiembrie.
via Formula 1
„Vine repede acel moment în care trebuie luate decizii dificile. Se apropie cu pasi repezi acea zi cand Checo Perez nu va mai fi la volanul Red Bull. Formula 1 este o afacere bazată pe rezultate. Când cineva are performanțe ridicole, va deveni întotdeauna vulnerabil in ceea ce priveste propria sa perenitate in cadrul oricarei echipe. Trebuie să avem ambele mașini care să marcheze puncte, nu putem lasa tot pe umerii lui Max. Deja am coborat pe locul 3. Aceasta este natura Formulei 1. " (Motorsport week)