Fiat 500, o istorie de 71 de ani
Fiat 500 este o legenda nascuta din pasiunea cu care europenii privesc modelul italian. Simplu, elegant, minion, pasional. 500.
Atunci cand spunem Fiat 500, spunem legenda. Nu este vorba de o masina si atat, ci de un cult, o imagine a libertatii si a trendului anilor '30. Aproape incredibil, modelul Fiat a implinit anul trecut 70 de ani de la nastere.
INCEPUTUL (TOPOLINO)
Primul Fiat 500 a fost creat de Fiat in 1936 si a primit imediat porecla Topolino (Soricelul), datorita aspectului sau minion. Era vorba de una dintre cele mai mici masini ale lumii la acea ora. Pana in 1955 au fost produse trei variante ale lui Topolino, fiecare dintre acestea venind cu noutati tehnice, mecanice sau de design. In aceasta perioada , Fiat a produs nu mai putin de 520.000 de unitati Fiat 500, model care a stat la baza viitorului 600.
AL DOILEA 500 (BAMBINO)
Crearea lui 600 a trecut insa aproape neobservata si iubitorii deja celebrului Topolino cereau insistent reeditarea si renasterea lui 500. Fiat si-a ascultat publicul si, pe baza lui 600, a fost creat noul 500 (sau Nuova 500, cum a fost cunoscuta a doua generatie 500). Cunoscut sub numele de alint Bambino (Copilasul), noul 500 a deveni in scurt timp una dintre cele mai cerute masini la nivel european si o adevarata icoana a imaginii Italiei in lume.
ACUM 50 DE ANI...
Nouva 500 a fost lansat in 1957 (acum exact 50 de ani) si a fost desenat de Dante Giacosa, seful sectiei de design Fiat de la acea vreme. Desi Topolino fusese gandit ca un model cu motor amplasat frontal, Giacosa a sustinut ca, din ratiuni de economie de spatiu si din maxima inspiratie estetica, Bambino trebuie sa aiba motorul in spate. Pentru ca masina trebuia sa fie cat mai usoara posibil, motorul a fost principala preocupare a inginerilor italieni. Acesta a fost micsorat la maximum, rezultatul fiind unul inedit: doi cilindri, 13.5 cai putere si 85 de kilometri pe ora viteza maxima.
CELELALTE VERSIUNI
Primul facelift pentru Bambino a fost operat un an mai tarziu, in acelasi timp in care a fost lansata si prima versiune sport a lui 500. Aceasta avea 21.5 cai putere. In urmatoarea perioada, Fiat a incercat sa imbunatateasca constant modelul care se bucura de un succes uimitor atat in tara cat si in intreaga Europa. In aceste conditii a iesit din uzinele Fiat 500D, o versiune de 17.5 CP care aducea ca inovatii puncte de fixare pentru centurile de siguranta frontale, scaune si portbagaj redesenate si o plansa de bord mult imbuanatatita. Cea mai populara versiune a fost insa 500F (1965), care avea pentru prima data in istoria 500 usi normale si ajungea la 95 km/h viteza maxima.
INLOCUIREA LEGENDEI
500L a fost penultima versiune a lui 500, lansata in 1968. Scaunele rabatabile si covorasele de pe 500L erau vazute pentru prima data pe 500. Desi productia lui 500 a continuat pana in 1975 (ultima versiune fiind 500R), Fiat a incercat sa il inlocuiasca pe 500 cu noul 126, care imita practic designul succesului anteriorului best-seller.
Fiat 126 arata ca un 500 modern, cu motoare puternice si cu design mult imbunatatit. Pana in 1975, anul iesirii din productie a lui 500, au fost vandute 3.6 milioane de exemplare in toata lumea.
RENASTEREA 500
Ultimii ani au vazut insa renasterea lui 500. In 2004, Fiat a reusit sa atraga elogiul fanilor 500 din intreaga lume prin prezentarea prototipului Trepiuno, care a stat la baza noii generatii 500. Aceasta se va lansa in 4 iulie, la Torino, si reprezinta un succes de piata enorm inca inainte de prezentarea oficiala. Nu mai putin de 25.000 de persoane au comandat deja noul model iar productia anuala initiala va trebui marita pentru a putea face fata cererilor.
Legenda 500 continua!
"...13.5 cai putere si 85 de kilometri pe ora..." Daca stau sa ma gandesc nici o masina moderna nu scoate raportul asta :). Adica o "sportiva" de 70 CP ar trebui sa scoata cam 440 kmh :D. No way..(glumesc bineantels, nu se calculeaza chiar asa simplu...randamente...., dar e amuzant totusi )